|
|
| Køre m. trailer ugentligt |
|
|
Hej, Jeg skal til at køre i ridehus 1-2 gange ugentligt, da jeg får brug for at træne på en 20x60 bane med henblik på lidt stævner. Jeg er opstaldet privat, men har ridehus nogle få meter henne ad vejen, men det er 20x40, så bliver nødt til at køre for at træne på stor bane. Jeg har selv trailer, og skal kun køre ca. 10 min derhen, så ingen problem her. Men kunne godt tænke mig at høre fra jer andre, der kører i ridehus jævnligt, om hvordan det er og evt. nogle fif til at gøre det lettere. Jeg forestiller mig at sadle op hjemmefra, og så tage trensen på, når vi når ridehuset. Traileren skal selvfølgelig holdes pæn ren, men regner ikke med at tømme den helt hver gang, men bare fjerne klatter, og så en gang imellem tømme den helt og vaske den. Hvordan gør I i det daglige, for at gøre det så nemt som muligt at køre i ridehal? Nu har jeg jo været vant til bare at skulle skridte 5 minutter over i hallen, så det bliver da lidt af en omvæltning for mig, men tror det bliver godt. Ens hest må jo også blive helt god til at køre i trailer, når man skal afsted så tit, og det må også være en fordel til stævner. Hun er nemlig ikke så vant til at komme så meget i byen. Håber at høre input fra andre i samme situation. Godt nytår. Mvh
Betina & Luci  R.I.P Java 02.07.2008
Man skal leve sit liv på kanten ellers fylder man for meget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Når vi har kørt i ridehus, så er hestene striglet hjemme fra, gamascher, klokker olign. er lagt på hjemmefra (alt efter, hvor langt vi har skulle køre). Så er det kun sadel og hovedtøj, der skal på, når vi kommer frem. De fleste steder, må du gerne sadle op i stalden. Så slipper du for, at sadlen bliver skrammet og ødelagt under køreturen. 
Hilsen en altid smilende Nille. Med Norikeren Bruno Diamant XVI
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejede.. |
|
|
at strigle hjemmefra og evt. skrue mordax i.. På med gamacher og klokker.. Så kørte vi derhen hvor vi nu skulle og så tog jeg ham ud, og lagde det sidste på.. Hvis han var oppe at køre eller der ikke var mulighed for at binde ham, lagde jeg trense på i traileren, så kunne min mor holde ham imens jeg lagde sadel på..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og husk.. |
|
|
hestepasset 
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver dag.... |
|
|
Kører hver dag over i hallen, da vores endnu ikke stå færdig. Jeg har mit udstyr i sadelrummet, hele tiden, også om natten, og det har ikke taget skade. Det skal lige tilføjes, traileren står inde om natten. Hesten strigler jeg hjemmefra og skifter til tæppe, klokker mm. og så afsted. Hele affæren tager vel 30 min. fra folden til vi er i hallen ( 5 min kørsel ) og sadler opderover. Jeg er ikke vild med at smide sadlen på i traileren, men det kan man sikkert fint gøre.... Det jeg synes er træls, er at makke med traileren. Resten tager ikke længere tid end hvis jeg selv skal køre alene i hallen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan man godt |
| Forfatter:  |
StineGuldberg |
| Dato:  |
02-01-2012 14:22 |
|
Hej Jeg kører til ridehus hver dag. Der er 10 min. Jeg sadler "løst" op hjemmefra, altså spænder kun gjorden så den sidder så tilpas fast at den ikke strammer men sadlen heller ikke glider tilbage. Her om vinteren er der uldtæppe over. Om sommeren bruger jeg sadelovertræk. Det fungerer super fint. Mvh Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
den fulde størrelse i trailern og har derfor min med sadel på.. ellers ville jeg aldrig have ham opsadlet hjemmefra.. Det er simpelthen for farligt.. Ellers er det som du siger,,Der bliver fjernet det værste fra traileren og resten bliver liggende.. Det er super nemt og hesten lære hurtigt at både stå på bilen og slappe af med det.. min har et lille hønet bundet fast men det er i virkeligheden overflødigt.. det er kun for at han ikke vender sig deroppe fra jeg sender ham derop til jeg får lukket og kommer om og binder ham.. og det samme når vi skal ud.. der er lige lidt tid fra han bliver bundet op til jeg får åbnet traileren og der vil jeg gerne have at han IKKE vender sig deroppe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køre til ridehal |
|
|
Jeg strigler for det meste hjemmefra og smider et fleecedækken på. Jeg sadler og trenser når vi kommer derop. Enten binder vi ved traileren, eller går ind i et lille ridehus, som sjældent bruges til ridebrug. Der er tøjrer øjer, så det er nemt nok. De lærer hurtigt at gå i trailer, som den mest naturlige ting, når man kører flere gange om ugen- Min hest ville ikke gå i trailer til at starte med, medmindre nogen satte et reb om rumpen, så gik hun også frivilligt op. Hun var ikke nervøs, hun gad bare ikke. Men så snart nogen klikkede et longetov fast i traileren, den behøvede ikke at røre hende, så gik hun frivilligt op, med et dybt suk. Nu vader hun lige op og står roligt hele vejen. Der er så også et fyldt hønet de kan hygge sig med, da jeg har mellem 20 og 30 min til ridehuset. Det er da lidt mere besværligt, men helt sikkert mere rart at ride et tørt sted, end den sjaskede ridebane der hjemme. 
Hilsen LisA Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god køretur |
|
|
Jeg kører i vinterperioden ca 4-5 gange ugentlig i ridehus, har ca 5 km. Det tager noget mere tid end at ride hjemme, så derfor bliver min striglet, får sadel, gamasher og fleecedækken på, der kan lukkes foran. Skal jeg til undervisning (45 min kørsel) får hun bare gamasher og stalddækken på. Hovedtøjet får hun på i ridehuset, da hun elsker sit hø i traileren. Jeg har gjort det på denne måde de sidste 12 år med flere forskellige heste. Dog sadler jeg ikke ungheste op hjemmefra i starten. Jeg har aldrig haft skader, ridser eller uheld, hvor udstyret har været indblandet eller årsag. Og ja, vi får bare nogle søde heste, der gladeligt tramper op i traileren selv, og kommer ud, når de får et træk i halen. Mine piger på 7 og 10 år klarer også selv uden problemer, at læsse deres ponyer. Vi har spåner i traileren, og fjerner bare klatterne, ved behov bliver den helt tømt og fejet. Et par gange om året, bliver den højtrykspulet.
Er de fleste de bedste eller bare de fleste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har fået... |
|
|
...mange gode råd... Her er også et: Køb en skovl der rent faktisk kan indeholde en HEL klat... Så er du fri for at skulle til at finde trillebøren frem hvergang. Min hest pøller altid en klat i traileren, både ud og hjem, så jeg har købt en sneskovl af plast. Denne kan nemlig indeholde 2-3 klatter, så jeg ikke skal til at finde trillebøren kl. sent. Fej/fjern altid alt vådt ud af traileren, det har den besdst af. Jeg fejer altid det spåner der stadig er rene, halvt op i traileren, for ellers kan de godt blive fugtige når de ligger bagerst i traileren. Min trailer er med sadelrum, men jeg har fået en sadelvogn i stedet, for den er supernem bare lige at køre ud/ind. Den pakker jeg dagen før så den lige er klar. Husk altid at medbringe: Hestepas Kopi af bilens reg. attest Kopi af trailerens reg. attest Tilstrækkelig spåner i bunden (halm må ikke bruges)
Hilsen fra Strit 77 Lyngs My Little Fellow: -Nu med video!!! Ledelse: Fortælle sine medarbejdere hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til selv at flytte det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg takker for de mange gode råd. |
|
|
Det er dejligt at høre fra andre i samme situation ) Og jeg kan helt sikkert bruge jeres råd. Strit 77, jeg har sådan en staldtjener til at fjerne klatter, og der kunne det hele være på sidst jeg var afsted, men hvis hesten klatter flere gange, så kniber det lidt ) Glæder mig til at få en hest som vader lige op hver gang ) Som om det er den naturligste ting i verden at køre i trailer. Hører gerne fra flere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer.... |
|
|
Jeg kører til ridehus 2-3 gange om ugen her om vinteren. Både min knap 4-årige og min 11-årige hoppe kommer i traileren med sadel og dækken på. Når jeg kommer frem tager jeg hjelm på, åbner bagklappen og skifter så grimen ud med trensen. Jeg bryder mig ikke så meget om at stå i mørke og fumle med grime og trenser udenfor. Herefter tager jeg bommen af og læsser hesten af. Når vi skal op igen tager jeg grimen ud over trensen på min unge hoppe, og læsser så og lukker. Herefter fjerner jeg grime og trense og lægger så grimen på. Min gamle hoppe kan jeg bare "kaste" op i traileren med trense på - når bommen er lukket skiftes til grime. ...min gamle hoppe som i øvrigt var en djævel at få i trailer for 1½ år siden. Hun kunne være nærmest umulig at læsse og var ved at gå bagover, så meget stejlede hun. Efter to træningssessioner med Torben Andersen fik Umarla dog lært lidt om hvad det vil sige at gå i trailer og jeg fik suget en masse viden til mig. Efter en del træning er Umarla blevet en engel. Endvidere har træningen gjort at jeg selv lærte min dengang 3-års varmblodshoppe på 172 at gå i trailer. Begge heste vader direkte op og jeg behøver ikke selv at gå med op. Hver gang jeg kommer hjem med hestene læsser jeg dem 2-3 gange så de ikke bare bliver trukket ud af traileren og ind i stalden. Det hjælper til lige at få ro på efter en køretur. Gør dig selv den tjeneste at få hjælp fra Torben hvis du har det mindste trailerbøvl. Læsning skal tage under 30 sekunder og det er inkl. lukning af rampe og nedrulning af gardin!  Træning - hesten skal naturligvis stå i venstre side hvis den er alene.
Hilsen fra Lise, Umarla & Primula
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| wwwwwwww |
|
|
Dårlig ryg og tung westernsadel gør at jeg altid sadler op hjemmefra. Jeg har 10 minutter til ridehus og en halv time til skoven.
Helt ny mulighed for at få fantastisk lækkert svinekød, gratis leveret direkte til din hoveddør - uanset hvor du bor. www.halv-gris.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres råd |
|
|
Min hoppe er ok at læsse nu, var også tidligere stejlehest, når hun skulle læses, men jeg har brugt meget tid og tålmodig med at træne læsning flere gange om ugen i flere måneder. Nu er det så umiddelbart lang tid siden hun er blevet trænet og kørt, så vi skal lidt "i gang" igen. Men tror det bliver godt, når det bliver jævnlige ture. Og ja så kunne mit mål være de 30 sekunder ) Jessiedutter, vi kører til DK Ridecenter i Holtum og låner deres ridehal en gang imellem, da den er større end den i Hornstrup, for at vi kan vænne os til at ride på en 20x60 bane.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|