Hej HN! 
Jeg har brugt meget tid i dag på at tænke over, hvor langt man er villig til at gå som individ, for at frelse hele flokken?
Og om vi stadig er flok-dyr, eller vi har udviklet os til individer i denne konkurrence-verden?
I får lige historien om det drama, der udviklede sig på uni i dag. Det er ikke det specifikt som det skal handle om, men mere generelt det med, hvor langt man vil gå for hele flokken.
Dette er blot et udemærket eksempel, og puha der var drama i dag over det! 
Sagen er den, at vi var til eksamen i biofysik. Det er et af de der "små" fag, fordi det er en naturvidenskabelig uddannelse, og derfor skal vi åbenbart have fysik, fair nok..
Vi får så at vide i løbet af undervisningen, at der er sparet en del på forelæsninger, men pensum selvfølgelig vil blive justeret herefter.
Vi nærmer os eksamen og vi er en del der er ret nervøse, vi finder regne-opgaverne svære at gennemskue, men vi bliver beroliget af forelæser.
Der er kun 10% der har dumpet de andre år, og censor er sød, hvis bare i har regnet opgaverne i bogen så skal det nok gå, lad være med at begynde at regne gamle eksamensopgaver, det er spild af tid. Han sagde direkte, flere gange, at eksamensopgaverne var rigtig lette, det skulle vi nok klare.
Men flittige som vi er, sad de fleste af os alligevel og læste bogen igennem og regnede opgaver 
Puhha for en eksamen, der var kaos på gangen bagefter! Alle var helt oppe og ringe, den havde været så svær og ingen følte sig sikker på noget!
Meeen, han havde jo sagt de var nemme, at censor var sød og kun 10% dumpede, mon ikke det gik.
SLAM. 45,11% dumpede! 
Rama-skrig!
Flokken bliver hysterisk og der snakkes om klager og der mailes til ham og alle vil se deres opgaver, især dem der følte sig sikre på at bestå, da de ikke forstod hvorfor de dumpede!
Forelæser mener han er færdig med vores årgang og har andre ting at foretage sig, vi må kigge på en besvarelse der er lagt op og bare tage re-eksamen igen. Btw sagde han også lige (på mail), at 70% plejer at dumpe re-eksamen, fordi folk der ikke kan finde ud af fysik, jo ikke bliver bedre bare fordi der er gået nogle måneder!
Tak for opmuntringen 
Men nu til det egentlige drama. Folk er rasende og vil have sendt en klage afsted, vores to årgangsrepræsentanter arbejder i døgndrift med mails til og fra forskellige mennesker.
Der er flere løsninger,og én af dem er, at eksamen bliver vurderet som ugyldig, og alle skal tage den om. Det er ikke sandsynligt, men de listede den bare op som en af de muligheder, der var.
SÅ kom drama! Ikke TALE om at dem, der var bestået, ville tage den om igen!
Der kom et mindre skænderi ud af det, dem der havde bestået mente at de andre kunne tage sig sammen og bare tage den re-eksamen, mens dem der ikke var bestået mente, at når SÅ mange, helt unormalt for sådan et lille fag, dumper, så betyder det, at der var noget helt og aldeles galt med den eksamen, og derfor var det mest fair for alle, at der blev lavet en helt ny eksamen. Og desuden mente man, at dem der var bestået, da sagtens så kunne bestå en ny (og mere fair) eksamen igen.
Men det ville de absolut ikke være med til.
Jeg kan se pointem fra begge sider, men vil undlade at tage decideret side.
Jeg gad egentlig bare godt høre jeres mening om dette? 
Ville i have "taget en for holdet", eller er det bare ærgeligt for de +80 mennesker (som ikke vil have en chance til en re-eksamen, da niveauet er det samme, ergo stadig helt umuligt).
Er der stadig flokdyr-instinkter i os, eller er vi blevet individualister, der bare er glad for at komme af med konkurrencen (fx om de gode studieretninger/jobs)?
Jeg er selv en af dem der dumpede, så jeg ved af gode grunde ikke hvad jeg ville vælge
jeg gør dog en dyd ud af at hjælpe folk. Var det en eksamen jeg havde haft forholdsvist let ved, så tror jeg faktisk jeg gerne havde taget den igen.
Det siger jeg ud fra tanken om eksamen i zoologi og etik, som jeg fandt super nem og gik meget før tid, hvor jeg bestod. Dén kunne jeg sagtens lige snuppe igen, hvis det gavnede flertallet.
Dog er jeg ikke så sikker, hvis jeg havde følt, at jeg kun LIGE var bestået.
Har i andre eksempler fra virkeligheden med sådan noget her, hvordan udspillede det sig?
Og hvad ville i selv vælge?
Synes det er ret spændende faktisk, og glæder mig til at høre jeres betragtninger