Med en meget effektiv og god brændeovn, og kun 65 kvm, så kan man altså holde sit el forbrug meget nede.
For en del år tilbage, vi snakker 2001-2002, der havde jeg en lejlighed på ca 50 kvm, på en ældre gård, i standsat og ok normalt isoleret. Jeg havde en god brændeovn, og var god til at bruge den, og kunne faktisk også holde gang i den natten over tit.
Jeg brugte for ca 200 kr om måneden i el, gennemsnitligt fordelt ud på et år. Så er prisen på el selvfølgelig steget, men mit bud er, at du bør kunne holde det omkring en 3-500 kr om måneden i kroner og øre, hvis du tænker dig om og er god med din brændeovn.
Nu ved jeg godt jeg ikke har el-varme her på ejendommen, men oliefyr, men jeg synes det er vild nogen af jer mener 3-5.000 kWh om året.
Jeg har lidt over 150 kvm, som jo lyses op, computer, tv og alt de der ting. El-hegn der jo er tændt hele døgnet om sommeren, ellers når de er ude, og har lys i stalden hver aften fra de kommer ind til jeg natter omkring midnat, her i vinterhalvåret, og i folingssæsonen har jeg hele natten. Jeg bruger ca 3.800 kWh om året til en hel ejendom.
Annette