Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvem fjerner det døde dyr fra vejen??
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 04:11
... ja næste gang bliver det da mig selv! Ingen andre vil jo åbenbart påtage sig det ansvar...

I onsdags var jeg ude og køre med min søster. Vi har lige været ude hos hendes hest, som står på Vestegnen, og på vej tilbage til byen kører vi ad en mørk landevej hvor man må køre 80. Vi er kørt samme vej ud, men på tilbageturen ser vi noget liggende midt på vejen (altså, på midterstriben): En død buk.
Vi bliver hurtigt enige om at dyret er mere end dødt da vi i forbifarten ser at hovedet var revet af (!) så vi ser ingen grund til at standse...

Men et buk er jo et rimeligt stort dyr, så vi beslutter os for at ringe til nogen for at få det fjernet. Vi blev forskrækkede nok da vi kørte forbi det, og ville nødigt have at en anden skulle ende i grøften for at undgå noget som allerede var dødt.

"Jeg ringer 114" siger jeg, da det jo normalt er politiet som skal informeres om ting på vejene som ikke burde være der. "Nej" siger søster "det er et andet nummer du skal ringe til, vist nok 4cifret, men jeg an ikke huske det. Prøv at ringe til vejdiktoratet".
Hurra for smartphone og vejdiktoratets nummer er hurtigt fundet:
*duuut duuuut*
"Vejdiktoratet, godaften, hvad kan vi hjælpe med?"
"Godaften, der ligger en død buk på Risbyvej kan I fjerne det før der sker en ulykke?"
*ventetid passerer mens adressen og situationen bliver undersøgt*
"Desværre, det ser ikke ud til at Risbyvej er en statsvej..."
(min tlf går ud men beslutter mig for, at vejdikoratet ikke kan hjælpe alligevel).

"Ring til falck" siger min søster...
*duuut duuut*
"Falck, godaften, hvad kan vi hjælpe med."
"Godaften, der ligger en død buk på Risbyvej, kan I fjerne det før der sker en ulykke?"
*lidt ventetid passerer mens adressen og situationen bliver undersøgt*
"Desværre, du skal tale med Københavns kommune. Her er nummeret".

Både søster og jeg begynder at grine lidt af det hele mens jeg ringer til kommunen...

*duuut duuut*
"Københavns kommune, godaften, hvad kan jeg hjælpe med?"
"Godaften, kan I sørge for at fjerne en død buk fra Risbyvej inden der sker en ulykke?
*bliver sat på vent*
"Du skal ringe til dyrenes beskyttelse. Her er nummeret".

Søster udbryder begejstret at det nyligt opgivne 4cifrede nummer er det vi skulle have haft ringet til fra starten. Succes!

*duuut duuut*
"Dyrenes Beskyttelse, hvad kan jeg hjælpe med?"
"Godaften, kan I fjerne den døde buk som ligger midt på Risbyvej?"
Herefter modtager jeg en lang svada om, at de kun hjælper levende dyr og at de ikke kan hjælpe døde dyr, kun de levende, og da jeg mente at bukken var død kunne de ikke hjælpe. Da de kun hjælper levende dyr. Og denne var jo død. Hun gentog sig selv tre gange indtil min søster råbte (hun kørte bilen) at den nok ikke var død alligevel og så kunne de vel godt tage ud og hjælpe den! Grinende, og lettere irriteret, lægger jeg røret på.

Vi er nu begge pænt frustrede over situationen, vil give op og satse på, at nogle ræve ville flytte den i løbet af natten. Dog beslutter jeg mig for et sidste forsøg og ringer 114:
*duuut duuut*
"Politiet godaften"
"Godaften. Er der ikke pleeeease nogen som vil tage ansvaret og flytte en død buk Risbyvej inden der sker en ulykke?!"
"Det er ikke os som skal sørge for den slags, der skal du tale med vejdiktoratet"
"Har jeg talt med, det er ikke en statsvej, de vil ikke flytte den"
"Så skal du tale med falck"
"De vil ikke have noget med det at gøre"
"Så skal du ringe til kommunen"
"HAR jeg talt med!"
(skal lige siges at min tålmodighed var ved at være opbrugt på trods af meget venlig betjening hos 114)
"okay, men det er altså falck du skal tale med kan jeg se; de kan ikke bare skubbe den videre. Jeg stiller dig om, men jeg taler lige selv med dem først"

*duuut duuut* *duuut duuut*

"Vejdiktoratet godaften"

I'm sorry but.... WTF?!?!?!?

Forklarer endnu en gang situationen og får samme svar: det er ikke en statsvej, vejdikoratet kan ikke gøre noget. Ring til falck....

Har nu brugt 20 min på at finde nogen til at fjerne den døde buk og opgiver! Søster og jeg ved ikke rigtigt om vi skal grine eller græde, og aftaler, at næste gang slæber vi selv sådan én ud til siden!


I dag modtager jeg et opkald fra vejdiktoratet som gerne lige ville "evaluere den samtale jeg havde med dem forleden" Jeg var jo lige ved at kløjs i maden....

-------

Ad Astra per Aspera

(It is a rough road to the stars)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 04:31

Havde den lagt midt på vejen, eller i det ene vejspor, havde jeg måske flyttet det selv - Selvom hvis hovedet var kørt af, ville det self. kræve en god mave. Ikke alle kan tåle at se sådan noget.

Men det undrer mig, at du er blevet stillet om så mange gange - Det er vel næppe første gang der ligger et større dødt dyr og fylder så meget på vejen, at det er farligt.

Da vi havde den første storm, var vi ved at køre ind i et væltet træ på en lille landevej. Længere nede ad vejen lå endnu et. Vi ringede til politiet og vi fortalte kort at der lå to væltede træer dér og dér, og fik at vide at de ville tage sig af det hurtigst muligt.
Nu er der self. forskel på et væltet træ over vejen og et dødt dyr, men grunden til at det skal fjernes er jo samme - Det er farligt for trafikken.


Mvh. Lykke


*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse


*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!


Følg os på Facebook

Deltag i julekonkurrencen på Horse Universe

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 09:14

jeg tror bare jeg havde flyttet den selv.;-)var gået helt kold på alle de opkald

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er faktisk forskel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 09:15

for og få fjernet døde dyr er nemlig egentlig en kommune opgave, MEN nogen kommuner har aftaler med Falck om at de kører ud og fjerner nogen kommuner har ikke.

 

Er det statsvej er det som sagt vejdirektoratet.

 

Ved påkørsel af dyr er det som regel også Falck, men man kan meget vel skulle insisterer på de skal ringe efter en sweizhund, hvis dyret er stukket af, men også en jæger hvis det blot er endelig aflivning. De er ikke alle lige kloge eller servicemindet på vagtcentrslen hos Falck, men de fleste er da guskelov ganske hjæpsomme og flinke.

 

 

Men ellers skal jeg da love for du nu har oplevet hvad det vil sige og blive sendt rundt i systemet

 

 

 


Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej hej.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 09:37

Hold op det er for dårligt, at den person der har kørt dyret ned, ikke har trukket det ind til siden.

Hver gang jeg møder et dyr der er kørt over, og som stadig ligger på vejen, standser jeg altid og ligger det ind til siden,(medmindre jeg ville skabe fare ved at standse) jeg kan ikke klare det skal køres over igen og igen, det ville jeg også have gjort med bukken, men super du prøvede at få det fjernet.

Men jeg tror du skal forvente, at få en regning fra DB for opkaldet, surt det var sådan et lang opkald, for jeg mener det er en temmelig dyr minutpris.

 

MVH SD.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 11:43

Stald dyrkær - det koster da ikke penge at ringe og snakke med dyrenes beskyttelse.. Man kan støtte dem med 100 kr hvis man ringer på et bestemt nummer, men at ringe på deres kontakt numre koster da ikke penge, andet end selvfølgelig det man giver for alle opkald...

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 12:35

Christine1981: Jo det koster penge at ringe til DB. På et tidspunkt tog de omkring 18,- eller deromkring men efter en del ballade er det vist sat ned til omkring 4,-

Ved ikke om de har ændret det igen, men ellers kan det være en dyr affære at hjælpe et dyr


Belinda

 

" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama

 

Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og miljøvenlige vokslys. Skriv PB for y ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Surt show...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 12:59

Hvor er det trist at du har haft den oplevelse..

 

Men, som pruhest skriver, så er der stor forskel på, hvor dyret ligger.

Jeg arbejder hos politiet i Midt- og Vestsjælland, og her tager vi imod sådanne anmeldelser, og så sørger vi for at dyret bliver afhentet af rette folk, for det er da ikke meningen at borgere skal ringe rundt til gud og hver mand fordi de vil være hjælpsomme.


Stutteri Vica

Forsøger at avle Welsh Cobs... !

www.stutterivica.dk


Mor til Super-Karla, der kom til verden d. 24.08.10

0
0
Svar på denne tråd
 
 heller ikke levende dyr
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 18:22

Heller ikke levende dyr som render rundt og er til fare for personskader eller sig selv vil der heller ikke blive taget ansvar for....... Frederikssund politi er til at lukke op og skide i!!!! Ringede engang til frs politi og sagde der rendte 2 hunde rundt i rabatten som virkede skræmte og forvirret... Dette var ikke deres opgave. Blev en smule irriteret på damen og sagde det jo kunne ende galt for en person som mig og mange andre reagere ved at undvige...

HUn var så fræk og sagde jeg jo bare kunne holde ind og fange dem og så køre dem på det nærmeste internat...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rådyr...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 19:58

Tja, hvis det kun var hovedet, der var beskadiget og den stadigvæk var varm, så havde jeg ski´ nok puttet den bag i bilen og taget den med hjem til fryseren

 

Har flere gange fået rådyr, hvor fortvivlede bilister havde kørt dem ned og ikke anede, hvad de skulle stille op med kræet - FEDT!!! ingen buler i min bil, men lækkert dyr i fryseren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roadkills
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 20:12

Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvem der afhenter roadkills.

Her i min kommune betalte vi tidl. Falck for opgaven, men grundet besparelser så er aftalen opsagt, så det klarer Kommunens vejfolk, når de jævnligt kører forbi og har erinder hist og her.



"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider