Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er vi stadig flokdyr?
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:31

Hej HN! :)

Jeg har brugt meget tid i dag på at tænke over, hvor langt man er villig til at gå som individ, for at frelse hele flokken?

Og om vi stadig er flok-dyr, eller vi har udviklet os til individer i denne konkurrence-verden?

I får lige historien om det drama, der udviklede sig på uni i dag. Det er ikke det specifikt som det skal handle om, men mere generelt det med, hvor langt man vil gå for hele flokken.

Dette er blot et udemærket eksempel, og puha der var drama i dag over det! :)

Sagen er den, at vi var til eksamen i biofysik. Det er et af de der "små" fag, fordi det er en naturvidenskabelig uddannelse, og derfor skal vi åbenbart have fysik, fair nok..

Vi får så at vide i løbet af undervisningen, at der er sparet en del på forelæsninger, men pensum selvfølgelig vil blive justeret herefter.

Vi nærmer os eksamen og vi er en del der er ret nervøse, vi finder regne-opgaverne svære at gennemskue, men vi bliver beroliget af forelæser.

Der er kun 10% der har dumpet de andre år, og censor er sød, hvis bare i har regnet opgaverne i bogen så skal det nok gå, lad være med at begynde at regne gamle eksamensopgaver, det er spild af tid. Han sagde direkte, flere gange, at eksamensopgaverne var rigtig lette, det skulle vi nok klare.

Men flittige som vi er, sad de fleste af os alligevel og læste bogen igennem og regnede opgaver :)

Puhha for en eksamen, der var kaos på gangen bagefter! Alle var helt oppe og ringe, den havde været så svær og ingen følte sig sikker på noget!

Meeen, han havde jo sagt de var nemme, at censor var sød og kun 10% dumpede, mon ikke det gik.

SLAM. 45,11% dumpede!

Rama-skrig!

Flokken bliver hysterisk og der snakkes om klager og der mailes til ham og alle vil se deres opgaver, især dem der følte sig sikre på at bestå, da de ikke forstod hvorfor de dumpede!

Forelæser mener han er færdig med vores årgang og har andre ting at foretage sig, vi må kigge på en besvarelse der er lagt op og bare tage re-eksamen igen. Btw sagde han også lige (på mail), at 70% plejer at dumpe re-eksamen, fordi folk der ikke kan finde ud af fysik, jo ikke bliver bedre bare fordi der er gået nogle måneder!

Tak for opmuntringen ;)

Men nu til det egentlige drama. Folk er rasende og vil have sendt en klage afsted, vores to årgangsrepræsentanter arbejder i døgndrift med mails til og fra forskellige mennesker.

Der er flere løsninger,og én af dem er, at eksamen bliver vurderet som ugyldig, og alle skal tage den om. Det er ikke sandsynligt, men de listede den bare op som en af de muligheder, der var.

SÅ kom drama! Ikke TALE om at dem, der var bestået, ville tage den om igen!

Der kom et mindre skænderi ud af det, dem der havde bestået mente at de andre kunne tage sig sammen og bare tage den re-eksamen, mens dem der ikke var bestået mente, at når SÅ mange, helt unormalt for sådan et lille fag, dumper, så betyder det, at der var noget helt og aldeles galt med den eksamen, og derfor var det mest fair for alle, at der blev lavet en helt ny eksamen. Og desuden mente man, at dem der var bestået, da sagtens så kunne bestå en ny (og mere fair) eksamen igen.

Men det ville de absolut ikke være med til.

Jeg kan se pointem fra begge sider, men vil undlade at tage decideret side.

Jeg gad egentlig bare godt høre jeres mening om dette? :)

Ville i have "taget en for holdet", eller er det bare ærgeligt for de +80 mennesker (som ikke vil have en chance til en re-eksamen, da niveauet er det samme, ergo stadig helt umuligt).

Er der stadig flokdyr-instinkter i os, eller er vi blevet individualister, der bare er glad for at komme af med konkurrencen (fx om de gode studieretninger/jobs)?

Jeg er selv en af dem der dumpede, så jeg ved af gode grunde ikke hvad jeg ville vælge :) jeg gør dog en dyd ud af at hjælpe folk. Var det en eksamen jeg havde haft forholdsvist let ved, så tror jeg faktisk jeg gerne havde taget den igen.

Det siger jeg ud fra tanken om eksamen i zoologi og etik, som jeg fandt super nem og gik meget før tid, hvor jeg bestod. Dén kunne jeg sagtens lige snuppe igen, hvis det gavnede flertallet.

Dog er jeg ikke så sikker, hvis jeg havde følt, at jeg kun LIGE var bestået.

Har i andre eksempler fra virkeligheden med sådan noget her, hvordan udspillede det sig? :) Og hvad ville i selv vælge?

Synes det er ret spændende faktisk, og glæder mig til at høre jeres betragtninger :)

0
0
Svar på denne tråd

ville gerne
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:36

Jeg ville gerne kunne sige, at selvom jeg havde bestået, så havde jeg med glæde taget den om.

Men jeg tror ikke selv på det, selvom jeg betegner mig selv som social og alt muligt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:41

Altså jeg tror nok jeg ville have holdt på min ret til at beholde min beståede karakter, fremfor re-eksamen.

Jeg ved ikke om det har noget med flokinstinkt at gøre. Måske survival off the fittest måske.

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

Hej med dig :)
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:43

blankt indrømemt jeg er hamrende egoistik når det kommer til mit studie, så jeg havde ikke taget den om, jeg er også fløjtende ligeglad med hvem der falder fra og hvem der bliver, hvem der består og hvem der dumper. men det er nok bare mig. jeg startede ikke på mit studie for at få venner jeg startede for at tage en udannelse.. :)

så jeg er nok ikke et flok dyr

Hjertet har sin grunde,

som forstanden ikke kender til

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:44

Jeg ville ikke frivilligt tage eksamen igen for at redde de andres r.v. Men det er vel heller ikke noget eleverne selv skal beslutte, det afgøres vel af andre om prøven/eksamen var som den skulle være.

PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

0
0
Svar på denne tråd

Om at klage
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 17:53

Jeg synes det er dejlig positivt at læse at I står sammen, sådan de fleste. Jeg har selv været udsat for en eksamen med tilsvarende dumpeprocent. Der var der ingen der klagede. Vi gik da bare ud fra at vi var dårlige. Vi var i forvejen den tabte årgang mellem 2 reformer og andre større omstruktureringer.

42% tog bare eksamen om uden brok. Vi fik stadig ikke blændende karakterer.

Omvendt har jeg kørt 2 tidligere læseprøver fra folkeskolens afgangsprøve på samme flok elever. I den ene læseprøve blev klassen simpelthen vendt på hovedet karaktermæssigt. Folk der plejede at få 12, fik 02 og folk der plejede at få 02 fik 7 og 10. Det var en meget mystisk oplevelse, så vi tog endnu en, som bare rystede posen endnu grundigere.

Så nu er jeg bestyrket i min antagelse om, at de eksamener kun siger noget om eksaminantens evne til at udføre en given eksamensopgave, og intet andet.

Ang. folk instinkt så ja, i pressede situationer, bliver meget af vores adfærd styret af mindre suveræne dele af hjernen, og de tænker kun i overlevelse. Jeg kan heller ikke se hvad det gavner de 45% dumpede, at de 55% også skal tage den om. Kommer det til at stå nogen steder at I er dumpet?

Bortset fra det, har jeg glippet en del undervisning for at tage en tørn for det generelle studiemiljø lokalt og nationalt, men jeg kan ikke udelukke at det også var min egen fornøjelses skyld

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 18:01

Tak for jeres svar :)

Kan sagtens de at det er dødsygt at skulle tage den om igen.

Jeg tror det der er sket er, at timerne blev skåret ned, men underviser har simpelthen ikke fået niveauet med ned samtidigt med.. Har snakket med folk fra andre årgange, stort set alle består hvert år. Så der må da være noget galt, når samme årgang dumper med et brag!

Trille 4: Jeg tror du har ret angående eksamen :) vi har en masse emner i biofysik, men eksamen består af to opgaver (med underspørgsmål). Altså kommer vi kun op i 2 emner.

Er man dårlig til det ene emne, så er det sgu bare ærgeligt! Så kunne jeg bedre tænke mig flere opgaver, med færre underspørgsmål, så man kom mere rundt om hele pensum.

Jeg synes bare det er flabet at berolige os sådan og sige den er så nem, og at vi ikke skal spilde tid på at regne opgaver!

Vi gjorde det alligevel, og dumpede.

Personlig ANER jeg ikke, hvad jeg skal gøre bedre til re-eksamen! Jeg læste hele bogen igen, jeg regnede alle opgaver - og dumpede. Ved faktisk slet ikke hvad jeg skal gøre bedre eller øve mig i, når han ikke engang gider vise os opgaverne så vi kan se vores fejl (det er der nemlig blevet gjort ved alle andre eksamener indtil videre, dem der dumpede fik lov at se opgaverne).

Men, som en anden spørger om: nej, vi beslutter ikke selv! Vi kan højst sende klagen afsted, og så er det op til autoriteterne at beslutte, hvad der skal ske. Chancen for at alle skal tage den om er lille, men situationen er ret interessant på en måde :)

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 18:04

Om jeg ville tage en eksamen jeg allerede havde bestået om? Nej ikke om jeg ved Gud ville. Mht. uddannelse er enhver sin egen lykkes smed og man er selv ansvarlig for om man læser nok til at bestå sin eksamen, hvis man tillige har evnerne. Når der er så mange der dumper, lyder det til at der vist er en del der har taget lidt let på det, når over halvdelen består, bør en stor procentdel af resten også kunne.

Det handler vist mest om at de dumpede tager sig selv i nakken og får læst ordentlig op - og får FORSTÅET det læste. Evt får hjælp af en af de der HAR bestået.

Jeg kan da godt forstå I ærger Jer, og det er nemt for så stor en gruppe at hidse hinanden op under loftet. Men til syvende og sidst er det ene og alene Jeres eget ansvar.

Og så forstår jeg ikke helt den med flokmentaliteten??? Der er altså ingen i en flok der "ofrer" sig for de andre. Flokdyr lever i flokke fordi det er praktisk,da man kan skiftes til at holde udkig efter rovdyr, samt især det faktum at det minimerer deres egen risiko for at blive ædt. De går blot og håber på det bliver naboen ;)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 18:52

Jeg er INGEN ørn til fysik, og var lykkelig for mit 7-tal i gymnasiet. Jeg tror ikke jeg ville kunne gøre det bedre, hvis jeg fik lov at tage den om, så jeg ville være én af dem, der sagde til de andre: det har I selv stået for.

Personligt er jeg heller ikke én, der er ret god til at læse på ting, men så ville jeg også bide i mig, hvis jeg havde dovnet i stedet for at læse, og som resultat deraf, dumpede.

Men jeg kan ved GUD godt forstå, I er trætte af jeres forelæser. Dertil kan jeg så fortælle, at det også gør sig gældende for mit studie. Jeg afleverede for en måneds tid siden en historieopgave, som jeg fik 4 for. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre den bedre, for jeg har heller ikke fået nogen respons på den.

Tror måske det gælder for flere studier; sådan er det måske bare, at gå på uni.

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 19:17

Jeg gentager lige, at der for det fag plejer at være ganske få, der dumper. I år har de skåret ned på timerne, og vi blev lovet, at niveauet fulgte med ned. Sjovt nok dumper halvdelen så "helt tilfældigt!".

Jeg er ikke med på dén om, at vi bare skal tage os sammen.

Jeg har fanme knoklet i gymnasiet, jeg har ALDRG dumpet noget, jeg fik 10,6 i snit, jeg KAN godt :)

Jeg dumpede kemi og det er jeg FULDT UD klar over var min egen skyld! Jeg var ked af det, og der var en rimelig stor dumpeprocent også, men der var INGEN antydning til klager eller noget! Jeg var udemærket klar over, at jeg ikke havde regnet nok opgaver, og at det var min helt egen skyld.

Jeg er helt klar på at tage den re-eksamen :)

Men her i biofysik sad så mange og ikke fattede en meter! Dem er har bestået, er dem der har haft sygt gode lærere i fysik og matematik i gymnasiet, og det har flere af dem indrømmet. Har hørt fra flere af dem der bestod, at de ikke kom efter 1. forelæsning, da de syntes han var så ringe.

Vi har gjort meget mere end han sagde, og alligevel dumper så mange.

Havde det været et stort og svært fag, hvor den slags var almindelig, så ingen alarm. Men de opgaver var syge i forhold til hvad vi havde lært, efter min mening :)

Det er bare for at sige, at jeg sagtens kan dumpe og vurderer, at det var min egen fejl. Derfor ved jeg også nu, at den her eksamen ikke var OK..

Men faktisk gider jeg slet ikke ud i den diskussion. Det var mere om i ville gøre det :)

Heldigvis for de beståede ser det dog ikke ud til, at alle skal op :) de siger, at det vidst mest er noget man bruger, når der bliver givet karakterer, for så vil det gavne alle at komme op igen. Her vil det ikke gavne dem, der bestod :)

0
0
Svar på denne tråd

Tanker om flok
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 19:29

Hej Sophie,

Bare lige et par tanker herfra, i så fald scenariet bliver således at eksamen skal tages om for hele bandens vedkommende;

- Den dumpede gruppe ligger nu både under pres af at skulle 'lære fysik på tre måneder' - OG der er en klar forventning om at de vil bestå denne gang, på trods af den nævnte dumpeprocent på 70 til re-eksamen. De odds må alt andet end lige tale imod at man skulle 'ofre en for holdet' som allerede bestået. I øvrigt, hvis dumpeprocenten er 70, og nogle af de allerede beståede hang med røven i vandskorpen, ville jeg også takke nej.

Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvordan vil flokmentaliteten være, blandt de allerede beståede studerende, såfremt de +80 mennesker dumper re-eksamen noch einmal?

;-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 19:40

Line HJ har så afgjort en god pointe. Hvis nu størstedelen af de, i første omgang dumpede, dumper endnu engang, og de andre, der bestod første gang, måske ligefrem får en dårligere karakter, ja så tror jeg også der vil være nogle vrede mennesker...

Den er ikke nem - men jeg vil sige: ansvar for egen læring. At noget af det hænger på jeres lærer, og han ikke vil tage det på sig, må være en anden diskussion.

Kan ikke henvende jer til nogle "højere magter", og fortælle om hans krumspring?

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

Nååå nu er jeg også med
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 20:25

Nå så grunden til at I vil klage over hele eksamen er, i bund og grund, at I har haft færre timer, og ikke mener at eksamen har modsvaret denne kvalitetsændring?

I så fald så ved jeg, om så jeg havde fået mit livs første 12-tal, at jeg ville hoppe med op på barikaderne, og lave så meget larm som overhovedet muligt!

Det er bare ikke sikkert at alle lige er lige så meget studiepolitiknørder som jeg, og i samme retning , og da må jeg nok erklære mig enig i de to indlæg oven for.

Det er jo så heller ikke så meget ny eksamensopgave I efterspørger, men en helt og aldeles ny måde at eksaminere på - en der modsvarer undervisningsmængden, eller en anden type forberedelse på eksamen. Fordi I nye studerende ikke kan kende konsekvenserne af færre timer, som den der afholder timerne. Her skulle I jo nok være gjort opmærksom på, at I skulle knokle hårdere derhjemme, end de forrige årgange. Helst skulle der have været etableret studiegrupper med tilhørende vejledning.

Så lærte jeg også noget på HN idag: Hvorfor flere og flere studerende er nødt til at KØBE ekstraundervisning. Det er en gammel nyhed, men jeg havde ikke helt forstået hvorfor og hvordan.

Ang. underviserens evner:

Vi skal jo huske på at alle lærere, på alle niveauer, er alvidende og omnipotente. Derfor er det SLET IKKE et problem at formidle samme stof, lige så godt, på kortere tid.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Arh....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 23:00

Hvis jeg havde bestået - havde jeg nok ikke været helt villig til at tage eksamen igen.

Men - jeg ville klart have tilbudt at læse op på stoffet til nogle af dem, som dumpede ;-)

Som jeg ser det, er en del af flokken kommer over floden - mens de andre stadig står på den anden bred. Du spørger, om dem der er nået over, ikke burde svømme tilbage igen - og tage turen en gang mere. Jeg synes da, det giver mere mening, at dem, der er kommer over, hjælper resten samme vej :-)

Derudover ville jeg også skrive under på en klage over en dårlig forlæser. Og foreslå uddannelsesstedet at tilbyde nogle ekstra timer med en anden forlæser - inden reeksamen! Derudover burde hele flokken presse på for, at uddannelsesstedet finder en løsning, så næste hold ikke får samme problem.

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby"

og

"Sveske"

Mine to sorte skønheder

0
0
Svar på denne tråd

Eksamen...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 00:26

Åh det er tæt på at være tragikomisk!

Jeg synes, at det er fint, at I har sat årgangsrepræsentanterne på sagen. Det er ikke første gang, at der er set dumpeprocenter af den kaliber på studiet....

Da jeg (gys) var til eksamen i Biofysik i 2007 ( er det virkelig så længe siden??) var det en selvstændig eksamen. 10% dumpede. Året før var det 25%. Vi havde en anden underviser, end der plejer at have faget.

Jeg ved ikke, hvordan I står, når det er en deleksamen, og ikke en selvstændig eksamen.

Men at forlange omeksamen for alle? Det ville jeg heller ikke finde mig i. Desuden er flokinstinkt for dyr ret ofte, at hvis vi er flere, så æder løven sandsynligvis min makker før mig ;-)

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 08:59

skal i klage, for det er en MEGET stor dumpeprocent, så der er et eller andet der ikke er som det skal være.

Og som forelæseren siger, så bliver folk jo ikke dygtigere på et par måneder. Men det gør det sandsynligvis, hvis de får undervisning der stemmer overens med prøverne.

Og til spørgsmålet om hvor vidt jeg ville tage en reeksamen, fordi nogle andre var dumpet: NO WAY!!! Så skulle der komme til at blive skrevet klager.

I jeres tilfælde er det jo ikke til at vide om de der har bestået kun liiiige har bestået, eller om de har bestået med glans....

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

læææænge siden
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 17:09

Nu er det jo mange år siden jeg læste, men jeg læste også en naturvidenskablig uddannelse hvor dumpeprocenter over 50% ikke var helt ukendte (specielt ikke på grundfagene).

Vi har en gang fået underkendt en eksamen og det var på baggrund af at selve spørgsmålene modsagde hinanden (vi havde 4 undervisere på samme fag som ikke var enige om hvad der var fagligt korrekt!!)

Der blev derfor givet "gratis" forsøg til reeksamen.

Dvs at man kunne tage den reeksamen der var uden at bruge et eksamensforsøg og der galdt så at den højeste karakter af de to opnåede var den gældende!!!!!

Så dem der var bestået havde mulighed for at forbedre deres karakter og vi andre kunne forsøge at få røven over vandskorpen ;-)

Men helt generelt med grundfag så vil jeg godt lige dele lidt guldkorn ud.... jeg har nemlig dumpet min del!!!

Det er en fordel at sætte sig ned og bruge tiden på at FORSTÅ stoffet ikke bare regne typeopgaver!!!

1) Du skal med garanti på et eller andet tidspunkt bruge det til noget!! og så hjælper typeopgaver dig ikke en fis

2) Det er bare SÅ meget nemmere at bestå de der @!#$ grundfagseksamener hvis man forstår stoffet bare en lille smule

Jeres underviser kan sagtens have lavet en "nem" eksamen som var forståelses baseret men ikke i type mindede om de tidligere år.... det er set før (også for mig... nævner i flæng fysisk kemi 1 og 3, uorganisk kemi 1, organisk kemi 1 og mange andre)

Jeg kan komme med et lille sjovt eksempel.

Jeg har idag en phd i organisk kemi, men jeg dumpede organisk kemi 1 hele 2 gange!!!

Det startede med et 5 tal.... derefter et 03..... derefter en omlægning af strategi fra udenadslære til forståelse efterfulgt af et stort 11 tal!!!

Jeg siger ikke at du ikke har forsøgt at forstå stoffet, men jeg siger at typeopgaver er noget fanden har skabt og dem der kommer igennem på dem bliver alligevel straffet senere når man skal bruge den der grundfagsviden!!

Og så var jeg ikke klar over at de sådan kunne skære ned på undervisningen på universiteterne.... skræmmende...

Mvh Charlotte

Spild ikke tiden paa at ærgre dig over ting du alligevel ikke har magt til at ændre!!
La Rochefoucauld

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider