Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Opskrift på luftige boller søges!
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 14:25

Jeg skal have bagt boller i dag, ikke til noget festivitas, men til ganske almindelig morgenmad.

Det skal være rosinboller men jeg har endnu ikke kunne lave dem luftige andet end når de lige er kommet ud af ovnen.

Har nu ikke lyst til at stå tidligt op i morgen for at bage boller, så hvis der er nogen herinde der har den perfekte opskrift på luftige rosinboller og som holder sig luftige, som de vil dele, siger jeg på forhånd tak

Lykkelig ejer af de skønneste hypdyr i verden :0)

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 14:30

her er mine brors opskrift han er bager

100 g gær

ca 1 l. lunken vand

150 ml oliemargerinea

ca 100 g æg ( ca 4 mellem æg)

15 g salt

200 g sukker

1700-2000g mel

Den bliver dejlig luftig ved at ælte den godt i gennem OG ikke gøre den for tung af mel, Mange bliver ved med at hælde mel i fordi den klistre, men i stedet bruger min bror olie at ælte i, så nå man har puttet det med i som er nødvendig,. så ælter han resten i olie, det gør også at det ikke hænger i alt.

Han smider dem på plader med det samme boller af 65-70 g stykket og så lader dem hæve 45 min, et lunt sted, og så i ovnen ved 200 g. i ca 12 min, og hvis ovnen bager skæv så lige vendt pladen midvejs.

Huske at smøre dem i æg før de bages.

man kan frit bruge dejen til pizza snegle, rosin-chokolade boller med mere. Den er bare så god opskriften

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd

opskrift
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 14:35

jeg bruger

1 pk gær

2 dl vand

lidt salt sådan en kniv spis

1 spsk sukker

1 æg

og en dl fedt stof som stege magarine som bliver selvfølgelig smeltet i mikroen

ca 500 g mel

jeg rør gæret ud i vandet og tilsætter salt sukker, æg og fedt stof, og til sidst mel det ælter jeg godt sammen, og tildækker skålen med film, så den er helt tæt, så stiller jeg det i køleskabet natten over og så er der dejlige luftige boller til morgenmad... det tager 10 min og forme på en bage plade...

og det bedste er jo at med den opskrift kan man tilsætte lige det man har lyst til

Rosiner, chokolade eller hvad det nu måtte være,

når jeg skal forme bollerne tager jeg 2 spise skeer og former med...

( bollerne slipper lettere hvis du dupper dem i vand efter hver bolle)

de skal bages ved 200 g i ca 15-20 min så er de gyldne og bløde...

hvor intet vover intet vinder

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  25-02-2012 14:38

Hold op det var hurtigt!

Takker jer begge og ryger fluks i køkkenet

Melder selvfølgelig tilbage hvad resultatet blev og om det bare er mig der er totalt inhabil bagerjomfru eller om jeg kan kalde mig Bager

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 09:54

Iwanna: jeg gik i gang med din opskrift og resultatet blev udemærket Dog vælger jeg lige en anden gang at tjekke helt præcist HVAD jeg har og IKKE har af ingredienser Løb tør for mel og måtte erkende at mit øjemål bestemt ikke er hvad det plejer at være og uden en køkkenvægt, ja så måtte konsekvensen jo så være, at jeg IKKE fik nok mel i

Men de kan spises og ungerne elsker dem, så jeg vil helt sikkert forsøge igen... Med den rette mængde mel

0
0
Svar på denne tråd

Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 10:03

Hehe ja det er altid en god ting at tjekke om man har tingene hjemme :) Den kan fint halveres, det var bare sådan der jeg fik den i sin tid af min bror. Han kunne få omkring 60-70 boller ud af sådan en potion.

0
0
Svar på denne tråd

Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 10:06

Hehe ja det er altid en god ting at tjekke om man har tingene hjemme :) Den kan fint halveres, det var bare sådan der jeg fik den i sin tid af min bror. Han kunne få omkring 60-70 boller ud af sådan en potion.

0
0
Svar på denne tråd

Vægt på æg
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 11:09

ca 100 g æg ( ca 4 mellem æg)????

Ikke engang når vi taler small-æg kan man få 4 æg ned under 100 gram. Der skal trækkes 13% fra vægten som udgøres af skallen.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Ja ok fejl kan ske
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 19:09

jeg er kun menneske, der skulle stå ca 200 g... det må du sørme meget meget undskylde .. skal aldrig ske igen ...

hold da ferie ...

0
0
Svar på denne tråd

tretten procent
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 19:10

jeg sad jo ikke og læse opskriften da jeg lagde den ind, det var af bare min hukommelse, og den huskede så lige forkert ( minus de 13 % fra skallen ... jøsses )

0
0
Svar på denne tråd

Forskel
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 19:22

Det er jo ikke verdens undergang, jeg har bare set en opskrift hvor de istedet for at skrive 2-3 æg var kommet til at skrive 23.

Det havde været nemmest hvis du bare havde skrevet 4 æg, så havde der ikke været så meget at misforstå. For mente du 100 gr eller 4 æg.

Og så må jeg tilstå at æg er en af min kæpheste, jeg har arbejdet med dem i 7 år.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Omregning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 07:58

For folk uden vægt: 1,7 dcl hvedemel vejer ca. 100 gram. Der går ca. 17 dcl hvedemel på et kilo.

Hvis man bager franskbrød/grovbrød- kan op til 7 dcl af hvedemelet udskiftes med fx spelt/grahamsmel, eller 4 dcl spelt og 3 dcl fuldkornsmel/knækkede hvedekerner. Man bruger hvedemel fordi, der er gluten i, og det er gluten, der gør brødet hæver.

Mel kan dog være meget tørt- eller have optaget fugt, derfor må man aldrig komme al melet i med det samme. Gærdeje skal æltes godt igennem, jeg plejer at dunke et par næveslag, folde overkanten af dejen over og fortsætte til dejen skifter struktur, og bliver sej og smidig (den må stadig gerne klistre lidt).

Når dejen æltes er det fordi, proteinerne ændrer sig ved æltning, så dejen bliver "lang" og sej. Med luft i får man et lettere brød, gæren arbejder bedre.

Det er vigtigt væsken ikke er for varm (så slår den gæren ihjel), en dråbe på håndleddets inderside må ikke føles hverken kold eller varm.

Nu bruger jeg ofte tørgær, der jo skal i melet og ikke i væsken, der tager jeg noget mel fra, og blander det i- evt kommer det i speltmelet.

Når dej skal af fingrene- kan man bruge kartoffelmel at gnide med, så kommer der ikke for meget mel i dejen.

Mvh Pinny

FRUST (frust) n: The small line of debris that refuses to be swept onto the dust pan and keeps backing a person across the room until he finally decides to give up and sweep it under the rug.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider