Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mislyd i hjertet hos plag
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 13:39

Hejsa.

Jeg skal lige høre herinde, hvor mange af jer der har velfungerende heste MED mislyd i hjertet???

Jeg har lige købt et føl/plag, som fik konstateret mislyd i fredags. Dyrlægen var ikke bekymret som sådan, og heller ikke jeg, da jeg ved at rigtig mange ungheste har det og vokser fra det. Og mange lever også fint med det hele livet.

Hun kunne umiddelbart også høre at det ikke var kritisk...

Men er der flere derude i det danske land der har en velfungerende hest med mislyd????

Jeg ved ikke lige helt hvad jeg vil med det her indlæg... måske ønsker jeg bare at blive overbevist om, at jeg ikke skal være bekymret :-)

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 14:53

Jeg ville ikke være så bekymret. Jeg havde for en del år siden en frieser med mislyd på hjertet. Der er billede af ham på min præsentation, han er idag 11 år og fungerer og bliver brugt helt normalt. Min dyrlæge dengang, som er en meget dygtig hestedyrlæge, havde lige været på kursus i hjerterytmer og han fortalte at det var ca hver femte (mener jeg) hest der har mislyd på hjertet og det i langt de fleste tilfælde er helt uden betydning og ikke ville blive anset som en fejl.

Hedevang

Nu med en guldklump på skødet, født den 18.12.11

0
0
Svar på denne tråd

Hej med dig
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 15:33

Jeg ville heller ikke være nervøs...

Jeg har en avlshoppe på 17 år stående, der fik konstateret arytmi for snart 7 år siden. Hun har efterfølgende gået en del distance og har lavet to dejlige føl.

Begge føl er begge undersøgt for det samme, men der er intet at finde på dem.

Så ville en anden gang slet ikke være bange for, at købe en sådan hest igen.

Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt det samme
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 15:42

men jeg har en velfungerende søn med mislyd på hjertet, det kommer ikke til at påvirke ham i fremtiden - same same but different.

Det handler om at hjertet havde et minimalt hul og en ekstra åre da han blev født, det har lukket sig selv og hjertet fungerer optimalt, men lyden vil altid være der.

Mon ikke det samme kan være tilfældet hos andre racer?

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

hvis ikke...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 18:37

... dyrlægen er bekymret bør du heller ikke være det.

Det er ikke usædvanligt at unge heste (og hunde også, for den sags skyld) kan have en mislyd på hjertet, oftest forsvinder den igen.

Du kan jo få dyrlægen til at lytte på den igen på et senere tidspunkt f.eks om et år og se hvad han så siger.

Du kan jo evt bede ham notere det i hestens journal, så hvis det udvikler sig til noget der kommer til at påvirke hestens liv eller den ligefrem dør af det, så har du måske noget brugbart fib med forsikring eller hvad det kan være...

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2012 23:50

solgte min hoppe sidste år, konstaterede dyrlægen det samme ved handelsundersøgelsen, men slet ikke noget der bekymrede ham på nogen måde.

Han sagde, at det ofte var set hos heste og at lyden skulle forsvinde, når hesten lige var blevet longeret i 5 min og så ville han lytte igen. Og ganske rigtigt - lyden var efterfølgende væk.

Om det er samme mislyd som hos din ved jeg naturligvis ikke, men her var det uden betydning.

Mvh

Line

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

0
0
Svar på denne tråd

Den ene af
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 00:32

vores hunde havde mislyd ved hjertet som hvalp, men han voksede fra det uden at have de mindste problemer.....tvivler også på det har nogen betydning

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

mislyd
Forfatter: 
Dato:  31-01-2012 08:50

Nu er der så mange positive svar, at jeg godt synes jeg kan tillade mig at komme med et negativt....

Jeg havde også en plag, som en dag fik diarre og i den forbindelse blev der lyttet på hjertet, og der blev konstateret en mislyd.. Umiddelbart ingen grund til bekymring, men det viste sig altså, at mislyden kom som følge af, at hesten faktisk var rigtig syg. Så syg, at den under en måned senere blev aflivet i henhold til dyreværnsloven. Det tror jeg ikke rigtigt at nogen regnede med, den dag den lille mislyd blev opdaget.

Jeg tror helt sikkert det er et fåtal af heste med en mislyd på hjertet, der ender som min, men nogen gange er verden bare ikke særlig lyserød og fyldt med solskin..

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider