|
|
| Øjenfarvegenetik - hjælp! |
|
|
Hej med jer!! Er ikke så skarp til det med øjenfarve genetik og kunne godt tænke mig en forklaring på øjenfarver. Jeg er indehaver af et par grå grønne øjne. Nok lidt mere grå end grønne. Min mor har bruge øjne og far blå. min ene bror har brune øjne, men er gyldne ved pupillen. min lillebror har blå øjne. Hvorfor har jeg fået grågrønne øjne og hvorfor har der ikke været større chance for at vi fik brune øjne da det er dominerende? Eller er det fordi det er recessivt da min mormår havde gråblå øjne, men morfar brune øjne? En anden ting er min kæreste. Han har blå øjne. Hans fars øjne er brunsorte, mor er gyldenbrun. Storesøster brunsort, tvillingesøster har også brunsort, men han har blå øjne. Hans farmor og farfar havde brune øjne. Det har hans mormor også. Ved dog ikke med morfaren. Er det ikke underligt han er blåøjet og lyst hår når de andre er brunetter med brune øjne? .. og i så fald, ville chancen for at vores børn kunne få brune øjne allig med ca 0 %, men i stedet vil få blå eller grønne øjne? Undskuld hvis det virker lidt indviklet. Håber i har et svar 
Gør en forskel! Hjælp de hunde der trænger hvis du skal købe hund. www.graeskehunde.dk De fortjener et godt liv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øjnfarve |
|
|
bum bum... du må ikke hænge mig op på noget. BRUN er dominant overfor dem alle. GRØN har mere pigment end blå og derfor dominant over blå BLÅ kræver vist at begge forældrer har blå øjne
MiDDe felix (Red Oak)2000-2011 :'( Eddiebarnet Zafir
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggggggg |
|
|
Genet for brune øjne er dominant, mens genet for blå øjne er recessivt. Så hvis den ene af forældrene overfører genet for brune øjne og den anden genet for blå, får barnet brune øjne. Man kan sige, at genet for brune øjne er stærkere end genet for blå øjne. For at få blå øjne skal begge gener for øjenfarve være genet for blå øjne. En person med brune øjne vil i mange tilfælde have både et gen for blå og et gen for brune øjne. Hvis to sådanne personer får et barn sammen kan barnet godt få blå øjne, hvis kun generne for blå øjne tilfældigvis overføres fra begge forældre
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt læsestof |
|
|
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Lenuccia |
|
|
og blodskudt er ikke en øjenfarve? 
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum øjenfarve |
|
|
hvis begge forældre har brune øjne vil der selfølgelig være større sandsynlighed, man plejer at sige 100%, MEN da det er genetik vi snakker om er der chancer for mutation og det at der ligger mange information i generne, dvs at f.eks for forældre med brune øjne kan der godt ligge blå-øjne genet fra langt ude i familietræet.. Mine forældre er begge mørkhåret og min mor har brune øjne og min far har grønne øjne, og jeg er udstyret med blå øjne og blondt hår.. motutioner sker, og gør at vi f.eks kan ses med forstørret pupiler, med et grønt øje og et brunt øje osv. men det er rigtigt at den brune farve er dominant og den blå farve er ressesivt... man plejer at opstille en firkant med farvebogstavet det som edikerer om det er en brun eller blå farve vi arbejder med og på den måde kan man se hvilken % chance der er for at få den ene eller anden øjenfarve.. det var hvad jeg lige kunne huske fra mine biologi timer på hf på stående fod, håber det hjalp.. ellers vil jeg med glæde undersøge det nærmere 
<3-hilsen diana venbjerg Min elskede Lukas døde d.1 sep. 2006 -du er savnet. Mit nye lys er Kenzo McCloud se præsentation. Også ejer af en ædel pølsehund, Trille. ♥Lukas & Trille ♥ ♥og Kenzo ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øjenfarver. |
|
|
Øjenfarven bestemmes af kromosomerne, dvs. arveanlæggende hos forældrene. Et barn kan få flere forskellige kombinationer fra sine forældre. Kun når barnet får to blå gener vil det få blå øjne. Man siger at brunt dominerer over blåt. Det betyder at forældre godt kan have brune øjne, men samtidig bære genet for blåt "skjult". Hvis den en forælder har brune øjne og samtidig bærer genet for blå øjne "skjult" og den anden forælder har blå øjne, vil barnet således godt kunne få blå øjne.
Hvis forældrene har brune øjne, som I, og kun den ene bærer genet for blå, så vil barnet få brune øjne. På samme måde vil et forældrepar, hvor den ene har blå øjne og den anden brune, men samtidig er bærer af blå øjne, kunne få et barn med blå øjne, men også et barn med brune øjne, da det brune gen er dominant.
Da I begge har brune øjne og hvis dette er gennemgående i familien vil jeres barn også få brune øjne. Det brune gen kan også slå igennem ved at give farven grøn.
Håber dette var forståeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brun er ikke en garanti... |
|
|
Min mor har brune øjne, min far har blå øjne, jeg har altså fået blå øjne. Er det ikke Mendels lov der træder i kraft? Eller husker jeg helt forkert 
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vidste ikke... |
|
|
.. at den brune og grønne farve egentlig "hang sammen". Jeg har altid undret mig lidt over mine grønne øjne - hele min mors side af familien har blå øjne - min far og bror har brune øjne. Jeg fik dog at vide her for et stykke tid siden at en af mine oldemødre på min fars side, havde grønne øjne - så han regnede med at det var hende der slog igennem 
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mendels lov med øjne... |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Furius.. |
|
|
Der må være en eller anden regel fra undtagelsen. Min svigerinde har brune øjne og hendes mand har brune øjne. Deres fællesbarn har de mest blå øjne, man kan tænke sig...!! Min svigerinde har et særbarn, der også har blå øjne, men her kender jeg ikke faderens øjenfarve, så der kan noget andet spille ind. Men i forhold til fællesbarnet, som for øvrigt er fuldstændig snydt ud af næsen på sin far - og derfor ingen tvivl om faderskabet så har 2 sæt brune øjne fra forældrene givet blå...
Mvh Line Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse. Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle svarene! |
|
|
Kan nu forstå hvorfor min kæreste har brune øjne og at det grønne kommer fra det brune. Men hvad så med grå øjne? Og jeg forstår ikke hvordan min lillebror kan få blå øjne når min far har blå øjne, men min mor har brune? Min mor må jo så have Bb siden hendes brune ikke dominerer mere? Furius: Det er lidt rodet, men jeg har grågrønne øjne og min kæreste har brune øjne. Men kan det passe at jeg må bære genet for blå og brun når min mor er Bb (Brune øjne) og far bb? Min kæreste bærer vel gent for brune øjne siden hans forældre er BB og Bb (brune). Når brun dominerer meget i hans familie og tildels i min familie, er der så stadig kun en lille chance for at få børn med brune øjne og kan vi få børn med grønne`? Golda Showers: Har du et link til din calculator?  Btw. Synes det er cool der er så meget respons!!!
Gør en forskel! Hjælp de hunde der trænger hvis du skal købe hund. www.graeskehunde.dk De fortjener et godt liv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Hvis du ser på det billede jeg har sat ind kan man godt være brunøjet og bærer af det blå gen, hvis begge forældre har brune øjne og samtidig er bærer af det blå gen er der 25% chance for et blåøjet barn af to brunøjede forældre, så der er intet mærkeligt i at drengen har blå øjne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link til mendels lov |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vl det |
|
|
Det vil sige at vores ungers øjenfarve kommer fra deres far som har the grumse farvet øjne  De er grågrønnebrunlige, meget svære at bedømme. Hans mor har mørkebrune øjne og hans fars er grønlige. Jeg selv har grønne øjne, helt grønne og det har mine forældre også. Begge vores unger har fået de smukkeste nøddebrune øjne:  Mig og vores datter - som i (måske) kan se er mine grønne - og Emmas er brune - uden tvivl. Familien plejer at sige at ungernes øjenfarve kommer fra deres farmor, at de er hoppet et led over, men det tror jeg ikke helt på det kan??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan ikke "hoppe et led over" |
|
|
Men det kan jo godt (hvis ikke det er dominant) ligge i generne skjult og så komme frem generationen efter 
Hilsen Celia Sieze the day! Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
Jeg har grønne øjn, som den eneste i min familie, resten har blå eller brune, men jeg er også den enste rødhåret, plejer at spørge min mor om hun duskede postbudet, fordi jeg er bleg, og rødhåret, og de er mørke og brune .. det hænger altså ikke sammen. MIn datter har isblå øjne. og jeg har grønne og hendes far har brune, men det må være af både hendes bedste far og farmor har blå, og nok også nogle flere. jeg forstår ikke helt selv. der må jo være en logik i det
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nu har jeg ikke læst de sidste par indlæg, så måske er der svaret på det. Men husk nu på, at man - teoretisk - har to "øjen-gener" hvad angår farve. To forældre med brune øjne kan sagtens få et barn med blå øjne - det kræver bare, at deres individuelle kombi er brun-blå. Hvis man laver et skema over det (som i burde kunne huske fra biologi i folkeskolen!!! ), så vil der her være 25% chance for et barn med blå øjne, og 75% chance for brune øjne. Men, hvis den ene eller begge forældre har kombien brun-brun, så kan barnet KUN få brune øjne! Fordi blå øjne netop kræver enten blåt-blåt eller brunt-blåt (skjult blåt) gener. Det er lidt svært at forklare  Grøn, grå osv er nuancer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sannedk |
|
|
Du har sikker gen til både blå og brune, men da du har grågrønne har det brune gen domineret og givet dig din øjen farve. Når kæresten har kraftigt gen til brune, vil jeres bør sikkert få brune eller grønne øjne. Men intet er sikkert min mand har isblå øjne, jeg har grågrønne og vores datter har mørkblå. I min famillie, har vi alle en sådan lidt ubestemelig øjnfarve, der er ingen med brune øjne, men heller ingen med klart blå..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| øjenfarver |
|
|
Jeg har brune øjne og min mand har blågrønne. Vi har 3 børn 1 med blågrønne med brunt i 1 med brune 1 med blå ....og postbudet er en kvinde 
venlig hilsen RikkeAnd Victor 14. juli 2002 Mille 20. september 2006 Benjamin 17. februar 2008 ....nu Fru Bredahl Til minde om Krastrup´s Paddock Dancer, Skovgaards Zelle og Sonette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også læsning |
| Forfatter:  |
Pinny ♥Fyn♥ |
| Dato:  |
31-01-2012 11:03 |
|
Her: en.wikipedia.org/wiki/Eye_color Og billeder nede af siden, der oplyser mere. Jeg har grønne øjne (som min mor)- og grøn er faktisk kun en ændring af brun, selvom jeg så er den eneste af 5 søskende med den farve- resten er blåøjede. Min far havde smukke violblå øjne... Brunøjede kan være bærere af blåt gen. Og i 1 ud af en milion tilfælde kan brune øjne mutere til blå i afkommet.
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| genotyper osv.. |
|
|
Det kommer an på genotyperne.
Brun er dominant (BB) og blå er recessivt (bb). Begge allele homozygote genotyper. Tilfældige bogstaver. Mine far har brune øjne og min mor har blå. Mine lillebror og jeg er begge blåøjede. Min far må så have genotyperne Bb, (heterozygot) fordi han har brune øjne og brun er det dominante gen og min mor har genotyperne bb (homozygot) fordi hun har blå øjne. Min bror og jeg har begge genotyperne bb (homozygot), da vi hver især har fået et b fra begge vores forældre.
Vi kan se at min far har genotypen Bb fordi at min bror og jeg er blåøjede og derfor bliver han nødt til at have et b i sin genotype. Det gør at min bror og jeg har fænotypen blå øjne. Sker ikke så tit da chancen for at få et barn med en recessiv genotype er 25%, hvis forældrene er heterozygot og homozygot.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men ingen regler uden undtagelser |
|
|
Øjenfarver blandes også. Og man kan også have to forskellige øjenfarver f.eks. et brunt og et blåt øje. Det kan godt være, at der er "regler" for øjenfarvens genetik, men det er bare ofte, at reglen ikke følges og øjenfarverne blandes totalt 
Venlig hilsen M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|