Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Førtidspensionis og udd.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 12:44

Hvis man er førtidspensionist, hvilken udd kan man så læse...

Jeg ved at man må arbejde også så meget man vil faktisk, det er lønnen der afgøre om du bliver straffet...

Men jeg kan ikke rigttigt finde noget om udd.

Hvis du vil på et studie så skal du faktisk søge su hvis ikke stiller de ? ved det og siger at du da selv skal betale, hvilket en førtidspensionist ikke har råd til...

Jeg forstår nok at man ikke må gå på en udd. på fuldtid, men man kan jo ikke tage nogen udd. på halv tid???

Jeg ser det som et dårligt udarbejdet regl sæt...

En førtidspensionist kan fx. godt arbejder 20 timer om ugen... så burde man jo da også kunne udd. sig 20 timer om ugen, hvis jeg fx ville læse til rideinstruktør, så ville det være skønt på halv tid, det ville så tage dobbelt så lang tid, men jeg ville bidrage til staten med skat bagefter og derved ville det (håber jeg da) være en god forretning for staten...

Det kunne være så meget andet, som regnskabsholder, fotograf eller kloakmester...

Jeg forstår bare ikke hvorfor du kun må bliver dummere når først du er puttet i den kasse...

Tager jeg fejl eller kender du til udd. som man kan gå på på halv tid, eller mindre...

Jeg tænker altså videre end vuc og hg enkeltfag og aof.

Hvofor må man ikke gå på amu?

Jeg håber virkelig jeg bare har taget fejl og at man kan blive stortset hvad som helst, når nu en folkepensionist kan tage en plads på uni. de ender jo ikke med at komme på arbejdsmarkedet igen...

Ha kun de dyr du magter og har råd til...

Jeg har det godt med at du har din mening og jeg min, men kan du leve med det?

Jeg vil bare være mig, hvorfor vil du lave mig om?

Man må ikke sige hvad nu og ...

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 12:51

Hvis man er førtidspensionist så er det vel fordi man ikke kan varetage et arbejde uanset art? Hvorfor så uddanne sig?

Ejer af;

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Diamant DV866 (R.I.P)

Kommende mor, med termin 17. januar :-)

0
0
Svar på denne tråd

Haha, den var god!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 13:20
For ikke at træde nogen over tæerne, selvom du inddirekte gør, så skal jeg forsøge at gøre det sobert og kort: Er du under uddannelse, over 17/t uge kan du få su! Er du førtidspensionist burde du ikke kunne arbejde og ej heller uddanne dig, idet du så ikke skulle have førtidspension. :) Dit argument med pensionisterne holder ikke helt, de har så rigeligt været med til at betale for timerne. Så vil du uddanne dig, så hedder det su eller reviladering! :)
Jeg tænker at det lige netop er sådan noget ,@&:€,& som du der siger der gør at folk har fordomme omkring førtidspensioner....
0
0
Svar på denne tråd

woefighnebng
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 13:38

Må erklære mig enig med det Sne Ferrari siger - hvis du er på førtidspension, så er det fordi du ikke kan varetage et arbejde eller en uddannelse. Hvis du kan det, så skal du altså ikke have førtidspension ..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 14:06

Jeg må sige, at jeg bliver støt over dit indlæg, og den tankegang der ligger bagved.

Jeg er selv under uddannelse, og gør det på en SU, som så mange andre.

pga. problemer med mit kraveben (det lyder af ingenting, men er et specielt tilfælde) har jeg søgt om revalidering, ikke for de ekstra penge, selvom det ville være rart, da jeg ikke kan have et studiejob, men fordi jeg gerne ville have lidt ekstra tid til uddannelsen.

Det ville tage mindst et år, at få det tildelt, da der er mange som forsøger at snyde med det, for de ekstra penge.

Efter 2 år på uddannelsen (hvor jeg er blevet opereret 5 gange), er skolen trådt til, for at hjælpe mig, så jeg kan få ekstra tid, og praktik kan blive lagt i smertefri perioder, og at min eksamen, jeg skulle tage, da skinnen på kravebenet var brækket, ikke kommer til at tælle som et forsøg.

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 14:33

Du må være kommet på førtidspension ved en ´´fejl´´, du burde nok være på flexjob i stedet der er der flere muligheder på arb. markedet.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

dør af grin...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 14:53

hold op, jeg dør snart af grin!

Det er desværre ikke første gang jeg har mødt personer med rygskade/knæskade/bækkenskade/ difuse smerter/piskesmæld som søger om revalidering/førtidspension og samtidig gerne vil tage en uddanelse som rideinstruktør, dyrepasser, idrætspædagog og andet.

ja jeg kende faktisk en som i ramme alvor mente, at når nu hun havde gået 3 år med udiagnostiseret piskesmæld, som gjorde hun ikke kunne sidde længe på en stol/stå længe op, ja så hun da passende blive revalideret til berider!

Hold da kæft, hvorfor ikke bare indrømme " ja, jeg er blevet træt af mit røvsyge job og tidligere uddannelse, men gider ikke være på SU som alle andre"

Selvfølgelig er der brug for både førtidspension og revalidering, problemet er bare, at udtalelser som trådstarters er med til at opbygge fordomme om netop disse ydelsers modtagere..

og det er ikke fair for dem som med rette har brug for det!

For den almindelige borger virker det uforståeligt, at man kan være for syg (fysisk - psykiske sygdomme er jo invaliderende på en anden måde) til at arbejde, men frisk nok til at ride to heste, muge ud, passe hus og have, og have små børn.

0
0
Svar på denne tråd

Førtidspension...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 15:10

Sakset fra nettet:

Det er klart beskrevet i regelsættet om førtidspension, at førtidspension først kan tilkendes, såfremt der ikke foreligger nogen mulighed for at udnytte arbejdsevnen i nogen form for erhverv. Det må derfor også påregnes, at stort set alle, der overvejer muligheden af tilkendelse af førtidspension, vil skulle gennemgå et længerevarende afklaringsforløb.

En ansøgers arbejdsevne skal således ikke vurderes alene i forhold til lærerarbejde, eller til ansøgers ønsker til et bestemt erhverv, men bredt på fremtidige beskæftigelsesmuligheder.

Kriterierne for at få bevilget førtidspension er skærpet væsentligt, og det bemærkes, at de helbredsmæssige årsager ikke længere alene er afgørende for, hvorvidt der kan tilkendes en førtidspension, men derimod en vurdering af, hvorvidt ansøger er i stand til at udnytte sin restarbejdsevne.

Hvis arbejdsevnen er nedsat i en sådan grad, at der ikke er mulighed for nogen form for tilknytning til arbejdsmarkedet, kan bopælskommunen tilkende førtidspension.

Hvis man på ingen måde kan udnytte arbejdsevnen i nogen form for erhverv, så skal man heller ikke kunne tilbydes at tage en uddannelse - man er jo vurderet til under omstændigheder at have tilknytning til arbejdsmarkedet...

Mvh

Line

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

0
0
Svar på denne tråd

leonidas
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:11

Jeg er altså tilbøjelig til at give dig ret i den der.

Er godt nok mange der simpelthen intet kan..ja da lige bortset fra at ride..hmm..

Herinde kan man jo sidde og læse om folk der vil have handicapstøtte, førtidspension, revalidering osv. De kalder systemet dumme når de ikke får det. Næste tråd handler så om den hest de lige har redet til selv eller et par billeder fra et stævne.

0
0
Svar på denne tråd

fp.....
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:30

"men frisk nok til at ride to heste, muge ud, passe hus og have, og have små børn."

Det er rigtigt - men den ting I glemmer er, hvor meget livskvalitet man har bagefter. Hvis man kan klare det, fordi man SKAL, og ikke fordi man kan, og man ligger på gulvet og vrider sig bagefter, er det så livskvalitet?

Jeg kender mange FP'ere, som ville kunne arbejde 5 timer den ene uge, 15 den næste, 0 de næste MÅNEDER. Men er de helt uden arbejdsevne? nej, men når et fleksjob skal være på 12 timer, og alt derunder heller FP (læs evt. k10.dk.....!!!), så er det sq svært.

Jeg ville gerne arbejde, men jeg ville netop have det sådan. Kunne arbejde 5 timer en uge, så 15, så 0 i flere måneder, så 1 time etc.

Ja, jeg har hest, og er FP'er. Men fik også at vide, man ikke er evigt parkeret der. Hvis man får det bedre, må man gerne arbejde/tage en udd.!! Så indlægget er så socialdemokratisk som muligt. :) FLOT, at du gerne vil have en udd., og godt at du har fået det bedre!!

Som FP'er kan jeg slet ikke se det indlæg som noget negativt. Men tror sør'me heller ikke, I forstår, hvad pension handler om, og hvorfor man får den, siden I kaster jer i skyttegravene og skyder til alle sider. :)

Desuden er der jo også Midlertidig pension..

"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd

Ikke for
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:35

at give TS ret eller egentlig overhovedet kommentere hende, vil jeg blot orientere om, at fordi man får en førtidspension, er det IKKE ensbetydende med, at man er 100% invalid eller IKKE har ret til et liv.

Det virker for mig, som om at mange af jer, er temmelig snæversynet og fordomsfulde.

Fordi man ikke længere er arbejdsdygtig, så kan man/mange, stadig passe sig selv, børn, familie og dyr......og det har man ret til at kunne.

Kan godt se, at hvis man feks får FTP pga dårlig ryg, så nej, så er det ikke gangbar at muge ud ved 10 heste....osv osv....

Og sluttelig, fordi man ikke er arbejdsdygtig, kan man stadig have lyst til at lære...man behøver IKKE sætte sig i et hjørne og lade sig fordumme!!!!!!!!!!!

En glad hest er en naturhest!!!

0
0
Svar på denne tråd

Saphir
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:37

En glad hest er en naturhest!!!

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:40

Mange universitetsuddannelser kan tages på "halv tid". Du kan bare ikke få tilkendt SU til mere end 12 mdr. ekstra + evt 12 oveni, hvis de vurderer at du kan gøre din uddannelse færdig i løbet af disse 12 mdr.

Når du er optaget på uddannelsen skal du mange steder selv sørge for at tilmelde undervisning osv. Her gør du så det, at du vralter ned til studievejlederen og ber om hjælp til at at tilrettelægge et studieforløb, du kan magte.

Førtidspension /revalidering under udd. ved jeg ikke noget om.

Jeg synes, at det er rigtig fint, hvis du vil viddereuddanne dig, for at kunne komme ud og arbejde med noget, du kan holde til.

Er der intet håb for at kunne arbejde, så tror jeg du skal være glad og taknemmelig for, at du kan få din pension, og ikke koste samfundet flere penge, ved at optage en studieplads, du ikke selv vil betale for.
Det er, helt ærligt, ikke særligt fair at bruge løs af statens penge, hvis du ikke kan give noget igen bagefter.

Så dyrt er det faktisk heller ikke at betale sin undervisning selv. Man skal bare lade være at vælge den dyreste uddannelse, man kan finde.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 19:47

Man kan altid få stoppet sin FTP og overgå til arbejdsmarkedet eller uddannelse med SU.

Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd

HN, når HN er værst!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:09

Nu må visse af jer altså virkelig lige tage og stramme jer an - og overveje at trykke på "ON" omme bag højre øre.

Lad os lige dele op:

1.

HVIS trådstarter er tilkendt førtispension på forkert grundlag, og reelt har mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet via en uddannelse, så burde i da klappe i jeres små hænder over, at hun laver denne tråd - istedet for at lade kanonerne og fyre løs på hende!

Det ér jo altså et faktum, at det er KOMMUNEN er har tilkendt pensionen, og ikke TS selv. Ergo - er der sket en fejl, så er det altså forvaltningen i skal skyde efter!

Det skulle ikke være første gang sådan en fejl er sket...

Man KUNNE også forestille sig, at der IKKE er begået en fejl, men at TS mod forventning har fået det bedre, og nu muligvis er et aktiv for arbejdsmarkedet. I hvert fald vil hun gerne! - At det kan vendes negativt, er da ligegodt utroligt!!!

2.

Det der med, hvad man kan, når man er tilkendt pension... - Den er svær... Dog er det nok en god idé ikke at gøre som chris97, der blander andre ydelser ind i sagen, uden at have styr på regler og faktum angående disse... (Men det skulle så heller ikke være første gang dét var sket )

Så lad os holde os til førtidspensionen... ;)

Der er stor forskel på at arbejde, hvor der forventes et vist antal timer, en vis effektivitet, kvalitet mv... Og så det at ride en tur på en hest, eller muge dens boks - whatever, som kan gøres HVIS man har det godt nok, NÅR man har det godt nok og i det tempo man kan klare...

Husk lige det!

I ved intet om trådstarters hverdag eller hvad hendes historie er, andet end de få ting i kan læse her..

Det er bare enormt dårlig stil at dømme på det!!!

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:17

hvis du som førtids pensionist kan arbejde 20 timer om ugen, så burde du være visiteret til flex, og ikke FP.....!

Du kan jo kontakte din sagsbehandler, og sige du gerne vil afklares til flex istedet...

Ingen førtids pension "nu til dags" er fast, og kan til enhver tid laves om til flex bevilling/fuldtids raskmelding igen

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 20:24

fik formuleret mig forkert der - my bad...

Men det er det samme jeg vil skrive, blot på en anden måde :-)

Hvis du kan arbejde 20 timer om ugen, kunne du kontakte din sagsbehandler og høre om du kan afklares til flex istedet...

Trådstarter kan have haft det rigtig skidt da førtids pensionen blev tildelt, og så fået det bedre...

Det er faktisk bevist MANGE gange, at når en person med kroniske smerter/sygdom/psykiske lidelser får "fred fra kommunen", så får man det langsomt bedre ----> og vil måske kunne øges i tid, så det kan hedde flex istedet...

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Være dømmende
Forfatter: 
Dato:  07-12-2011 21:47

nu er ts spørgsmål jo hvilken udd hun kan tage på førtidspension, ikke om hun kan komme af med sin førtidspension så hun kan få en uddannelse, synes bestewmt ikke vi er for hårde ved hende, i lægger jo også selv ord gætterier ind såsom hun sikkert ønsker at miste sin førtidspension for at arbejde, nej det er ikke det hun skriver det er jeres gætterier.

jeg forholder mig kun til det der er skrevet oprindeligt og hvis ts har udtrykt sig forkert må hun jo melde tilbage i denne tråd, hvor hun iøvrigt glimrer med sit fravær.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 08:59

Ja jeg bliver altså også harm over TS's indlæg. Jeg læser ikke "jeg har fået det bedre, og er så glad for at jeg nu kan komme ud på arbejdesmarkedet!" Jeg læser "SU'en er for lav, jeg vil gerne tage en uddannelse, men jeg kan stadig kun arbejde halv tid bagefter"

Nej, hvis du er for dårlig til at arbejde, hvorfor så tage en uddannelse?? Hvis du er god nok til at arbejde noget, så kom over på SU og tag den derfra. Der findes uddannelser på halv tid. Men på mig lyder det til TS gerne vil have en fod i begge lejre. Få sin uddannelse, til FP sats da den er højere end SU, og så komme tilbage på FP bagefter??

Det lyder mest til at handle om hvordan TS kan undgå at blive trukket i sin FP. Og intet andet.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Hvis trådstarter stadig læser med
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 11:58

På k10.dk - tror jeg du kan få svar :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2011 12:27

jeg vil bestemt ikke underkende at man kan være for dårlig til at virke på arbejdsmarkedet, men stadig få livskvalitet ved at ride og ordne have. Det var ikke min pointe med mit indlæg.

Det som jeg tit har undret mig over, er denne offerholdning, jeg tit har mødt hos personer, som mener der er blevet uretfærdigt "parkeret" i det offentlige system, og de reelt er frataget enhver handlekraft.

og så viser det sig sørme, at der hvor skoen trykker er det økonomiske. Jeg har i ramme alvor hørt en tidigere veninde stå og beklage sig over, at hun ikke kunne få revalidering til hendes drømme uddannelse som dyrlægeassistent, da socialrådgiveen ikke mente det var realistisk, da hun jo var sygemeldt pga. dårligt bækken ( der er en grund til at mange dyrlæger er store stærke mennesker, det er IKKE et job for folk med skader).

Da jeg nævnte at uddannelsen altså var SU-berettiget og faktisk også med lærlingeløn, så hvis det var drømmeuddannelsen, så var det da bare om at komme igang, ja så var svaret, at "det havde hun ikke råd til, kun hvis hun fik revalidering" og her taler om et ungt menneske uden børn eller fast egendom......

Ja, så bliver jeg lidt harm, især da jeg og mine andre hestepiger altså har taget lange dyre uddannelser på SU og pastaskruer.....

Efter min mening ER der mange som bliver parkeret på kontanthjælp og lignende, og derigennem vænner sig til at være i et offentligt system. Jeg kunne forestille mig, at hvis man i mange år er vant til at et beløb 2xSU, hele tiden bliver mindet om at man er syg/skadet/skal arbejdsprøves osv, og kun har udsigt til lavtlønnede lavstatusjobs, så kan jeg godt forstå at motivationen til at leve på SU, bo i minikollegie, undvære hest og byture, er minimal. Og folk som måske har været i det offentlige system siden folkeskolen har jo modtaget en super uddannelse i at være på overførselsindkomster, så det er da forståeligt, at de bruger den viden.

Personligt handler det for mig om frihed: at jeg ikke skal spørge en sagsbehandler/læge/andre om lov. Jeg har boet i minimale lortelejligheder, arbejdet nattevagter i et lighus og stadig fået mindre udbetalt end kontanthjælp. Men jeg har været fri!

Men det kræver selvfølgelig at man er sund og rask - og til dem som ikke er det, er der jo heldigvis hjælp at få.

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 19:28

leonidas

Magen til fordomme, ved du hvorfor jeg er pensionist?

Ride to heste passe hus og have og have små børn???

Min søn er snart 13 år, min have er 200 m2 og ride to heste ja på en god dag måske 3 gange om året... muge ud ja med bobcat 1 gang om året, hold da kæft jeg syntes du er dum at høre på selv...

Jeg har faktisk solgt min bil fordi jeg ikke kan bruge den mere, ville du gøre det om du ikke fik ondt?

hesteprut

Uvidenhed er der mange der lider af tit er det dem der råber højest og derfor dem der bliver hørt, men det gør dem ikke kloge...

Milla

Du har fat i noget, jeg regner ikke med at kunne arbejde på fuldtid efter endt udd. men håber at jeg kan arbejde 20 timer om ugen og måske en dag så på fuld tid, men jeg siger jo ikke at jeg skal have min pension med...

Alle jeg får det faktisk bedere når jeg kommer ud at ride, for så bliver jeg rettet ud og nogle gange tager jeg en tur på 6 timer, måske 1 gang om året...

Jeg har det bedere om sommeren end om vinteren, men man kan nu engang ikka være pensionist om vinteren kun...

sandie86 ?isabella af mindet

Som du skriver, så har jeg også fået det bedere og vil lige sige jeg håber hverdag at jeg får det bedere, men jeg blev jo lige overfaldet af en gal mand, han fik ingen konsikvenser, men jeg har meen for livet...

leonidas

Su er ikke en mulighed for mig idet jeg ikke ville kunne få det hvis jeg må blive hjemme en periode, hvilket nemt kan ske, hvis jeg skal have som jeg har læst det 23 timer om ugen, jeg skulle gerne max have 15 timer om ugen og så kommer der lektier ved siden af...

Det er muligt at de fleste tror man bare sutter på lappen, men det er der nok også nogle der gør, men ikke jeg...

Jeg kunne nok arbejde 25-30 timer om ugen om sommeren hvis det er varmere end det har været i år. om vinteren er det under 10 timer og for at få flex, ja så skal din arbejdsevne være konstant og på min 12 timer om ugen...

Su for en enlig er ikke væsentlig mindre end fp. så fik vi vist lige manet den i jorden, til dem som ikke er oplyst om dette...

Jeg bliver skal selv harm, når jeg googler emnest og en brokker sig over hun ikke kan læse jura, men det var IKKE mig.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 20:17

Ridning er noget, der gavner rigtigt mange sygdomme og andre skavanker.

Så når man forarges over, at syge personer rider, skulle man måske snarere glæde sig over, at de har fundet en motionsform, der kan gavne dem og holde dem aktive.

De kan måske ikke tjene penge ind gennem deres arbejdskraft, men de kan så gøre en indsats for at begrænse de udgifter, samfundet har, ved at holde sig selv i gang.

Og passe deres hus, have og børn på en ordentlig måde.

Man kan vælge at glæde sig over, at en person, der dagligt oplever smerte og/eller andre skavanker i en grad, så de desværre ikke kan være en del af arbejdsfælleskabet, alligevel kan have et liv, hvor der er mulighed for glæde og smil.

Man ser ikke den pris, der betales for aktiviteten. Den betales af personen, når andre ikke er i nærheden.

Man kan selvfølgelig også vælge at ærgre sig over, at en syg person også kan have glæder, selvom hun ikke kan klare et arbejde.

Det er et valg, man træffer. Jeg har truffet mit.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 20:45

Jamen, som sagt, så kan du også sagtens uddanne dig, og du kan sagtens gå på mindre tid end normalt på mange uddannelser.

Du skal bare leve af SU på 5500 + evt. SU-lån på 2800.

Hvis du har en kronisk skade, som forhindrer dig i at arbejde ved siden af skole burde du kunne få tilkendt handicapstøtte. 7800 kr.

Er du enlig forælder til din dreng, kan du få et tillæg for det + forhøjet SU-lån. 5500 og 1400.

Jeg kan virkelig ikke se, hvordan systemet holder dig fast i en kasse pga. økonomi.

Mht. om man har sat sig "for hårdt" i forhold til faste udgifter, så må det jo være op til en selv, at få sig viklet ud af disse igen, inden man starter uddannelse.

Det er møgsurt, hvis man som du har fået ændret sin situation pga. uheld, sygdom eller lign. Men jeg synes faktisk ikke, at man kan sige, at det er unfair eller at du ingen muligheder har.

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 21:49

Katja H

Den kasse du snakker om forstår jeg ikke...

Su kan man ikke få ved at læse i 15 timer om ugen, har du ikke læst hvad jeg har skrevet sidst?

Det handler ikke om økonomi, for jeg tror faktisk jeg kunne have det samme, måske flere penge udbetalt på su, men hvad hjælper det, når jeg IKKE kan få su fordi jeg ikke kan læse mere end 15 timer om ugen???

Det er så nemt at sparke til folk som ligger ned og min erfaring er faktisk at du har lettere ved at blive i sølet, for ikke mange vil tage hatten af for dighvis/når du kommer op...

Jeg ville nu sætte en ære i at kunne klare mig selv, men ved da godt at andre sætter en ære i at få så meget fra staten som muligt, det er vel de samme 10% som ædelægger det for resten, som den mængde kriminelle der ødelægger det for resten af befolkningen...Det er jeg sq også træt at, men læs:JEG VIL GERNE KLARE MIG SELV, MEN SØGER HJÆLP TIL DET???

Haffen:

Der er bare nogen der ikke kan onde nogen noget eller vil tale pænt, dem skal man rette og glemme, for faktisk er der også i dem 90% der kan/vil blive klogere, det er jo kun de 10% der ødelægger det for resten...

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 22:12

Nu er "17 timer om ugen" jo ikke det samme, som at du skal sidde på din stol på uddannelsen i 17 timer. Men det ved du vel, hvis du har undersøgt det.

De 17 timer er faktisk på min uddannelse tæt på den mængde, du vil sidde der, hvis du møder op til alle timer i de semestre, du har flest undervisningstimer. Og følger undervisningen på fuld tid.

Derudover kan du faktisk læse mange fag som selvstudie, og du kan udskyde din eksamen - fx til sommerferien. Som nogle af os gør for at kunne holde det ud i visse semestre. I andre semestre kan de fleste af os godt holde til at møde op de 6-9 timer, vi skal. Rent praktisk kan du altså sagtens læse om sommeren, hvis det er det, du vil. Men det ved du vel også, hvis du har undersøgt det.

Og det er ikke den eneste humanioraudd., hvor det er sådan. Grunden? Det meste er læsning. Som kan foregå hjemme på sofaen med benene oppe.

Det er nemt at sparke, jo tak, men det er også nemt at smide sig selv.

Jeg har såmænd også fået at vide, at jeg burde søge FTP i stedet. Men, jeg valgte i stedet at undersøge, hvilke uddannelser, det var realistisk at komme igennem. At sløjfe drømmeuddannelsen. At sætte mig selv så billigt, som muligt fra starten. At undersøge mulighederne for at omlægge studieforløbene med færre timer. At læse i sommerferien i stedet for at holde ferie. At tage sværere selvstudieeksamener for at kunne komme igennem skoleperioderne. Der ER muligheder. Men det kræver godt nok noget arbejde at undersøge. Og vilje til at prøve.

Jeg har indtil videre ikke mødt til 15 timer om ugen gennemsnitligt et helt semester igennem. Og jeg er kun ét fag bagud. Og der er dælme ikke nogen, der går og har ondt af mig.

Jeg prøvede faktisk at rådgive ud fra min bedste overbevisning. Hvis du læser mit første indlæg. Men jeg kan slet slet ikke forstå, at du ikke selv har undersøgt mht. at være fx SU-berettiget og omlægning af studieforløb. Og hvis den første uddannelse siger nej, er det da bare videre til den næste? Ja, der er uddannelser, du ikke kan tage på den måde, men så må man jo vælge det fra. Alt det, burde du jo vide, hvis du har sat dig sådan ind i det.

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 22:15

Nu bliver jeg altså nød til at spørge dem som undres over at folk på fx førtidspension kan "passe børn, hjem og ride hesten".

- Er det da meningen at folk på førtidspension eller lignende, skal ligge hjemme og ikke kunne noget som helst? Må de absolut intet?

Dem jeg kender på førtidspension synes da et eller andet sted ikke det er rart, - dels tror jeg ikke FP'en er særlig høj, og dels så føler de fleste af de bliver set ned på samt de ærgrer sig over ikke at kunne bidrage mere til samfundet.

At folk kan passe deres børn og hjem, det skal da vel forhåbentligt ikke fratages dem fordi de har fået en skade som gør at systemet vurderer de skal ha' FP?

- Ridningen kan jo være med til at give personen indhold i livet, måske gøre at kroppen ikke driller så meget og er mere til at holde ud.

Jaja "heste er en luksus" - ingen tvivl om det, men heste kan altså også være den der ting som giver livet værdi nok til at man gider være her, det kan være den der giver en energi og overskud til at være der for ens kæreste/mand, - en hest kan altså give utrolig meget og det må folk herinde da om nogen vide!

Mig bekendt så giver systemet ikke folk FP vildt nemt, snarere tværtimod!

Så for at vende tilbage til mit spørgsmål - hvad er det folk forventer af en person på FP? Hvad må den person kunne i hverdagen? Må personen ha' nogle "luksus-goder" i sit liv? En luksus som hest betyder jo nok at man må fravælge en del andet?!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 22:21

Jeg må give Katja helt ret.

Det antal timer der skal til for at man er su-berettiget er jo inkl AlT. Jeg har 8 timer om ugen på mit studie, og resten er selvstændig læsning.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 23:24

Katja H ?Musse?

Hvad er det du ikke forstår???

Fordi man ikke arbejder så ligger man på sofan, ØHHH NOT.

Dejligt at du kan bruge så meget tid på din sofa, men 6 timer i sengen slår mig ud...

Jeg forstår nu godt du ikke er fp. for med dine evner så kan du da nemt klare et job efter endt studie...

Jeg ved ikke hvilket job man kan tjene en god løn på 6-7 timer om ugen og så bruge resten på sofaen, men vil da gerne vide det, da jeg da godt kan læse til det så

Det handler ikke om su i du....., ænder, det handler om at det ikke for mig er realistisk at satse på su...

Jeg har ikke undersøgt mere end at jeg har snakket med 4 studie vejledere, som ikke ved noget, de henviser til lov om flexjobbere og der er jeg jo ikke...

Jeg vil lige rose dig for at være så klog at du ikke har behov for at komme på din skole, det går nok ikke for mig jeg vil gerne blive til noget og sofavarmer er ikke lige mig, det giver mange smerter...

Hvis jeg kunne læse 30 timer om ugen så var jeg nok udd. for mange år siden, om i så kun kommer på jeres udd. så lidt at det for mig er pinligt...

Jeg vil meget gerne være til alle forlæsninger og teroier, men sådan er der nok også forskel på folk, hvor er det dejlig at erfare vi spænder så bredt, det glæder mig at der er plads til mangfoldighed, altså lige med den undtagelse at jeg ikke har krav eller ret til noget...

Jeg klager mig ikke, men siger jo bare at jeg gerne vil bidrage og dem som virkelig ikke kan læse det, ja de skulle læse vider

Jeg vil jo bare vide hvad mulighedder jeg har for studier ikke noget andet, økonomien er jo ligesom på plads...

Jeg skal ikke stå til regnskab for nogen og da slet ikke retfærdiggøre min position i livet, for jeg er her med lige så stor rette som alle andre, men er nok på mange måder et bedere menneske end mange andre...

Det er glædelig læsning at der er folk til der godt kan se fidusen i at der er et system der hjælper, når man er skadet af et sygt menneske...

Jeg har skam bidraget, jeg har arbejdet indtil for nyligt 6-10 timer om ugen og har betalt min skat, bidraget til at hjælpe nogle unge mennesker på rette vej... SELV TAK!

Jeg har flere gange taget folk der er svage under mine vinger, givet dem noget at stå op til og mod på livet, givet dem et hjem når de manglede og nydt det...

Jeg har samlet penge ind, jeg har været frivillig, lavet ridelejer til penge hvor alle kunne være med, jeg har læst så meget om foder at jeg ikke tør spise mere, men det tæller ikke, jeg håber aldrig i selv får brug for hjælp, men hvis i gør, så kommer i bare, for mig er vi alle lige

Jeg burde jage jer væk, men mit hjerte er ikke lavet af sten, det er stort og rummelig, så i skal nok få en plads;)

Sover i godt om natten? jeg håber det..

0
0
Svar på denne tråd

førtidspensionister
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 23:32

Førtidspension får man hvis man af den ene eller anden måde BLIVER uegnet til arbejde..faktisk har RIGTIG RIGTIG mange førtidspensioninster uddannelse og rigtig mange af dem er tidligere firmaschefer der er gået ned med stress eller depretioner eller er blevet skadet psykisk eller fysisk på anden måde, så de ikke længere kan arbejde.

det er ca 60% af førtidspensionister der har fulde uddanelser af den ene eller anden grund. de sidste 30% er ret ofte folk der ikke har skolegang pga manglende evner herfor, de har ofte været i det psykiske system siden de var små og er ofte børn med enten fysiske skavanker eller psykiske skavanker der gør at de ikke kan passe et job og aldrig vil ku komme til det på fuldt plan (altså hver dag hele ugen) den der KAN arbejde, kommer ret ofte i deltidsjob som de er glade for, for de fleste VIL GERNE, de kan bare ikke af den ene eller anden grund.

ofte er det folk som er blevet misbrugt som børn og derfor lukker sig ude fra omverdnen eller folk der har lidt fysisk eller psykisk overlast på anden måde..enten har fået tæsk selv, har boet i voldsramte hjem eller ligende eller det er folk efter alkoholiserede forældre hvor de simpelthen har tagett skade unnder graviditeten.

Meget sjældent sker det at folk for førtidspension forde de ikke vil arbejde, Men efter som folk skal igennem en Psykiater samt mange andre undersøgelser ja så er der ofte ALTID en grund til at folk for det.

Jeg er et af de eksempler, jeg er selvskrevet førtidspensionis!!

Jeg har altid gerne ville ha en uddanelse og har virkelig kømpet og forsøgt, men hver eneste gang jeg fik noget igang så fik det psykiatriske system sat en stopper for det igennem komunerne jeg har boet i..så systemet ER korrupt. til sidst gav jeg simpelthen op og lod dem afgøre hvad jeg så skulle og vupti røg jeg til en psykiater jeg havde som lille også og hun bestemte så lige at jeg ikke egnede mig til arbejde og så fik hun komunen til at smide mig ud i randestenen, som de gør med så mange andre.

Hjælpe med at få folk videre now way, det koster ALT for mange penge og uanset hvad jeg foreslog som jeg vidste at det ville jeg ku passe og det ville jeg helt vildt gerne så fik jeg nej hver eneste gang.

Jeg vil gerne arbejde, men det mente de så ikke jeg skulle.

Det gode ved førtids pension er så at man underligt nok GODT må arbejde ved siden af, men der er så loft over hvor meget man må tjene pr mdr, ca 2000, og det er jo ingenting når man også skal betale skat af det.

Så faktisk betaler vi alle vores egen pension, da vi bliver trukket i skat af både Pensionen og i det vi tjener ved siden af, så at folk er så sure over at vi "stjæler" de arbejdenes penge sku de lige ta og klappe gælderne i, vi betaler sku det samme som jer andre i skat og betaler til de samme ting. den eneste forskel er at vi er dem der er blevet kasseret og INGEN hjælp får forde komunen ikke gider ta sig af alt affaldet.

Feks hvis en førtidspensionist går på komunen og brokker sig over uretfærdig behandling så bliver man enten sat til at vente ind til de lukker og så sender de en ud.. eller også så er de fuld stændig ligeglade alt efter hvor meget man brokker sig..bliver man ved med at forlange at nu må de godt lige få fundet de ting man skal bruge, som de fandt før til en ikke pensionist på 5 min og man nu havde ventet i 2 timer, ja så for man af vide at det har de sku ikke tid til at stå og rode med, eller også kan de finde på at ringe til politiet og bed dem om at komme og fjerne en..

Så hvis i ikke pensionister har ondt i røven over at i betaler til os ja så burde vi førtidspensionister ha endnu mere ondt i røven over at i lader folk blive behandlet sådan:)

Men sådan er det, vi er der bare og er overflødige og ligegyldige:)

Men ved i hvad, det rager mig egentlig noget så grusomt, ikke forde mine depressioner osv er blevet bedre af det, faktisk er verdnen og tilverdslen blevet ret så ligegyldigt, vilket nok er derfor så mange førtidspensionister begynder at drikke ku jeg forestille mig, så forsvinder verdenen jo lidt tid.

Men forde at Jeg er super glad for mine dyr og jeg har simpelthen AL den tid i verden til at være sammen med dem og jeg ELSKER det og det skal der ikke komme en eller anden komunemand og lave om på:)

nå men det var lige en melding om hvordan både skanderborg odense og nordfyns kommune ihvertfald er overfor førtidspensionister. (især nordfyns kommune)

MVH Mig

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 23:41

Bliver du behandlet sådan?

Jeg syntes jeg bliver behandlet ens de fleste steder, dog ikke ved politiet... dog først når de har set på deres skærm og sagt:

Du er førtidspensionist?

Ja må jeg jo sige, for jeg er imod det at lyve...

Kommunerne er bare ikke for kvikke eller det er hvad jeg har tænkt...Jeg kan jo tage fejl...

Håber da ikke du bliver behandlet sådan igen..

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 23:56

Jeg har ikke sagt noget om, at jeg ligger på sofaen. Jeg har heller ikke foreslået, at du skulle gøre det. Eller sagt at du gør det. Jeg har sagt, at meget af det er læsning, og det kan du gøre, i den stilling, du nu kan holde ud, sprede det ud over dagen /ugen, hvad der nu skal til for, at du kan holde det ud.

Jeg har heller ikke sagt, at jeg pjækker. Eller at jeg ikke følger undervisningen. Jeg har sagt, at det ikke er muligt at få undervisning i mere end ca. 15 timer om ugen på de værste af vores semestre. Så kan det godt være, at du gerne ville komme 30 timer om ugen, men det ville i så fald være for at sidde alene på en læsesal. Det kan da godt være, at det for dig er pinligt, at vi møder op de timer vi skal, og ikke sidder oppe på skolen resten af tiden. At du har den holdning, siger så igen mig, at du ikke har undersøgt tingene ordentligt, men det er jo nok forskellige perspektiver.

(det er i øvrigt rart at se, at du ikke dømmer på baggrund af misinformation eller fejllæsning. Eller noget..)

Jeg siger ikke, at dét ikke er hårdt. Men det er sådan det er, hvis du følger den planlagte undervisning og på et af de hårde semestre. Udover det har du ca. 2 år ekstra, du kan planlægge med, hvis du har en god grund til det. Dvs. du kan udskyde fag på de hårde semestre. Som der ret beset ikke er SÅ mange af. Og komme ned på ca. 9-12 undervisningstimer om ugen fx. Læsning oveni.

Vil du tage uddannelsen over flere end de 7 år, kan du gøre det som enkeltfag. Der skal du selv betale.

På au's arts koster de fleste fag mellem 750-1500 for ½ år. Hvis du skal studere fuld tid er bøgerne altså dyrere end det. De penge bør kunne tages ud af dit budget, hvis du vil læse. Ellers er prioriteringen forkert.

(det giver i øvrigt 4500 for et fuldt semester - 2250 for halv tid).

På økonomi og statskundskab er de også til at komme til for penge.

0
0
Svar på denne tråd

Haffen!!!
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 00:45

"Ridning er noget, der gavner rigtigt mange sygdomme og andre skavanker.

Så når man forarges over, at syge personer rider, skulle man måske snarere glæde sig over, at de har fundet en motionsform, der kan gavne dem og holde dem aktive.

De kan måske ikke tjene penge ind gennem deres arbejdskraft, men de kan så gøre en indsats for at begrænse de udgifter, samfundet har, ved at holde sig selv i gang.

Og passe deres hus, have og børn på en ordentlig måde.

Man kan vælge at glæde sig over, at en person, der dagligt oplever smerte og/eller andre skavanker i en grad, så de desværre ikke kan være en del af arbejdsfælleskabet, alligevel kan have et liv, hvor der er mulighed for glæde og smil.

Man ser ikke den pris, der betales for aktiviteten. Den betales af personen, når andre ikke er i nærheden.

Man kan selvfølgelig også vælge at ærgre sig over, at en syg person også kan have glæder, selvom hun ikke kan klare et arbejde.

Det er et valg, man træffer. Jeg har truffet mit."

Ja - jeg var nødt til at kopiere det hele! - For kunne bare ikke sige det bedre selv! Så

Milla

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 01:38

Man KUNNE jo vælge en uddannelse, som ikke krævede at du var på skolen helt vildt meget. Som en anden har nævnt, så har nogle studier meget selvstudie, altså hvor du simpelthen bare læser derhjemme, hvor der ikke er forelæsninger :) mener det tit gælder for de humanistiske uddannelser, måske se på nogle af dem?

Ved godt det lyder trist at skulle være på SU, men vi andre kan, uden at dø (sådan næsten ihvertfald), så du kan også! :)

Nej, der er desværre ikke noget med hest, mørbrad eller kaviar, men man får lov at uddanne sig til noget, og så må man få en hest bagefter :)

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Haffen
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 08:38

Du skriver:

Det er et valg, man træffer. Jeg har truffet mit."

Hvis du har et valg, så vil jeg mene at det hedder arbejde/studie først også ridning, i hvert fald for andres skattekroner.

Jeg er i den situation at jeg IKKE har valget. Jeg kan IKKE tage ud at ride, jeg kan ikke passe de dagligdags ting, jeg kan ikke holde til at tage i byen osv.

Det er da fint at alle mennesker skal have et godt liv, men ridning er en sport der kræver mange kræfter. Bare det at passe de her heste er jo hårdt fysisk krævende. Derfor virker det meget underligt, at man ikke kan arbejde, men godt muge ud ved et par heste, ride osv. Hvis nu mange lod være med dette, så kunne det jo være de havde kræfterne til at arbejde. Det er fair nok at i så vælger det fra. I vil ikke arbejde, men ride i stedet for. Så skal det bare ikke være det offentlige der betaler...

Det der med, at i siger i VÆLGER det fremfor andet... det er hvad der virkelig undre mig.

Er for underligt når jeg høre om folk der ønsker revalidering eller dem der ønsker handicapstøtte, at de ikke forstår de ikke får det "for hvis de skal arbejde ved siden af studiet, så kan de jo ikke holde til at ride osv"...

Så er det jo muligt at finde en billigere og mere skånsom hobby. Der er altså nogen som slet ikke har det valg. Sjovt nok så går det også meget nemmere når de ansøger om ekstra støtte..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 10:47

Melissa: Håber du kom ud med al din galde :O Hold da op. Du læser da hvad du vil læse, og du misforstår tydeligvis størstedelen af hvad Katja skriver. Hun prøver faktisk at give dig nogle ideer til studier, der opfylder de kriterier du sætter op.

Men det skal åbenbart blive en skulderklaps-tråd :)

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

BigWhopper
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 11:55

Lige mine tanker.

Hun læser Katjas indlæg, som en vis herre med horn ville læse bibelen.

Kan godt være, nogle ikke holder sig tilbage fra at siger deres uforbeholdne mening, men TS er ikke stort bedre selv.

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 12:47

Sjovt nok er der ikke nævnt en mulig udd. endnu...

Rigtig mange har en masse fordomme og bliver sure hvis man som dem læsre teksterne som man vil, det gøre dem ikke til bedere mennesker, desværre...

Jeg glæder mig til at høre om mulige udd for mig... Jeg vil ikke gå yderliger ind i at retfærdiggørelsen af hvorofr nogen får fp, men det er en mulighed i den stat vi bor i, hvis i mener nogen har fået den på forkert grundlag, kan i jo altid klage til kommunen, da ikke til mig, jeg bestemmer jo ikke over som Chris skriver det: hans skatte penge...

Jeg håber iøvrigt aldrig at i skal komme til skade, for i kan kun bliver behandlet, hvis i har arbejdet eller været i skole først...

Jeg må fremover ikke tage den medicin som jeg får tildelt 4 gange om dagen, med mindre jeg har været i skole eller på job, så jeg håber at jeg snart finder en skole eller job, for det er da ikke til at holde ud, jeg må dø, for det er da at fortrække. ja hestene retter min krop ud og giver mig overskud, faktisk burde jeg starte alle dage med at ride, men det bliver ikke engan til 1 gang pr. mdr... fordi jeg ikke kan...

Hvordan jeg passer mine heste kommer da ikke nogen ved, jeg ved bare det er nemt og at de har det bedere end mange andre heste...

Kom så og skrive alt det @!#$ i vil, for jeg er jo kasseret i jeres system, jeg skulle så vidt jeg kan læse mellem linierne ikke have en krone og derved være hjemløs og være posedame, hvor skal min søn være???

Hvad er det i har ondt i måsen for???

Er det mine heste der ikke koster over 20.000,-

er det at jeg vil klare mig selv???

Er det at jeg bor til leje i skimmelsvamp???

Er det at jeg har smerter???

Er det at jeg ikke kan stå, gå, ligge, sidde i længere tid af gangen, 30 min max...

Er det at jeg er et rart menneske???

Er det at jeg hjælper alle jeg kan???

Jeg ser det måske ikke, men der må være nogen der har haft det meget let i livet, det skal de være glade for...

Jeg har aldrig haft det let og jeg har kæmpet for alt jeg har, spare hvor jeg kan og har mine høns til at spise mit madaffald, på den måde får jeg æg, slemme mig...

Jeg syntes det er ufatteligt at man ikke kan spørge til hvilken udd, der er mulig at tage, når man er fp. uden at det skal handle om hvorvidt jeg er berettiget til min fp eller om jeg kan klare mig på su, hvis jeg kunne havde jeg ikke fp.

Jeg bliver rigtig ked af det, fordi jeg faktisk ønskede at bidrage til staten dk og ser det nu mere som at jeg får mine penge for at holde kæft og ellers ikke give lyd førend at jeg er død eller jeg helt af mig selv er klar til en stilling i Salling som boss...

Hold da op folk er mange om den mening som jeg læser det, tit har folk ikke engang læst, hvad det står skrevet før...

Jeg overvejer nu at ligge mig på sofaen og modtage mine penge hver mdr. og lave abselut intet for dem, og tilmed klage til folk over det...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 13:06

Chris - valget står ikke mellem arbejde og ridning i mit indlæg, hvis du nu prøvede at læse, hvad jeg skriver, og ikke hvad du ønsker, at jeg skal skrive, fordi det passer bedre med dine fordomme.

Jeg skriver, at du kan vælge mellem at glæde dig over, at nogle mennesker trods alle odds alligevel har et godt liv. Eller at ærgre dig over det.

Jeg vælger at glæde mig over det.

Du har også et valg, og du viser tydeligt, at du har truffet dit. Du vælger at ærgre dig. Det er i hvert fald, hvad du giver udtryk for.

Hvilke fiktive jobs er det, du mener, at de her mennesker skal tage? Hvor man får penge for at hyggeride og muge lidt ud? Jeg kender ikke de jobs. Jobs indenfor hestebranchen er knaldhårde fysisk og ofte psykisk pga. elendigt arbejdsmiljø.

Ridning er terapi. Ja, det er hårdt arbejde, men SÅ slemt er det altså heller ikke, at lidt hyggeridning kan sammenlignes med et fuldtidsjob i vores dages rationaliseringsfikserede tidsalder, hvor flere og flere presses ud, fordi man skal være ekstraordinært fit på alle måder for at stå distancen.

Det er også et valg, vi træffer som samfund. Samfundet som sådan vil hellere spare på nogle arbejdspladser og så leve med, at det sorterer flere og flere fra, som så må forsørges på anden vis. Om man sparer noget reelt på det.. Tjah, det er en anden diskussion.

Jeg fastholder, at vi har et valg, hvordan vi vil opfatte vores syge medmennesker, som får noget livsværdi og motion, der hjælper dem til at klare sig selv bedre uden hjælp fra det offentlige i længere tid. Megen hjemmehjælp og udgifter til følgesygdomme på grund af inaktivitet kan spares ved, at disse mennesker holder sig aktive, selvom det koster dem dyrt i ekstra smerter - og i fordømmende blikke fra folk, der vælger at ærgre sig over det.

Jeg vælger at glæde mig over at se, at medmennesker kan få noget godt ud af et liv, der ellers i høj grad er præget af nederlag, smerter og mange andre ting, andre ikke har nogen mulighed for at kende til.

Fordomme er netop det - domme, før man har sat sig ind i tingene. Og det viser sig da utroligt tydeligt i den måde, du straks tolker mit indlæg som et valg mellem arbejde og ridning, fordi det er det, du gerne vil læse ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 13:54

Undskyld, hvis mine indlæg tolkes som fordomme og mistænkeliggørelse. Det nævnte eksempler var helt konkrete tilfælde, hvor jeg som privatperson har stået undrende tilbage overfor personer som i mine øjne har sagt et og gjort noget andet.

Melissa: hvorfor er det du vil tage den udannelse? hvis du som du nævner ikke kan stå/gå/sidde/ligge i mere end 30 min, ville jeg hvis jeg var dig, bruge de kostbare minutter med mit barn og på at få hverdagen til at fungere.

Hvis en almindelig indkøbstur eller forberedelse til en fødselsdag er lig med flere dages smerter, så synes jeg ærligt talt at et studie og efterfølgende arbejde er totalt urealistisk.

Og hvad er det med, at du ikke må tage din medicin med mindre du læser/arbejder? hvem bestemmer det?

Jeg under skam de fleste folk et meste, jeg har selv arbejdet som handicaphjælper, så jeg ved da godt at ridning har gode egenskaber.Så ja, jeg under da enhver at have hest!

Det som gør mig trist, er at det offentlige system tilsyneladende ikke hjælper eller opfordrer til selvhjælp, men istedet forvandler borgerne til ofre, som ud over at skulle kæmpe med sygsom, tilsyneladende også har en fjende i sagsbehandlerne.

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 14:21

Jeg skriver igen...

Jeg vil gerne have en udd. så jeg kan bidrage til staten, betale skat og måske klare mig selv...

Jeg vil gerne læse ca. 1-15 timer om ugen og lave lektier ca 5 timer om ugen og ende med at være noget, for i det samfund vi sammen har bygget er man ikke noget uden en udd. jeg ville så gerne blive klogere og jeg ville så gerne bruge de krafter jeg kan på at være en del af fællesskabet, for du kan jo også læse i den her tråd hvor lavt jeg er på ranglisten, jeg vil bare gerne bidrage med det jeg magter, måske tage på arbejde 3 timer om dage og lave regnskab...

Det skal tydeligvis være noget hvor man ikke kun arbejder i en stilling...

Så der skal alstå være mulighed for at sidde, stå og gerne gå...På gode dage, så kan dette forlænges til måske 1 time, men ikke 5 dage i træk... så i snit kan jeg på et år godt tjene min egen løn...

Min søn er som sagt snart 13 år og gider faktisk ikke hønge hos mor hele dagen, jeg har nu brugt en masse god tid sammen med ham og jeg kan se han har andre behov og derved har jeg overskud af tid(mindre smerter) en dag flytter han og så vil jeg måske kunne give mere til staten... jeg er meget sammen med min søn og jeg er stoldt af ham og hans syn på livet, men han skal ikke opfatte det som at han skal passe mig, for det skal han aldrig...

Jeg har nogle gode naboer der tager mig med ud at handle, for det meste, en god bonde der kommer med fodder, hø og halm og hjælper mig meget...

Det med medicinen, det var Chris der skrev at arbejde/skole kom før ridningen, men for mig er ridningen jo en stor del af min medicin, dog bliver det ikke brugt nok, fordi jeg ikke kan selv de fleste dage...Jeg prøvede at være spydig...

Ja det er en kamp på kommunerne, det giver jeg dig medhold i, men jeg vil jo gerne om det kan lade sig gøre ud at den bås... men jeg er og bliver ikke rask, men føler jeg har noget at tilbyde og når nu meget handikappede personer må få undervisning, så ser jeg ærligtalt ikke problemet i at jeg gerne ville læse en smule de næste 4-6 år.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 14:39

Hej Melissa.

Nogle uddannelser kan tages hjemmefra. Der skal man selv sørge for at læse på stoffet, og så er der vejledning med en lærer på bestemte tidspunkter over computeren.Man skal kun møde op ved eksamnerne.

Men du skrev:

"Er det at jeg ikke kan stå, gå, ligge, sidde i længere tid af gangen, 30 min max..."

Tror du ikke det bliver svært at finde et job bagefter ? Selvom du får en god uddannelse.

Hvis du kun kan fungere fornuftigt, uden smerter, i en ½ time ad gangen, hvorfor så ikke bruge tiden bedst muligt på dig selv og dine :-). Accepter at du ikke kommer på arbejdsmarkedet, men find nogle interesser der gør dig glad og giver dig livskvalitet og social kontakt :-).

Hvis du ønsker at komme ud og bruge hjernen lidt, så du ikke sidder derhjemme og føler dig dummere og dummere (sådan havde jeg det selv, da jeg gik sygemeldt :-/), hvad så med at prøve noget aftenskole ? Der er efterhånden rigtige mange ting at vælge imellem.

Med venlig hilsen Mette(Der er ved at tage en uddannelse på revalidering, og kender til kun at kunne yde en vis del ad gangen )

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 14:46

Hvordan skulle nogen kunne anbefale dig en uddannelse?

Det er kun dig der ved, hvilken skoleuddannelse du har, hvad du evt. tidligere er uddannet som, hvad du har arbejdet med, hvor dine kompetancer ligger, hvad du brænder for.

Jeg fatter ikke, at kommunen skal blandes ind i om du ønsjer en uddannelse - find ud af hvilken uddannelse du ønsker og kan magte, sig din FT fra - søg SU når du er kommet ind. Vupti du er i gang.

Rigtig mange uddannelser er under den tidligere regering skåret ned til 6-8 timers direkte undervisning på uddannelsesstedet, så det er da bare at komme igang - helt på lige fod med andre der gerne vil have en uddannelse.

Loven siger selvfølgeligt, at du ikke på FT kan tage en uddannelse, da det er kontraindiseret lovmæssigt.

Undre mig meget over, at du synes andre skal anbefale dig en uddannelse, da det jo er dit liv det drejer sig om.

Hvorfor går du ikke igang med noget kursus/undervisning.

Så kommer du ud blandt andre, får ideer og inspiration til hvad du kunne have lyst til at beskæftige dig med og finder ud af hvor meget du orker.

Folkeuniversitetet udbyder rigitg mange og gode kurser, der lægger sig helt op ad undervisningen på de gænse uddannelsessteder og universitetet. http://www.folkeuniversitetet.dk/

Kommunen eller andre skal altså ikke finde uddannelse til dig - det skal du selv.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 14:48

Jo, der fx blevet nævnt at alle humanistiske uddannelser har meget få timer (som sagt 8 om ugen fx). Men det kræver jo også at du selv gider gå ind og på nettet og kigge hvilke humanistiske uddannelser der findes. Men du skriver intet om hvad der interesserer dig.

Jeg synes nu du er meget overdramatiserende og har meget ondt af dig selv. Og det er nok det der trigger nogle folk, mig selv inkl.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

147850
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 14:57

Det står jo for din regning og du kan da ikke udtale dig om hvad andre tænker, det er da noget underligt noget at skrive...

Ellers kan du da bestemt blive rig på den konto, de evner har jeg dog ikke og må lære ved udd.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:00

Endnu en gang svarer du ikke på hvad jeg skriver, som rent faktisk kunne hjælpe dig videre

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:11

TS hvorfor forventer du så at andre skal kunne læse dine tanker vedr. din egen uddannelse?

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:12

Der hvor jeg tog mibn folkeskole eksamen der var et spørgsmål udformet som sådanne og i enden et ? for på den måde ved man at der er et spørgsmål...

Hvor i den sidste tekst ser du selv et ?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:17

Så prøver jeg igen:

Hvad interesserer du dig for?

Kan du prøve at gå ind på nettet og undersøge hvilke humanistiske uddannelser der findes?

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:20

Igen. Så har jeg faktisk henvist til et helt fakultet fyldt med uddannelser, der har mellem 9-15 timers undervisning + lektielæsning i ca 7 måneder om året, forår og efterår, hvis du tager det på fuld tid. Det hedder Arts i Århus. Jeg selv kan anbefale dansk og historie. Typiske lærerjobs (igen = stor planlægningsfrihed og du er ikke tvunget ind i en fast "arbejdsstilling" + der selvfølgelig er andre muligheder fx indenfor HR eller PR). På disse to institutter er de MEGET fleksible. Hvis du har interesse for disse fag kan jeg henvise dig til en super studievejleder på danskfaget.

Som sagt har mulighed for at omlægge dine studier, så du får to år ekstra, kan læse nogle fag op i sommerferien osv. Hvis du ikke kan sidde gennem hele undervisningstimen (3 timer inkl. 45 minutters pause) kan du rejse dig og gå ud. Andre handicappede kan godt magte, at aftale med en kammerat om at tage noter. De fleste lærere er villige til at tilrettelægge pauser, så det passer bedst muligt hvis nogle.

Det er vigtigt at forstå, at det ikke er undervisning som i gymnasiet. Der er nogle fag, hvor det er nødvendigt at komme eller få taget noter. Men langt det meste undervisning kan opfattes som en slags "støtte" til dine selvstudier.

De 15 timers undervisning + 5 timers lektier er nok ikke realistisk. Du skal regne med, at du bruger samme tid på lektier eller væsentligt mere end på selve undervisningen. Men det er jo så en fordel, hvis du har brug for mange pause. Husk at 15 timer let kan være fuld tid i dansk og historie. Vælger du et eller to fag fra, vil du ligge på 6-9 timer sædvanligvis. Nogle gange vil de 6-9 timer være fuld tid.

Hvis du er i tvivl om du kan klare det, så prøv at tage et eller to fag på tompladsordningen. For 750-1500 kr. kan du prøve et fag et semester og se, om det er noget, du kan holde til. Så er du også "foran" fra start, hvis det er noget, du har lyst til. Tompladsordninger findes på alle landets universiteter. Der er også ordningerne "heltid på deltid" - altså en fuld uddannelse, som du tager på deltid.

I kursuskatalogerne finder du en oversigt over de udbudte fag, antal ects-point (angiver både forventet tidsforbrug og pris), undervisningstimer pr. uge, undervisningsform (siger noget om nødvendigheden af at møde op til alle timer

Jeg har virkelig ikke ment at ville se ned på dig, men jeg bliver godt nok lidt tvær, når du svarer som du gør

Jeg har ikke på nogen måde antydet, at du "bare kan". Der er ikke noget "bare" det, det vil jeg godt skrive under på. Ej heller, at dit hestehold siger noget om din evne til at arbejde. Eller at du er doven. Men det virker lidt til, at uanset hvad jeg siger, så er jeg bare fordømmende eller anerkender ikke dine problemer.

Det gør jeg skam. Jeg siger bare også, at hvis du kan holde til at studere halv tid, så er der studier, hvor det er muligt. Men at det er op til dig selv at finde ud af det, og at du bliver nødt til at acceptere vilkårene.

Jeg ved ikke, om der er proffessionsbachelorer eller tekniske udd., der er lige så fleksible. Det har jeg ikke undersøgt, fordi den slags udd. ikke passer til mig.

Men, kontakt studievejledningen PÅ uddannelsen. Spørg efter en ERFAREN studievejleder. Det er ikke en ulempe, at det er studerende, der sidder der. De har selv været igennem uddannelsen, kan rådgive dig om, hvilke fag, der er svære, og hvilke du kan lave som venstrehåndsarbejde, hjælpe dig med dispensationsansøgninger (lad være at afskrække dig af ordet, nogle uddannelser har altså et meget afslappet forhold til den slags, og lader langt det meste passere, hvis det er rimeligt).

Mht. eksamener kan du forøvrigt også få dispensation til en anden eksamensform /forlænget tid osv, hvis du ikke kan sidde der de 6 timer til en skriftlig eksamen. Så kan du fx få en 24 timers eksamen hjemme, med samme krav, du kan få et rum alene, hvor du kan rejse dig og bevæge dig, eller hvad du nu har brug for.

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:23

Ja det kommer sikker bag på dig når du har læst tråden, men jeg holder meget af mennesker og dyr....

Jeg skal IKKe noget med pleje af dyr eller mennesker, det er for hårdt...

Jeg vil gerne undervise, og gerne være sammen med mange mennesker, for jeg elsker mennesker...

Jeg har faktisk længere oppe skrevet om hvad jeg kan/gerne vil.

Jeg kunne fx. godt tænke mig reseptionist, lærer, og så er der jo 1000 vis af ting jeg ikke aner en dyt om findes, forskning lyder rart...

Jeg tåler ikke kulde..

Ved du noget der kan passe godt på det?

Jo det kunne jeg da godt, hvor skulle jeg lede så?

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:24

I praktisk sprogbrug, formuleres i øvrigt rigtig, rigtig mange spørgsmål uden spørgsmålstegn. Det er ikke forkert, og en almindelig dansktalende person bør være i stand til at opfatte den slags.

Selvfølgelig kan modtager overse ting, men det gør det stadigvæk ikke forkert af afsender, ikke at anvende spørgsmålstegn, når man vil have svar på noget.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:28

Hvis du ikke kan sidde stille i lang tid af gangen er i hvertfald forskning udelukket, og sikkert også receptionist.

Hvor du skulle lede? google fx. Og de forskellige universiteters hjemmesider, hvis det skulle være en humanistisk uddannelse.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:30

Der findes en bog der hedder "Hvad kan jeg blive".

Har ikke selv kigget i den, men googlet mig frem til den. Den beskriver de uddannelser (eller de fleste)der findes.

Venlig hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 15:48

Reseptionist kræver ingen uddannelse - så ud og søg.

Forsker kræver en universitetsuddannelse - så søg du ind.

Lærer kræver en seminarieuddannelse - søg ind.

Har du ikke en gymnasialuddannelse, kan denne tages på fuldtid eller enkeltfag.

Vil du være forsker eller lærer skal du frasige din FTP og overgå til SU som alle andre der går på disse uddannelser.

0
0
Svar på denne tråd

Haffen..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 17:28

Jeg er selv kronisk smertepatient..

Det med valg rammer mig, fordi jeg ikke selv har valget. Jeg kan ikke vælge "vil jeg ride eller ej", det er jeg fysisk ikke i stand til. Derfor rammer den hårdt på mig.

0
0
Svar på denne tråd

chris97...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 18:33

Men - bare fordi DU er ramt så du ikke kan ride, hvorfor skal du så fordømme, at andre er så heldige, at DE stadig kan have den glæde?

Så er der måske andre ting som DU kan, som en der kan ride måske IKKE kan.

DU ved så absolut intet om andres hverdag, hvad det er de lever med og ikke lever med!

Har du overvejet om du dømmer andre for hårdt, og på det forkerte grundlag, fordi du er ked af (forståeligt nok), at din hobby er revet fra dig?

Nu du bliver ved med at køøøre rundt i handicaptillæg og revalidering (selvom ingen af dem er trådens emne), så skulle du måske læse lidt op på disse.

Revalidering er en "omskoling" - ikke en "jeg kan ingenting-dom" - tværtimod - du kan ikke vide hvad den der søger revalidering kan og ikke kan. Måske er det en det er vigtigt for at være i bevægelse, som skal omskoles fra et kontorjob!

Handicaptillæg er et tillæg der skal supplere indtægten for studerende, der grundet fysiske eller psykiske lidelser ikke kan have et studiejob på lige fod med(/i samme omfang som) deres medstuderende.

HVIS handicaptillæg var noget man kun kunne få, hvis man så absolut intet kunne, så var det vel aldrig relevant, for hvis man intet kan - hvad er man så værd på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse?

En der sidder i kørestol kan jo også få et studiejob - men grundet handicappets omfang, er det svært at vær "på lige fod" med dennes medstuderende. Derfor tildeles dette tillæg fx ofte handicappede der er bundet til en kørestol.

Faktisk havde jeg skrevet meget mere til dig, men kom frem til, at det skrevne simpelthen er for tæt på mig, til at jeg vil dele det på off. forum.

- Men vil du dømme mig, med dine noget spidse holdninger, så bør du også kende faktum... Derfor - føler du behov for at dømme mig, eftersom jeg går ind under noget af det du tydeligvis ikke forstår, så må du skrive til mig personligt... Måske kunne du få udvidet din horisont - hvem ved?

Milla

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 18:41

Chris - Jamen, jeg har jo netop ikke skrevet, at man kan vælge mellem ridning og arbejde?? Det er dig, der skriver det igen og igen.

Jeg har arbejdet en del med kroniske smertepatienter, og mange har faktisk gavn af ridning. Jeg er ked af at høre, at du ikke er en af dem, eller at du ikke har fået den nødvendige hjælp til at komme i gang med det igen. Desværre er behandlingen af kroniske smerter i Danmark ikke særligt god og tidsvarende ret mange steder.

Min ridning er også i fare pga. en trafikulykke sidste år, og det er utroligt hårdt. Men det giver absolut ingen ret til at dømme andre, fordi de stadig kan ride. Hvordan skulle det hænge sammen?

Jeg vil give Milla helt ret - du aner ikke, hvad andre gennemlever og lever med. Derfor skal man ikke dømme andre.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 20:48

Jeg har nu ikke dømt en eneste herinde... om nogen føler sig truffet ved jeg så ikke. Jeg stiller mig undrende overfor det. Og det er jeg da bestemt ikke den eneste i denne tråd der gør.

Med hensyn til revalidering så kom det fra indlægget overfor ;)

Til TS, der findes en del uddannelse som ikke er med fuldtid undervisning. Især de humanistiske har meget få timer. Ellers kan der altid søges om at tage uddannelsen på forlænget tid.

0
0
Svar på denne tråd

puha nu skal det altså ud...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 00:17

Undrer mig s.. godtnok over dem der skriver at det bare er at gå i gang med en uddannelse og økonomi ikke er en undskyldning.. så er jeg vist nødt til at fortælle lidt af min historie og så vil jeg gerne høre hvad i mener at jeg bare kan gå i gang med når nu det er så "nemt"!? De der skriver dette har tydeligvis ikke prøvet at være skadet/sygemeldt og i et ubøjeligt system....!

Jeg gik i marts 2009 fra min kæreste som jeg havde gård med, da jeg havde haft en depression i et halvt års tid, og følelserne for manden var ligesom bare forsvundet.. jeg kunne da ikke vide at jeg en måned efter ville gå ned med ryggen på mit job som fodermester i en svinestald, så jeg var nødt til at sælge gården midt i finanskrisen, da jeg ikke havde råd til at bo der på sygedagpenge..folk glemmer altså også at når du får sygedagpenge, får du ikke kun mindre penge ind, men de fleste har også et øget forbrug af medicin, i mit tilfælde var det behandlinger ved diverse speciallæger, kiropraktorer, fysioterapeuter, smertestillende og hvad har vi! og ikke nok med det...normale mennesker har selvfølgelig en ulykkesforsikring, hvis uheldet skulle være ude, og det havde jeg da også, men den dækker så bare ikke medmindre det bliver anderkendt ved arbejdsskadestyrelsen som en arbejdsskade- det gjorde min skade ikke.... :( (til stor undren for mig selv og samtlige læger der har set på mig, samt sagsbehandlere)

Jeg var selvfølgelig også medlem af en a-kasse, men da jeg havde været ansat i mindre end 8 uger kom jeg automatisk under kommunen og skulle have sygedagpenge af dem(ja sådan en nasser er jeg... føj da hva )

Gården måtte vi jo så sælge med et underskud på 300.000 og når det er gæld bliver det set som et forbrugslån ved banken og dermed har du kun 5 år til at betale det tilbage plus alle renterne... det er jo også nemt når man er sygemeldt og ikke kan gå ud og tjene penge, ikke.. vi har det alt ffor nemt os skadede ved kommunen... ;-)

Nå men efter jeg ved ikke hvor lang tid og stakke af papirudfyldninger, og genoptræningskurser, resourceprofil skrivnings kursus og bla bla bla for jeg ENDELIG tildelt en REVALIDERING- JA fordi JEG havde ikke råd til at gå ned på en SU og jeg har altså aldrig fået nævnt noget med noget ekstra tillæg eller noget til trods for jeg har spurgt til højre og venstre og gravet or at finde en løsning...

jeg flytter så 60 km sydpå da uddannelsen kun var 120 km væk og ville tættere på da jeg ikke kan holde til at køre bil så længe, starter i skole samtidig med jeg går på smertecenter og afprøver diverse forskelligt smertestillende medicin- ja nget af det kostede 3000 for en pakke, for der er ikke tilskud på det før man får det fast!

På uddannelsen var der ikke fraværsregistrering da det var en universitetsuddannelse.. I starten bliver jeg så hundesyg af noget medicin plaster(depotmorfin) og er nok syg i halvanden uge plus/minus... en uge går og jeg får influenza.. det er MEGET lidt jeg ikke har været der pga mine smerter- men for nylig synes min sagsbehandler så at jeg havde for meget fravær og vælger at lukke ned for min revalidering!! :-( skolen og lærerne gjorde hvad de kunne for at holde på mig, så al ros til dem, men hun var bare en strid d.. .ælling som havde truffet en beslutning.. Var så til møde med hende og fik mere eller mindre at vide at jeg måtte klare mig selv.. spurgte hende hvad hun ville hhave jeg skulle gøre, da jeg jo ikke har de store muligheder, da jeg ikke kan holde til et fuldtidsarbejde.. hvortil hun svarer at jeg jo må sygemelde mig, søge kontanthjælp eller få fra a'kassen.. finder så ud af at jeg ikke kan få fra a-kassen selvom jeg er fuldt berrettiget, pga at jeg ikke ER rask og IKKE kan stå til rådighed for hele arbejdsmarkedet! Kontanthjælp er lidt samme problematik, for der skal du jo også kunne tage et job, når man får det tilbudt, uanset næsten, så min eneste mulighed var at få sygedaghpenge fra kommunen.. jeg VIL mega gerne ud at arbejde alt det jeg an holde til, MEN så SKAL jeg bare raskmeldes, må ikke arbejde og være sygemeldt jo, men kan heller ikke raskmelde mig for kan jo ikke, når jeg ikke er rask.. Det er nu en måned siden, hvis ikke mere og de har stadig ikke fået mig sygemeldt på papir endnu, så venter på de gør det og så håber jeg på noget fleksjob eller noget, men har bare hørt det er rigtig svært at få! og de er så sindsygt langsomme til at få ordnet det papirarbejde!

Hesten ville jeg have solgt, men da jeg er opgivet af "systemet" for yderligere behandling, da de ikke kan finde ud af hvor mine smerter kommer fra, valgte jeg at beholde hesten og give hesten en chance, da jeg selv har arbejdet med handicapridning og ved hvor meget det gavner- og JA det er næsten den eneste aktivitet ud over at gå jeg kan holde til, da der ikke er belastning på bækenet mens jeg rider jo... Lægen på smertecenteret synes det er fremragende jeg selv tager initiativ og prøver at gøre noget, og jeg er da også nødt til at have den stående hvor der bliver muget ud for mig plus ind og udlukning, da jeg ikke kan holde til den fulde pasning selv, så her har jeg også en post der koster mig et par tusinde om måneden... men er s.. godtnok ked af hvis i dderude mener det er en luksus for mig og at i tror man kan holde til alt andet når man kan have hest hvor skulle i bare vide!!!

Og det er bare SÅ rigtigt det der er en der skriver, at i ser når vi laver noget, men i ser os jo ikke når vi ligger i sengen og ikke kan gå pga smerter, for da er vi jo alene- det er så nemt at dømme andre!!

Men nu vil jeg så bare gerne vide af jer der synes det er ih og åh så nemt, og at vi bare udnytter systemet og får i hoved o røv- hvad ville I da gøre i en situation som min f.eks!?! Der er altså bare situationer hvor man er tvunget ud i det selvom man 100x hellere ville ud og knokle røven ud af bukserne- det er bare fysisk umuligt, og systemet som det er nu, fremmer ikke ligefrem ens mulighed for det, vel..

Prøv lige at tænk en anden gang før man kommer med sådanne udtalelser, der kan jo lægge SÅ mange årsager til grunde for en person står med røven i vandskorpen så at sige.. og det kunne ligeså godt være dig!

Beklager det blev så langt.....

sæt dine dyrs behov før dine egne!!!

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 00:50

Undskyld, men har DU læst hvad TS skriver? TS har allerede været igennem den sure proces, hvor hun har tilpasset sit budget til en FP. Hun er udredt med et handicap, der har fået hende godkendt til FP = hun bør kunne få handicap SU + forsørgertillæg. Hendes indkomst vil altså ikke være ringere af at være på SU end af at være på FP. Økonomisk har hun fine muligheder sammenlignet med dem, hun står i nu.

Søger du almindelig SU (også handicap) er der slet ikke de problemer med overvågning, som du beskriver i forhold til revalidering.

Det er fint, du kan skælde os ud, men tjek lige, hvad det rent faktisk er, vi svarer på næste gang. For jeg svarede i hvert fald ikke en, der står i din situation. Jeg svarede en, der ifølge hende selv, står i en helt anden.

I øvrigt er mine holdninger til revalideringssystemet ikke specielt positive. Det har jeg godt nok ikke skrevet om i tråden... For den handlede jo om noget andet.

På samme måde er der et stort hul, hvis du ikke kan få din lidelse erklæret kronisk, selvom den i praksis er det, eller ikke kan få den udredt ordentligt - også rigtigt øv. Men igen ikke det, tråden handlede om.

0
0
Svar på denne tråd

overskriften....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 01:17

nu henvender jeg mig ikke konkret til TS eller dig selvom jeg kan læse ud fra dine formuleringer, at du føler dig meget truffet!

Jeg har læst hele tråden og mit bidrag er til dem som mener det bare er nemt at gå ud og få sig en uddannelse/job når man har en skade, om du får FP eller er sygemeldt det er et fedt, med det der er min pointe.

Der var flere der har skrevet, at man ikke kan have hest, hvis man har en skade, som om det er at sammenligne med et fuldtidsjob?!?

og så var der dem som udtrykker, at man bare nasser på samfundet og får det til at lyde som om man synes det er herrefedt at gå hjemme og ikke kunne en skid- jeg ville med mit indlæg bare give en personlig beretning, for at forhåbentlig kunne give dem der af denne mening et nyt perspektiv og måske ændre deres holdning til dette..

(Ved godt det ikke er direkte det de har skrevet men det indikerer lignende holdning)

til jer der kan sætte jer i "vores" situation og som udviser empati og forståelse for sådan et liv...

ville ønske flere kunne tænke ligesådan....

Jeg kan ikke få handicaptillæg hvis jeg går på S.U. da jeg ikke er anset som handicappet!? Desuden mener jeg har nok klip anyway da jeg jo har taget en uddannelse og studentereksamen en gang.....

mærkeligt der ikke er nogen der har sagt de muligheder du nævner, nu når man har spurgt flere steder efter mulighederne..

Jeg er godt klar over at der ikke er problematikken med overvågning på en s.u. det ændrer dog ikke på de andre bremsende faktorer... Desuden vil jeg når jeg står med endt uddannelse STADIG ikke kunne arbejde fuld tid jo, så det vil bestemt ikke være en fordel for mig at "hoppe af" systemet for at komme på s.u... så starter den lange kamp jo nærmest forfra når jeg var færdig.....

hilsen en der er træt af at være tilbage i kassen "sygemeldt"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 08:24

Mikelzen: Jeg tror kun der er én ting du vil have som svar på dit indlæg, og det er: Hvor er det bare synd for dig.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 09:04

Anne - der slog du lige din egen rekord i nedladende og uempatisk adfærd. :-(

Mange tak, Mikelzen, for at give os et indblik i, hvordan systemet fungerer. Det er desværre en ud af utallige lignende beretninger om arbejdsomme mennesker, der har været så uheldige at få skader eller sygdom, som gør dem uarbejdsdygtige.

En del tror det desværre først, når de selv har været i det. Hvilket tråden her tydeligt viser.

Det bedste eksempel, jeg kender på det, var en, jeg stødte på i mit arbejde med smertepatienter. Han gik direkte ind og modarbejdede offentligt. Meget tydeligt i den overbevisning, at det var i hvert fald noget sludder. For det var jo ikke noget, HAN kendte til.

Nogle år senere kom jeg i indirekte forbindelse med ham igen. Der var han selv blevet kronisk smertepatient, og det pudsige var, at manden var en af dem, der klynkede højest. Det hele var så uretfærdigt for den lille mand, og han opgav bare kampen, før den næsten var begyndt. I modsætning til de mange andre, der som Mikelzen gør alt for at komme videre.

Jeg tænker ofte på ham, når jeg møder manglende empati og forståelse fra folk, der ikke selv har prøvet det. For personen bag er sjældent en af dem, der vil vise sig at være en fighter, hvis det pludselig skulle ramme ham eller hende. Det kræver evnen til at se ud over egen næsetip og kunne forestille sig andet end det, man selv lige kender til i den aktuelle situation. Det er i hvert fald min erfaring, og jeg har mødt en hel del personer i tilsvarende situationer med vidt forskellige indstillinger til det og til deres medmennesker.

Chris - du citerer mig direkte længere oppe, så jeg tillod mig at antage, at det var mig, du henviste til i dine kommentarer til citatet... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

eget firma
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 10:07

nu bliver jeg nødt til at spørge.. når man modtager fb og man ikke kan klare arbejde så må man da ikke have sit eget foto firma og tjene penge ved siden af. ikke mig men har kendskab til en der gør det og i mine øjne er det social bedrageri.. hvad mener i ..

Mvh.

Anita og Lulle :-P

Mor til prinsessen Anna 18-04-06 og prinsen Nicklas 20-01-09

En stjerne fødes på himlen, men vil hellere ha dig hos mig mor

12 sept 2007 sov godt.

0
0
Svar på denne tråd

Ærlig talt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 10:54

Jeg synes IKKE det er iorden, at du Melissa rander rundt på FP samtidig med du har hest, og især når du faktisk godt ville kunne varetage et arbejde/studie!

Og du kan komme med en masse undskyldninger om at du ikke kan stå op halvdelen af dagene osv, men så længe du vælger at have hest skal du ik synge den klagesang.

Desuden omtaler du det med staten på¨en mærkelig måde! Det med at når så din søn flytter, ja så kan du bidrage til staten, øhh! Det handler måske mere om at bidrage til dig selv, din familie og DIN eksistens, og betale for sig selv, inden du snakker om at betale til staten?

Du føler nok du sidder fast i et duumt system, men guess what - vi er nogen derude der lever et liv med sygdom og kæmper hver dag for at varetage studie + job! OG jeg har måtte sælge min dejlige hoppe, hvilket gør mig ked af det hver eneste dag! Men man må yde, før man kan nyde, og når jeg en dag er færdiguddannet og får et godt job, som jeg håber jeg kan klare på trods af min sygdom, ja så vil da købe mig en hest igen - indtil da må jeg undvære.

Jeg kan da også blive fustreret over at jeg kæmper med en kronisk sygdom, bruger aalt for meget tid på sygehuset og er meget mærket af det, men stadig må jeg bare arbejde ved siden af min SU, for ingen kan leve på den alene, og det har du jo nok luret - derfor vil du ik på SU.

Men stop med at pive - enten må du gøre noget ved det du er utilfreds med, ellers så lev med det.

0
0
Svar på denne tråd

Haffen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 11:17

Nej egentlig ikke.. har bare tildens til at blive ekstra tudefjæs på denne her årstid og synes det er meget unfair når nogen har "valget" ;)

Det var egentlig ikke ment som nogen bestemt, jeg har bare oplevet folk der virkelig har "valget", altså hvis de rider så kan de så ikke holde til arbejde, også vælger de hobbyen, og brokker sig efterfølgende over de ikke kan få tildelt diverse tilskud. Det var en "real life" - oplevelse. Jeg oplever den ofte når folk høre om mit handicaptillæg, hvor de mener "det er snyd for de har ikke tid til arbejde men får ingenting!".

Har også ofte oplevet i mit tidligere job, at vi havde en del FP folk i stalden det meste af dagen. Der hjalp de med staldpligter, sadlede op for os, skridtede heste af osv. Men et job, nej det kunne de bestemt ikke klare.. Så undre jeg mig..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 11:29

Haffen: Det er så typisk at disse tråde skal udvikle sig til rygklapper-tråde, og hvis man ikke selv har prøvet det og ikke er enig med TS, er man bare et ondt menneske som skal skrubbe ud af tråden.

Jeg må ikke dømme folk på FP's situation ud fra hvad de skriver herinde - men du må godt dømme mig som et uempatisk og nedladende menneske?! Hvem sagde lige fordømmende? Jeg har ikke kaldt dig noget som helst personligt. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt..

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

chris97
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 11:40

FP bliver også tildelt ved psykiske lidelser, ikke kun fysiske.

Måske kan dem du ser i stalden, godt klare det fysiske arbejde, fordi det er på frivilligt basis. De har muligheden for at stoppe/komme når de vil.

Det frie valg har de ikke på en arbejdsplads. Det psykiske krav/pres kan være mere end de kan magte, og derfor får de FP, men kan stadig komme i stalden.

Venlig hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 12:05

Selvfølgelig kan man have hest, hund, kyllinger, børn, mand, hus og papegøjer hvis man er på FP.

Men ønsker man sig og er klar til, at få en uddannelse eller ud på arbejdsmarkedet igen, må man gøre som andre.

Hvilket heldigvis kan lade sig gøre, i vores samfund, da vi bla.a er et af de få steder i verdenen, hvor man får penge for at studerer.

At tro og mene at man har ret til uddannelse, når man er på FP, er en ualmindelig forkælet holdning, som kun opstår fordi, vi leve i Danmark.

Selvfølgelig kan man da ikke beholde en ydelse, som man har fået, fordi man ikke kan tage en uddannelse eller arbejde - hvis man vil arbejde eller studerer.

TSs barn har INTET med hendes evne til at arbejde eller studerer at gøre - han er 13 år - ikke en 1 årig med et handicap eller femlinger uden institituitonsplads.

og så - revalidering, kontanthjælp og sygedagpenge kræver selvfølgeig samarbejde med kommunen. Sagsbehandlerne sidder og forvalter en lov - SOM DE SKAL OVERHOLDE.

Så på med vanter og samarbejdet - og mærk efter hvad I selv vil og kæmp for hvad der er realistisk.

0
0
Svar på denne tråd

Anne.....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 12:57

"Mikelzen: Jeg tror kun der er én ting du vil have som svar på dit indlæg, og det er: Hvor er det bare synd for dig."

Anne: Hvis du virkelig tror det, ja undskyld mig, så er du da godt dum...

Hvis der netop er noget jeg IKKE gider høre mere på er det da medlidenhed og nåååårhh det er synd for dig og så bliver man lige lidt mindre igen...! (selvom det er sødt ment) næææh, så hellere høre på nogle der har konstruktive ideer til at komme videre

At du får DET ud af at læse mit indlæg, viser mig bare, at du er en af de personer med foredommene godt skruet på og ja hvis man ikke kan komme med mere konstruktive og intelligent respons end det, ja så kan jeg virkelig ikke tage dine indlæg seriøse..... sorry... men folk der håner andre på den måde, siger mig intet!!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 13:31

Ja, det var desværre hvad jeg fik ud af dit indlæg. Er da kun godt hvis det ikke var tilfældet. Men så er det jo fint at du ikke nedgør mig og kalder mig uintelligent

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Anne....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 14:00

Det bliver bedre og bedre ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Til trådsstarter
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 19:52

Hvad med at tage nogle fag på VUC og se, hvad du kan holde til som studerende? Jeg kender én som tog nogle fag imens hun er på FØP, fordi hun stadig gerne ville udfordres og komme ud blandt andre. Hun er aldrig kommet tilbage til arbejdsmarkedet, men hendes livskvalitet er i den grad blevet forbedret. Når man er på FØP og på mange punkter ikke oplever det samme som andre som er på arbejdsmarkedet eller studerende (kollegaer, ros, udfordringer mv.), så kan det give en meget at komme ud.

Hvis jeg var dig, og havde fået tilkendt FØP på et reelt og godt gennemarbejdet grundlag, så ville jeg bestemt passe på med at få det fjernet, fordi:

1. Det kræver meget af en, at få det tilkendt igen

2. Det kræver mange offentlige ressourcer = penge

Jeg synes, at du skal prøve dig lidt frem, fx. på VUC. Hvis du føler, at det er godt for dig og du har et reelt grundlag for at komme ud på arbejdsmarkedet igen, så er det jo bare at springe ud i det. Men du skal være sikker på at det er noget du KAN klare og ikke fordi, at du gerne vil det (viljen er bare ikke altid nok, hvis man skal se realistisk på det).

Du kan ikke tage en uddannelse og så samtidig få FØP, så skal du på SU, hvilket også er fair. Jeg kender flere enlige med 2-4 børn, bil og lejlighed som godt kan få det til at hænge sammen - så det er ikke umuligt, men det kræver selvfølgelig at man også, at man er god til at prioriterer.

0
0
Svar på denne tråd

Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 22:08

Selvfølgelig skal du ikke tage en uddannelse på FP, eller på SU

Du skal i stedet henvende dig til din kommune og få søgt om revalidering

Hvis det er fordi du mangler stimulans af hjernen (selvom man er på FP kan man godt have brug for at komme ud et par timer om ugen og få brugt sin hjerne og få lidt socialt samvær), men ikke er rask nok til uddannelse eller job, så måske enkeltfag HF eller anden uddannelse som vil lave en særaftale hvor du kan følge et enkelt fag og der ikke bliver kigget så nøje på fravær.. Men husk at kontakte din sagsbehandler, for at være sikker på du ikke bryder nogen regler

Jeg kender ikke satserne for hverken FP eller revalidering, men jeg tror ikke de ligger så frygtelig langt fra hinanden

Jeg er glad for at du har oplevet bedring og føler dig klar at komme ud på arbejdsmarkedet igen, selvom det måske ikke er på fuldtid

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 22:48

Vildcatten - Man må gerne have eget firma og arbejde ved siden af en FP, i hvert fald under den gamle ordning. FP blev lavet helt om i 2003, og jeg kender ikke reglerne for den nye ordning godt nok. Det er kun dem, der får tilkendt pension efter 2003, der er i den nye ordning, de andre forblev under den gamle, så de regler gælder stadig for dem.

Men under den gamle fik man tildelt FP ud fra en vurdering af resterhvervsevne. Havde man mere af den, forventedes man at arbejde, og så fik man også mindre udbetalt i FP, uanset om man så havde arbejde eller ej. Havde man mindre resterhvervsevne, fik man lidt mere, fordi man så ikke kunne arbejde ved siden af.

Så under den ordning ligger der ligefrem en forventning om, at man arbejder lidt ved siden af FP. Det kunne fx indebære at have et firma og være fotograf.

Man bliver så trukket i ydelsen efter, hvad man tjener, samt selvfølgelig i skat ligesom alle andre, så mange FP'er der arbejder ved siden af, har rent faktisk direkte udgift ud af det, hvad angår de første mange arbejdstimer.

Og det viser netop, hvor forsigtigt man skal være med at dømme andre, når man kun kender halvdelen af historien!

Der bliver råbt op om, at FP'er skal bidrage. Når de så gør det indenfor reglerne og betaler skat af det, skal de hænges ud som sociale bedragere? Trist.

Og skal vi lige slå fast med syvtommersøm, at socialt bedrageri IKKE på nogen måde er i orden!! Men det er der så heller ikke tale om her.

Mette-73 - Lige præcis! Jeg har også været et sted, hvor mentalt handicappede hjalp til. De kunne da bestemt ikke bare tage et almindeligt job, men de fik rigtigt meget ud af at hjælpe med hestene.

Igen - man kan vælge at glæde sig over det eller ærgre sig. Jeg glæder mig over, at de har noget godt at stå op til, selvom de ikke kan klare et regulært job.

Anne - og du mener ikke, at du er personlig, når du kommer med så nedladende kommentarer om andre? Godt så. Det niveau, du bevæger dig ned på nu, vil jeg slet ikke følge dig på. Skriv, hvad du vil, det bliver hverken læst eller kommenteret herfra længere.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er på fp. og .....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 23:37

Hej

Jeg har tre fag på VUC. De to af fagene er på 8 timer om ugen, det trejde fag er flex undervisning, hvor jeg i løbet ef 5 måneder skal afleverer 5 opgavebesvarelser = 5 moduler. Der er jeg selvstuderende. Jeg kan selv bestemme hvornår jeg vil aflever opgavebesvarelserne på flex, i modsætning til dem som modtager SU.

Jeg forventer at gennemfører en hel HF på omkring 6-7 år, nu må vi se.

Venlig hilsen Hanne

10.000 m2 stor grund til salg NU KUN 350.000 kr i 4894 Øster Ulslev

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 09:48

Endnu engang tak til de få der kommer med noget af det jeg spørger til...

Og så tak til dem som underholder så flot med uvidenhed... med en FP efter 2003 må man i år tjene 66.000,- ved siden af og det man tjener ud over bliver man trukket 30% af , så jo du må skam tjene hvad du vil... men folk elsker at udtale sig om noget de ikke ved noget om her på siden, endda med fordomme og hån...Det griner jeg tit af, tænk at nedgøre andre og så på usande grundlag...

Jeg kan faktisk få flere penge på su, men er ikke berettigt til su, da jeg har Fp. det er skam ikke mit valg og (LÆS: jeg ønsker ikke at komme af min Fp, for det er min løn og jeg HAR RET til den.Tilmed, så ville jeg ikke kunne fastholde en su, da jeg ville have for meget fravær, for jeg kan ikke læse nok timer til at opretholde en su, håber den så blev lukket. )folk der siger andet har stor indsigt i mine evner og min baggrund, kan jeg så få et nr. for der er da nogle tinge jeg gerne vil have styr på...

Jeg syntes godt nok der er mange uvidene mennesker til, som ynder at udtale sig og noget de ikke har den fjerneste chance for at vide noget om...

Hold da om der er også mange der lige vil fortælle hvad de har oplevet, men knap så mange der vil fortælle hvad de ved/ikke ved om udd. som førtidspensionist, hvilket er det jeg gerne vil vide noget om, jeg undre mig...

Jeg ser en del mennesker som har skrevet her inde, som er meget ubehagelige og jeg får ondt af dem og håber da at de en dag får hjælp...Ja for det dk vi har opbygget skulle alle ha mulighed for hjælp, på "hinandens" regning(statensregning)...

Dem som ønsker at ødelægge deres eget liv, det er op til dem, mit er ødelagt og jeg prøver at få det bedste ud af det og derfor startede jeg denne tråd, men det var ikke mange der kunne se det gode i det, det er jo en skam, men sådan er det jo og jeg må smile som jeg plejer, for det er hvad jeg har lært, jo mere jeg smiler, jo mere kan jeg klare, men det har den bagside at folk ikke forstå at jeg har ondt, for jeg smiler jo...

Jeg har meldt mig på enkeltfag, hvilket skolen ikke er så vild med, men jeg må og jeg har gjordt det...

Jeg lavede denne tråd for at finde ud af hvad jeg skulle stile efter, jeg har ikke travlt, men ville gerne have en masse gode ideer, det fik jeg så mindre af:( men sådan er hn jo..

Ha en dejlig dag, det har jeg, for idag er meget bedere end igår og jeg tror jeg kan støvsuge idag...

0
0
Svar på denne tråd

1111111
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 14:31

(IRONI ON) Ej kan du støvsuge idag! Jamen så kan du da også klare et 37-timers job. Nej ærligt talt havde jeg bestemt mig til ikke at kommentere på denne her tråd som jeg har læst igennem og GRÆMMET mig dybt over. Tænk at der sidder SÅ mange modbydelige mennesker derude bag skærmene - tænker på om de ville sige det samme, hvis man sad i en stor rundkreds....

Og så blev jeg bare lidt misundelig over at du kan støvsuge idag, for det trænger herhjemme hos mig og jeg kan desværre ikke idag. Men nå nej forresten, når jeg har heste, så kan jeg jo ALT. For heste er jo sådan nogle man skal gøre sig fortjent til ved at arbejde eller studere, bo på et lille kolligieværelse og spise pasta i 3-4 år. Det havde jeg lige glemt! Pokkers også at jeg så valgte at være kronisk syg, dumme dumme mig. Jeg skulle jo nok egentlig have valgt at være rask og kunne arbejde 37 timer om ugen. For SÅ var det okay at have heste. Og så har jeg endda brugt 80.000 kr og 3 år på en 2-årig uddannelse. Sikke noget møj - for er man syg, så er man også dum - eller dømt til at blive det. Bare jeg dog havde vist det noget før. Så kunne jeg have taget på en dejlig rejse for de 80.000 (nå nej, det er nok heller ikke okay når man er syg... hmmmm)

Og alt det her med kronisk sygdom - det ER jo bare noget vi bilder os ind ikke. Indrøm nu bare. Det handler jo kun i bund og grund om at vi bare ikke GIIIIIDER - vil vi KUN have penge - og helst en MASSE af dem. Og det er jo nemt for os at sige at vi ikke har det godt når I ikke kigger, og lade som om det er hårdt for os at opretholde en facade andre kan holde ud at se på, når vi er ude i samfundet (jeg tror sku I skal være glade for at I ikke kan se os når vi har det skidt - hold kæft hvor er vi grimme, Quasimodo er LÆKKER i forhold) Smerter gør virkelig ikke noget godt for ens udseende skal jeg hilse og sige - hurra for makeup)

Og det er også bare spas at læse hvordan fremmede mennesker bare VED alting om en, her trådstarter, udfra hvad .... 20 linier. Sikke mange clairvoyante folk derude hva´. Men det er jo dejligt, for en af de mest trælse ting ved at være kronisk syg med en usynlig sygdom er netop det faktum, at man hele tiden skal fortælle og forklare overfor ofte løftede øjenbryn og kommentarer som "jamen du ser jo ikke syg ud" Derfor ER det bare så dejligt at læse sådan en tråd her hvor folk bare ved ALT om andre og deres forhold og gør ALT hvad der står i deres magt for at hjælpe. Hold da op, det var sku dejlig læsning. Det KAN man da ikke andet end at blive i godt humør af...... (IRONI OFF)

PS Trådstarter: Hvis du vil have nogle gode råd og en ordentlig behandling - så tror jeg du skal søge et andet sted end her (se DET var et godt råd - god fornøjelse med støvsugningen ;)

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 14:44

Mikkelzen: Selvfølgelig føler jeg mig truffet, jeg har skrevet en hel del i tråden, og du skyder altså temmelig bredt. Hvis du mente bestemte skribenter /en gruppe skribenter med en bestemt holdning, så angiv det dog. Hvis du stiller dig midt i en forsamling og skråler "i er nogle f'cking idioter!", vil folk da også gå ud fra, at du mener dem alle sammen, og ikke tre bestemte personer ovre i et hjørne.

TS: Nu angiver du jo selv på et tidspunkt i tråden ca. 20 timer pr. uge fordelt på læsning og undervisning. Det kan du faktisk sagtens få SU for. Siger det bare. Igen. Fast undervisning 1. septemper - første december og fra første februar til midt i maj. I slutningen af hvert forløb ca. en eksamen /opgave pr. fag. Ca. 3-5 fag. Tre undervisningstimer pr. uge pr. fag dvs. ml. 9-15. Du kan vælge ikke at deltage i alle fag, og i stedet tage disse på et senere tidspunkt. Dette er ikke en ulempe. Du har plads i SU'en til at gøre det på, så du har også "råd" til at forlænge din udd. på dén måde.

Ligesom du kan komme på en uddannelse uden fraværsregistrering, eller en uddannelse, hvor fraværsregistreringen blot vil betyde, at du kommer til en anden eksamensform /en ekstra eksamen for at bestå faget.

Når først SU'en er tildelt, er der ikke nogen, der overvåger, om du fx har et fag mindre end dine studiekammerater. Eller om du vælger at skippe undervisningen og "gå faget om" på et senere tidspunkt. Der er nogle forskellige muligheder indenfor reglerne for, hvordan man gør det rent praktisk. Indenfor reglerne vel at mærke.

Du må da have hørt om, at universitetsstuderende kommer bagud i deres udd? Det gør de netop fordi, det er muligt at lave den slags omlægninger, og rigtig mange gør det.

Dét siger jeg ikke, fordi jeg er synsk, men ud fra, hvad du selv har fortalt i tråden og mit kendskab til nogle helt specifikke uddannelser + jeg har personlig erfaring i at omlægge studieforløb pga. problemer.

Ud fra, hvad du selv fortæller, bør det være muligt.

Jeg fortæller om en udd., der kan kvalificere dig til at undervise på gymnasiet o.l. skoler. Du udtrykker selv interesse i at undervise (jeg aner desværre ikke noget om, hvad mulighederne er på læreruddannelse).

Du vil også kunne tage uddannelsen med en meget lav deltagerbetaling. Så kan du gøre som Hanne (gloster) beskriver. Ét eller to fag ad gangen. Igen, søg på "tompladsordning", "enkeltfag" eller ... heltid på deltid, tror jeg den sidste model hedder, på mit udd.sted? (se au.dk, du kan bruge søgefunktionen, hvis det er svært at finde.. Det er det som regel )

Her kan du også finde studieordningerne og se, hvilke fag, du skal have gennemført for at få en "hel" uddannelse, og du kan finde kursuskataloger med beskrivelser af disse fag.

Igen, jeg forsøger virkelig at komme med nogle bud på, hvad du KUNNE gøre. Det er ikke "bare", fordi jeg også deltog i den del af tråden, hvor vi debaterede om det var fair. Jeg synes, som jeg skrev i mit første indlæg, at det er helt super, hvis du vil prøve ud i uddannelsessystem og arb. marked igen

Og når jeg selv har gode erfaringer, vil jeg da selvfølgelig gerne gøre opmærksom på mulighederne, og jeg er lidt ked af, at det hele druknede i, at jeg også valgte at kommentere det andet. Jeg kan nemlig levende sætte mig ind i, at det ikke er fedt, når man pludseligt står og føler, at der ingen muligheder er, og vil meget gerne være med til at fortælle om, hvad man faktisk KAN gøre.

0
0
Svar på denne tråd

overskriften....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 16:54

Kaffebønsejer: well spoken

Kathja H<3musse<3: "Undrer mig s.. godtnok over dem der skriver at det bare er at gå i gang med en uddannelse og økonomi ikke er en undskyldning.. "

og

"så er jeg vist nødt til at fortælle lidt af min historie og så vil jeg gerne høre hvad i mener at jeg bare kan gå i gang med når nu det er så nemt!?!"

og

"Men nu vil jeg så bare gerne vide af jer der synes det er ih og åh så nemt, og at vi bare udnytter systemet og får i hoved o røv- hvad ville I da gøre i en situation som min f.eks!?!"

med "i" i nummer to sætning refererer jeg til de personer omtalt i øverste sætning...

beklager at det er så svært at læse sig til hvem jeg henvender mig til... hmm...

Tror aldrig dem der ikke har prøvet en situation lignende trådstarters og andres( incl. min egen), nogensinde kan sætte sig ind i hvordan det vil være, medmindre de selv oplever det, og det håber jeg da trods alt aldrig nogensinde sker for nogen.....

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 17:07

Ja, det er jo så bl.a. mig, der skriver, at økonomi ikke bør være en hindring for TS.

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla.....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 18:26

JA OG? Jeg skriver bare at jeg da angiver hvem jeg henvender til, som du mente jeg ikke gjorde, hvis du nu læste alt hvad jeg havde skrevet, men kan det nu ikke også være fuldstændig ligegyldigt, og skal vi ikke lade være med at fylde denne tråd med at pege fingre ad hinanden, det var jo ikke det der er pointen med mit indlæg- jeg prøver bare at forsvare trådstarter og mange flere i lignende situationer og lignende min egen, og prøver på at fortælle at det ikke altid er lige til og let- gider ikke det her pegen fingre ad og du sagde og bla bla.... det hører sig hvis mere til på JHN.... ikke..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider