Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er dette i orden?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 19:45

Hej allesammen.

I vinterferien var jeg i Berlin i 8 dage, og derfor havde jeg fundet tre personer, der skulle passe mine to heste. Den ene hest (Baloo) bliver utroligt vinterkulret, og tåler SLET ikke fridage om vinteren. Han skal motioneres på en eller anden måde, hver eneste dg, ellers bliver han direkte farlig for sine omgivelser. Det skete i midten af Januar, hvor jeg var sengeliggende pg haltende i en hel uge, pga. af en mindre ulykke med Baloo. Pigen (vi kalder hende Lea) har før passet og redet Baloo, og jeg har haft part på hendes pony (der blev solgt i sidste uge) siden Juli. Så hende stoler jeg rigtig meget på! Det var en helt klar aftale at Baloo skulle motioneres mindst hver anden dag.

Da jeg så kommer hjem fra ferie, sender hun mig en besked: "Vil bare lige sige at jeg kun har redet Baloo 2 gange, men det gider jeg ikk sige undskyld for, dor det er fordi min kæreste har været syg".

Kæresten bor på et opholdssted, hvor der er pædagoger døgnet rundt, så hun var på ingen måde tvunget til at passe sin syge kæreste - det er der ansat folk til at gøre!

Da jeg så kommer ud til min hest efter 8 dage, er den - som forventet - helt oppe at køre, og komplet UMULIG for mig at ride! Meget u-samarbejdsvillig. Min veninde fortæller mig så, at hun så "Lea" ride på Baloo én af gangene, hvor hun red på den dybfrosne ridebane, der var meget knoldet og glat pga. is, og desuden med et 10 cm. lag sne på. Hun brugte halvdelen af tiden på at galopere, og resten af tiden på at rense hove, fordi at sneen satte sig under hans sko. Vi har et super fint ridehus til rådighed på opstaldningsstedet, men det valgte hun ikke at bruge. Min hest har i forvejen svage ben, og er i gennemsnit halt hver anden måned - som regel af ukendte årsager, og der skal derfor tages hensyn til ham (hvilket "Lea" godt ved)

Jeg har endnu ikke konfronteret hende med det, for jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal gribes an, og hvad jeg helt præcis skal skrive til hende. Pigen er 18 år gammel, og har haft med heste at gøre hele livet, så hun ved godt at det er forkert at ride på den måde, på en dybfrossen bane.

Har i et godt råd til hvordan jeg griber situationen an?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 19:55

Jeg er ked af at det blev lidt langt - håber i har lyst til at læse det alligevel.

0
0
Svar på denne tråd

Absolut ikke.
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:10

Men det er svært at konfrontere, når det bare er påstand mod påstand. Medmindre der er andre, der har set det.

Altså, hvis han bliver syg pga. det her, - nu ved jeg ikke hvor gammel hun er, men hvis hun er under 18, så sender du hendes forældre dyrlægeregningerne med en vedhæftet besked om, at deres datter ikke kan holde hvad hun lover og ikke kan stå ved sit ansvar.

I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
0
Svar på denne tråd

Nej det er det ikke
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:17

Det er ikke så fedt og hun skulle vel ikke være ved kæresten 24/7? jeg tror hun har haft riglig mulighed for at ride hesten, på trods af at kæresten har været syg.

Til at starte med ville jeg snakke med hende om at hun har redet så uforsvarligt på banen. så kan man nemmere tage den derfra.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:20

Det eneste råd jeg kan give dig er, at du får en anden end "Lea" til at passe/ride din hest en anden gang. Du må konstatere, at du ikke kan stole på hende - hun har ikke levet op til det, du forventede.

Selvfølgelig kan du konfrontere hende med ovenstående, men jeg ved ikke rigtig, hvad du vil have ud af det. Det kan være du har sagt, at hun IKKE måtte ride på udebane, det kan være, du ikke har gjort det. Pigebarnet kan åbenbart ikke tænke selv, hvis det sidste er tilfældet.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:21

Pigen er 18 år. Han er ikke blevet halt, men har fået ret meget muk, hvilket sker når han ikke bliver plejet ordentligt på fusserne.

Eftersom kæresten bor på et opholdssted, med pædagoger ansat i døgndrift, har hun absolut tid nok!

Sagde: Sofie Gawinski

Baloo - Den flyvende skinke.

Fox Trot - Den røde dressurbøf.

Cæsar - Kebab ponyprinsen.

0
0
Svar på denne tråd

konfrontere
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:28

Jeg synes det er en meget flabet besked hun har sendt dig - men jeg bliver også meget let provokeret over folks tonefald. Der er vel i virkeligheden ikke så meget andet for, end at hun ikke skal have mere med din hest at gøre. Evt kan du måske ved lejlighed udtrykke overfor hende, hvordan du har det med situationen, evt spørg hende om det er rigtigt at hun har redet på udendørsbanen, og så tag den derfra.. Det er aldrig nemt at konfrontere folk med den slags (synes jeg), men det er rart når det er gjort :)

Og meget øv for dig, det er bestemt ikke rart når andre ikke passer ordentligt på ens kæreste eje..

Mvh Sandra

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 20:31

Jeg synes også, at det mindste hun kunne gøre, var da at sige undskyld!

0
0
Svar på denne tråd

ngfgjhkl
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 21:30

Hvad med at DU SELV laver lidt reserch på de personer som DU beder om hjælp til at passe din hest.

Det er dig selv der sætter dig i den situation du beskriver,så ingen medlidenhed herfra.

Hvis at hesten er som du beskriver og taget din manglende erfaring i betragtning,er den måske lige hård nok for dig at have.

Det er heller ikke smart hvis at du kalkulerer med en halt hest hver anden måned,hvad er årsagen???

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 21:50

Jamen pigen har passet Baloo så mange gange før, uden problemer, hvor hun har gjort arbejdet 100% tilfredsstillende! Hun har kendt Baloo stort set ligeså længe som jeg selv har.

Helt ærligt, synes jeg ikke du kan udtale dig om min erfaring med heste. Du kender hverken hesten eller jeg, har allerhøjest set et enkelt billede af hesten. At jeg har fejlbedømt en rytter, som har passet ham fantastisk det seneste år, har ikke noget at gøre med mig som hesteejer. Hesten er kun som jeg beskriver, hvis den ikke bliver motioneret optilmalt, hvilket jeg selvfølgelig sørger for at han bliver.

Som skrevet i første indlæg, er han en hest der ofte er halt. Han er ufatteligt dominerende på fold, har et meget voldsomt dominans-instinkt, der gør at han vil have magten og kæmper intenst for den. Det er der jo ikke så meget at gøre ved, og min hest skal på fold. Dyrlægen siger, at med mindre min hest skal burres inde i sin boks døgnet rundt, så kan jeg jo ikke styre hans opførsel på fold. Sådan har han altid været. Men ellers har han bl.a. haft hovbyld, blodforgiftning, nyreslag og et sår med forbindelse til leddet.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 21:58

I mine øjne er det bestemt ikke i orden, det hun har gjort, og jeg synes bestemt, du bør lade hende vide, at du har fået at vide, at hun har redet udendørs på en bane, der ikke var forsvarlig til ridebrug, samt at du har fuld forståelse for at hendes kæreste er syg og at hun har været nødt til at springe fra, men at hun er meget skuffet over den attitude, hun har haft omkring dette og i sin meddelelse til dig.

Jeg mener ikke, at man kan bebrejde pigen, hvis hun bliver påvirket af, at kæresten bliver syg, og jeg mener ikke, at det er mindre slemt, fordi han er i døgn-pasning. Men jeg synes bestemt, man kan bebrejde hende hendes attitude, når hun siger "jeg har ikke gjort som lovet, men jeg vil beklage det overfor dig". Det er dårlig opførsel

Derimod kan jeg ikke se grunden til, at gå og reflektere over, hvad du kan gøre i forhold til at konfrontere denne pige. Det er en simpel konfrontation, der kun tjener til at du markerer dig, som en, der ikke lader sig træde på, og får lettet dit hjerte. Det er ikke noget, som der er en gevinst ved for dig udover dette - at sætte pigen på plads eller sådan noget er nok temmelig håbløst og i al fald ikke din opgave. Ergo, få lettet dit hjerte og markeret at du ikke tager imod crap fra hvem-som-helst og så bare videre.

Hvad du derimod har noget ud af fremmadrettet er at genoverveje dit eget ansvar som hesteejer, og hvilke mennesker, du i denne forbindelse kan forsvare overfor dig selv, at betro din hest til. Jeg mener dermed ikke sagt, at du har gjort noget forkert i denne situation, men derfor kan man jo godt lære af den alligevel.

Fx kan du lære af den, at det er svært at stole på folk og øve dig i at foretage en vurdering af hvem, du tør overlade ansvaret for din hest. Rent praktisk kan du så i fremtiden blive bedre til at vurdere hvilke mennesker, der med rimelighed kan overlades ansvaret for din hest under ferier, og du kan i hvert fald bestemme dig for ikke at overlade denne Lea-person ansvaret for hesten igen.

Jeg håber at du og hesten hurtigt får styr på samarbejdet igen, og at du aldrig igen er så uheldig at få betroet din hest til en, der tydeligvis ikke er i stand til at løfte et sådant ansvar.

Og så håber jeg på, at du fik lukket lidt af galden ud ved at skrive om det herinde. Der er heller ingen grund til at gå og gemme på det, en gang imellem er det sundt at brokke sig, når man er blevet behandlet dårligt...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 22:15

Til Katja: Mange tak for svaret, det var noget konstruktivt man kunne tage til sig - tak for det!

0
0
Svar på denne tråd

Ingen katastrofe sket...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 22:30

Jeg er også meget enig i det Katja skriver.

Når det er sagt så bed jeg mærke i denne:

Eftersom kæresten bor på et opholdssted, med pædagoger ansat i døgndrift, har hun absolut tid nok!

Jeg syntes ikke at du kan tillade dig, at sætte dig til dommer over hvor meget tid eller overskud hun har.

Kæresten har godt nok pleje personale omkring sig, men det udelukker jo ikke at hun har et behov for at være hos ham, eller omvendt, når han er syg og i min verden går mennesker altså frem for dyr.

PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-02-2012 07:39

Det var heller ikke helt det jeg mente, men mere at når der nu er folk der bliver betalt for at passe ham, så er det ikke hendes ansvar at der være der 24 timer i døgnet, de er der lige præcis for at hun godt kan tage 2 timer i stalden eller i byen eller hvad hun nu har lyst til.

0
0
Svar på denne tråd

Du skriver...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2012 08:25

hun har passet hesten flere gange uden problemer, men denne ene gang går det galt.

Det ville måske være en god ide, at du tog en personlig snak med hende og ikke stolede 100% hvad andre fortalte, istedet for at brokke dig her på HN, hvor din heste passer måske også læser med. Hvis det var mig der var hestepasseren, ville jeg da godt nok blive skuffet.

Ja hendes kæreste er syg og selv om han bor det omtalte sted, ved du jo åbenbart ikke hvad der er galt med ham og måske, er der en vigtig grund til at hun valgte at være der for ham.

Du ha åbenbart en meget sensibel hest, siden den bliver "ødelagt" af at stå stille og åbenbart får et mega stort angreb af mug i sine ben på så kort tid, selv om det er frost og sne.

Det lyder da lidt underligt, at den på så få dage, "pludselig" får så meget angreb af mug.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-02-2012 08:59

Nu har jeg ikke læst alle andres mening, men vil lige give min egen med.

Du skriver et sted, at "Lea" har passet Baloo mange gange før, og at der har været 100 % tilfredsstillende. Hvis det virkelig er tilfældet, så ville jeg lade hende slippe og ryste på hovedet af hende, og så ville jeg overveje om jeg ville bruge hende eller finde en anden, til næste gang du har ferie.

Det er nu engang ikke Leas hest, og heller ikke hende der har valgt at købe en hest som SKAL motioneres hele tiden, for ikke at blive overkåd.

Det lyder på mig som om dit problem er, at du egentlig ikke har nogen anden til at passe din hest næste gang, men gerne vil have både den luksus det giver med en dejlig hest, og den luksus det er at tage på ferie.

Jeg synes at du er for krævende.

Det er muligt at hun har redet ham ude på banen og at det var lidt dumt. Men min hest har altså også været ude og arbejde på den frosne jord (knap så knoldet og meget ligeud), så det tror jeg er en smagssag. Bare det at hun renser hove under sin ridning, får mig til at smile lidt, og samtidig takke for, at din hest dog ikke er kommet noget til, hvis den har fået galop for fuld udblæsning på små volter.

Sidst må jeg nok tilføje, at jeg synes ikke du på nogen måde kan være bekendt at vurdere at en pædagog må være nok pasning for en syg mand. Han har sikkert været døden nær (som de fleste andre mænd når de er syge) og så er det da rart at have kærlighed i nærheden når man er syg, og ikke bare en ansat pædagog.

Ja, det er en underlig besked hun skriver. Men pigen er 18 år, ikke 35. Hun er selvfølgelig bange for at du bliver pisse sur (hvilket du jo allerede er) så hun prøver at undvige at blive stillet til regnskab for, at hun har lavet en prioritering og truffet et valg mellem to ting hun elsker, og det var ikke din hest som kom i første række.

Jeg synes det er vigtigt at hun skriver det til dig, og var jeg dig, ville jeg ringe til hende og spørge om hendes kæreste er okay og fortælle hende, i en pæn tone, at du er noget ked af at hun ikke har fået taget sig tid til din hest.

hesten er dit ansvar, og du kan takke dig selv for at den ikke er blevet passet ordentligt, for du havde nemlig travlt med at være på ferie og havde ikke tid eller prioritering til at passe ham.

Jeg håber at du finder en løsning og at hesten snart bliver normal igen, nu hvor frosten er forsvundet.

held og lykke.

Heidi

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Krævende hest....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2012 09:10

Det er trælst, når de personer man stoler på, ikke lever op til tilliden. Hvis du har mistet tilliden til pigen "Lea", så må du jo finde en anden, som kan passe hesten næste gang, du skal ud at rejse.

Men, du har selv valgt at anskaffe dig en hest, som at dømme på hvad du her beskriver, tilsyneladende er EKSTREMT krævende og EKSTREMT sensibel, og spørgsmålet er måske, om man overhovedet kan overlade en sådan hest i en anden persons varetægt? Personligt ville jeg aldrig gide at passe en hest, som krævede så meget, og da slet ikke, hvis ikke det var min egen hest.

Derfor, når du har valgt at have en hest, som har så enormt specielle behov, så må du overveje, om du overhovedet kan tillade dig at rejse væk fra den. Måske det var en mulighed at betale dig fra pasning næste gang? Så kan du også lettere stille alle de mere eller mindre besværlige krav til pasningen, som din hest tilsyneladende behøver.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider