Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kontanthjælp, hjælp
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 11:53

Hej! :-)

Jeg står i den dejlige situation at jeg er færdig med første del af min uddannelse til sommer. Jeg ønsker dog allerede nu at flytte hjemmefra pga. private årsager.. Jeg er nok egentlig bare blevet for gammel og selvstændig til at bo hjemme...

Men der går 3 måneder fra jeg slutter min ene uddanelse og til jeg skal starte på den nye.

I disse 3 måneder kan jeg ikke få SU og da mit arbejde giver meget lidt for tiden, kan jeg ikke udelukkende leve som udeboende på dette.. Så hjælp, hvad gør jeg?

Kan jeg søge kontanthjælp i de 3 måneder? jeg er jo over 18, udeboende, har intet rigtig givende job og ejer ikke noget stort - hvordan står jeg stillet?

Jeg skal lige nævne at jeg er medlem af HK fagforening - hvis det gør noget forskel? dog ikke a-kassen, desværre... Men kan jeg evt. nå at melde mig ind? jeg bliver først ledig fra Juni måned...

Hjælp :D

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:13

Når det er mellem to uddannelser kan du ikke få kontanthjælp.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:48

...det med kontanthjælp tror jeg altså godt du kan, det fik jeg i 3 mdr da jeg gik mellem to grundforløb, men det var i 1996 godt nok, men ring og spørg på kommunen.

Ja du burde have været meldt ind i en a kasse for lang tid siden, der skal et vidst antal timer til før du kan få penge derfra desværre så det hjælper ikke noget at melde dig ind nu.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 13:18

Kontanthjælp er for folk der hverken kan arbejde eller tage en uddannelse.

Selvfølgelig kan du ikke få det.

Du må tage et arbejde som alle andre i din situation.

Tillykke med første del og held om lykke med resten af din addannelse.

Plethest der må have været nogen specielle forhold omkring dig - eller også har du haft en ualmindelig tumpet rådgiver, der ikke har kunne læse loven.

Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den. For ellers stopper al udvikling og selvstændig tænkning.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 13:52

Jeg tror bare du må bide tænderne sammen de 3 måneder.

Og tro mig, jeg kender ellers godt til hvordan du har det! Da jeg var færdig med gymnasiet var jeg også SÅ!! klar til at flytte ud, være i fred fra forældre, bestemme selv og få mit eget!

Men jeg måtte også lige tage nogle ekstra måneder, indtil jeg begyndte på uni og fik SU.. Simpelthen af praktiske årsager, jeg havde søgt noget i nærheden af 100 jobs uden held (var jo egentlig "ufaglært", da jeg kun havde en gym-uddannelse og ingen joberfaring).

SÅ jeg måtte lige tage de ekstra måneder, og så flytte ud i forbindelse med uni-start :)

Øv, ja, men man overlever det altså, det er jo ikke muligt at få kontanthjælp mellem uddannelser..

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 13:53

Jeg tror, de fleste af os har stået dér, ml. to uddannelser, og jeg tror, de fleste af os er stødt på ingen-penge muren. Hvis jeg var dig, ville jeg vente med at flytte (nu du er så heldig, at du har den mulighed), eller gøre som os andre og spare op. Andre igen ender med lån eller alternativt overtrukne kreditkort, fordi de ikke er OBS på problemet. Glæd du dig bare over, at du i det mindste har opdaget det, inden du står i det.

0
0
Svar på denne tråd

dadadad...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 13:56

Stop stop stop en halv...

Jeg vil mene du skal ringe til en fagforening, for normalt når man er under uddannelse, kan man melde sig in 14-30 FØR man er færdig med sin uddannelse, og så vil du få dimitritssatsen, som er et par tusind under den normale!

Så igang med at rinde til et par fagforeninger, der er flere der yder denne metode, og nej, du behøver ikke have været medlem!

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

Nej.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 14:28

Du kan ikke få kontanthjælp,du må ud og arbejde i de måneder imellem dine uddannelser,sådan er loven skruet sammen.

Det jo ikke noget uforeset,du har jo vist i lang tid,du ville stå i den situation.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 14:37

Der er et par muligheder:
- Søg ALT ufaglært arbejde du kan, nogle er mere nedern end andre, men det er kun 3 måneder.

- Gøre som laiseee

- Bede banken om beviliget overtræk/lån. Eller spørge forældre om at låne penge.

Og selvfølgelig er det pisse lækkert at bo alene, og være herre i eget hus, men hvis man ikke har pengene til det, så må man vente, og da du har mulighed for at blive og derved holde sine udgifter nede, bare for nogle måneder ekstra, indtil du har penge nok igen, så må det jo være sådan, du er ikke den eneste der har følt dig selvstændig nok til at flytte væk fra familie så hurtigt som muligt, men man må også være realistisk.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 14:40

Jeg ville klart også vente de 3 mdr med at flytte. Så er det vel heller ikke værre :) og ikke værd at gå i gæld for...

Lige pt er specielt rengøringsjobs ledige mange steder (dét gider arbejdsløse ikke tage..)

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 14:43

Jeg forstår slet ikke du ser kontanthjælp som en mulighed? Hvis det først er til sommer har du da rigeligt tid til at få et ekstra job nu og spare op, eller at finde et sommerjob i de måneder. Jeg kan ikke se hvorfor samfundet skal forsørge dig? Og igen jeg forstår slet ikke du overvejer det som en mulighed?

0
0
Svar på denne tråd

kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 16:46

en lille rettelse; kontanthjælp er ikke kun for menneker der ikke kan arbejde, men også for mennesker der ikke har arbejde :-)

din mulighed for kontanthjælp selv i en meget kort periode er dog minimal og du kan forvente at den offentlige hjælp du vil kunne få, er kontanthjælp som lån.

dvs pengene skal tilbagebetales.

men du lyder jo til at have krudt bagi og ved hvad du vil, så tror snildt du får lagt penge til side eller finder dig et sommerjob, bruger lidt af en evt. børneopsparing eller hvad ved jeg :-)

at være på overførsel er en rigtig dårlig ide hvis det kan undgåes.

mest af alt for dig selv :-)

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 16:53

citat fra grundloven som endnu er gældende;

"paragraf 75, stk. 2 står : "Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder".

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

altså Sarah
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 19:17

Sarah: Det du citerer er rigtigt, men for at få kontanthjælp skal du være uden mulighed for arbejde eller uddannelse, derfor kan man ikke få kontanthjælp hvis man er MELLEM uddannelser, for det anses ikke som ledigt eller at man står til rådighed for arbejdsmarkedet. Og du skal være i stand til at tage mod et job, hvilket man jo ikke er når man efter et par måneder skal i udd.

Til TS: At melde sig ind i a-kasse og få dagpenge til dimittend sats er kun hvis uddannelsen berettiger til det! Men det kan være løsningen, det kan du undersøge hos hos din studievejleder.

Jeg ville klart vente med at flytte, uanset hvor træls det så er.

Held og lykke

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 21:39

Tusinde tak for jeres svar! :-)

Altså nu er jeg en person, der har behov for at have et konstant sikkerhedsned under mig.

SELVFØLGELIG vil jeg aldrig udnytte staten og kræve kontanthjælp - Caroline R! og selvfølgelig vil jeg forsøge at finde et job, men hvad hvis noget kisker - hvordan står jeg stillet. Hvad hvis jeg flytter nu og så ikke finder noget job...

Jeg vil ikke ud i at låne penge og mit problem er et luksusproblem - der er intet livsnødvendigt over det. Men hvis jeg har et sikkerhedsnet under mig der hedder kontanthjælp hvis alt andet fejler, så ville jeg da helt klart flytte ud..

Men tak for jeres svar, jeg bliver hjemme til september kan jeg forstå :D

0
0
Svar på denne tråd

Svar.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 22:02

Du vil ikke ud i at låne penge men du vil gerne modtage kontanthjælp? Og du mener det er et luksusproblem, så synes jeg virkelig det er en fejl hvis du kan modtage kontanthjælp, da jeg ikke mener staten skal betale for folks "luksusproblemer".

Men håber da du finder en løsning....

0
0
Svar på denne tråd

Et sikkerhedsnet
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 22:05

Caroline R jeg vil ikke søge hjælp, men det sgu da rart at vide om man kan få noget hjælp hvis det hele brister og jeg ikke står med hverken job eller uddannelse..

Så er det knap så fedt at stå med egen lejlighed...

lad være med at dømme folk ud fra dine fordomme.. du risikerer at træde nogen over tæerene som egentlig har samme holdning!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 22:14

Jeg tror du tillægger mig nogle fordomme som du ikke aner om jeg har Men lad det nu ligge kontanthjælp er en mulighed for nogle og ikke for andre

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du vel godt?
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 22:50

I de 3 måneder imellem dine uddannelser, kan du godt søge kontakthjælp, og såfremt du opfylder kravene, kan du også modtage kontakthjælp, det er jo logisk nok.

Spørgsmålet er jo så om du opfylder kravene for kontakthjælp;

Mht. til at stå tilgængelig for arbejdsmarkedet, så kan du jo ihvertfalde det, i de måneder du er på kontakthjælp, hvis det er kan du jo eventuelt undlade at fortælle jobcenteret, at du tænker på uddannelse. (men jeg vil foreslå dig at du gør det, da de tit forstående - de ønsker jo kun du får dig en uddanelse).

Det bedste ville selvfølgelig være at du fik et arbejde, eller som alternativ gik på produktionsskole (såfremt du kan blive erklæret egnet til dette), men jeg vil mene du godt kan modtage kontakthjælp, det er jo efter alt et sikkerhedsnet, således at du kan få mad på bordet, og husly. - Du kan jo ikke leve af ingen ting!

Ellers så spørg studievejleder/kommunen til råds, de må jo kunne fortælle dig, om hvad du skal leve af, i de 3 måneder? - Om du skal tigge på gaden, og sulte?

Held og lykke med det ;)

0
0
Svar på denne tråd

Da min søn
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 04:36

var færdig med efterskolen- gik der 4 mdr før, han kunne få SU. Der var han i systemet, og sagsbehandleren mente så, han skulle på højskole!

Der sad vi godt nok ret måbende- han var jo optaget på HTX, havde taget 3 år på efterskole.

Hvorfor pokker skulle han så på højskole?!

Han fik så hjælp. Men han og kæresten brændte nallerne da de fik kollegielejlighed i juni måned 3 år efter(de havde regnet med september), de havde sparet op, så gik pengene til det. Og de tog så et dumt lån til møbler. Dyrt!

Du kan ikke regne med at få kontanthjælp. Det har man ALDRIG kunnet. Du må tage dig sammen og søge fritidsjob- og nyde at du bor hjemme. Får mad, kan vaske gratis....

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

vikarjob
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 15:13

Hvad med at melde dig ind i forskellige vikarbureauer?

Der ville da være mulighed for at få det til at hænge sammen økonomisk i de tre mdr, hvis du ikke er kritisk mht vikarjobs. Og ofte er lønnen ganske udemærket.

Jeg har selv været vikar hos både manpower og randstad, og har været ude i diverse produktionsfirmaer.

Ofte er det især muligt i sommermånederne, hvor mange jo skal afholde deres sommerferie.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 15:18

Tak for jeres svar igen...

Det er nu blevet mere aktuelt da jeg mere eller mindre er blevet smidt ud.. helt et luksusproblem er det nok alligevel ikke.. øv øv..

men må jo bare handle derfra.. og vikarjob, det var en god idé.. Heldigvis er det jo i sommermånederne og der er jo mange, der tilbyder et sommerjob, ikke sandt? så må det da være muligt..

Går alt galt tænker jeg lidt på at jeg kan melde mig ind i ase og så kan de hjælpe mig, hvis du fx der er en måned jeg ikke kan få arbejde:

www.ase.dk/ase/Medlemsservice/ Dagpenge/Dagpengenyuddannede.aspx

Kan i tyde om det er sandt at jeg som medlem og nyuddannet (HHX) kan få hjælp i de 1-3 måneder jeg ikke er under uddannelse?

Selvfølgelig vil jeg helst arbejde, men det er bare rart med et sikkerhedsnet.. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 15:49

Du kan desværre ikke blive meldt ind i en a kasse på baggrund af en HHX. Det er ikke en uddannelse med erhvervskompetence, som er en af de kriterier der stilles.

5. Uddannelsen skal give erhvervskompetence

Uddannelsen skal give en erhvervskompetence,

dvs. sætte dig i stand til at varetage særlige

arbejdsfunktioner og arbejdsopgaver på

arbejdsmarkedet.

Du kan derfor ikke blive indmeldt i a-kasse som

nyuddannet på baggrund af, at du har taget en

studentereksamen, en HH-uddannelse eller

andre ligestillede uddannelser. Disse

uddannelser giver ikke erhvervskompetence.

Om det ser anderledes ud ved andre a kasser ved jeg ikke, men jeg tvivler på de ser en HHX som adgangsgrundlag for a kasse.

Jeg forstår godt du i første omgang tænker "kontanthjælp" for er jo efterhånden som om alle kan få det. Så er godt du får undersøgt tingene her i forholdsvis god tid, frem for at opdage sandheden få uger inden afslutning

A-kasse og kontanthjælp bliver altså nok desværre ikke din "redning", men er du smidt ud hjemmefra så tag ned og snak med din socialrådgiver ved kommunen.

Et job er selvfølgelig det optimale og lyder også som om du gør meget her, men kan jo være svært at få job pt. Så snak med kommunen om hvilke muligheder du har.

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 16:24

jeg havde et par mdr mellem en læreplads og en grunduddannelse, HHX er adgangsgivende men ikke en uddannelse i sig selv.

Nå men jeg overlevede på vikar jobs, jeg tog alverdens ting på alle tider af døgnet, og de gik lige med at få det hele til at løbe rundt. så det vil være mit råd

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 08:48

Kære Skeen: det er ikke korrekt at hun opfylder krav om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, når hun er optaget på et studie. Jeg kan ikke huske de eksakte regler, men ved at der er tusindvis af unge, der render ind i samme problem ved uddannelser. Desuden hvis hun undlader at fortælle at hun er kommet ind på et studie, så er det bedrageri og straffes hårdt.

Til TS: Jeg håber det hele flasker sig for dig, men husk at et sikkerhedsnet også kan være at få kontanthjælp mod afbetaling. Det er surt at komme i gæld, men nogen gange er der ikke andre muigheder, og så må man få betalt af hurtigst muligt. Så komtakt din sagsbehandler og få styr på hvad du har af muligheder.

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror du
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 13:38

for et mere konkret svar ved at tage op på kommunen/jobcenteret og høre dem ad. :-)

Måske kan du få noget starthjælp, men chancen er dog minimal.

Jeg ville nok også vente med at flytte, nu hvor du ikke er sikker på at få nogen indkomst i de 3 månedet :-)

Mvh Renée H

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider