Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nyuddannet og ingen job - hva' så?
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 16:44

Hej allesammen

Jeg har brug for lidt input for at kunne sætte tingene lidt i perspektiv og måske få drejet mit liv i en ny retning - det håber jeg, I vil hjælpe med. :)

Jeg blev færdig sidste år i august som cand. mag. inden for kommunikation og marketing, og jeg er en af de mange, der ikke har fået job endnu. Jeg arbejder i øjeblikket ved Aalborg Kommune i et job med løntilskud, hvilket er fint, for så får jeg lidt mere erfaring, men det slutter om små to måneder.

Jeg overvejer seriøst at koble noget mere uddannelse på eller måske en helt anden uddannelse. Problemet er dog, at jeg ikke har flere SU-klip. Jeg er helt klar over, jeg har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse, og det vil jeg helt klart benytte mig af, men vil det overhovedet hjælpe med mere uddannelse eller er det muligt at tage en uddannelse som voksenelev, hvor der også vil være større mulighed for job bagefter?

Det største problem er jo netop, at jeg ikke har den efterspurgte +5 år erfaring.

Kære ænder - kan I give lidt inspiration eller dele jeres visdom? Måske har I selv stået i samme situation og taget en beslutning, der har ændret jeres liv i positiv retning?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg hører
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 17:05

godt nok meget af det samme fra mine nyuddannede cand.mag.-venner; flere er arbejdsløse og flere sidder i jobs, der ikke har noget med deres uddannelse at gøre (jeg har læst sammen med sprog- og kommunikationsstuderende, er selv endt som oversætter).

Min historie er lidt anderledes: Jeg tog min BA i Danmark og min KA i Skotland. 2 mdr. før vi skulle aflevere speciale, søgte jeg et job i England - lønningen kan IKKE måles med danske forhold, men det var et fuldtidsjob inden for min branche hos et velrennomeret firma, og jeg endte faktisk med at få det. Så jeg drog direkte fra Skotland til England for at arbejde, da specialet var afleveret.

Min pointe er nok - hvis du har muligheden og lysten, så prøv at søge i udlandet. Jeg ved, at der findes en del jobs for skandinaver som kommunikationsmedarbejdere i London f.eks. Igen skal man IKKE forvente at få dansk løn, men al fokus skal ligge på den yderst værdifulde erhvervserfaring, man får ud af det. Det er så hundesvært at komme nogen vegne uden erfaring, som du selv skriver. Det firma jeg arbejdede for gør meget i at tage folk direkte fra uni og oplære dem, hvilket er helt super.

Held og lykke med det!

Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

Udlandsdansker siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 20:32

Hej Sine

Tusind tak fordi du ville dele dine erfaringer!

Jeg har både boet i Tyskland og USA i forbindelse med min uddannelse, så udlandet skræmmer mig bestemt ikke.

Kender du nogle hjemmesider fx engelske, hvor man kan se jobopslag?

Nu nævner du det med lønnen. Kan det så sagtens hænge sammen med leveomkostninger og husleje? Nu tænker jeg, det er rimelig dyrt at bo i og omkring London.

Nu har jeg været fattig de sidste fem år, så jeg kunne godt snart tænke mig at "leve" lidt mere. :)

0
0
Svar på denne tråd

Job til nyuudannet
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 22:25

Hej igen

Jeg har god erfaring med http://www.toplanguagejobs.com og www.multilingualvacancies.com (jeg fandt mit job via sidstnævnte). Det er alle slags jobs, hvor man skal bruge mere end eet sprog. Du kan filtrere efter sprog, interesseområde og land oppe i toppen.

Ja, jeg er nødt til at nævne lønnen i forbindelse med England Hvis du kigger på jobannoncerne på de nævnte sider, vil du se, at de sommetider starter helt nede på £16.000/året, og nej, det kan man ikke leve ordentligt i London for. Hvis du vil bo i London, tror jeg, at man skal sige mindst £20.000 - og så kan det selvfølgelig altid bedre betale sig at bo og arbejde et andet sted end i hovedstaden. Men sådan er det jo også i DK Du skal nok forberede dig på en studio flat og ikke den vilde luksus i starten. Det tåler ikke sammenligning med den løn, der matcher ens uddannelsesniveau i Danmark. Men i Danmark HAR man jo sandsynligvis ikke noget job eller nogen løn, som jeg plejer at sige, når jeg er i det kyniske hjørne

Dog - nu nævner du Tyskland - jeg ved, at lønningerne generelt er bedre dernede end i UK, så måske skal du se i den retning i stedet? Berlin skulle være meget international og dirt cheap at bo i i forhold til mange andre steder.

0
0
Svar på denne tråd

5 års erfaring
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 09:11

Udlandet er selvfølgelig et godt bud - men der hænger jobbene heller ikke på træerne for tiden.

Jeg har arbejdet som personalechef i 10 år +....:

nyuddannede ER en eftertragtet vare - fordi man som virksomhed kan medvirke til at "forme" sin medarbejder....det er bare for mange af slagsen pt....

et af de skelsættende ting for at blive indkaldt til samtale er, at man rent faktisk ER i arbejde og det behøver ikke at være arbejde der er relateret til det job man søger, ganske enkelt fordi det beviser viljen til at ville ha' et job og skabe erhvervserfaring....

Mange nyuddannede fra en "forkælet opvækstsperiode" forventer at kunne springe ud i sit drømmejob, og det er forbavsende få der lander der - når de gør, er det i reglen fordi netværket er i orden....

Så mine bedste råd til dig....:

søg uopfordret på jobs der kan nærme sig - eller blot er det mindste relateret til din uddannelse og vær villig til at ta' nogle år på den konto....og lykkes det, så fasthold det for en periode og søg KUN og alene drømmejob'ene....stabilitet er en eftertragtet vare....

kan det ikke lykkes, så ta' "en-hvilken-som-helst" stilling....det beviser for en kommende arbejdsgiver at du er villig til at gå langt for at komme i arbejde....

få en afklaring med din a-kasse om du evt. må gå i ulønnet praktik i en kortere eller længere periode....

suppler din "arbejdsløshed" / eller dit midlertidige job som kasseassistent i Netto med videreuddannelse - gerne "skæv" videreuddannelse, altså = noget der giver dig helt andre kompetencer end dit hovedområde....det beviser mangfoldighed og nysgerrighed....

gå ind i frivilligt ulønnet arbejde - der er masser af organisationer der konstant søger hjælp - og det giver altsammen erfaring....

Og så hold iøvrigt humøret højt og tålmodigheden i top....det skal nok lykkes på et tidspunkt....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Vedrørende frivilligt arbejde
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 10:40

Jeg vil bare gøre opmærksom på, at frivilligt arbejde kan medføre, at du bliver trukket i dagpenge.

Læs mere her: www.aak.dk/regler/dine-muligheder- som-ledig/frivilligt-arbejde

0
0
Svar på denne tråd

Søg søg søg søg søg
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 12:49

Jeg blev færdig som cand.scient.anth forrige år, gik derefter ret hurtigt på barsel, og var så reelt ledig fra september sidste år, da min kæreste overtog barslen.

Jeg synes, at det har været rigtigt rigtigt svært at finde et arbejde, og processen kan være virkeligt hård og opslidende. Jeg var ledig i 6 måneder, og fik så endeligt en stilling, som godt nok ikke er vildt antropologisk men mere administrativ, men som til gengæld ligger indenfor mit interessefelt (heste ;-) ).

Mit råd er søg og søg og søg og søg og søg og... Man får ikke job, hvis ikke man søger dem. Søg både opfordrede og uopfordrede jobs, og lad være med, at lade dig slå ud af, hvis der krræves nogle kvalifikationer, som du ikke lige 100% er i besiddelse af (du skal selvfølgeligt ikke lyve i din ansøgning, men smør tykt på med det du faktisk kan).

Hvis du er fleksibel med, hvor i landet du kan bo, så søg selvfølgeligt udenfor dit eget geografiske område. Jeg kunne forestille mig, at Ålborg nok ikke er det nemmeste sted i verden.

Jeg var lidt slatten til at få søgt i starten. Opfyldte selvfølgeligt a-kassens krav om 8 ansøgninger/måneden, men ikke meget mere. Syntes også, at det var grænseoverskridende at søge uopfordret, og endnu hårdere at få afvisninger derfra, fordi det føltes mere personligt, så det tog også lidt tid, før jeg kom rigtigt i gang med dem, men når man først kommer ind i rutinen, er det ikke så slemt. Til sidst blev jeg meget mere aktiv, og sendte flere ansøgninger afsted dagligt, og den dag jeg fik mit nuværende job, fik jeg faktisk tilbudt tre andre jobs også.

Så der er lys for enden af tunnelen, bare klø på :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på input
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 19:40

Tusind tak for jeres input!

Annette:

Jeg forsøger også at søge så bredt som muligt for netop ikke at udelukke et job, der kunne lede til drømmejobbet. Jeg synes desværre så udfordringen er, at man enten er for overkvalificeret eller at andre passer bedre til jobbet, fordi de har en mere passende uddannelse.

Men jeg vil helt klart også forsøge at udnytte alle de muligheder, jeg har som ledig. (tilbyde virksomheder praktik, uddannelse osv.)

Nina:

Jeg søger helt klart ikke så meget, som jeg måske kunne. Jeg synes bare, det er enormt tidskrævende, hvis man samtidig skal lave en ordentlig ansøgning. Men jeg vil gøre et forsøg for at søge noget mere. :)

Tusind tak fordi I giver lidt input og lidt opmuntring! Forhåbentlig venter der sig også et job til mig lige om hjørnet. :)

0
0
Svar på denne tråd

gggjjjjj
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 11:38

Hvad med virksomhedspraktik? Det tilbydes til ledige, og kan måske være en god måde at komme ind på jobmarkedet. Du kan jo også pointere når du søger, at du har mulighed for 4 ugers virksomhedspraktik, så en evt. arbejdsplads kan "afprøve" om du er noget for dem.

SAPHIR NØRREMARK 1999 - 30/4 2005

Jeg vil ALTID huske dig! <3

*

--Easily Distracted by Shiny Objects--

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er bedst
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 13:54

Jeg er i samme situation som TS: snart nyuddannet (cand.mag. i religionsvidenskab) og ikke job i udsigte.

Men jeg har et spørgsmål angående hvad I ville prioritere i forhold til fremtidig jobsøgning. Jeg er ved at skrive speciale, og det skal afleveres til juli. De sidste tre uger har jeg ikke kigget på det fordi jeg har været kaldt meget ind på mit arbejde og ikke har haft tid. Derudover har jeg været syg, holdt foredrag etc. (ja, ja, undskyldninger er der nok af ;-)).

Jeg er afløser på et museum, hvor jeg er kustode og rundviser. Nu er jeg blevet spurgt om jeg er interesseret i en midlertidig deltidsstillingen, omkring 20-30 timer om ugen på ubestemt tid.

Hvad er bedst? En masse arbejde, som jo ikke ligefrem er enormt akademisk og karriereskabende, men trods alt giver erfaring med formidling, service etc. Eller fokus på specialet, så det kan blive rigtig godt og hive en pæn karakter hjem?

Jeg er gift, har kone, datter på tre år, hund etc., så jeg har ikke megen tid tilovers, hvis jeg siger ja til arbejdet. Omvendt er det selvfølgelig godt for økonomien og jeg tænker at erhvervserfaring må trække mere op end et godt speciale? (Jeg har generelt ret gode karakterer, fx kun 10-taller på kandidatdelen, så det er ikke sidste chance for at fremstå "klog" ;-))

Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke,
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 14:18

hvad der tæller mest for at være ærlig.

Jeg havde muligheden for at deltage i en konkurrence for at vinde en international titel som "nyt håb" inden for oversætterverdenen i den tid, hvor jeg skrev speciale. Jeg valgte at lade være med at deltage, men kan godt ærgre mig nu (muligheden udbydes ikke hvert år, og det er forskellige sprog hvert år, så næste gang det bliver skandinavisk kan være mange år ud i fremtiden)... Det havde været en fantastisk mulighed for anerkendelse og opmærksomhed bare at blive udtaget som en af de 10 bedste, men man skulle altså oversætte en hel bog inden for et begrænset stykke tid, og jeg kunne ikke overskue det med specialet oveni.

Jeg koncentrerede mig i stedet om specialet og endte med en karakter, der tilføjede "with distinction" (med udmærkelse) til min akademiske titel. Jeg havde et højt gennemsnit på kandidatdelen, men specialet krævede et A for at man kunne få udmærkelse.

Hvilke af de to titler, der i det lange løb vil være mest værdifuld - det kan jeg desværre ikke svare på på nuværende tidspunkt... Men ja, har også stået i dilemmaet!

0
0
Svar på denne tråd

Specialekarakter
Forfatter: 
Dato:  10-03-2012 19:47

Medmindre du har ambitioner om at skulle skrive en phd., så skal du ikke bruge karakteren fra dit speciale til en hujende fis. Så hvis jeg var dig, så ville jeg helt sikkert hente en masse erhvervserfaring hjem, for DET kan du helt sikkert bruge til meget mere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider