Lykken er:
- at høre hestene spise deres krybbefoder. Der er en skøn ro i stalden og deres gumlen er lige prikken over i'et.
- at høre dem gumle deres stråfoder i sig.
- at kunne kravle op på min sten og direkte over på "ridedyret", uden den går inden jeg "lander" på ryggen.
.
- at have en god tur, hvor den ikke bliver skræmt af sten, skygger, træer, traktorer osv... Altså en habil konehest, som ikke "taber" sin rytter.
.
- at trække dem til fold, blot med et træktov om halsen. Uden de "løber om hjørner med en".
- at de kommer ind fra folden, når jeg ringer med klokken. At stå og se "alle ens" heste kom imod sig i fuld galop. At høre galoperende hovene og se dem komme med ørene fremme!
- at de (udvalgte) kan gå alene fra folden og ind på deres EGEN plads i stalden.
.
- at se "lopperne" og is-bamserne vade rundt i sne og frost og se helt og aldeles lykkelige ud. (Da min søn for nylig mistede sin hest gik han til det sidste og håbede på at det ville blive "rigtig" vinter inden hun skulle dø, fordi netop dét kunne hun så godt li'...
)
Dejligt at blive mindet om essensten i det at være hestepige.
.
Det opvejer det papirbøvl der er kommet med pas osv., breve fra dyrlægen, regninger til foderhandlen osv...