Nu kan jeg ikke se om der står nogensteder hvilken årgang Micra du har, men jeg syntes nu godt det kunne lyde som en utæt vacuumslange til indsprøjtningen (hvis den da har det).. Nogle biler har også en vacuumslange til styring af tændingen, og er den slange utæt, så kan det være at tændingen ikke tilpasses til tomgang, og motoren derfor går ud..
De to røde lamper der lyser når motoren går i stå er sikkert olietrykslampen og ladelampen..
Ups, så lige at du nævnte rensning af karburatoren.. Så er det jo ihvertfald ikke en bil med indsprøjtning, men ikke desto mindre har de ofte noget vacuumstyring i karburatoren alligevel, som feks. benyttes ved koldstart, altså en slags automatisk choker (har din bil manuel choker?).. Laver den automatiske choker ballade, så kan den godt "kvæle" motoren ved lave omdrejinger, da det en choker jo netop gør, er at "kvæle" luftindtaget ved koldstart, så benzin/luftblandingen bliver federe, og motoren så nemmere starter når den er kold.. Lukker chokeren derimod når motoren er varm, vil motoren gå ud ved lave omdrejninger, da den så ikke får luft nok til forbrændingen, men "drukner" i benzinen i stedet..
Jeg ville prøve, i første omgang, at finde tomgangsskruen, og skrue den en lille smule ind, så tomgangen bliver lidt højere, så motoren ikke går ud.. Tomgangsskruen sidder ved karburatorspjældet, og skal skrues indad for at hæve tomgangstallet. Ude ved motoren finder du speedertrækket, altså der hvor dit speederkabel er forbundet med karburatoren. Når man træder på speederen hiver dette kabel i et spjæld på karburatoren, og ved dette spjæld er der, et elelr andet sted, en lille "dims", der stoppes af en skrue når speederen slippes.. Den skrue kan du prøve at skrue lidt ind, så spjældet "stoppes" lidt tidligere, og dermed ikke lukker så meget i.. Men vær SIKKER på at det ER skruen til spjældet, du skruer på..
Skruerne til benzinblanding osv. skal der IKKE pilles ved, medmindre kan ved hvad man gør, og her skal man oftest bruge en motortester for at ramme den rigtige indstilling.