Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

fælles regler i skole
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 23:48

efter og have fulgt tråden omkring slikpædagogik, hvilket ikke skal diskuteres her, så kan jeg i tråden ligesom fornemme at der i nogen skole klasser fremherskes en vis ensartethed omkring hvad der må serveres i forbindelse med et klasse arrangement.

Jeg har selv 2 børn, den ene godt nok på gym nu, men den anden i 7 klasse.

På den tidligere skole, var vi helt ude og diskutere om ungerne måtte få saftevand eller juice med til madpakken, ud over hvad madpakken i øvrigt skulle eller ikke skulle indeholde.

Ligende regler omkring kage i klassenstime eller ej o.l.

Jeg må indrømme jeg er altså en af de forældre som stejler totalt over dette gruppepres/formynderi som er opstået i folkeskolen, og jeg bestemmer altså selv hvad der er i mit barn madpakke, hvornår mit barn skal være hjemme fra fest og jeg kunne blive ved.

Jeg er ked af og sige disse forsøg på fællesregler i min verden er og lægge ansvret fra sig som forældre. Forstået sådan at hvis jeg ellers kan få de andre forældre med på mine ideer, skal jeg ikke diskuterer med mit barn, men blot henvise til at sådan er det for alle børnene i klassen og det er man blevet enige om. Dermed ungår man konflikten omkring hvorfor må peter og ikke jeg.

Så jeg er altså en af de onde forældre som kan forstyre familieidylen i andre hjem, fordi min datter får altså en mælkesnitte med hvis det passer mig.

Hvad er dit syn på disse fælles regler, hvorfor mener du det er en god ide - eller hvorfor ikke.

Jeg har ihvertfald svært ved og forstå dem, uanset om det er omkring mad, alkohol eller sluttid for en privat klassefest.

Jeg er efterhånden helt holdt op med og møde op til de forældremøder, for jeg gider egentlig ikke høre på disse konfliktsky madammer, så ikke tør stå ved sig selv og sine regler, men skal have flertallet/fællesskabet og læne sig op af.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

fællesregler
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 00:57

Jeg er meget enig med dig. Jeg kan ikke se hvad skolen (eller andre forældre) skal blande sig i madpakkerne for.

At man skal blive enige om om der serveres kage og saftevand til klassens time og den slags, er jo fair nok. Det vedrører hele klassen.

Men hvad ungerne hver især har med i madpakken, må da virkeligt være op til de enkelte forældre.

Hvad angår klassefester o.l., så synes jeg det er fint at forældrene snakker sammen om hvad man synes er rimeligt. Det gjorde forældrene da osse da jeg gik i folkeskole for efterhånden mange år siden (er fra '84)

Det var ikke sådan at der var faste regler for hvornår man måtte gå i byen, hvor meget der måtte drikkes osv.

Men der blev da bestemt snakket om hvornår det var ok at der var lidt alkohol til klassefesterne, og i så fald hvad der var ok og hvor meget.

Min bror og jeg har haft ret frie tøjler sammenlignet med mange fra min klasse, så det er ikke sådan at forældrene nødvendigvis altid var enige.

Men i hvert fald når det kom til noget der galt HELE klassen og ikke kun et par stykker der ville i byen, blev der snakket om det, og man nåede da i reglen frem til noget alle kunne leve med.

Hos nogen blev der aldrig serveret alkohold, hos andre blev der indenfor en grænse forældrene generelt kunne acceptere.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uenig.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 09:09
jeg er så af den opfattelse, at man skal lære at indordne sig efter fællesskabet. Det gælder både børn og forældre. Mine børn er ikke så store endnu, (den ældste går i 4. Klasse) så den med resterne, kan jeg ikke tale med om. Hvad angår madpakken, så er det ikke noget, vi har haft oppe, men jeg hører da fra min søn at ham og hende får danone, mælkesnitter og kage med i madpakken og det vil han også have, det får han så ikke, fordi JEG bestemmer og JEG ønsker det bedste for mine børn, og JEG ved hvor skadeligt sukker er. Desværre er det sådan at de børn der får elendige sukkerholdige madpakker med, også er dem der forstyrrer undervisningen og ALTID laver uro og ballade. Det er MIN søns læring der bliver forstyrret så det vedkommer mig i allerhøjeste grad, og det irriterer mig. Alligevel har vi ikke lavet regler, da det nok ikke hjælper. Jeg vil dog sige at jeg ikke er sukkerforskrækket, jeg har lige været med til at arrangere et klassearrangement i 1. Klasse, hvor adgangsbilletten er en kage til fælles kagebord, men det foregår fredag aften, så sukkeret er forhåbentlig brændt af inden mandag:-)
Vi har så også en regel som jeg ikke bryder mig om, hvis børnene til fødselsdag ikke opfører sig ordentligt, så skal man ringe efter forældrene til barnet. Fint nok, problemet er så bare at nogle mener grænsen går når ungerne fjoller ved bordet og eks. puster i sugerøret så sodavandet bobler. Det må de altså gerne hos mig, jeg har ikke så mange regler til fødselsdag, tilgengæld har jeg heller ikke problemer med ungerne;-)

0
0
Svar på denne tråd

det jeg egentlig mener
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 10:25

er, det kan godt være de andre må drikke alkohol i 7 kl, men det må min altså ikke, det er mig derfor uendelig ligegyldig om hvad man bliver enige om i klassen.

Det kan godt være at private fester for klassen skal slutte kl 24, men hvis jeg skaltidlig op og på arbejde, så venter jeg altså ikke til klokken 24 med og hente mit barn og omvendt, passer det fint med kl 01 så ok med mig.

Hvis min datter 2 gange på 1 år får en danone eller en mælkesnitte med, så er der ingen som skal blande sig i det, at nogen vil fodre deres unger hver dag med disse ting er deres sag, det ændre ikke ved min indstilling.

At ungerne ikke m¨få kage1 gang om ugen i klassenstime, er mig en gåde, men jo min heste får også korn.

Jeg kan for min gud ikke se det skader i det lange løb og er med til og skabe en hyggelig stemning og får måske løst op for andre ting som så bliver nemmere.

I min store datters klasse, har der aldrig været disse fællesbestemmelser og jeg har aldrig oplevet en så harmonisk og fornuftig en klasse.

Hvor i mod, den yngste klasse godt nok var hænderne fulde, trods div forbud.

Så alt i alt tror jeg faktisk børnene lære mere af forskelligheden end af forbudene.

Jeg ved godt mange familier er pressede tidsmæssigt og ønsket om for minimere konflikter derfor er stor, men måske handler det ikke om hvad ungerne måtte indtage af sukker, men om tid og nærvær. At har du nogen harmoniske børn, er det ikke en danone som gør forskellen.

Mine børn har da kunne komme i skole og fortælle de har fået vaffelis til aftensmad, det har sikkert også vagt røre i de små hjem, men når vi endelig bevæger os til vaffelhjørnet med hjemmelavede vafter og hjemmelavet is, hvorfor skal ungerne så nå gennem en 1/2 is inden de giver op, fordi jeg har krævet kartofter først. Så 2 gange om året, så er det is til aftensmad.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har været
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 10:39

til en del samtaler omkring min datters madpakke, som lærere og pædagoger ikke finder interessant nok. Men nu er det altså sådan, at hun ikke kan udstå hverken rugbrød, pålæg eller smør, så hun får bart knækbrød. Det spiser hun nemlig fint, og så ved jeg, at hun får kostfibre. Men kunne der så ikke være flere forskellige grøntsager? Nej, for hun spiser kun agurk, gulerøder og rød eller gul peberfrugt, så det er det, hun får - i store mængder. Igen, så ved jeg nemlig, at hun spiser, og det er bedre end ikke at få noget overhovedet. Frugten kan heller ikke varieres over andet end æbler og melon.

"Men kan du ikke prøve?" "Kan du ikke gøre det og det og det?" Bliver jeg så igen og igen spurgt, som om hun aldrig bliver bedt om at smage på nye ting herhjemme. Det er nemlig herhjemme jeg vil have lov at bruge den tid, det tager, at få hende til at smage. Hun går totalt i baglås når andre presser hende med hensyn til mad. Hun er sund og rask, og vejer hvad hun skal, så jeg gider simpelthen ikke at skulle diskutere andres opfattelser af, hvad en lækker madpakke er.

Og ja, nogle gange ryger der også en danone eller en müslibar i madpakken. Endda kræver jeg ikke, at hun venter med den til dessert, hvis hun har brug for den inden.

Mvh Jean

0
0
Svar på denne tråd

Fællesaftaler og madpakker
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 14:25

Nu har jeg selv ingen børn, men har arbejdet både i børnehave, SFO og som vikar i de mindste klasser.

Hvad madpakkerne angår, synes jeg ikke forældre kan tillade at blande sig i hvad andre forældre giver deres børn med, er der nogle der skal blande sig er det pædagoger eller lærerer. Der er nemlig en god grund til at madpakken ikke skal indeholde for meget sukker, og gerne en masse fibre, da det er vigtigt for at børnene ikke bliver for overgearede eller trætte i timerne, eller i børnehaven.

Jeg synes også at det er okay at have en aftale om hvornår der må serveres alkohol til de private fester (forældrerne imellem), man kan jo stadig godt have en aftale med sit barn om at han/hun ikke må drikke, selvom de andre er begyndt. Dermed ved man jo hvornår det er aktuelt at bringe det på banen inden barnet tager afsted. Hvornår man skal slutte festerne, synes jeg skal være op til dem der holder den, den slutter jo helt af sig selv når de sidste gæster tager hjem, og hvis forældrerne hvor festen holdes har den holdning at den skal slutte før, skal de være i sin gode ret til at slutte festen.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 16:44

lærer i indskolingen, har selv børn, men de går ikke i skole endnu.

Jeg blander mig i mine elevers madpakke, hvis jeg kan se, at barnet altid har usund og sukkerfyldt mad med. Jeg kan reelt ikke gøre noget ved det, men jeg vil gerne have dialogen med forældrene. Ofte er det ubetænksomhed fra forældrenes side, og jeg oplever, de er glade for dialogen. Det er mit ansvar at undervise deres børn, og det er altså svært, hvis nogle elever fiser rundt i klassen i sukkerchok, eller hvis de hænger sløvt over bordene, fordi de ikke har fået fyldt ordentlig mad i maven.

Kage i klassens time forekommer heller ikke. Det er undervisningstid, og der skal vi ikke sidde og spise kage. I stedet er der frugt, og det er børnene godt tilfredse med. Jeg har fortalt mine elever, hvorfor vi ikke spiser kage i timerne, og det kan de godt forstå.

Slik og kage må deles ud i anledning af fødselsdage, sidste dag inden juleferien og sidste dag inden sommerferien.

Jeg har aldrig oplevet problemer med dette fra hverken forældre eller elever. Når man forklarer hvilke tanker, der ligger til grund, accepteres det uden forbehold.

Nu med hundepension

www.123hjemmeside.dk/hundepension

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

Mor til 3 vidunderlige børn

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

0
0
Svar på denne tråd

Regler...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 18:54

Ok, hvis det ligefrem er sådan at man "ikke må" hente sit barn før kl xx fordi "det siger klassens regler", så er det self helt ude i hampen.

Jeg troede det handlede om at man gerne ville være enige om hvorvidt alkohol er ok til en klassefesst, og at klassefesterne f.eks. ikke skal fortsætte til kl 5 om morgenen.

-den slags regler synes jeg er helt fair.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

madpakker..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 20:47

Min store knægt på 6 år, han får konsekvent nutella madder med i madpakken. men det er ALTID på groft rugbrød, og altid som en "klapper", og i et skrabet lag.. HAN NÆGTER AT SPISE ANDET.. Men jeg ved at han får mad, og han spiser gerne 4-5 klapper, når han er afsted..

Så får han selvfølgelig alt muligt andet grønt ved siden af, som han glædeligt gnasker i sig..

Jeg har éen gang for alle, sagt til pædagogerne at, jeg ikke vil hører et kuk fra dem, da det er mit ansvar.. De er heldigvis også indstillet på at det er vigtigere at han spiser disse klapper, end han slet ikke spiser..

Til at starte med havde jeg det egentligt rigtigt dårligt når jeg skulle fortælle de andre forældre om det, men når jeg ser hvad børn ellers får med i madpakken, ja så fortæller jeg det bare ligeud nu.. Han er glad, fornuftig og ligetil.. Så tror ikke han tager den store skade...

Hans lillebror er tilgængæld altspisende.. heldigvis.. haha

Så det med regler.. ej det syntes jeg er at fratage forældrene deres ansvar. Og hvis man skal holde en fest, som beskrevet ovenfor, ja så burde man måske bare sige, at festen slutter feks kl 01.00, og ungerne bare skal være hentet inden der..

Jeg kan tilgændgæld godt blive lidt muggen, når jeg ser at mine sønners madpakke næsten ikke er rørt, fordi de har fået formiddagskage, og det derved ikke lader meget plads være til madpakkerne.. kage hører i min verden, til om eftermiddagen, når madpakken er tømt.. Sådan er det herhjemme.. Der er ikke dessert før end der er spist hovedret...

0
0
Svar på denne tråd

reglerne ender jo tit
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 21:43

med og blive normen, og det er det jeg oponerer i mod.

Jeg er slet ikke i tvivl om der er børn, hvor familien bestemt behøver rådgivning omkring kost, men det er jo ikke det som er det reelle argumentet, argumentet når det bliver fremført er altså at fordi mit barn ikke må, så er det bedst for mig at jeres heller ikke må, for så skal jeg ikke diskuterer med mit barn.

Alt med måde i min verden, og jeg kan ikke forstille mig at et stykke kage får nogen børn til og kravle på vægene.

Men fin pædagogik og overbevise børnene om at hvis i ikke spiser kage, så kan i sidde stille.

Igen, jeg mener det handler om opdragelse og i mindre klasser modenhed.

I øvrigt mener jeg en madpakke bør indeholde primært den langsomt frigivende energi, men også en smule af det hurtige. fuldstændig som jeg ville fodre en hest. Mest hø og en smule af müslien.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 22:25

Jeg synes det i bund og grund er forældrenes ansvar hvad børnene får med.

Vi har ikke haft de store diskusioner med børnene mht. mad, mere tøj, legetøj, mobiler osv. Men der har vi snakket med børnene om, at andre familier vækger at gøre tingene på den måde de synes er rigtig. Og at vi gør som vi synes det skal gøre. Og så har vores børn gennem årene også fået at vide, at det alstå ikke 'bare' kunne hives penge op af lommerne, men at vi så f.eks. kører på familieture og får nogle gode oplevelser sammen.

Men I får da lidt 'mad'historier herfra, inspireret af 'is og vafler' ;o)

Jeg læste engang en forarget moder, der påpegede at hun ALDRIG kunne FINDE PÅ at give børnene kold pizza til morgenmad. Hvorpå min kommentar var, at det ville jeg heller ikke, jeg varmer altid pizzaen i mikroovnen først.

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider