For folk uden vægt: 1,7 dcl hvedemel vejer ca. 100 gram. Der går ca. 17 dcl hvedemel på et kilo.
Hvis man bager franskbrød/grovbrød- kan op til 7 dcl af hvedemelet udskiftes med fx spelt/grahamsmel, eller 4 dcl spelt og 3 dcl fuldkornsmel/knækkede hvedekerner. Man bruger hvedemel fordi, der er gluten i, og det er gluten, der gør brødet hæver.
Mel kan dog være meget tørt- eller have optaget fugt, derfor må man aldrig komme al melet i med det samme. Gærdeje skal æltes godt igennem, jeg plejer at dunke et par næveslag, folde overkanten af dejen over og fortsætte til dejen skifter struktur, og bliver sej og smidig (den må stadig gerne klistre lidt).
Når dejen æltes er det fordi, proteinerne ændrer sig ved æltning, så dejen bliver "lang" og sej. Med luft i får man et lettere brød, gæren arbejder bedre.
Det er vigtigt væsken ikke er for varm (så slår den gæren ihjel), en dråbe på håndleddets inderside må ikke føles hverken kold eller varm.
Nu bruger jeg ofte tørgær, der jo skal i melet og ikke i væsken, der tager jeg noget mel fra, og blander det i- evt kommer det i speltmelet.
Når dej skal af fingrene- kan man bruge kartoffelmel at gnide med, så kommer der ikke for meget mel i dejen.