Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fra Portugal til Danmark
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 19:20

Hej Heste-Nettet.

Jeg underskrev igår ejerskiftet på min nye lusitano-hingst, Boreal.

I samme moment bliver der så spurgt - Hvornår vil han skulle transporteres til Danmark?

Vi fik sidste år i november en lusitano-hoppe hjem, lige på dagen, hvor sneen faldt. Hun var vant til at gå ude hele døgnet, og fik bare et 300g. dækken på, ingen problemer.

Men, men, men. Min hingst er 6 år, og har ikke rigtig gået på fold, siden han var 3. (Kotumen i Portugal.)
Han er ligeledes isabellefarvet/cremello, altså temmelig tyndpelset og tyndhudet. Han står i stald, og der er pt. 12-14 grader i Portugal.

Hvornår synes I det er forsvarligt at tage sådan en hest hjem? Han er jo absolut ikke vant til minusgrader, og man kan jo ikke bare begrave ham i dækner. Ligeledes skal han jo vænnes til at gå på fold igen, og af den grund skal der jo ikke være glat.

Vi har talt om midt marts, men blev så alligevel lidt i tvivl - Er vi bare sarte?

Nogen der har erfaringer med at importere heste med en sådan temperaturændring?

Nå, ja, hvis I kan foreslå et transportfirma, I har tiltro til, ville det være rart, da vores private transportør desværre er blevet syg. (Horsetravel er i øvrigt udelukket. :))

Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

Avlsdyr og ungheste fra kompetent lusitanoavler formidles.

0
0
Svar på denne tråd

Ved det ikke
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 21:50

Jeg kan ikke foreslå hvad du skal gøre.

Men tillykke med din nye hest. Jeg kiggede på dine billeder, hvor er det en flot hest.

Held og lykke med ham

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

Kære Bianca
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 22:05

tillykke med din nye smukke hest

Jeg kan jo kun svare ud fra, hvad jeg selv ville have gjort, og hvis det var mig, havde jeg helt klart ventet til marts/april udfra nedenstående "bekymringer"

Meget lang Transport i dårlige vejr forhold.

Temperatur, vind og vejrlig generelt.

Ikke vant til fold.

Kort pelset / tyndhudet.

Ikke vant til dækner.

Ikke vant til is, sne osv.

- og med tanke på hvor mange ting, der kan gå galt med hesten i forbindelse med ovenstående, så havde jeg helt klart taget den ekstra ventetid med, hellere det end at hesten starter sit liv Danmark, hos nye mennesker, som den endnu ikke er tryg ved, med en masse dårlige oplevelser, og måske hvis man er rigtig uheldig, flere dyrlæge besøg, som man ellers kunne have undgået.

Mht. Transport firmaer, så havde jeg Googlet løs, fundet flere forskellige, fået nogle tilbud, og hentet evt. referencer på nettet om dem jeg var interesserede i.

Måske nuværende ejer har en Transport samarbejds partner, du kan jo altid spørge, om de kende nogle gode

Endnu engang tillykke med ham.

Mvh. Karina

Velholdt hus Sjælland Store Heddinge på landet sælges omgivet af marker og 500 m til skov af grusvej :)

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 23:06

Jeg bliver simpelthen nødt til at sige: GUD, hvor er den smuk! Tillykke med ham!

0
0
Svar på denne tråd

indehest
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 07:45

Hvis det var mig, ville jeg da have ham hjem nu. Jeg kan godt se at der er problematikken med vind og vejr, men hvis han er vant til at stå inde, kan han så ikke gøre det ind til det gode vejr kommer? Desuden er det jo Danmark vi snakker om - Det gode vejr kan lige så godt komme i over morgen, som det kan komme i marts, man ved det bare ikke!

Venlig Hilsen Sofie

Atlas Stengaard SPH 152

http://www.stengaard-haslev.dk

Achilleus Stengaard championatsvinder 2011

Til salg

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 08:21

Jeg ville nok lige vente lidt, alene pga kulden under transport, han kan jo ikke røre sig for varme....

Hvis han alligevel ikke er vant til fold kan han jo holdes inde ved ankomsten - måske en god ide alligevel sådan lige et par dage for ikke at få for mange omvæltninger på en gang.

Måske kan du lige tjekke med vejrudsigterne hvornår den strenge frost ser ud til at forsvinde - så længe det er over 0 tror jeg det er ok. Pelsdyrene er tit mindre sarte end vi tror. Vores egene danske heste fik jo også lidt af et temperaturchok i år da kulden kom pludselig og hårdt, de fleste klarede det jo fint.

Kæmpe stort tillykke med at det endelig lykkedes! Og videre held og lykke med ham!

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville tage
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 09:13

ham hjem.. så har du i det mindste muligheden for at han kan få lov at røre sig hver dag og vende sig til danske forhold før der går for meget forår i det-- Dækner indefor kan klares og tanken om at den skal stå inde fra nu af til marst er næsten ubærlig for mig!

Jeg ville sørge for den blev vænnet til at have dækken på dernedefra.. så ville jeg putte et godt et på den i transporten og så ville jeg tage den hjem.. også ville jeg der begynde at træne den i at være ude,, stille og roligt,.. nu ved jeg ikke hvor du skal have den stående og hvad den kommer fra,, for hvis den ikke er vandt til hopper så kan det blive noget af en omvæltning hvis der er hopper på stedet og den samtidig skal lære at gå og slappe af på en mark!!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 10:26

Tusinde tak for jeres rosende ord og jeres input!

Boreal er vant til at have dækken på, det er det mindste problem, og han skal gå på fold herhjemme privat, samt stå på stald med en anden hingst. Han er jo vant til at stå i stald med andre hingste, og den første tid skal han jo gradvist vænnes til at gå på fold, så det ville jo være en fordel, hvis isen er væk og den værste frost er på retur.

Grunden til jeg ikke bare har googlet transportfirmaer er, at jeg er en lillesmule paranoid nu hvor transporten er så lang (derfor vi har fået privat transport førhen) og ville hellere høre folks erfaringer.

Men igen, I har givet mig noget at tygge på, tusinde tak.

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

jeg skulle lige
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 21:49

hjem og finde det firma jeg brugte sidst.. Marcel jordan kørte min sidste gang og der kom de bare hjem i god stand.. (eller de jorde de ikke men det var ikke hans fejl) han ringede på vejen for at fortælle mig at den hoppe jeg skulle have ikke ville spise,, så jeg lige var klar når hun kom hjem med noget "lækkert" det er service i min verden..

super fed bil, styr på tingene og kom til tiden!!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Forstår slet ikke
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 08:11

Forstår slet ikke, at du vil have den hjem ;-) Den ser jo frygtelig træls ud - mon ikke du hellere skulle læsse den af hos mig - den kan du da ikke være bekendt at have stående i stalden ;-)

Føj han er lækker.

Hvis du har nogle jævne græsfolde han kan komme ud på, så ville jeg tage ham hjem. Hvis han ikke er vant til fold - så skal han alligevel starte med få timer af gangen - så jeg ville få ham hjem, så han er vant til at gå på fold, når de gode foldtimer kommer til april/maj.

Men har du knoldede jordfolde, hvor han skal gå forsigtig rundt for ikke at brække benene - så ville jeg lade ham blive - medmindre du har et ridehus, hvor du kan starte med at have ham løs de dage foldende stadig er frosne.

Temperaturen ville jeg ikke bekymre mig så meget om, hvis ud altså er villig til at pakke ham ind i dækkener.

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

Uuuuuhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 10:16

Hvor er han da bare SKØN! Synes du skulle læsse ham af hos mig i stedet :) Ej, pjat.

Har ikke rigtig nogen mening om din problemstilling, men synes bare din nye hingst var så lækker at jeg lige måtte kommentere. Dine andre heste er dog også rigtig flotte :D

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:36

Tusinde tak for alle jeres fine kommentarer - Jeg kommer vist til at tjekke lastbilen et par gange på vej igennem Danmark for at sikre, at han stadig står der, når han når den rigtige adresse.

Det største problem er egentlig, at vi kun har to ridebaner, og derfor skal køre til ridehus, så hvis det er helt frossent, og han ikke rigtig kan komme ud, kan han ikke røre sig andre steder; det er jo lidt i overkanten at køre i ridehus med en hest, der lige er ankommet.

Den fold, han skal gå på, er heldigvis helt flad, for den har ikke været brugt.

Men igen, tusinde tak for inputs, jeg går bare og håber på fortsat tøvejr! :)

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

1234566788979
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 17:09

LÆÆÆÆÆÆÆÆKKER HEST!

Men det har jeg skrevet til dig på Hg:-)

Jeg ville tage ham hjem. Forstår godt at det kan blive lidt et chok for ham at der er køligere her.

Men hesten er vant til at stå på stald. Så du kan jo holde ham inde og er det bare én dag godt vejr så kan han jo komme lidt på fold til han vænner sig til det.

Iøvrigt så vil det blive varmere i Portugal/Spanien når vi kommer til Marts/April, så du vil uanset have en temperaturforskel at tage højde for.

Pak ham ind i dækkener og tjek om han har det for varmt /koldt.

Han skal nok kunne klare det.

Hvis det var mig, så var han allerede på vej hjem:-))

Hellere hjemme hvor man kan holde øje med dyret:-)

TILLYKKE MED HAM

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider