Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 17:19

Min lillebror på 20 har fået kyssesyge og jeg har aldrig set ham så syg. Han græder af smerte. Hvilket han ellers aldrig gør, han har endda brækket en arm to steder uden at fælde en tåre. Så jeg ved han virkelig har det skidt.

Vi har været ved vagtlægen 2 gange som bare har siddet og gabt os op i hovedet som om han var total ligeglad og at der ingenting var at gøre.

I morges kunne han ikke få luft, han er vidlt hævet i halsen, som er fyldt med hvide blære/prikker, det ligner bumser og det lugter frygtelig, eller rettere han lugter meget ud af munden.

Hans kirtler i halsen og badhovedet er så hævet at man kan se det, ligesom dem i skulderen er så hævet at man kan se dem igennem en t-shirt og han kan ikke "lukke" armene ned, da dem i armhulerne er meget hævet og ømme.

Han kan næsten ikke synke, så han var ved egen læge igen i dag, men der var ingen bakterie i halsen. Han får smertestillende i bukner, som var det mintpastiller, men intet hjælper, han får stikpiller som skulle være ekstra stærke, men intet hjælper.

Han kan ikke være nogen steder for hovedpine og smerter i halsen, som helt klart er det væreste.

Det er så synd for ham, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Lægerne siger hele tiden man ikke kan gøre noget.

De siger det er ekstra slemt fordi han er 20 og at det hos børn aldrig bliver så voldsomt.

Er der nogen af jer der har haft kyssesyge som unge og voksne, og som kan beskrive forløbet ??

Der er nemlig aldrig noget vi har kendt nogen der har haft, undtagen min faster da hun var ung, og hun blev voldsomt syg og var indlagt i 3 månender, men dengang indlagde men også mere end man gør i dag, i dag skal man jo være mere død end levnede for at få hjælp.

Gode råd modtages med kyshånd.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft det...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 17:52

... da jeg var omkring 19-20 år.

Jeg husker at min hals var lukket næsten helt til og jeg havde mere end en lille smule ondt.

Det var så slemt at jeg måtte ringe efter min mor der kom og hentede mig (heldigt at mine forældre endnu ikke var emigreret dengang), så kunne jeg blive passet hjemme.

Jeg husker stadig det med at skulle ringe, for jeg havde ingen telefon, og måtte ned til en telefonboks godt 100 meter hjemmefra. Jeg tror det tog ca en halv time at gå derned - og næsten lige så længe at komme hjem (næsten fordi jeg mødte en nabo der slæbte mig det sidste stykke).

Men det var godt at komme "hjem" og blive passet. De få gange jeg kunne spise noget blendede min mor det for mig. Jeg kunne stort set kun lige spise et par mundfulde om dagen - og drikke masser af vand og mælk.

Jeg mener der gik 4 uger før jeg var frisk nok til at komme hjem til min egen lejlighed igen. De ca 2 uger husker jeg ikke ret meget fra. Min mor påstod at jeg insisterede på at stå op hver dag, fordi jeg nægtede at være sengeliggende. Så lå jeg i stedet hele dagen på sofaen i stuen og rallede.

Jeg tvivler på at lægen ligefrem er ligeglad - men når man ikke KAN ikke gøre noget ved sygdommen er der jo heller ingen grund til at gå til læge (andet end måske for stærkere smertestillende) - det er en sygdom der bare skal have lov at få det forløb den nu har, og så må man acceptere at have det ad H til i et par uger.

Indlæggelse er vist ikke noget man bruger ret meget til det. Det er jo kun til pleje - og det kan lige så godt klares hjemme.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 18:00

Jeg siger ikke vagtlægen ER ligeglad, blot det føles sådan. Grunden til vi tog derind var at han følte han ikke kunne få luft, og det KAN jo hæve så meget op at det stopper til.

Vi krydser også finger for at det væreste er overstået snart.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 18:51

Jeg havde det da jeg gik i gymnasiet, var vel omkring 18 år gammel..

FØJ siger jeg bare, jeg kan ikke mindes jeg nogensinde har været så syg!

Det startede ud med, at jeg var ufattelig træt hele tiden. Jeg troede bare det skyldtes udmattelse fordi det var 3.g og jeg var nervøs for eksamener og hvad ved jeg..

Jeg kom hjem fra skole, og så gik jeg direkte ind på sofaen og faldt i søvn.

Senere begyndte det så at komme, det med halsen. Jeg har tit haft halsbetændelse, og det føltes meget som det. Dog er jeg en idiot der hellere venter og ser om det går over, inden jeg går til lægen.

Da jeg endelig tog til lægen blev jeg podet i halsen, og de fandt ingen halsbetændelse. Så blev jeg sendt til egen læge og fik taget blodprøve, som viste meget høje levertal, altså havde jeg fået mig en ordentlig omgang kyssesyge!

Jeg havde også en meget sammensnøret hals og det gjorde frygtelig ondt! Det tog mig nogle uger at komme mig over.

Der er desværre ingen kur, men husk at det smitter med spyt, så i andre skal undgå at blive smittet.

Hvis man er blevet smittet, kan der gå et halvt år inden man bliver syg, så det skal i selv huske og holde øje med.

Han må ikke være fysisk aktiv, da leveren (mener jeg?) er meget belastet.

Jeg var sengeliggende i starten, da jeg ikke kunne sige noget pga min hals.

Dog lyder det til, at din bror virkelig har fået en rigtig slem omgang! Jeg kunne godt tage i skole det sidste stykke tid.

Jeg håber han kommer sig hurtigt, der er desværre ikke meget at gøre :(

0
0
Svar på denne tråd

Kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 19:10

Ja, det har jeg også prøvet, cirka i samme alder. Der gik nogle måneder førend jeg var på toppen igen.

Det er korrekt at man ikke kan gøre noget og faktisk var det sådan dengang ( 10 år siden ) at man ikke måtte få smertestillende i forbindelse med kyssesyge. Jeg følte også selv at jeg fik det værre når jeg fin smertestillende, så det stoppede jeg hurtigt med!

Det eneste som hjælper, er masser af kærlig pleje og tid - på et tidspunkt bliver man god igen, man skal bare give det tid.

Og, nej det er bestemt ikke rart at have kyssesyge - så jeg ønsker din bror en rigtig god bedring!

Venligst Anette :)

0
0
Svar på denne tråd

kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 19:11
jeg fik det da jeg var 18.. og aldrig om jeg nogensinde har været så syg før..

Kunne intet i meget meget meget lang tid..
Aldrig om jeg ønsker mig sådan noget igen.. puh..
0
0
Svar på denne tråd

Havde det også
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 19:32

Jeg havde det sidste vinter (var 18 der).

Lå hjemme i tre måneder, og det tog mig yderligere tre til før jeg var nogenlunde frisk. Jeg var SÅ træt og udmattet hele tiden.

Det er det VÆRSTE jeg har oplevet. Lyder meget som om din bror har det som jeg havde.

Jeg kunne heller ikke synke, drikke eller spise. Til sidst kom jeg på hospitalet og fik drop med væske i. Det hjælper lidt at ligge højt med hovedet, så føles det ikke helt som om man bliver kvalt.

Men ellers findes der ingen kur. Jeg græd af smerte hver dag :(

Og så fik jeg noget grøn væske til at gurlgle, som der bedøver lidt. Ved ikke hvor meget det hjalp..

God bedring til ham.

Laura&Safir

"Ret dig selv før du retter hesten"

0
0
Svar på denne tråd

Mononukleose.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 20:37

Jamen er er ikke noget at gøre, andet end at lindre.

Min datter havde det da hun var ca 16, hun var syg i fler mrd. Tabte sig 13 kilo og hun var tynd i forvejen. Hun var bleg og fik blåmærker over alt, træt osv. Faktisk havde hun alle syntomer på lymfekræft.

Lægen kunne ikke gøre andet en at holde øje med hende tog nogle blodprøver for at tjekke bla. lever tal.

Ingen fest eller alkohol, ingen håndbold i 6 mrd.

www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ kyssesyge.htm

0
0
Svar på denne tråd

kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 20:44

min lille datter på halvandet år har kyssesyge, og har været, og er stadig meget hårdt ramt !!! Men sjældent de små er SÅ syge

det begyndte sidst i oktober med høj feber i næsten 14 dage og div infektioner og en meget træt pige.. i dec skulle hun igennem en ganespalte operation, og de troede faktisk at hun havde fået kræft i lymfesystemet, da symptomerne næsten er de samme..

Hun fik fjernet en knude i halsen, men heldigvis var der intet, men først for 2 uger siden fandt man ud af at det var kyssesyge

Hendes lever og milt har været meget forstørret, og hun har været meget meget syg de måndeder..

Det er en rigtig grim sygdom.. Hun har også knuder i halsen, under armene og nedad siderne, i lysken og nakken...ja og nu et grimt stort ar på halsen hvor de har fjernet knuden..

efter operationen hævede hun så meget op at hendes tunge ikke kunne være i munden, og hun var ved at ryge på intensiv..De kunne ikke stoppe bødningerne i munden efter OP og 8 dage efter da sårene faldt af måtte vi da lige en tur på traume på RH, da hun igen ikke kunne stoppe med at bløde.. Nu ved de jo så at det har været fordi at hendes lever, har været så påvirket af kyssesygen

Det visr bare lidt om hvor grim og dum en sygdom er..De havde dog også valgt at udskyde OP hvis de havde vidst hun havde det..

Rigtig god bedring til din bror, håber virkelig han kommer sig hurtigt over den omgang..Der er jo desværre ikke så meget andet end at lade tiden gå og få slappet så meget af som muligt..

0
0
Svar på denne tråd

Kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 20:46
da jeg gik i 7.klasse blev jeg væltet omkuld af en hovedpine der kom ind fra højre, i løbet af ingen tid - samtidigt med en kæmpe omgang kvalme.. Endte på sofaen, lå der i to dage - og så ramte hævet hals samtlige kirtler, lukket for alt hvad der hedder luft, og talte som jeg havde to bagekartofler i munden.. Ydermere lå min temperatur ikke under 40 grader.. Sådan havde jeg det i 3 mdr.. Lægerne kunne ikke fortælle hvad der var galt.. Andet end mine blodprøver viste ikke meget, men det kunne måske være kyssesyge?

Blev sendt ind og ud af børneafdelingen, en kæmpe røvfuld blodprøver hver gang jeg var forbi - var på daværende tidspunkt ræd for nåle - så på trods af smertehelvede og synkebesvær drak jeg væske, for ikke at skulle have drop..

Den værste tid i mit liv var de 3 mdr.. Kunne intet.. Og føler virkelig med din bror.. Ville end ikke udsætte min værste fjende for den sygdom..

God bedring med ham..
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 21:00

Nårh ja, glemte at sige at der under ingen omstændigheder må drikkels alkohol! Samme grund som jeg sagde med motion, det er fordi leveren er vildt overbelastet.

Som andre nævner taber man sig af det, jeg havde også feber og at synke var ren smerte.

Jeg kan dog se jeg er kommet mig hurtigere end andre her, jeg var klar efter en lille måned, men det kan tage lang tid!

0
0
Svar på denne tråd

Som sophie siger.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 22:24

Ingen alkohol, ingen fysisk sport, Kik på det link jeg vedlage tidligere, der står hvad man kan gøre selv.

Får han vejrtræknings besvær så ring 112. Man kan hæve så meget at man er ved at blive kvalt.

0
0
Svar på denne tråd

Uhada,,,
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 22:40

Ja jo ældre man er, jo hårdere rammer kyssesygen.

Jeg fik det i efteråret i en alder af 23år. ALDRIG har jeg været så syg.

Jeg var syg i 6 uger(!) inden feberen endelig brød. Mine mandler hævede også op hvor jeg havde svært ved at trække vejret, jeg kunne ikke synke mit eget spyt og brækkede mig konstant af smerten hver gang jeg forsøgte at få væske ned.

Jeg blev flere gange tilbudt at blive indlagt da jeg var både dybt underernæret, havde voldsom feber og væskemangel.

Istedet fik jeg nok bedøvende væske jeg skulle gurgle i 2 gange dagligt, og efterfølgende kunne jeg få is ned.

Is var gudeføde for mig. Det bedøvede, kølede og gav en smule næring.

Da det stod på sit værste sov jeg 23 timer i døgnet, måtte have hjælp til at komme op af sengen og havde faktisk lagt mig til at dø.

Efterfølgende har jeg kæmpet meget med træthed.

Så lad din bror være mm han vil have dig hos ham. Man har ondt, er svag og selv den mindste ting er umulig. Jeg valgte at savle fremfor at skulle udstå den smerte det var at synke spytten.

Men det bliver bedre - det går ikke væk hurtigt og det tager lang tid at komme sig.

Men køb nogle sunlolly frys selv is til ham - han vil elske dig for det!

God bedring med ham

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft det
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 01:10

jeg fik det som 25 års. og jeg har aldrig været så syg som der. min kæreste ( nu mand) troede jeg skulle dø. jeg havde vildt høj feber og generalt bare syg. det værede omkring 3 uger men jeg var drænet for energi i over 3 mdr.

god bedring til din bror

0
0
Svar på denne tråd

tak alle...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 11:25

Hej alle, tusind tak fordi i ville dele jeres syge historie med mig. Og tak for hilserne til min bror som jeg har givet videre. Har også læst jeres beretninger for ham, så har vi lidt at forholde os til, vi har fået utrolig ringe information fra lægen, faktisk har vi næsten ikke fået nogen information, en læge skrev bare en hjemmeside ned på et papir, så kunne vi gå hjem og kigge på computeren !!

Han er stadig virkelig virkelig syg, han tør ikke være alene og han kan næsten ikke snakke pga halsen, så jeg sover hos ham om natten.

Det er virkelig skræmmende.

Hvordan smitter det, er det ligesom influenza ved host og nys, eller skal der mere til ?

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 12:33

Jeg havde det da jeg var 18.

Jeg var blevet smittet af en veninde på ridelejr (uge 27)

Det passede meget dårligt, for i uge 30 sku jeg afsted igen.

Så jeg havde halvanden uge til at blive rask i.

jeg blev klar og kom afsted, men sku lige passe på med at falde af, for milten var stadig ik i orden.

Jeg mærkede ik rigtig noget til det på ridelejren.

Så må siges det gik hurtigt.

Men da det stod på, troede jeg jeg sku dø.

var helt udtørret i munden, for at undgå at synke.

Drak kun varme ting, for det gjorde ik ondt.

Din bror ska bare være glad for, det kun kommer en gang:)

Nu med fin Variant hestetrailer - Pølsens føs'dagsgave

Du må stå inde for det du får ud af livet,
for det er ingen som går ud af livet i live

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 17:12

Nu spørger du ind til smitte, og jeg spurgte lægen om det samme, da jeg blev syg.

Man ved det faktisk ikke med sikkerhed, men man har en idé om, at det er kropsvæsker - især spyt.

Så det er no-go at drikke af samme glas osv!

Jeg kom i tanke om endnu et tip, som jeg selv brugte:

Hav en balje eller spand stående ved hans seng (går ud fra han sover meget, kan selv huske jeg var helt slået ud af træthed). Det er yderst smertefuldt at synke, så i ren desperation spyttede jeg faktisk i baljen, frem for at synke.

Det er bare et godt råd :)

Og husk: ingen larm! Jeg kan huske jeg var ved at dø, da min lillebror begyndte at spille PlayStation i værelset ved siden af. Jeg kan godt sige dig ens ører er følsomme, når hals og det hele er så sygt :) så ingen råben og skrigen ;)

God bedring til ham, og husk, at når man har haft det én gang, kan man aldrig få det igen! :)

0
0
Svar på denne tråd

Pas på med det,,
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 21:21

Fik selv kyssesyge sidste år, som 17-årig. Min egen almindelige læge, sagde at det bare var så slemt. Men i løbet af to uger blev det endnu værre, og kunne ikke spise og drikke. Og næsten heller ikke trække vejret, turde ikke sove :b
Vagtlægenens råd til mine forældre var at de skulle holde øje med om mine læber blev blå, for så skulle jeg på hospitalet (KAN IKKE ANBEFALES, er læberne først blå af iltmangel, så er man så godt som ikke levende mere).

Til sidst blev jeg kørt på hospitalet alligevel, og blev akutindlagt og opereret, fjernet mandlerne, da lægerne her fandt ud af min hals var så hævet og betændt, at jeg snart ville holde op med trække vejret. Så nogle gange kan man ikke helt gå efter sin almindelige læge eller vagtlægens vurdering :b

God bedring!

Med venlig hilsen Jette D.

Kan du ikke se det smukke ved Fjordheste?

Så trænger du godt nok til briller!

Med de dejlige ponyer, fjordhesten Aladdin og Shetlandsponyen Hannibal!

0
0
Svar på denne tråd

Kyssesyge
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 02:34

Jeg var desværre så uheldig at få kyssesyge som 17 åring, var til lægen da jeg have store smerter som ikke var til at holde ud, og de tog en test mod kyssesyge som viste negativ samt et par blodprøver også blev jeg sendt hjem, om aften var jeg så skidt til pas at min mor kørt mig på hospitalet i Aalborg, da jeg ikke kunne drikke eller spise pga smerter. Jeg fik stukket en pind ned i halsen så jeg brækkede mig ud over det hele og derefter så var jeg stort set væk, jeg husker ikke at jeg fik et kamera stukket op igennem næse, og mig så er så sart over for nåle osv også slet ikke kan huske det, ja så har jeg været meget dårligt..

Jeg sov de første 2 døgn og havde drop i under hele opholdet da jeg var dehydret, alt i alt så var jeg indlagt i 6 døgn, og fik besked på at jeg ikke måtte ride eller lave noget som helst i 6 måneder, og ja som den hestetosse jeg nu er, så kunne jeg ikke komme hurtig nok hjem fra hospitalet da der var aftalt at der skulle komme kunder til en salgshest, så hjem og shine og sadle hesten op, og ja hvorfor ikke os hjælpe lidt i stalden;-)

Heldigvis for mig så sprang min milt ikke, lægerne var noget kun bekymret da den var meget forstørret, men hvis jeg begyndt at ride når jeg kom hjem så var der stor chance for at den ville springe, så ventede da en held uge før jeg igen sad på første hest, dog kun skridt og lidt trav i let ridning.

Jeg kan kun sige til din bror, at det bedste at er køre på hospitalet, mest pga dehydring, men også pga smerterne, jeg fik selv en masse smertestillende medicin da jeg var indlagt..

0
0
Svar på denne tråd

men men
Forfatter: 
Dato:  19-02-2012 23:33
Hvor er det vildt at læse om. Jeg har for nylig, af andre årsager, fået taget læssevis af rygmarvsprøver, heri har lægerne blandt påvist at jeg tidligere har haft kyssesyge. De kan ikke sige noget om hvornår, hvordan, hvorfor osv. Og hverken min mor eller jeg huske at jeg har været så syg så længe som flere af jer nævner

* Louise *

0
0
Svar på denne tråd

Lucelille...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 07:08

... du har nok haft det som barn - der er det ikke slemt, hos nogen er der slet ingen symptomer på det.

Så det er bare heldigt for dig :-)

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Kyssesyge..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 10:47

Øv altså - god bedring til din bror..

Jeg fik kyssesyge da jeg var 13år og jeg var syg - MEGET syg.

I 6 uger var jeg hjemme fra skole, min mor sov i samme rum som mig, for at våge over mig, da jeg flere gange om natten var ved at blive kvalt i mine mandler.

Om dagen blev jeg passet hos min mormor - for jeg måtte ikke være alene. Lå bare på sofaen og sov hele dagen..

Jeg tabte mig 11kg - var ikke tyk eller noget, vejet 45kg da jeg blev syg (155cm "høj"), så jeg fik vitamin/mineral brikker som man giver til gamle mennesker.

Blev indlagt flere gange for at få ilt...

Kan kun sige til din bror - hold ud og søg læge hvis i ikke er tryg ved situationen.

Jeg fik 3 år senere fjernet mine mandler, da de aldrig faldt til normal størrelse. Lægen der fjernet dem fandt ud af at jeg havde fået bylder på begge mandler som gjord at jeg var syg hele tiden i de 3år.

Og husk ingen motion i 6mdr bagefter (sådan var det ihverfald den gang for 15år siden) Meget sur r.v for en ridepige med egen hest...

Igen rigtig god bedring...

------------------------------ ooOOoo--------------------------

0
0
Svar på denne tråd

Meget det samme
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 11:36

Jeg har oplevet det samme. Jeg var nok omkring 14 år. Men det lyder meget ens! Mine forældre har aldrig set nogte lignende. og jeg kunne ikke få noget ned i halsen. Hver gang jeg skulle forsøge at sluge nogle piller begyndte jeg at græde fordi det var så smertefuldt. Jeg var helt smadret! Mine forældre havde opsyn på mig 24 timer i døgnet. Jeg fik også flere smerte stillende piller end man må.

Det var i påsken jeg var syg. Så min egen læge kunne intet gøre da de havde fri. På tre dage havde jeg været ved vagt lægen 4 gange. Det var lidt vildt.

En morgen brugte jeg et kvarter på at sluge mine smertestillene piller, men det kunne ikke lade sig gøre. Så jeg gav op. Så smed min mor mig ud i bilen, kørte til vagt lægen, igen. Og sagde jeg skulle indlægges, hvilket jeg så gjorde.

Jeg fik drop, stikpiller med smertestillende, og lidt danskvand på en svamp, så jeg kunne putte ind i munden og lige så stille kunne sutte væsken af.

Jeg var indlagt et døgn og havde det MEGET bedere da jeg kom ud. Jeg havde bare brug for væske! Det var såå rart. Har aldrig det nogle være så syg!!

Da jeg var indlgt, kom lægerene endda med praktikanter og kiggede på mig, da mit tilfælde var eksemplarisk. Det var lige efter bogen, 'på godt og ondt'.

Håber i kan få ham indlagt. Har stor forståele for det!!

Du skal ikke spørge hvad hesten kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for din hest.

0
0
Svar på denne tråd

PS Mandler.
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 15:33

Min datters mandler blev også ved med at hæve, uden synlig grund, så da hun blev 20 valgte hun at få dem fjernet og har ikke døjet med halsen siden. Hun er nu 26.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 15:52

min lillebror fik det som 25-årig.

han fik bylder rundt omkring på kroppen, de var ligeså store som et barns knytnæver, og nogle skulle tømmes på hospitalet . meget smertefuldt, da man ikke kan bedøve en byld.

han havde fået streptokokker, og var på heftig pennicillin i et år,- og skulle dagligt vaske sig med mediscrub,- det samme galdt hans kæreste..

han havde feber i ca. 1 måned, samt hovedpine.

han var ikke plaget så meget af halsen.

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

monokulose
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 17:20

Jep jeg har selv haft kyssesyge da jeg var knap 16 år. Jeg var ikke specielt hårdt ramt af det og lå ikke i sengen på noget tidspunkt. Det starede med en almindelige halsbetændelse som blev slået ned med pecilin, men jeg følt mig stadig ikke helt på toppen.

Heldigvis skulle jeg til kontrol hos min speciallæge (jeg har astma) og da hun så det eksem jeg havde fået på ryggen i forbindelse med halsbetændelsen, var hun ikke i tvivl om at det var monokulose og jeg blve sendt på sygehuset og fik taget bloderprøver. Derudover fik jeg besked på at blive hjemme og holde mig i ro de næste par uger.

Nå svaret på blodprøverne kom en uge efter og de viste ganske rigtigt antistof mod monokulose, endelig et svar på hvorfor jeg var så træt. Næste step var at få taget mine levertal for se om de var forhøjet, de viste sig heldigvis at være normale og jeg måtte gå i skole igen og derudover måtte jeg genoptage min ridning for fuld udblæsning efter 3 uger på sofaen. Det skal dog siges at der gik et ½ år inden jeg var helt af med trætheden.

Jep jeg ved det jeg slap billigt fra mit møde med Monokulose

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

Fejldiagnose
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 20:19

Mette: Du har sandsynligvis slet ikke haft halsbetændelse. Hvis lægen fejlagtigt giver antibiotika ved mononucleose, så får man udslæt - præcis som du beretter. Derfor hjalp penicillin-kuren heller ikke.

Ingen læger er fejlfrie

www.google.dk/ search?um=1&hl=da&clie...onucleosis+ antibiotics+rash&oq=mononucleosis+ antibiotics+ rash&aq=f&aqi=&aql=&gs...12l0.1l1l0

Sandra

Stud.med.

0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 10:01

Jeg kan så fortælle dig at jeg havde en helt almindelig halsbetændelse. Min læge udskriver ikke pencilin uden at have podet først og min halspodning var bragende positiv og jeg havde staffelykokker i halsen erko skulle der pencilin til.

Halsbetændelsen er sandsynligvis opstået som følge af kyssesygen. da jeg blev testet fandt man antistof mod den virus der forsager kyssyge i mit blod, virussen var altså væk på dette tidspunkt.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 08:34

Ok...

Mvh

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-02-2012 19:54

Jeg har også haft kyssesyge da jeg var 13 år. Jeg husker det også som en hård omgang, selvom jeg var noget yngre end jer andre. Tabte 10 kg. i forbindelse med kyssesygen, og blev i det hele taget meget skrøbeligt.

Der er en længere oppe der nævner, at hun har fundet ud af at hun har haft kyssesyge, men at de ikke ved hvornår:

Man mener at utroligt mange mennesker har haft kyssesyge på et eller andet tidspunkt uden at vide det, fordi det måske bare har virket som en normal forkølelse.

Så det er muligvis først når man får det så slemt, at man tager til lægen med det (som alle ovenstående tilfælde) at det rent faktisk bliver opdaget, at det er kyssesyge.

Med venlig hilsen

Line Madsen

Fotografering:

www.Line-Madsen.dk

"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider