Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Frustreret.... gengivelse af tekst.
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 11:00

Sagen er den at jeg pludselig faldt over en hjemmeside med gengivelse af min egen artikel omkring krybbebidning.

Jeg har givet folk lov til at have artiklen liggende på egne hjemmesider, da jeg synes det er vigtigt at udbrede denne viden om krybbebidning, men de skal gengive den og kildehenvise.

Denne person har så gengivet den i - skal vi kalde det revideret version og herefter henvist til mig som kilde. Dvs der står en masse ting i denne her artikel som jeg IKKE kan stå inde for.

Endvidere er teksten blevet delt i flere forskellige afdelinger, så den er ikke som den ser ud på min hjemmeside længere.

Hvad pokker kan man gøre i sådan en sag? Det er jo ikke livsvigtigt for mig, men synes heller ikke det er fair at citere mig ukorrekt.

Jeg har skrevet vedkommende en mail og sagt at hun skal tage artiklen af sin hjemmeside med det samme.

Vedkommende svarede så tilbage at det jo var forslag fra flere end mig og at nogle har held med det ene og andre har held med noget andet og at alle forslag var opdelt med en streg.

Problemet er nu bare at jeg jo kan se at ALLE tre "forslag", som hun kalder det, er fra min artikel. Så hun har delt min artikel i tre og i 1. og 3. "forslag" har hun ikke kildehenvist, mens hun i 2. forslag så har ændret foderplanen til noget helt hen i vejret og herefter skrevet at det er min artikel fra min hjemmeside.

SUK!

Hvorfor kan folk ikke bare kopiere og så kommentere hvis der er noget de synes skal med? Hvorfor tror folk at et er ok at ændre på andres tekster?

0
0
Svar på denne tråd

Citat vs. referat
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 12:54

Der er ikke noget i vejen med, at hun referer til din tekst, når bare hun har dig på som kilde. Du kan ikke gøre noget ved, at hun tolker på din tekst, og det er jo netop derfor, at hun skal henvise til kilden, så folk selv kan gå ind og læse det. At det så er dårlig stil at tolke "forkert", det er en anden sag, men det er for hendes regning, ikke din. Hvis hun bruger direkte sætninger fra din tekst, så skal det naturligvis angives som et citat med korrekt kildehenvisning.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

Kunne man ikke
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 13:16

Få et link til DIN udgave af teksten jeg vil da meget gerne læse din artikel:)

Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk

Præstemarkgaard

0
0
Svar på denne tråd

rasmus modsat
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 14:49

Hun har taget hele min artikel, delt den i tre og herefter ændret nogle facts for så at sætte min kildehenvisning nederst. Dvs det fremstår som om det er mig der anbefaler en helt forkert foderplan.

0
0
Svar på denne tråd

Camilla81
Forfatter: 
Dato:  02-03-2012 14:51

Lige pt er jeg ved at lave ny hjemmeside, så jeg er lige midt i et skift.

Den nye hjemmeside kommer til at hedde www.prettyfancy.nu men indtil alt det med domænet falder på plads, så hedder den hwww.freewebsite-service.com/ prettyfancy/

Artiklen findes under "hesteviden".

0
0
Svar på denne tråd

ophavsret
Forfatter: 
Dato:  03-03-2012 00:29

Nej, man kan ikke bare snuppe andres arbejde og så rette lidt i det og lægge det på egen hjemmeside! Der er noget, der hedder ophavsret, og det er en skøn størrelse. For bryder man den og hugger andres arbejde, så koster det - big time!! Og der er ikke anke-ret, når materialet er brugt, så er det brugt og skal betales, og hvis man ikke ryster op med slanterne, så kan den, der har ophavsretten bare køre den videre igennem retssystemet og forvente at se pengene - dog med en del forsinkelse. Altså forudsat at prisen er rimelig, jo :-) Desuden skal materialet selvfølgelig pilles af.

PrettyFancy, kig her: journalistforbundet.dk/Job--lon/ Ophavsret/

Og gå ned til afsnittet lovovertrædelser, der finder du: Standardskrivelse om overtrædelse af ophavsretsloven og Vejledning til standardskrivelsen om overtrædelse af ophavsretsloven

De kan måske hjælpe dig på vej. Med hensyn til prisen, så er det et stykke tid siden, jeg har haft fat i det her, men jeg mener, at jeg på et tidspunkt regnede ud, at en "almindelig størrelse" avis-artikel rendte op i 8000 kroner. Det var noget med, at forskellige "ekstra" forseelser, som mangel på byline, mangel på oprindeligt medie - muligvis ændring af teksten? - hver lagde imellem 20 og 100 procent til den oprindelige pris. Det var nu første gang, vedkommende lavede det nummer her, så jeg accepterede undskyldningen og et par flasker god vin :-)

Du er nok i virkeligheden ligeglad med pengene, men mon ikke et lille brev med et krav på et pænt beløb kan sørge for, at artiklen bliver pillet af i en rasende fart?

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider