Jeg står selv i den situation at en af mine hopper har været ramt af Herpes.
Jeg tilslutter mig derfor Peter Hjuler ovenfor. Med mindre der er overhængende risiko for at jeres drægtige hopper kommer i kontakt med en smittekilde, så lad være med at vaccinere! Min hoppe er et glimrende eksempel på hvor galt det kan gå NÅR DER VACCINERES.
Jeg valgte at følge forsikringens krav om vaccination med virusabort (Herpes), med det resultat at hoppen kort tid efter blev lammet i overlinie og svælg. Hun var selv sagt drægtig, og endte med at være indlagt i 4 uger, hvor vi manuelt måtte rejse hende ca. hver 4. time, for at holde blodomløb og organer igang. Det samlede forløb endte med at koste 35.000 kr. Heldigvis overlevede både hoppe og føl uden mén, men det er uhyggeligt at se så stort et dyr, så hjælpeløst! Hun tabte over 200 kg i forløbet, så det er altså ikke uden risiko og omkostninger at vaccinere.
Så almindelig omtanke er bedste beskyttelse i langt de fleste tilfælde.
- Lad være med at komme i en stald der har en aktiv Herpes smitte, med mindre du selv har en hest i denne stald.
- Rør kun din egen hest
- Hold heste med symptomer adskilt fra heste uden symptomer.
- Vask hænder og redskaber grundigt, hver gang det har været i nærheden af en smittet hest.
- Skift dit tøj, og vask staldtøjet når du forlader en stald med smitte.
Altså almindelige forholdsregler ved en sygdomsramt besætning.
Jeg vil til sidst påpege at min hoppes blodprøver viste høje antistoffer for både type 1 og type 4 Herpes, der er de to typer som vaccinen indeholder. Vaccinen var altså årsag til at hun hyperreagerede, da hun højst sandsynligt har haft smitten latent i kroppen, hvilket en meget stor del af de danske heste har.
Der var ingen af de andre heste i vores stald der blev syge, eller viste de mindste symptomer. Ej heller den anden drægtige hoppe, som hun gik sammen med. Det var kun den vaccinerede der blev syg.
Til dem der er berørt af denne situation, ønsker jeg det bedste for dem og deres heste.