Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tjek af brugt sadel....?
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 11:39

Halløjsa

Jeg er på brugt sadel jagt, og har i dag en aftale med en sælger, som kommer med en sadel så jeg kan prøve den på hesten.

Men hvad skal jeg reelt se efter ?

Det er en kieffer sadel - så bommen kan jo ændres så vidt jeg ved.

Den er total nyopstoppet, så der skal jeg vel tjekke at det er en jævn stopning.

Men er der ellers noget jeg skal gøre ?

MVh charlotte

Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

0
0
Svar på denne tråd

sadel..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:10

Stil den på forsvidslen og tjek at den ikke er vredet skæv i bommen, vrid i den og se om bommen er knækket (det er ikke alle knækkede bomme man kan dinde på den måde, men det skal forsøges), tjek syninger og gjordremme for slid.

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Das leben ist kein Ponyhof

0
0
Svar på denne tråd

Super....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:14

Tak for rådene...

Andre må også gerne komme med nogle.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

omstoppet
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:23

Selvom sadlen er omstoppet - er det ikke ensbetydende med, at den er stoppet så den passer din hest!! :-)

Hvis den er stoppet til en hest, som er lige i sadellejet og din er rund i sadellejet, for eksempel - er det jo et problem...

Har lige fået min gl. sadel omstoppet, da den hest den skulle ligge på, var meget lige i ryggen, og den tidligere hest, var meget "rundrygget". Men det var alligevel ikke noget, vi kunne stoppe os ud af.

Umiddelbart ligger den fint på hesten, men glider meget frem, under ridning.

Så det er en rigtig god ide, at ride i sadlen, inden du bestemmer dig.

Jeg er ikke den store "sadelmager" :-) men det var bare et eksempel på, at det kan være rigtig svært, at vudere, uden en sadelmager, med mindre man er meget erfaren på området.

0
0
Svar på denne tråd

Jeps....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:32

Det kan jeg godt se kunne være et problem.

Heldigvis kommer sælger ud til stalden, så jeg kan prøve den på min hest, så jeg får en fornemmelse af om det fungerer.

Det er derfor jeg helst ikke vil ud i at købe en sadel ubeset.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 13:53

Du skal både se sadlen spændt på med gjord og se sadlen når den rides i skridt og i trav. Ellees kan man ikke vurderer det.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

hop hop
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 14:03

en god ting er også at at prøve sadlen med et helt rent hvidt håndkælde under i stedet for et underlag på denne måde at du tydligt se hvor tryk punkterne ligger på hesten

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 15:39

Alternativt har jeg to gode Kieffer-dressursadler som begge er til salg, dem er du velkommen til at låne med for at se om de passer bedre. Skal nok finde en god pris, går ud fra at det er til søde Caspian?

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe starter LA, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør jeg..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 17:49

når jeg ser på brugte sadler til mine heste.

Sæt sadlen foran dine ben, så sædet vender ind imod dine ben og bagvislen op af/knæpuderne ned af mod gulvet. Kig så ned på sadlepuderne bagved, er de lige runde, er de ens i buen og sidder de lige i forhold til mellemrummet.

Er sædet rynket, kan det betyde at sadlen er redet forkert, er der ens slid på sadelklapperne over knæpuderne, er mærket fra stigremmen ens i begge sider, dvs. er det lange mærke ned af/slid fra stigremmen ens, og ligger det ens på begge sider i forhold til knæpuden.

Løft op i sadelklappen, er der skader inden under, hvor gjordstropperne sidder fast i det gjordstykke, som går op under og sidder fast i bummen. Er sygningerne gået op nogen steder ved fasthæftning af gjordstropperne.

Tjek om sadlen fortil at gået op i sammen sygning af over og under del af sadlen.

Tjak om sygningerne, som holder sædet fast til undersadlen er gået i stykker/er løse.

KJør dine hænder ind under langs med stopningen og tjek om den er knudret eller blød og ens.

Læg sadlen på hesten, tjek om sadlen ligger så den ikke tipper forover/bagover. Spænd sadlen fast og tjek om der er luft midt inde under i stopningen, ofte har sadlerne kun fast fortil/bagtil og ingen kontakt midt på, hvilket giver en øm heste ryg. Sadlen skal også ha kontakt til hesten ryg midt på inden under på sadelpuderne.

håber du kan bruge det til noget.

Men har du ikke selv helt tjek på det med sadler, så få en god ven med sadelforstand, til at hjælpe dig og stol aldrig 100% på en sælger, som ikke er uddannet sadelmager.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 19:02

Det meste er nævnt men vil da lige supplere.

Når sadlen ligger korrekt på hesten (uden underlag) skal den være i ligevægt. Det vil sige at det dybeste punkt i sædet skal være lige midt i sadlen (håber du forstår min forklaring)

Tjek også at der er skulderfrihed, da den ellers vil komme til at genere hesten under ridning. Skulderen skal være fri når sadlen ligger på.

Puderne skal så godt som muligt følge hestens form, de må ikke "gabe" nogen steder.

Nu ved jeg ikke hvor godt du kender Kieffer, men jeg vil da gerne videregive egne erfaringer. Jeg købte nemlig en dressursadel til min hoppe, en lækker Kieffer Lech DL tror jeg nok den hed. Og den lå skam også fint på hesten. Men jeg kunne absolut ikke ride i den, det var helt forfærdeligt så dårligt jeg synes jeg sad. Jeg red i den 3 gange, solgte den og købte en Hubertus i stedet (til en 3del af prisen). Men nu sværger jeg så også til Hubertus, det er bare dem der passer både mine heste og min mås bedst. Og har både i kombi, spring og dressur og alle ligger bare kanon.

Men jeg ved at mange er glade for Kieffer, bare ikke mig ;) Skulle jeg have et andet mærke end Hub, tror jeg det blev en Bates.

Men held og lykke med jagten - og husk at prøve sadlen på måsen også, og ikke kun på hesten :)

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 19:03

Mange tak for de super gode råd Dem vil jeg tage med mig i morgen.

Har to ungheste, så sadlerne skal kunne justeres når de vokser til.

Den ene hest er tilredet og går fint med en wintec IW - og den ligger også fint på den utilredet, men to heste og en sadel det går ikke, når jeg regner med at have hestene 20 år endnu

Mvh charlottev

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider