Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad skal jeg regne med i el-forbrug
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 00:53

Nu skal jeg jo flytte og kigge lidt på tallene osv. men ved jo ikke hvor meget el jeg skal regne med at bruge da jeg ikke har boet i hus før, og heller ikke andre steder med el-varme.

Håber en kan hjælpe med et bud. Det ser således ud:

Hus på 65 m2 - effektiv brændeovn som vil blive brugt meget- efterisoleret- nye vinduer næsten alle steder- energirigtige el-radiatorer. El- vandvarmer.

Ved ikke om jeg har glemt noget.

Og normalt har jeg et meget lavt el-forbrug. Nogen der kan komme med et bud?

Der er kun mig i husstanden.

Belinda

" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama

Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og miljøvenlige vokslys. Skriv PB for y ...

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 01:19

Det er meget svært at svare på. Men hvis du går ud fra et tal på mellem 3 og 6000kWh om året til "lys og apparater" er det ikke helt ved siden af.

Jo flere LED-pærer og andre lavenergiapparater du har jo bedre.

Elvarmen æder noget der ligner 80kWh/m²/år, så det bliver ca. 5200kWh/år hvis du ikke tænder for brændeovnen. Jo mere du bruger den jo mindre el bruger du jo også.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 09:26

Jeg boede i et hus på 60 m2 med elvandvarmer - men uden elradiatorer og jeg brugte for ca. 800,- kr om måneden i el.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

Pas på!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 09:29

Jeg kender til et lejemål netop med brændeovn og el, og der løb regningen op i 3.000 kr. om måneden!!! Forhør dig hos udlejer, hvad normalforbruget har været - helst med dokumentation.

Yours Truly

:-) ÆlleBælle :-)

0
0
Svar på denne tråd

9u0t4u5y
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 09:38

altså jeg flyttede ind i min 74 m2 lejlighed 1 feb 11 og nu hvor jeg er ved og opgører for i år har jeg brugt omkring 800 KW siden feb.

2.5 års islænder hingst efter Joseph fra skardi sælges, 5 gænger, sadelvant og muligt kåringsemne. han er allerede over 140 og ender på omkring 145+, oplagt til FIPO klasser om et par år

0
0
Svar på denne tråd

Bombur...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 09:49

Så har du i hvert fald ikke el-varme

Og dit forbrug ligge rogså meget lavt.

Jeg ville nok regne med 3000-5000 kWh, alt efter hvor meget brændeovnen bliver brugt.

Men ellers kan du henvende dig til dit el-selskab og høre hvor meget forbrugte plejer at ligge på.

Normalt vil dine acontoelregninger som udgnagspunkt blive sat ud fra det tidligere forbrug på adressen, så hvis de var flere mennesker end du, kan du jo nok forvente lidt lavere forbrug.

/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of do ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 09:53

lige et godt råd, allerede fra dag1 så skriv dagligt eller hver 2 dag ned hvad din elmåler står på.

Elselvskaberne snyder af h til. mange målere idag kan reguleres inde fra dem af, og vupti pludselig har man et gigantisk forbrug.

vi steg fra 3000 i kvartalet til 5000 i kvartalet, og vi bruger nøjagtig det samme som vi altid har gjort. så et godt råd skriv ned og hold øje

0
0
Svar på denne tråd

El-varme
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 10:02

Med en meget effektiv og god brændeovn, og kun 65 kvm, så kan man altså holde sit el forbrug meget nede.

For en del år tilbage, vi snakker 2001-2002, der havde jeg en lejlighed på ca 50 kvm, på en ældre gård, i standsat og ok normalt isoleret. Jeg havde en god brændeovn, og var god til at bruge den, og kunne faktisk også holde gang i den natten over tit.

Jeg brugte for ca 200 kr om måneden i el, gennemsnitligt fordelt ud på et år. Så er prisen på el selvfølgelig steget, men mit bud er, at du bør kunne holde det omkring en 3-500 kr om måneden i kroner og øre, hvis du tænker dig om og er god med din brændeovn.

Nu ved jeg godt jeg ikke har el-varme her på ejendommen, men oliefyr, men jeg synes det er vild nogen af jer mener 3-5.000 kWh om året.

Jeg har lidt over 150 kvm, som jo lyses op, computer, tv og alt de der ting. El-hegn der jo er tændt hele døgnet om sommeren, ellers når de er ude, og har lys i stalden hver aften fra de kommer ind til jeg natter omkring midnat, her i vinterhalvåret, og i folingssæsonen har jeg hele natten. Jeg bruger ca 3.800 kWh om året til en hel ejendom.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Hoppeføl efter Diarado sælges

Tre års Cassini I, ifolet sælges

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tije *fykir*
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 10:05

"

lige et godt råd, allerede fra dag1 så skriv dagligt eller hver 2 dag ned hvad din elmåler står på.

Elselvskaberne snyder af h til. mange målere idag kan reguleres inde fra dem af, og vupti pludselig har man et gigantisk forbrug.

vi steg fra 3000 i kvartalet til 5000 i kvartalet, og vi bruger nøjagtig det samme som vi altid har gjort. så et godt råd skriv ned og hold øje"

Det var da noget af en påstand. Har du beviser for dette?

Ingen af de el-målere det el-selskab jeg arbejder for har siddende ude hos kunderne, kan fjernreguleres.

De kan fjernaflæses, men det er jo noget helt, helt andet.

/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of do ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 11:11

Er det ikke en mulighed at få oplyst elforbruget for tidligere ejer/lejer af huset.

Der kan selvfølgelig være rigtig stor forskel på folks elforbrug, men det kunne måske være en god indikator?

0
0
Svar på denne tråd

el + brændeovn
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 12:31

Vi har hus fra 95' på godt 200m2 der er elvarme og en stor brændeovn.

vi kan og gør det at brændeovnen kan varme hele huset op for at spare på elvarmen.

så har du muligheden for opbevaring af træ ville jeg købe en ordenlig stak og kun bruge brændeovn til opvarming !

vi har aldrig radiatorene tændt heller ikke ved minus 20-40 grader

MiDDe

Nu uden Felix (Red Oak)

Superlækker buckskin hingsteplag fra 2010 sælges

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 12:50

Tak for mange forskellige svar

Brændeovnen står rigtig godt i forhold til den måde huset er bygget på. Var derude igår for at se hvordan det går fremad og der havde de brændeovnen tændt. Med lidt bevægelse i huset varmede den rigtig rigtig godt, og hoveddøren stod endda åben...

Men man er vel altid bange for at sætte for lidt af i budgettet til sådan noget

Som sagt er mit normale el-forbrug langt under gennemsnittet, når man kigger og sammenligner på dong osv.

At spørge om det tidligere forbrug kan jeg ikke bruge til så meget, da de nye vinduer kommer i nu, dvs gamle lejer ikke har haft den fordel.

Flere forslag/erfaringer modtages gerne

Belinda

Dalai Lama

Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og miljøvenlige vokslys. Skriv PB for y ...

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 12:52

Jeg kan ikke rigtigt se om det er et hus du skal leje eller har købt?

Hvis det er et hus du køber, så vil jeg anbefale dig at kikke på en pille-ovn. Altså en brændeovn der kører på træpiller. De fås fra ca 8-10.000Kr og så skal man bare hælde træpiller i en beholder bagpå ovnen og læne sig tilbage - de virker automatisk og gør at man har varme hele døgnet rundt fra pillerne også hvis man tager afsted på weekend.

El er klart den dyreste opvarmning man kan bruge, fulgt af olie, naturgas og billigst er altså træpillerne, der koster ca 1/3 af hvad el koster pr. kWh i varme.

Hvis træet er gratis ser det selvfølgeligt lidt anderledes ud. Det kan intet jo konkurere med :-)

En ældre brændeovn (fra før de skulle godkendes) æder næsten dobbelt så meget brænde som en ny effektiv ovn. Og skal man save selv er der jo forskel på om man skal save 6 eller 12 rummeter om året.

En sidste ting er varmeflytnings anlæg. Det er et simpelt lydløst "udsugningssystem" der trækker den varme luft fra rummet med brændeovnen og ud til de andre rum i huset. Det gør at du nemt kan opvarme hele huset på 65m2 med en brændeovn/pilleovn. Rørene lægges op i skunken og det eneste man kan se i rummene i huset er de små riste i loftet i hvert rum.

Bare lige et par indspark, som de fleste i lejlighed ikke kender til ;-)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 13:13

Ups, undskyld jeg ikke fik gjort det klart. Det er et hus jeg skal leje så har desværre ingen indflydelse på varmekilden, må nøjes med el-varme, som der er, og så en brændeovn

Belinda

Dalai Lama

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider