Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lægesekretær - Latin
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 19:54

Hej de damer :D

Nogle herinde der er lægesekretær? Som måske vil fortælle mig lidt om uddannelsen, og om de er glade for deres valg.

Eller er der nogle der har lært Latin. Er det meget svært at lære?

Nu mor til 2 helt fantastiske prinsesser

Alice Sofia

13 Februar 2010

&

Naia Maria

21 August 2011

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 20:11

Jeg starter lige med at sige, at jeg ikke kender noget til lægesekretæruddannelsen, men jeg har lært latin. Eller nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med "lært latin". Jeg kan læse latin, altså oversætte nogenlunde simple latinske tekster, og så kan jeg skrive en smule.

Nu er sværhedsgraden nok lidt svært at vurdere, men jeg synes, at det var rimeligt let. Jeg har haft 19 undervisningstimer. Det kommer også an på de sprogkundskaber, du har i forvejen. Jeg har rimeligt godt styr på den tyske grammatik, og det har hjulpet mig meget! (-:

Mine tanker er konstant ved den dag, vi samles <3

0
0
Svar på denne tråd

Det er et nyt sprog
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 22:15

Jeg er sygeplejerske og vi har jo i sagens natur de samme latinske fagtermer som sekretærerne selvfølgelig alt efter hvilket speciale man ender i..

Jeg har ikke syntes det var svært, med gode engelsk kundskaber og lidt fantasi så kommer man langt på den led..

Med skam må jeg meddele at jeg har haft rigtig god gavn af at se Grey's hvide verden i den henseende.. De latinske begreber er nemlig ofte de samme på engelsk.. F.eks hedder hornhinde cornea og tyktarm colon både på engelsk og latin.. (Det var de to jeg lige kunne komme i tanker om på stående fod)

Hvad angår uddannelsen så ville jeg nok tøve lidt.. Godt nok har der været snak om Elektronisk Patient Journal i årevis meeen på et tidspunkt kommer den jo og meningen er bla at man i et vist omfang kan udvære sekretærer..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Lægesektrær
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 09:14

Jeg er uddannet lægesekretær og er lige nu elevvejleder på den Afdeling, hvor jeg arbejder.
Jeg har aldrig fortrudt, at jeg tog uddannelsen, det er et utrolig spændende erhverv, dagene er aldrig ens og det er et dejligt miljø at være i.

Til de, der siger, at man skal holde igen pga. det ene og det andet pga. elektronisk patientjournal, talegenkendelse, at det er en "uddøende race" mv. vil jeg bare sige: Det passer ikke!
Jeg er på en Afdeling, hvor vi både har elektronisk patientjournal (har haft det siden 2005) og vi har talegenkendelse og vi er ikke blevet mindre ansatte og har i hvert fald slet ikke fået mindre at lave. Det giver blot nye udfordringer og andre arbejdsopgaver, og vi skriver faktisk stadig temmelig meget, da lægerne ikke er så vilde med at talegenkende pga. de mange fejl, det giver.

Mht. uddannelsen, så er det en spændende uddannelse, da man er i praktik i største delen af tiden rundt på forskellige afdelinger på sygehusene, eller i en praksis, hvis det er der, man har fået elevplads.
Det latin man har, er diagnoselatin. Det er ikke vildt svært og man lærer det hele på skoleopholdene. Derudover har man sygdomslære (utrolig spændende) og sundhedsjura på skoleopholdene.

Eneste minus ved uddannelsen er, at det er vanvittig svært at få en elevplads. Vi havde 170 ansøgninger til 4 pladser, da vi ansatte i januar i år.

Men det kan helt klart anbefales herfra!

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  21-12-2011 10:47

Jeg er også uddannet lægesekretær og vejleder.

Jeg vil starte med at sige, at man ALDRIG skal holde igen med at tage en uddannelse!!!!!

Risikoen for at stå uden job efter endt uddannelse er (tror jeg) ligeså stor i det ene job som i det andet, så hvorfor ikke gå efter det, man har lyst til?!

Dernæst vil jeg sige, jeg er rigtig glad for mit job - er sent uddannet og har mange gange undret mig over, jeg ikke "så lyset" noget før:-) Ja vi har diagnoselatin, på nogle afdelinger mere end på andre. Jeg synes, det bliver nemmere, hvis man har den lille latinprøve først, men det er ikke et krav hernede i regionen. Derimod ses det MEGET GERNE, at du kan blindskrift!! IT færdigheder er også velsete. Som en anden skriver er EPJ og talegenkendelse meget fremskredne projekter, så vore opgaver bliver en del anderledes, og man kan sagtens forestille sig, vi i fremtiden står for at vedligeholde de forskellige systemer på det fagsproglige plan.

Vi har mange elever, og lige nu er der desværre ansættelsesstop, men det plejer at flaske sig..........

Pøj pøj, uanset hvad du vælger - jeg har ikke noget skidt at sige om lægesekretærer.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider