Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dækkenhest fælder og klør voldsomt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 23:42

Min hest er lige begyndt at fælde rigtig meget, og klør sig voldsomt. Vi har haft pause fra træningen i en kortere periode (en god uges tid) grundet halthed, hun har dog haft dækkenet af hver dag, hvor hun er blevet striglet godt og grundigt.

Det sidste 3-4 dage er hun begyndt at klø sig mere og mere i takt med at hun er begyndt at fælde mere og mere. Idag stoppede hun op og kløede sig omkring 8-9 gange på blot 10 minutter.

Jeg synes det virker meget voldsomt, og ringer til dyrlægen imorgen, for at have hende indover. Vil dog lige høre om andre herinde har oplevet lignende med deres heste? Tænker at det meget skiftende vejr måske kunne være årsag, samt dét, at hun aldrig har gået med dækken før, og kommer fra et lidt andet klima.

Men ville bare lige høre om der er andre der døjer med kløen og fælden, af dem der bruger dækken?

Mvh. Lykke

*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

Følg os på Facebook

Deltag i julekonkurrencen på Horse Universe

0
0
Svar på denne tråd

prøv evt...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 23:54

... at lægge et tyndere dækken på hende. Dagene begyndte jo at blive længere lige før jul og det stimulerer fældningen, så hun har det nok varmt samtidig med at hun fælder, hvilket klør i forvejen

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 00:09

Hov, det var måske en vigtig detalje at få med. Hun er ikke varm under dækkenet, ej heller svedig.
Hun har kun et 200g overgangsdækken på, og overvejede faktisk om jeg bare skulle pille det af her hvor vi havde så mange varme dage i træk hvor vi var oppe over 10 grader, og jeg kunne se hun samtidig havde lagt ples under dækkenet, men lod det blive på i tilfælde af, at vejret pludselig skulle ændre sig.
Og pt ser det ud som om at vi skal til at have en let omgang frost - i hvert fald om natten, og muligvis vores første sne (selvom det har de efterhånden lovet en del gange).
Synes det har været en umådelig træls vinter for dækken.

Mvh. Lykke

Tennessee Walking Horse

R.I.P Dixie!

Følg os på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

selv om
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 00:23

hun ikke føles for varm eller sveidg under dækkenet kan det sagtens klø alligevel, ligesom din hovedbund også kan klø under en kasket du har haft på hele dagen.

Som vejret er for tiden vil jeg skyde på du sagtens kan give et dækken på der svarer til et tyndt fleededækken eller noget i den kaliber.

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 00:39

Michael Moesby
Det har du selvfølgelig ret i. Jeg vil se at få fundet mig et tyndere dækken, og se om det kunne hjælpe. Generelt glæder jeg mig rigtig meget til at kunne komme af med det skidt. Mange tak for rådet. Altid godt at se sagen med andres øjne ;)

Mvh. Lykke

Tennessee Walking Horse

R.I.P Dixie!

Følg os på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Gold and Dangerous *Dixie*
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 00:51

det er jo det gode ved HN, at vi alle kan finde råd og den slags.

Du skal nok lade hesten gå med det tyndere dækken i mindst en uge eller to før du vil se en forskel, medmindre hun begynder at ryste af kulde, men det tror jeg næppe hun vil

Michael Moesby-

0
0
Svar på denne tråd

dækkenhest
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 07:53

Vi har en dækkenhest i stalden der har fået muk på ryggen. Den taber håret i området og den går helt i ekstase når den bliver kløet der. Jeg har aldrig oplevet det før (på ryggen) men dyrlægen sagde at det gerne kom af et for fugtigt og indespærret miljø under dækkenet...

Med de bedste intentioner,

Sara

"Græsset er grønnest, der hvor du vander det"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 08:56

Mine heste fælder også. Men, de står uden dækken om natten, så de netop har mulighed for at klø sig og få lidt luft til pelsen.

Om dagen får de deres dækken af en halv time inden, de bliver lukket ind. Så kan de rulle sig, klø hinanden mv.

Det fungerer fint her. De klør sig en smule, men ikke voldsomt. Det er bare fordi, de smider vinterpelsen nu.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vores elsker
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 09:10

da også når de får taget dækken af og vi strigler løs, det klør simpelthen alle vegne den ene af dem hun er særlig glad for at blive kløet, hun kan vise vej helt ned under bugen og lette ben for at blive kløet hihihii.

Men de har altså ingenting, hverken muk, svamp, ringorm eller andet behandlingskrævende. Det er ren og skær glæde over at få det tæppe af og få lidt luft til pelsen

For nogle heste er dækkentiden jo også lang, hos os prøver vi at begrænse den så meget som overhovedet muligt.

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider