|
|
| Jer med mindre piger - undervisning? |
|
|
Hejsa . Ja - jeg er nødt til at spørge - jer "ponymødre", hvordan får jeres piger undervisning? Jeg har en datter på knap 8 år, som har redet siden hun var 4 år. Hun har nu endelig - efter en del års plagen - fået sin egen pony for 2 måneder siden . Hun har fået undervisning 1 x ugentligt på rideskolen siden hun var 4 år og har nu fået ponyen opstaldet på samme rideskole. Men hun er altså løbet lidt sur i undervisningen, hvilket jeg faktisk godt kan følge. Jeg kan ikek huske hvornår de sidste har fået sat et lille spring op f.eks - det er øvning at volter, slangegang osv igen og igen - og med rette, da det tit ender i kaos . Men - moderen - savner noget rettelse i opstilling og måske lidt mere sjov ridning, set i børnehøjde. Nu er det pludselig også lidt sværere, da vi har købt en pony som ikke er vant til at ride bagved en anden i ridehus (tidligere ponytravpony) og ponyen bliver altså noget forvirret. Jeg forestiller mig, at de begge havde godt af noget eneundervisning, for at lære hesten bedre at kende, lære at ride mere "rigtigt", lære ponyen lidt dressur, gerne prøver at springe, slalom osv osv. Dvs, en god blanding af det lidt mere seriøse ridning samt det lidt sjovere - set i børnehøjde - også. Det er i øvrigt en super sød pony, men den mangler noget grundridning forståeligt nok. Datteren vil gerne hoppe af rideholdet - men jeg er jo bange for at have påvirket hende. For det er også vigtigt at beholde sine rideveninder osv, og jeg er jo lidt bange for at det er moderens ambitioner der kommer op - omend datteren siger hun også gerne vil. Hvad er jeres erfaringer?  Christine
Nu kun med lækre Leopold!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde |
|
|
har 2 ridepiger. De har hestene hjemme og har fået tilknyttet en underviser til stedet. 1 gang om ugen har de dressurundervisning, 1 gang springundervisning og for at dæke det sjove behov får de undervisning i ponygames 1 gang om ugen. Dressurundervisningen foregår hjemme, spring får de ude (mor + tøserne kører ud til en springrytter og får undervisning). Tidligere fik pigerne undervisning hjemme, men de har vist haft svært ved at finde en egnet/engageret underviser. Ponygames foregår også hjemme. De har selv ridehus, det gør tingene lidt nemmere. Jeg ved at de også har et par ryttere fra nabolaget som kommer og får undervisning sammen med pigerne, måske sker der noget tilsvarende i dit område. Det er selvfølgelig ikke helt billigt, men heller ikke overdrevent dyrt, 100.- pr ½ enetime.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mindre piger.. |
| Forfatter:  |
Gitte T |
| Dato:  |
04-01-2012 14:02 |
|
Jeg har Malene på 4år, hun får ikke regulær undervisning, men rider min islænder, hun kan både skridte trave Tølte og galopere, men kan kun selv styre i skridt og tölt og trav, da det hidsige ponydyr er ret dum i galop pga. Den gerne selv vil styre tempoet.
Planen er at hun fortsætter med at ride i træktov eller longe, hvor hun selv styre men har sikkerheden i at jeg har fat også, til hun er helt sikker på hesteryg, og når hun engang er det får hun at starte til undervisning, og komme med på skovture uden bagrytter eller trækker
mvh. Gitte, med ponyerne Ýrsa & Bine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
|
|
Hej har to døtre på 9 og 13, de har desværre ikke pony længere. Jeg fik dem desværre skræmt væk. Så nu er den eneste hest i familien min egen. Var på drf kursus, ridesportens børn og unge og der lærte jeg en masse. Alle dem der har en fritidsinteresse har det fordi det er sjovt. Derfor må vi som forældre, undervisere osv. sørge for at det er sjovt for børnene ellers mister vi dem. Synes egentlig du skal tage fat i underviseren og sige at din datter keder sig i undervisningen og om de ikke kan "lege" de sidste 10-15 minutter hver gang. Der er masse af super lege som styrker deres balance og hjælper dem med at få mere styr på ponyerne. Derudover synes jeg da helt klart din datter skal have eneundervisning ind imellem, måske af en der ikke er for seriøs men også forstår at gøre ridningen til en leg. Og vil lige advare dig om at tænke "mere seriøs" ridning når din datter er 7, du skræmmer hende væk, desværre har jeg mistet min chance med mine to piger, så det er bare et godt råd. Knus Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undervisning hjemme |
|
|
Mine piger får undervisning hjemme, ca. hver 14 dag - men vi har også selv ridehus så det er nemt nok. vi har opstaldede heste og der kommer også et par ryttere udefra og får undervisning samt benytter ridehuset jævnligt. Jeg har for mange år siden fravalgt rideskoleundervisning det er efter min mening penge ud af lommen, både hvad angår kvaliteten på undervisning og udbyttet for mine børn. det er selvfølgelig lidt dyrere at få undervisning af en træner der kommer ud, men til gengæld er det helt klart en langt højerer kvalitet. Hvis mine børn havde hest på en rideskole ville jeg helt klart vælge at få nogle ene undervisning timer, men jeg tror jeg ville bibeholde holdundervisninge pga. det sociale, altså venner osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Jeg har ingen børn selv, men har undervist i den aldersgruppe både på hold, eneundervisning og privat. Min oplevelse er, at det er bedre for børnene at få eneundervisning, hvis ponyen og barnet ikke fungerer på holdet i stedet for at gå og blive forvirret, løbe sur i det osv. De er så i stedet sammen med veninderne i stalden, og får gode oplevelser ud af det. Tit kommer de også og hænger ved hegnet når hinanden rider, eller hvis der ligefrem er flere på den alder, så kan de ride efter hinanden og så får man lidt fællesskab ud af det. Mht. at være seriøs, så skal man selvfølgelig have en underviser, der forstår, hvordan børnene tænker, og kan finde ud af at gøre den temmeligt tørre dressur lidt mere attraktiv - fx ved at inddrage redskaber, "forhindringer" osv i undervisningen, og få børnene til at gå op i at løse opgaverne. Det er jo ikke fordi, det bliver mindre seriøst af det, det skal bare være rettet mod børn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ggggggg |
|
|
Noget af problemet er vel også, at din pige jo er ret rutineret, sammenlignet med nogle af de andre på holdet? Altså, vokse erfarne ryttere er jo sjældent på hold med nybegynderne.
Mvh. Sanne Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING! Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe Hm ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pige på 5 år. |
|
|
Nu har jeg en forsigtig pige på 5 år, som stadig venter på plads på rideskolehold. Hun har haft egen pony siden hun var 2, men har lige fået ny. Hun foretrækker at være i snor, derfor er hun dette. Med den gamle var hun i liner, så gik jeg bagved og underviste hende, med et super overblik over hendes ben og hænder. . Da hun endnu ikke har lyst til at ride sådan rigtig selv, har vi valgt at købe en rolig pony, der dog kan mindre. Så lærer de det sammen. De var prøvekaniner på blue berry hill, og selvom min datter var meget ukoncentreret fik de SÅ meget ud af denne ene gang. Jeg har flyttet focus fra at kunne styre selv og ride gangarter m.m. selv, til at øve flg.: -kunne stoppe og give efter i det helt rette øjeblik. Lea har brug for at vide, at hun selv kan stoppe hesten inden hun vil ride selv. Vi har meget focus på at kunne timing af eftergivenheden samt hvor meget+ at samle hesten igen, så den ikke går fremad uden at få besked på det. Vi gør det på gå turer hvor vi kommer i skov, op og ned ad bakker m.m.. Så er balancen også i træning. En anden ting vi øver er lang og frem (støvsugning for børn). Det er de vist talenter til. Min frieser og jeg får baghjul af Lea og Cassiopeia. Så snart Lea giver efter på tøjlen og rejser sig i let sæde strækker Cassiopeia sig helt ned og frem. Nu er vi begyndt at øve, at Lea kan sætte sig ned, uden at Paia (som vi kalder hende til daglig) ikke midster lang og dyb eller focus. Gør hun det, samler lea tøjlen lidt op og starter forfra med let sæde og at give efter. Vi forsætter selvfølgelig indlæring af frem, stop, og retning, med focus på at ben og hænder følges ad. Jeg lærer min datter at åbne tøjlen, hvis ponyen ikke forstår hende i første omgang. Jeg tror de to kan få et meget harmonisk partnerskab, de er i hvertfald godt på vej. Ponyen er meget lydhør og fintfølende samtidig med at den er trafiksikker og cool med nye ting. Paia er 4 år (5 i dette, men med ukendt fødselsdato). Og så bruger vi vores ture til at snakke og hygge. Det skal bare være sjovt og rart for hende. Dette er hendes niveau og interessse område. Det er også her vi får tid sammen. Måske kommer interessen for tempo og lignenede når hun forhåbentligt får plads på et hold til foråret/sommer. Mit langsigtet mål er at hun engang kan ride ture med mig, på en hest hun har lært at forstå som det væsen heste er. Jeg er ikke så focuseret på dressur og spring, vi bruger det til leg (især bomme på jord)og har været til et par hygge/gård stævner, men altid i skridt og i snor. Vi trækker og rider også over plastic, og bruger meget tid på at snakke med hestene i stalden og snakke om hvad de signalisere, hvornår vi kommer til at forskrække dem og hestene får også stemmer hvor Lea deler hemmeligheder med dem.
Kilden Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere moeller |
|
|
Nu har vi været hele møllen igennem et par gange med 2 tøser, begge med egne ponyer. Elizabeth startede på rideskole hold som 4 årig med hendes mindre diciplinerede shetter bl. ridningen var absolut baseret på det sociale og hyggen omkring det årlige rideskolestævne med holdridning med trækker  Som 7 årig blev hun lidt mere seriøs, hvor vi måtte erkende at den lille lady ikke var rutineret nok og en stor kat 3 blev indkøbt. På denne forsatte hun hun på rideskolehold med spring og dressur som eneundervisnig. Der fik vi skruet lidt op for det tekniske og samtidig bibeholdt det sociale. På rideskolen var en stor gruppe i samme alder, bl.a. var de 5 ud af de 11 piger fra klassen som red samme sted. Da vi nåede de 10 begyndte hun og springe på hold, men uden for rideskle regi, men et mere prof sted. Amalie, gik nogen lunde gennem samme forløb, dog ville hun ikke være springrytter på det tidspunkt, men var til dressur, hun stoppede derfor med hold et år før og fik også enesressur fra de 8 hvor Lady igen måtte skiftes ud. Så det gælder om og finde det sociale og det tekniske og få det kombineret så man får hele paletten med. Vi har så ponyerne hjemme, så uanset hvordan og hvorledes skulle ponyerne i trailer og køres et eller andet sted hen. Vi lærte også med barn nr 2 at rigtig god undervisning er bedre end rideskole og mange steder har de beriderne/ dygtige undervisere altså også børn også i 8 års alderen. I min verden kan de lige så godt lære det rigtig fra start, og vi kan da også se den yngste Amalie er pænt meget bedre i teknikken fordi hun ikke fik en masse dårlige vaner i netop 8 til 10 års alderen. Held og lykke, og se dig godt omkring i jeres område.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersneglen |
|
|
Jeg kan knapt mindes at have fået den slags "hold-undervisning" og jeg har ikke selv børn, så på det punkt har jeg ikke meget erfaring. Men tilgengæld har jeg undervist - både på disse hold, hvor de er vant til at ride i rumpen af hinanden og ikke mindst været med til at nogle af dem går over til at få eneundervisning. Selvom jeg som underviser forsøger at gøre undervisningen sjov (vi lavede altid noget forskelligt - rigtig meget ponygames, da jeg også har undervist i dette, samt spring da jeg selv er springrytter ). Men alligevel er det et uendeligt vigtigt spring, når de går til eneundervisning. Så sker der pludselig SÅ meget. Deres ridestil ændres på ingen tid, da de får ALT opmærksomheden og pludselig skal være koncentreret i 30-45 eller måske endda 60 min.
Hvis du er bange for at hun mister sine rideveninder og hvis i vel at mærke har økonomi til det, ville jeg evt lade hende få eneundervisning ved siden af holdet - måske bare hver anden uge eller evt. 30 min. om ugen. Så kan det være hun også hurtigt bliver klar til at rykke et hold op og måske kan tage en rideveninde med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dapoll OX |
|
|
Jeg har ingen ponypige da jeg kun er 18... Men men men ... Jeg underviser de her små piger .. Jeg sætter tit spring op, vi er ikke mere end 4 på holdene, og pigerne rider ikke i række når de har lært de grundlæggende øvelser, så får de lov til at ride frit men hvor jeg retter deres opstilning og lærer dem nye øvelser, og når jeg snakker med pigerne og forældrene, så er de super glade for det 
Catrine Nalepa Jensen & CA Dapoll OX ! Bedste fremgang i 2008 på JHN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony piger. |
|
|
hej Jeg har en datter på 8 år. som også har sin egne pony hun har redet siden hun var 6 år. hun går i elevskolen, hvor hun har hold time 1 gang i ugen. det er rigtig godt socialt for hende, samtidig får hun også lidt ro for at skal styre rundt blandt de store heste i ridehuset, når hun rider selv. Men hun får også en enetime om ugen. dette for at komme mere omkring opstilling og hendes eget samspil med pony'en. jeg hjælper hende med små spring en gang i ugen for at der skal være lidt andet både for hende og for pony'en. min store pige på 12 år, gik lidt for hurtigt væk fra elevskolen. vi flyttede da hun var 8 år fra ridesklolen og ud til et privatsted. hvor der ingen var på hendes alder. Det kostede lidt på engagementet. det er kommet rigtig godt igen efter vi er kommet på rideskole igen. så jeg kan kun anbefale at kombinerer det enetime med holdundervisning. Men det kan jo være din datter skal skifte hold hvis hun ikke rigtig er på nivau med dem hun rider sammen med. Men det kan jo nogen gange gøre at de ender op med nogle som er noget ældre end dem selv. Min erfaring er i hvertfald at det også er vigtigt at de rider sammen med nogen på egenalder. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tusind tusind tak |
|
|
for de mange rigtig gode svar . Jeg har simpelthen allerede fået etableret undervisning til min datter sammen med en anden pige!. Så de bliver 2 og får undervisning af en ridelærer, som også underviser på rideskolen. Jeg tror det bliver rigtigt godt - jeg skrev tidligere, at jeg efterlyste mere seriøs ridning, det var nok også forkert skrevet, det jeg mente var, at jeg efterlyser noget mere rettelse i opstilling osv., som også andre skriver, er lidt nemmere når de får eneundervisning. Så nu er aftalen, at det bliver en god blandet undervisning. Jeg er nok så nødt til at stoppe undervisningen sammen med de andre rideskoleelever af økonomiske årsager, 2 heste på rideskole, undervisning samt det løse, er ikke billigt. Men mon ikke det går - og ellers må der findes en løsning på det . Vi glæder os rigtigt meget - syntes altså det er vildt hyggeligt at blive "ponymor" . Christine
Nu kun med lækre Leopold!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjov undervisning |
|
|
Har ikke selv børn, for jeg er kun 17. Men det er jo ikke så længe siden jeg har været barn, og heste mæssigt er jeg det stadig. Jeg har altid redet på rideskolehold, hvor min lærer var god til at afveksle timerne og lave forskellige temaer. Bomme har gjort underværker i timerne. Også som 15 årig. Bare det at skulle ride uden om dem og hen over dem, gør straks timerne sjovere. Så kom jeg på efterskole i to år: Baneridning og ind i mellem (3 gange i løbet af året for os der ikke havde springundervisning) et lille spring. Nu er jeg kommet hjem og rider kun privat. Men helt ærligt: Jeg får ikke redet. Jeg trænger til at have det sjovt med bomme, en lille ponyfræser rundt på banen, ride en tur, have det sjovt med balancetræning (Skide skægt når der rider 7-8 personer rundt uden bøjler og tøjler ) eller ridning i grime (Samtlige heste kunne rides i grime på min gamle rideskole). Det er væk og jeg savner det meget. Små ting kan altså gøre underværker, så jeg ville vælge at snakke med underviseren og foreslå at de laver andet end alm. dressur.
- Pernille Jeg er landmenneske, kommer fra fri- og efterskole, og er fortaler for disse og 10. klasse. Jeg har min egen mening, men spørger for at blive klogere. | Twitter | Blog |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi venter en dreng til marts, og aner ikke om han bliver interesseret i heste osv. Men har to niecer, som er VILDE med heste. Yasmin på 7 år har siddet på mine heste sammen med mig fra hun var 1,5 år. Da hun var 3 år kunne hun selv sidde på hestene (DV´ere), og jeg trak hende. Var vi udenfor matriklen, var manden med. Så trak han hesten, og jeg sad med på ryggen med Yasmin forrest. Nu er hun 7 år, og jeg står uden hest. Men for et år siden underviste jeg hende i "dressur". Men kun skridt på min store hest, ellers var hun blevet kastet ud af sadlen. Vi lånte en pony af en medopstalder, når hun var på besøg hos os, og så fik hun lidt undervisning af mig i skridt og trav. Galop er hun ikke rutineret nok til endnu, da hun kun rider, når hun er på ferie hos os (vi bor langt fra hinanden). Jeg synes man kan undervise sine egne til en hvis alder. Og herefter foretrækker jeg, at en anden tager over. Jeg vil altid stå til rådighed i det daglige, men decideret fast undervisning ville jeg få en anden til.
*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen *** Zar Chiquita Grøndalgaard´s Mademoiselle Starlight´s Sidney
Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|