Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Til info
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 22:41

TIl INFO:
NORDDJURS:
Send venligst videre til andre folk, der har hest:
Der er konstateret et alvorligt herpes udbrud på Liltved (Norddjurs), og stedet er i karantæne! Heste indenfor en radius af 10 kilometer SKAL vaccineres i følge dyrlægen. Tag venligst jeres forholdsregler og hjælp med at stoppe smitten, ved at viderebringe informationen

Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd

åh nej :-(
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 23:31

Jeg sender en masse tanker til den eller de stakkels hesteejere, hvis heste er blevet smittet :-(

Tak for den vigtige information

0
0
Svar på denne tråd

Mere info?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 08:18

Hvor kan der findes mere info?

Ved du, hvilken dyrlæge, der har behandlet?

Mvh Jean

0
0
Svar på denne tråd

Herpes
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 10:35

Da vi havde det i rideklubben blev der sendt pressemeddelelse ud til både diverse lokale aviser, TV-Syd, Heste-nettet osv, ligesom alle medlemmer passive som aktive fik mail om problemet. Desuden blev både samtlige smede og dyrlæger i området underrettet.

Slyngebørn

Købes: DVD/VHS med Traktor Tom, Lille røde traktor og Byggemand Bob

0
0
Svar på denne tråd

STOP LÆS HER:
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 11:09
Så er der Herpes-virus udbrud - igen! Så er der åbenbart et herpesvirus-udbrud i Auning. I den forbindelse cirkulerer der opfordringer til at få sin hest vaccineret. Lad det være sagt med det samme, vi har altid herpesvirus i Østjylland, virusset giver latent inficerede heste, der ligesom ved forkølelsessår hos mennes...ker, pludselig kan blive syge og udskille virus. Er hesten smittet kan den følge tre symptom-varianter, 1)som ved influenza, med snot og feber, ses ofte hos opdræt,2)herpeslammelse, med varierende grad af tab af kontrol med bagparten, slingerhed og lammelse. Kan ses hos alle heste, dog ses det lidt oftere hos heste, der er vaccineret mod herpes!?!?!? 3) Virusabort, ses oftest, ja rigtigt gættet, hos drægtige hopper. Af ovenstående håber jeg at I kan udlede, at medmindre man er den lykkelige ejer af en eller flere drægtige hopper, så kan det i værste fald øge din hests risiko for at udvikle herpeslammelse, i bedste fald kan det beskytte den mod at udvikle en gedigen forkølelse. For at beskytte skal vaccinen gives 2 gange med 3-4 ugers mellemrum og derefter 6 mdr.efter og derefter årligt, for at hesten er nogenlunde beskyttet, drægtige hopper skal vaccineres i 5.,7. og 9. drægtighedsmåned for at beskytte mod abort. Jeg syntes det ok at vaccinere hopperne, set udfra et cost-benefit synspunkt, men lad dog være med at gå i panik alle I andre, der ikke har drægtige hopper. Som et lille ps kan jeg oplyse at vaccinen er i restordre hos importøren med første leverance i uge 6!

0
0
Svar på denne tråd

Continue
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 11:50

Hvem går i panik?

Slyngebørn

Købes: DVD/VHS med Traktor Tom, Lille røde traktor og Byggemand Bob

0
0
Svar på denne tråd

Almindelig omtanke er bedste beskyttelse
Forfatter: 
Dato:  13-01-2012 17:09

Jeg står selv i den situation at en af mine hopper har været ramt af Herpes.

Jeg tilslutter mig derfor Peter Hjuler ovenfor. Med mindre der er overhængende risiko for at jeres drægtige hopper kommer i kontakt med en smittekilde, så lad være med at vaccinere! Min hoppe er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå NÅR DER VACCINERES.

Jeg valgte at følge forsikringens krav om vaccination med virusabort (Herpes), med det resultat at hoppen kort tid efter blev lammet i overlinie og svælg. Hun var selv sagt drægtig, og endte med at være indlagt i 4 uger, hvor vi manuelt måtte rejse hende ca. hver 4. time, for at holde blodomløb og organer igang. Det samlede forløb endte med at koste 35.000 kr. Heldigvis overlevede både hoppe og føl uden mén, men det er uhyggeligt at se så stort et dyr, så hjælpeløst! Hun tabte over 200 kg i forløbet, så det er altså ikke uden risiko og omkostninger at vaccinere.

Så almindelig omtanke er bedste beskyttelse i langt de fleste tilfælde.

• Lad være med at komme i en stald der har en aktiv Herpes smitte, med mindre du selv har en hest i denne stald.
  • Rør kun din egen hest
  • Hold heste med symptomer adskilt fra heste uden symptomer.
  • Vask hænder og redskaber grundigt, hver gang det har været i nærheden af en smittet hest.
  • Skift dit tøj, og vask staldtøjet når du forlader en stald med smitte.

Altså almindelige forholdsregler ved en sygdomsramt besætning.

Jeg vil til sidst påpege at min hoppes blodprøver viste høje antistoffer for både type 1 og type 4 Herpes, der er de to typer som vaccinen indeholder. Vaccinen var altså årsag til at hun hyperreagerede, da hun højst sandsynligt har haft smitten latent i kroppen, hvilket en meget stor del af de danske heste har.

Der var ingen af de andre heste i vores stald der blev syge, eller viste de mindste symptomer. Ej heller den anden drægtige hoppe, som hun gik sammen med. Det var kun den vaccinerede der blev syg.

Til dem der er berørt af denne situation, ønsker jeg det bedste for dem og deres heste.

Stald Bjergager, heste til avl og sport!

0
0
Svar på denne tråd

To drægtige hopper
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 11:29

JEg har to drægtige hopper.. Jeg har i forrige uge været på det ridecenter hvor herbes-virusen florerer med en vallak - pga. manglende oplysning omkring smitten!

Heldigvis står herrene i en stald for sig fra hopperne, men jeg kan da let have overført smitten, da der gik en uge før jeg fik besked om at det var en herbesvirus der var i udbrud. Af vores hegnsmand!

Jeg ringede selvfølgelig fluks til dyrlægen og de har nu taget blodprøve af vallakken for at teste for virus. Jeg skal nu vente 10 dage på at næste blodprøve kan tages og så skal de sammenlignes.. Det bliver 10 nervepirende dage!

Ingen af hestene har dog vist symptomerne som Hjuler beskriver ovenfor - med undtagelse af en opstaldet hoppe der virker forkølet?! Men netop dén er vaccineret..

Jeg sidder og gruer, og da vi sidste år mistede et føl - har jeg rigtig rigtig ondt i maven. Jeg har sådan glædet mig til de små..

Øv øv øv med den virus og hvor er jeg frustreret over den dårlige kommunikation mellem ridecenteret og jeg.

Guldheste haves og laves :-)

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Hingsteplag Amadeus sælges

Unik vallak Marco 4 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

karantæne
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 09:57

Hej.

Jeg har nogle spørgsmål.

Et af stederne på djursland, hvor de har herpes type 1, ved jeg fra pålidelig kilde, at der undervises i den lille stald, hvor der ikke er smitte, hvor den store stald er i karantæne. den store stald er knyttet til ridehallen, hvor der er undervisning.

Der er bøn, der bevæger sig i begge stalde.

Hvad mener i om det?

Nogle erfaringer?

Jeg synes det virker mærkeligt, at de må det.

Denne stald var den første stald der fik udbrud. Nu er det to flere steder på Djursland :-(

Mvh Rebecca

Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid!

0
0
Svar på denne tråd

Flere udbrud
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 18:34

Rebecca:

Jeg bor ikke langt fra Liltved og har min hest opstaldet i en lille privat stald ikke langt derfra. Nu skriver du at der er to steder mere som har udbrud - Hvor er det henne, er det nogle som har haft kontakt til liltved??

Der går rigtige mange rygter herude, så vil rigtig gerne høre hvor de 2 andre steder er, da vi ikke har behov for flere rygter ;-)

0
0
Svar på denne tråd

svar på ..
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 19:28

Hej.

Ja jeg ved ikke, hvordan den er kommet de to steder hen. Det ene sted er Høberg i Grenå og melem Mesballe og Tjerrild.

Ja rygterne er der jo mange af, og det er svært at vide, hvad der er rigtigt.

Mvh Rebecca

Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider