Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Carl Jung citat
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 14:08

Hej allesammen.

Jeg håber på, at i kan hjælpe mig med at finde et Carl Jung citat på dansk. Jeg har det på engelsk og det starter således: "Personality is the supreme realization of the innate idiosyncrasy of a living being ..." Det er fra 1934 og som sagt af Carl Jung.

Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde citatet på dansk - en bog, på nettet, i en artikel hvor som helst nærmest.

På forhånd tak

Hest- og rytter personligheder til optimering af træning og forholdet til din hest: www.horsepersonality.com.au Dansk side på fb 'Hest og Rytter Personligheder og Fotonisk Terapi'

0
0
Svar på denne tråd

Team golden
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 21:08

Skal du have det oversat eller ? Du må undskylde jeg ikke helt forstår :)

Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig..

0
0
Svar på denne tråd

Det må være et trick ...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 21:29

for at få ænder til at søge efter citater der giver stof til eftertanke :P

Hvis det ikke er det, så prøv bibliotekstjenesten, de har haft sådan en service hvor man kunne få svar på "alt" (i dagtimerne).

Eller start med at kigge efter hvad Jung har forfattet i '34 (og check så evt. hvad der er undervist i 1-2 generationer senere på kbhv og ruc, eller se hvem der har refereret dem hvis du har adgang til universiteternes databaser ;)).

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Ikke oversat
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 23:48

Ja, det er udelukkende for at få jer til at læse lidt mere Carl Jung Ej, jeg er i gang med at oversætte en artikel for min tidligere arbejdsgiver og har brug for en lidt mere troværdig kilde end min egen frie oversættelse.

Jeg kan godt se jeg nok må i gang med at lede på statsbiblioteket. Havde lige håbet på en hurtig og let løsning

Hest- og rytter personligheder til optimering af træning og forholdet til din hest: www.horsepersonality.com.au Dansk side på fb 'Hest og Rytter Personligheder og Fotonisk Terapi'

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 00:15

Jeg vil ikke engang forsøge at oversætte det. Enten kan man læse det på engelsk og forstå det, eller også bliver det en "dumbed down" version på dansk. Ordene findes simpelthen ikke i vores sprog der får nuancerne med...

Men et meget fedt citat i øvrigt og lige i øjet :-D

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

Engelsk eller dansk
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 10:02

Jeg havde også overvejet at beholde det på engelsk, men kan ikke helt blive enig med mig selv, om det kommer til at se mærkeligt ud, at der er et forholdsvist langt citat på engelsk midt i en artikel på dansk?

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 12:31

Det kommer jo helt an på målgruppen. Hvis ikke der er tale om et publikum med noget mere end deres folkeskoleengelsk i bagagen, så vil det nok ikke synke ind. Jeg læser kun et "lag" i citatet, men det krævede da også lige at jeg løb det igennem et par gange. Så undskyld hvis der er en dybere mening end det.

Hvis ikke du er sikker på at folk vil have en chance for at forstå det. Så var måske bedre at finde et andet citat. Buddha har f.eks. også nogen ret gode nogen at byde på i et lidt mere ligefremt sprog.

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket værk?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 17:29

Ved du hvilket værk det er fra? Så vidt jeg kan se, er det fra CW 9.1 The Archetypes of the Collective Unconscious - og det passer jo også meget godt med ordlyden. Hvis det er derfra, er det ikke oversat.

Hvorvidt du skal oversætte det eller ej, kan man altid diskutere. For tiden diskuteres det meget, at den engelske oversættelse af Jungs Collected Works ikke er særlig god, og at man bør have fat i den tyske originaltekst (Jung skrev dog enkelte værker på engelsk). Der kommer en helt ny og meget revideret udgave af CW - som i øvrigt også efter sigende kommer op på 30 bind - men det kan du jo ikke vente på

De fleste danske forfattere, som har brugt Jung citater i deres bøger (f.eks. Pia Skogemann og Ole Vedfelt) har bragt oversatte citater, som jeg vil tro, de har fået fra den tyske udgave af CW.

Jeg selv oversætter rask væk Jung fra engelsk, når jeg holder foredrag og seminarer - og har også selv oversat ham i de artikler, jeg har skrevet (hvilket jeg så gør opmærksom på i en fodnote)

Mange hilsner fra Misser Berg (studieleder ved Jung Instituttet København)

Mange hilsner fra Misser

0
0
Svar på denne tråd

Oversættelse
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 18:16

Målgruppen er jer. Eller rettere sagt hestefolk og hele pointen med at oversætte artiklen er netop at det bliver lettere forståeligt for danske læsere

- Tusind tak! Jeg ved desværre ikke, hvilket værk det er fra, men nu kan jeg da finde ud af om det er fra CW 9.1 The Archetypes of the Collective Unconscious. Det kan være en fodnote er løsningen, da et andet citat formentlig ikke er løsningen, når Jung er rimelig central i artiklen.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 20:36

Så tror jeg at du kommer til at bruge ret lang tid på at forklare målgruppen hvad du mener hvis ikke det bare er for at lyde smart.

Prøv at finde et citat fra Anders And eller H.C.Andersen, så er der noget de fleste kan forholde sig til.

Men du kan da sende en prøveballon op og be folk om at oversætte og forklare meningen med citatet

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Citat eller ej
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 20:57

Du har helt ret, det er ikke lige verdens letteste citat at forstå, men det skal være Carl Jung ellers går hele pointen med citatet tabt og kan lige så godt udelade det (hvilket jo også er en mulighed).

0
0
Svar på denne tråd

Eller på jysk:
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 22:12

"Personlighed er den ypperste realisering af et levende væsens medfødte særkende. Det er en modig handling klasket direkte i livets charmerende grimme fjæs, den endelige bekræftelse af alt det der udgør det enkelte individ; den mest succesfulde tilpasning af eksistensens grundvilkår til den maksimale frihed af selvbestemmelse." ?

I virkeligheden står der vist ikke rigtig noget ....?

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 23:13

Jeg tror heller ikke jeg kan oversætte det - here it goes:

Personlighed er den ypperste manifestation af de iboende særheder hos et levende væsen. Det er udtryk for stort mod slynget imod livets gang, bekræftelsen af alt der udgør enkeltindividet, den succesfulde tilpasning til normalen koblet med den størst mulige selvbestemmelse.

I virkeligheden står der nok at ligemeget hvordan vi behandler vores heste, så vil de udvise en personlig frihed indenfor de rammer de får i deres omgivelser, med de særheder de nu er født med og forsøge at få det bedste ud af det... (?)

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Jung citat
Forfatter: 
Dato:  30-12-2011 07:49

Hej

Spændende læsning. Vil råde dig til at kontakte Jung instituttet i København. Der kan du helt sikkert få hjælp. Eller Misser Berg eller Lisbet Zacho, der er erfarne jung analytikere i DK. Du kan google dem.

:)

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Janne

Går altid ind for hestevelfærd :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider