|
|
| 3 år? For gammelt.. |
|
|
Ja det er en spøjs overskrift! Men sagen er den, at jeg nu har kigget på en hel masse heste... Og i dag, tror jeg sgu jeg fandt HESTEN måske..
Jeg har hele tiden villet være med fra start, dvs. trense, sadel osv. vil jeg gerne selv træne. Men jeg ligger stor vægt på at man først opbygger tillid fra jorden, før jeg overhovedet bevæger mig op på ryggen af ham. Og tillid fra jord, kan altså godt tage noget tid, et halvt år hvis ikke mere - at få opbygget et ordentligt forhold.
Men sagen er den, at den unge herre altså er 3 år, fylder 4 her i 2012. Også begynder jeg jo at få stress på, for begynder han så ikke at blive en smule for gammel? Hvis man siger jeg i hvertfald træner ½ år fra jord, før jeg bevæger mig op på ham. Nu skal jeg jo nok se ham igen, og lige få ham "godkendt" - men altså jeg var solgt.. Eller ER solgt.  Men bum bum, vil jo gerne gøre det rigtige.
- Ofeigur. Tit øjet må tindre og læberne le for at skjule det indre, som ingen må se Søger unghest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For gammel |
|
|
Det kommer helt an på, hvor moden han er - ikke bare fysisk, men også mentalt. Personligt synes jeg ikke, at han vil være for gammel. Han er vel cirka 4½ ved tilridning, hvis du følger din plan om et halv år med træning fra jorden. Træningen fra jorden vil i sidste ende også gøre tilridningsprocessen lettere.
Hest- og rytter personligheder til optimering af træning og forholdet til din hest: www.horsepersonality.com.au Dansk side på fb 'Hest og Rytter Personligheder og Fotonisk Terapi'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For gammelt?! |
|
|
Min tidligere hest var 4½ år da jeg købte hende. Rå og utryg. Jeg brugte ca 3 mdr på arbejde fra jorden, at køre hende i liner så hun kunne stoppe og dreje, og tilridningen gik nemt og smertefrit (da var hun næsten 5). Hun gik som 7-8 årig en stabil LA, og var en super skovturshest. Men nej, jeg synes da bestemt ikke 3 år er for gammelt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til den pris |
| Forfatter:  |
JLH |
| Dato:  |
29-12-2011 19:23 |
|
skal du vist ikke klage. At du så skal bruge 1/2 år på at komme på ryggen af den forstår jeg ikke. Men held og lykke 
Mvh Janni Tværing Fra Vendssyssel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Mentalt virker han nok ikke ligeså gammel, i hvertfald ikke umiddelbart af hvad jeg så. Der er stadig en masse ting han skal lære, og på trods af at han har en cool sind, så er han stadig meget ung i sindet. Og fysisk er han stadig høj bagtil, så han vokser jo lidt endnu.
Men det lyder da godt, hvis det ikke er for gammelt. 
- Ofeigur. Tit øjet må tindre og læberne le for at skjule det indre, som ingen må se Søger unghest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning |
|
|
en hest kan da aldrig blive for gammel til at blive redet til. hvis du ingen planer har, om alderstilsvarende uddannelse og stævnedeltagelse mm. ser jeg ingen problemer i, at du venter med at tilride til hesten er 4½ år. der er masser af unge heste der bliver redet til som 5 års, pga. vækst, eller modenhed. så jeg ville ikke tage hestens alder så tungt 
mvh Eriksen 100% Bonderøv og stolt af det! Margueritten og Västgötaspidsen ¤BLLSL¤ North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
JLH - Det var nu heller ikke ment som en klage? Men mere et spørgsmål omkring alderen. Desuden er det mig selv som mener jeg skal træne en masse fra jorden først Jeg har ikke travlt med at hoppe op på en hest. Synes det var en mærkelig kommentar med prisen det har da ingenting med det at gøre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer an på.... |
|
|
Det kommer jo an på hvilke ambitioner du har og hvad du gerne vil. Jeg købte min som 3 års, nu fylder han 4½ og han er stadig kun i tilridningsfasen. Jeg har ikke de store ambitioner, og jeg mener at det er vigtigt at min hest er med hele vejen igennem, både mentalt men også fysisk. Og det tager bare tid. 
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gammelpot |
|
|
For gammel til hvad?  Man kan sagtens vente med tilridningen, til hesten er både 4 og 5, og faktisk kender jeg til flere heste, der først blev tilredet som 8, 10 eller 11-års, og det tog de bestemt ikke skade af. Min gamle vallak købte jeg, da han var 3,5 år, og jeg arbejdede fra jorden ca. 2 måneder, før jeg synes tilliden var der. Det virkede fint.
Great minds think alike. Fools seldom differ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ikke for gammelt |
|
|
personligt mener jeg bestemt ikke det er for gammelt, der er jo masser af tid, og er han så stadig skæv pga vokseværk er der jo slet ikke noget at bekymre sig over. jeg forstår ikke altid at folk stresser over at hesten skal kunne gå en la som 5 års uanset hvad, nogle heste er klar til det, andre er ikke. vores hingst blev tilredet da han var 8½ år gammel ok vi købte ham som 8 års så vi kunne ikke have gjort det før, men han var ikke sværere at tilride end en 3 års. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seks tegn |
|
|
Jeg ved heller ikke hvad den skulle være for gammel til. Tror det er fordi jeg har fundet ind i hovedet af forskellige ryttere, sælgere osv. at det bare er med "at komme igang" fordi de er ældre end 3 år.
Jeg har heller ikke travlt, har ikke store ambitioner, vil gerne ride stævner - men indtil videre er det ikke mit mål. Det er nu mere at finde en unghest, hvor kemien er der. Så mit indlæg skal altså hverken forståes som at jeg har travlt, men nu mere som et spørgsmål fordi jeg som sagt før har fået at vide at det er "gammelt" at begynde tilridningen som 4 års.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaaaaaaa |
|
|
Hvis du vil ud at starte championater og egnethedstest, så skal du nok ikke arbejde med den fra jorden af det næste 1/2år. Men vi er nok mange som først tilrider vores ungheste i løbet af deres 4 år, oftest fordi de ikke er klar fysisk eller psykisk før. Jeg gjorde min første unghest ryttervant i skridt den sommer han var 3 år. Og så fik han fri vinteren over. Røg i tilridning midt sommer, hvilket tog 12 ganges ridning, så var han gående i alle gangarter. så fik han en rolig sensommer med nogle skridtture et par gange om ugen. I starten af september blev han så startet mere op, og i dag er han stabilt gående og er opstarter med schenkelvigninger, versader og kontraversader, samt så småt kontragalop. han er fysisk og psykisk meget mere klar til at blive arbejdet med, end da han var 3 år. Min anden 3 års skal tilrides her i foråret. Men da han stadig er ranglet og ufærdig at se på, så bliver han nok ikke gjort klar til championat eller egnethedstest - så skal han overraske meget positivt i tilridningen. Så en 3 års der bliver 4 år er efter min mening perfekt at starte op til sommer. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Skal ikke ud og starte championater eller egnethedstest. Så nej på den måde har jeg ikke travlt  Har faktisk slet ikke travlt.. Jeg vil bare gerne købe en unghest, og være sikker på at det ikke er for sent selvom den fylder 4. Men det lyder jo kun godt, at så mange tilrider osv. når de er ved at fylde 4! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvis hesten har et godt hovede og du ikke skal nå noget, er det kun sundt for hesten at blive tilredet "så sent"...  Min plag der bliver 2 til marts, får ikke en rytter på ryggen før han er 3½ og det er absolut kun for at se hvad han siger til det en enkelt gang.. Han bliver kæmpe, så han skal have lov at vokse færdig og stille belastes mere og mere, så at sige, men min plan er at han ikke er "færdig" som fuldtids ridehest, før han er 6-7 år.. Dvs han kommer ikke til at blive brugt dagligt som ridehest før han når den alder.. Jeg vil gerne have at min guldklump holder i maaange år, så han får den tid han skal bruge, uden jeg sidder på ryggen af ham, istedet kommer han med på ture, skal lære at gå for køreliner osv.. Han bliver ikke bare parkeret på en mark de næste 4-5 år  Tror på at hestene har bedst af at få lov til at vokse færdigt og at man stille, sætter kravet op som årene går... 
Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Jamen jeg tror du har helt ret Jeanette! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det.... |
|
|
Det ville jeg synes. Ville helst ikke selv købe en, der var i tilridningsalderen, men jeg skynder mig også meget LANGSOMT. Går virkelig ind for "Gradvis tilvænning".  Jeg vil helst have dem så tidligt som muligt for at præge dem. Medmindre de er tilredet, så vil jeg egentlig gerne have dem så sent som muligt. Ja, jeg er ikke nem. 
"Brug ikke sporerne på en villig hest"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|