|
|
| At slække af på krav ang hestekøb ? |
|
|
Hej Hn`er  Uhh ja, jeg trode ikke det skulle blive virkelighed, men det er det måske... Jeg skal ud og kigge på ny hest imorgen, det er en oldenborg på 13, dvs snart 14år. Mine kriterie ang alder, var endelig mellem 6-12år, og de 12 år var mere for "tænk nu hvis" det lige var hesten! Men så træder den her oldenborg ind på 13 år, snart 14år så ind, og har nu en tid imorgen hvor jeg skal ud og prøve den, og jeg glæder mig helt vildt meget... men men men.... tænker meget over alderen? Med hvilke øjne ser i på en 14 årig hest? Sagen er den, at jeg knytter mig meget til min hest/e, og nu hvor min ridedreng skal til at pensioneres i en alder af snart 16år, er jo halv tidlig, og min gamle hoppe blev aflivet i april, 17år, efter 13 års ejerskab! Så jeg har nok lidt paranøjer på over dette! Trods jeg godt ved at det jo nærmest er hestens bedste alder!! Um, ved ikke helt hvad jeg vil med det her?? Måske bare høre andres "mening", eller hvor gammel din hest var da du købte den? Hvilke kriterie slækkede du af på da du købte hest?
Hest købes, min. 165, div varmblods har interesse, se min købsannonce! Det at leve, er livet... Livet er det, at leve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestekøb |
| Forfatter:  |
Louise *De Eneste To* |
| Dato:  |
27-12-2011 08:58 |
|
Jeg købte Speedy da hun var 14 - hun bliver så 19 nu her og trives i bedste velgående og er overhovedet slet ikke gammel. Så jeg ville ingen skrupler have ved at se på en 14 års en anden gang. Held og lykke med det hele! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har lige købt min første hest, for et lille år siden. Og lad mig sige det sådan, at jeg fik nærmest intet af det jeg ledte efter. Jeg søgte: - en redet hest, som helst skulle kunne rende en let LA. - en hoppe - en hest på omkring 8 år - en rimelig rolig hest (uden at den behøvede at være den gamle gode oldenborgtype) - en hest mine venner og veninder kunne komme op på, når de havde lyst til at prøve en tur, også selvom de aldrig havde redet før. Jeg fik: - En 6 års vild vallak, som ikke var tilredet. Efter far og morfar med rimelig gang i den, og som er så vims, at det ikke er en hest man sætter en begynder op på, medmindre de tør. Så jeg ofrede næsten alle krav, for at få min dejlige hest. Jeg faldt for ham, og besluttede at han kunne sælges, hvis han viste sig, ikke at være noget for mig. Men nu, er han lige den hest jeg ikke vidste at jeg har drømt om. Så hvis du er faldet for en hest på 14 år, og den er frisk og ser ud til at have mange gode år endnu, så ville jeg ikke skænke det en tanke. Det er vidunderligt at have en hest som man svinger med. Det giver mig mange begrænsninger at jeg har fået den hest jeg har, men det giver endnu flere muligheder, som jeg slet ikek havde forudset ville komme. Held og lykke med hestekig og køb 
God 17" Stübben springsadel til salg. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Vassen |
| Dato:  |
27-12-2011 09:05 |
|
Vassen var 11 og Røde hest var 6. Når jeg skal ud og kigge igen om et års tid, så leder jeg mellem de 3-6 års. Kan godt lide at præge dem selv i tilridningen eller den tidlige fase efter tilridningen. Men står HESTEN der pludselig og er den 10, så overvejer jeg nok lige om ikke jeg er villig til at slække på alderskriterierne... og lur mig om ikke jeg er det, hvis den går gennem en fuld handelsundersøgelse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldenborger. |
|
|
Jeg har haft en Oldenborger Dressur og spring hest. Da jeg ovetog hende var hun 18 kunne gå MB i dressur. Hun blev brugt flittigt til mindre stævner, af unge dressur spire, som ikke selv havde hest.. Nå men hun gik dressur stævner indtil hun var 24,men desværre havde hun fået et skadet ben under en transport og vi valgte at aflive hende da hun var 26. Fra 24 til 26 blev hun brugt til skovture og der var stadigvæk masser af krudt i damen, lignede ikke en hest oppe i 20'erne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stjerner.. |
|
|
Jeg ville ikke betænke mig et sekund, hvis ellers hesten var frisk og glad  Vi har en frygtelig masse heste, deriblandt Cooper (21) Polly (18) Lady (15) som alle stadig rides og er friske. Lady og Polly går stadig springstævner. Min første hest var 17 da vi købte ham og han blev aflivet da han var 24. Så hvis hesten ellers er rigtig - go for it! Jeg sælger dog ikke mine "gamle" heste videre... de bliver her.
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ældre hest |
|
|
Enig med de andre svar, og så skal man jo også lige tænke på det positive i at hesten rent faktisk har nået den alder - det tyder jo på en god fysik og et godt helbred  Held og lykke! Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Jamen, i har jo så evig ret!! Jeg glæder mig allerede endnu mere til imorgen, og se hvad det er for en hest, for jeg ved faktisk ikke så meget om den, ejer og jeg blev eninge om, at det i bund og grund nok bare er nemmere at komme og prøve ham, og snakke det  Høre gerne fra flere, hvor gammel jeres hest var da i købte mm? Sagen er den, at jeg kan ikke få de helt unge mere, ville gerne men min ryg kan ikke klare det, så jeg skal have en go stabil hyp uden alt for mange nykker 
Hest købes, min. 165, div varmblods har interesse, se min købsannonce! Det at leve, er livet... Livet er det, at leve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kdslfkæws |
|
|
hvordan kan det være den ene af dine allerede skal pensioneres som 16 årig ? det er da ingen alder.. mange heste ( uden skader) rides til op i 20'erne... synes heller ikke at 14 er nogen alder så det synes jeg ikke du skal tænke over, 12 eller 14 er jo ikke den heeelt store forskel kunne forstå hvis du havde søgt en mellem 3-6 og så skulle kigge på en på 14... Hvis hesten er lige dig så er det jo helt som det skal være 
husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Ja, 16 år er ikke nogen høj alder som så, men det kommer nu an på om hesten har skader, hvilken karriere den har haft, ikke alle heste har det super som 16 årig! Men jo, jeg kan da godt fortælle hvorfor han skal pensioneres hvis det er relevant!?! Men det bliver meget kort, ellers bliver det vist en roman! Men lige meget HVOR tidligt nogen måtte syntes det er, så ændres min menning ikke, jeg kender min hest, og han skal bestemt ikke gå som slave fordi "det ingen alder er"! Hesten har gået aktivt på løbsbanen hele sit liv indtil han var 10, gammel ejer syntes han kunne føle at hans trofaste ven, var ved at blive løbstræt! Jeg fik ham så, lidt slidt hist og her, men kunne fint bruges! Han er brugt lige siden til dresur, spring, lange ture mm, det sidste års tid er det kun blevet til dejlig lange ture, pga han er begyndt at trække på det ene ben når han rides på banen, og volter! Så det er bestemt ikke fordi jeg bare "kasere" han har været brugt til det sidste han kan! Hans ben er som telefonpæle, både galle og overben skal man ikke lede længe efter... og eftersom han er begyndt at miste et af bagbenen mere og mere på tur også, syntes jeg ikke han bør bruges til "daglig brug" mere! Så alt i alt utrolig mange ting som spiller ind! Så vil jeg hellere pensionere ham, bruge ham til råhygge, hoppe på ryggen i ny og næ, give ham den alderdom han så inderligt fortjener, for han har givet mig så meget her i livet, og da jeg ikke bare afliver så længe jeg syntes et hesteliv er værdigt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det at købe hest |
|
|
Ja man kan have nok så mange tanker om hvilken hest, man gerne vil have og så kan man ende med noget helt andet  Da jeg skulle have hest var mine krav(jeg var 12 år gammel og meget overbevist om hvilken slags hest jeg ville have): vallak 160 cm i stg 8-10 år skulle bruges til dressur rolig trafiksikker Den jeg købte var: hoppe 142 cm i stg lige knap 4 år gammel springpony temmelig meget krudt i rumpen og nytilredet trafiksikker Så der var altså kun ét af mine krav, jeg holdt mig til. Pony har jeg endnu og hun bliver 24 år næste gang hun har fødselsdag. Vi rider dressur nu, da jeg ikke rigtig tør lade hende springe mere efter hun fik en skade i hendes venstre bagben i sommers, da hendes part og hun var til terrænspringning på Vilhelmsborg. Og det er mig der er en pyllerøv, for dyrlægen har egentlig sagt god for, at hun sagtens kan komme igang med springningen igen. Havde hun ikke haft skaden, sprang hun endnu, da hun elsker det og stadig er fuld af krudt og power. Hun er i hvert fald ikke sådan lige på vej på pension 
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen alder |
|
|
Jamen hvis hesten ellers passer til det du vil bruge den til er 14 år vel ikke et problem. Vores var 18 da vi fik hende, fyldt kort tid efter 19. Hun opfører sig mere som en 7-8 års .... meget livlig. Hun kan garanteret meget mere end vi kan altså undtagen det med at gå alene ud i den farlige verden hé hé hé. Jeg krydser fingre for jer
Mvh. Sanne Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING! Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe Hm ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med de andre |
|
|
Hvis ellers virker frisk og rørig, så er 14 år ikke noget problem. Som du selv siger afhænger det jo meget af hestens fortid osv. Den nuværende hest har jo tydeligvis haft et hårdt "brugsliv" og derfor er han "allerede" pensionsmoden i en alder af 16 år - jeg er helt enig med dig i, at han skal på pension med de skavanker han viser nu. Og så til dit indledende spørgsmål - jeg har aldrig haft den hest, jeg drømte om  Jeg drømte oprindelig om en 150-160 cm sød, rar, rød skovturshoppe, 7-8 år gammel. Jeg har aldrig været interesseret i vallakker og "hader" skimler/hvide heste. Jeg har haft: en sort oldenborg/fuldblod hoppe, 15 år, 160 cm, kørevant og stævnehest - døde desværre af kolik. Islændere af flere forskellige aldre og farver - dog ingen røde. En tinker - skimmel hoppe - 5 år. 142 cm - foræret væk og døde desværre af noget hjertesygdom. derefter en DV-hoppe 167 cm - sort med sokker og blis. 17 år gammel. tidligere jagthest - fantastisk skovturshest. Blev slagtet som 19 års pga dårlig ben - gammel skade. Og nu har jeg en skimmelbroget vallak 7 år 155 cm - dressurpræget - ikke udpræget skovturshest, da han er lidt vågen - bedst sammen med andre, hvis vi skal ud på tur. trafiksikker men dødbange for trailere... Så tja.. Det er aldrig lykkedes mig at finde "drømmehesten"... Eller rettere det har jeg så - for jeg har altid været glad og tryg ved de heste, jeg har redet - selvom nogle af dem har haft ry for at være nogle gimper. Og vallakken jeg har nu, blev også solgt af tidligere ejer, fordi hun var blevet bange for ham og var træt af, at han ikke kunne læsses og ikke rides alene på tur - hvilket jo er lidt upraktisk, når hun drømte om en distancehest.
Dejlige børneponyer sælges eller byttes med hundegårdselementer eller havetraktor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min søster |
|
|
købte sin ene vallak, da han var 16. Han fylder 25 til sommer og rides 3-4 gange om ugen - han er superfrisk, og det eneste hun skal passe på med, er om han får spist nok stråfoder om vinteren (går i løsdrift, så man kan jo ikke tjekke præcis, hvor meget han æder), og at han får ordnet tænder 2 gange om året, så han kan holde huld. Når så det er sagt... Så ville jeg ikke personligt købe en hest på mere end 10 år, hvis jeg skulle ud at købe den i morgen. Jeg tænker altid, at en hest bliver omkring 20 år gammel (give or take - det er naturheste, jeg har med at gøre, så de er tit langtidsholdbare), og jeg vil gerne have mindst 10 rideår ud af det. Men jeg skal da ikke afslå, at jeg ville genoverveje, hvis hestEN stod der og var 12 år gammel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min erfaring |
|
|
min erfaring med den alder: Det afhænger ufattelig meget af hestens gener og tidligere sygdomshistorie. Kender mange, der er døde af tarmslyng i den alder, uden tidligere sygdomme. Men tror det er, hvis de ikke har fået ormekur som små. (tarmen får ar). Nogle holder maaaange år endnu, andre ikke. Det er desværre ikke til at sige, men kig den grundigt i sømmene. Med ben (måske longe både på hård og blød bund), lunger/snot/støvallergi, og gerne mærk ryggen igennem, og mærk under ridningen, om der er noget den ikke vil.
"Brug ikke sporerne på en villig hest"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb af hest |
|
|
Jeg har Max som snart bliver 22 år. Han er godt nok ikke 100% min da hen egentlig kun er en låne hest, men jeg har haft ham som min egen de sidste 4 år. Jeg startede med at ride ham da han var 17 år og tænkte da godt ove den gang, at han var lidt gammel. Nu er han snart 22 år og har aldrig gået bedre. Han er fortsat frisk på både tur, dressur og spring (dog kun i de små højder) Så jeg ville ikke tøve pga. alderen, men ville dog altid få en dyrelæge jeg stolede på til at handelsundersøge den. Det ville jeg i øvrigt også gøre hvis den var yngre. Nu har jeg købt en 3 års hoppe som jeg er i gang med at tilride. Valgte netop en ung for at kunne være med til at præge hende selv, og ville nok ikke selv vælge at købe en på 14 år. Men selvom den er 14 år kan den bestemt godt have mange rigtig gode år endnu. Held og lykke med det 
Vh Maria Skønne Max og den smukke dameskimmel THINK MUD - en halv spand lidt under et kg sælges billigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slække på kravene |
|
|
Tjae, det gjorde jeg også for snart 7 år siden. Havde følgende i tankerne: vallak sort eller brun ca. 8 -10 år 160-165 cm. Endte med: hoppe rød lige fyldt 5 163 cm. Så højden var det eneste det passede på mine oprindelige ønsker. Men ikke en eneste dag har jeg fortrudt 
/Tina Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of do ... /Mark Twain
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hesteprøverriet blev rykket til idag, og det blev ikke denne hest! Den var stor og dejlig, damen red rundt på den, spurgte om jeg måtte se noget galop inden jeg steg op, og det var hun ikke tryg ved, men gjorde det, og desærre resulterede det i at heste gik total banan, og hun blev fyret af ind i barrieren og kunne faktisk ikke rejse sig før der var gået noget tid, sammen med en krykke!! Puh ha, godt jeg holdt ved mine grænser hvad ang, at jeg vil se en hest under rytter først i alle 3 gangarter! Tænk nu hvis jeg havde sat mig der op, med min dårlige ryg, puhh tør slet ikke tænke på det!! Og stakkels stakkels ejer, hun havde virkelig slået sig, mine tanker går til hende!! Nå, men det er vel at lede videre i hesteverdnen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|