Hej alle sammen 
Jeg har besluttet mig at gennem min uddannelse som bioanalytiker at tage 3 måneder til udlandet på et hospital i Vietnam, Hanoi.
Det er til februar 2013 så er så småt gået igang med at skrive min legatansøgning. Jeg vil selvfølgelig tilpasse den efter hvilke fonde jeg søger men hvis der var nogen derude som har erfaring med legatansøgninger, ville jeg hjertelig gerne have nogle kommentarer på min 
Både ris og ros er meget velkommen. Jo bedre min ansøgning er, jo større chance har jeg får at få legatet 
[Fonds navn]
[Adresse]
[Adresse]
[Adresse]
Ang. Støtte til studieophold i Vietnam.
Jeg sender hermed min ansøgning til jeres fond, da jeg i 2013 har fået mit store ønske opfyld, om at komme til Vietnam for at studere. Det er gennem min uddannelse som bioanalytiker, at jeg har fået muligheden for at udvide mine faglige kompetencer, ved at arbejde på et offentligt hospital i byen Hanoi. Jeg studerer dagligt på University College Sjælland, hvor jeg nu har afsluttet mit 3 semester. Uddannelsen varer 3½ år hvoraf vi har fået mulighed for at tage noget af praktikken i udlandet.
Udover den store lærerige oplevelse det er, at få lov til at opleve et andet lands arbejdsmetoder og fremgangs, vil jeg også fremhæve de muligheder Vietnam kan tilbyde forhold min skole i Danmark. På hospitalet i Hanoi føres alle 5 specialer indenfor min uddannelse, i samme laboratorium. Det vil sige at jeg får mulighed for at opleve og skabe erfaringer indenfor alle 5 specialer, hvilket er noget som ikke kan tilbydes i Danmark. Derudover vil jeg understrege de kulturelle og sundhedsfaglige forskelle, der kan ses som andre bakterieformer, sygdomme og vira, som jeg aldrig vil kunne få arbejdserfaringer med i Danmark.
Studieopholdet indskrives som en del af min uddannelse og jeg vil derfor skulle til en eksamen, der er udarbejdet af University College Sjælland, ved endt ophold. Opholdet strækker sig fra uge 5 2013 til uge 16 2013, hvor efter jeg kan tage tilbage til Danmark og følge den normale undervisning.
Jeg er en pige på 22 år, som altid har rejst rigtig meget og kan bestemt fremhæve fordelene ved længere ophold i udlandet. Jeg kan derigennem nævne mit ophold i USA, hvor jeg boede alene hos en amerikansk familie i en måned. Opholdet var både udviklingsmæssigt erfarende og utrolig lærerigt. Derfor er jeg af den overbevisning at udlandsophold under studie tiden kan bidrage med langt større kvalifikationer end du nogensinde vil kunne lære på en skolebænk. I skolen er jeg meget aktiv og kompetent. Som bilag er vedlagt min karakterliste.
Under opholdet får jeg min danske SU månedligt, men da den vil gå til min husleje her i Danmark skal jeg selv betale for lejlighed samt udgifter til eksempelvis kost og transport. Som bilag er lagt et budget.
Jeg håber, De vil se positivt på min ansøgning og dermed være økonomisk behjælpelig til gennemførelsen af mit studieophold. Hvis jeg modtager støtte fra fonden, vil jeg naturligvis sende dem en rejsebeskrivelse samt billeder fra hele opholdet.
Bilag:
- Beskræftigelse af University College Sjælland
- Budget
- Karakterliste
Mange hilsner og på forhånd tak
Sacha
Tusind tak til jer som gider at læse den