Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvem er udelukket fra klubstævner ?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 23:15

Jeg var afsted til stævne for nyligt og kigge lidt,
og undrede mig noget over nogle af de startende heste,
og ikke mindst ryttere.

Burde man eks starte klubstævner i LD & LC spring når man er Danmarksmester ?
Eller når hesten har over 100 point, og i øvrigt er vant til at deltage i 100 Cm spring i military ?

Er det ok at starte en 4 års i en LB spring bare lige for at se hvordan den klare sig ?

Det jeg mener er ..
Er der nogle regler for hvornår det ikke er acceptabelt.
Det er jo i bund og grund ikke fair for de starrtende på rigtige nybegynder heste, som normalt bruger disse klasser.

Er der ikke tale om ren og skær... Se mig, jeg henter rosetter her ??

Nu havde jeg ingen hest med, men undres ret seriøst over at man gider deltage når man normalt starter langt større stævner.

Team Rahmberg

Dressur & Springning på hestens vilkår

* * *

Opstaldning i Hvorupgård, Nørresundby
16x32m Ridehal & 20x40m ridebane
2 ledige bokse

* * *
Se billeder af stedet på Facebook i vores gruppe

0
0
Svar på denne tråd

Reglement
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 23:28

Danmarksmestre har jo også ungheste der har brug for stævneerfaring, og en rutineret stævnehest kan jo have haft en skadespause eller måske et par dårlige oplevelser og derfor have behov for et par lettere opgaver.

Min holding til de to første eksempler er at det er helt ok, så længe ekvipagen er startberettiget iht propositionerne.

Dit sidste eksempel er derimod fuldstændigt uacceptabelt i mine øjne. 4-års må ikke starte LB spring og stævnearrangøren burde ikke have tilladt det!

* Be poor, be happy, own a horse *

WrapKONGEN - kvalitet til din hest

0
0
Svar på denne tråd

reglementet
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 06:50

Reglementet gælder også til klubstævner ! At nogen klubber så ignorer dette er for dårligt både for hestene og for rytterne.

så der er regler for hvem der må starter hvad.

men de point man har i military har intet med ridebanespringning at gøre og omvendt.

Karina

wrap 2.slet sælges

minibigballer

pris: 300 dkk afhentet Ringsted

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 07:11

Jeg opfatter ikke klubstævner som begynderstævner, hvilket måske kan have noget med mit nærområde at gøre - men her er klubstævner også af og til større stævner med dygtige ryttere, der skal ud og prøve nye heste af, eller equipager, der ellers plejer at starte på C-plan, men som liiiiige boede i nærheden. Jeg har kun få gange oplevet at være ude steder, hvor hensynet helt klart var taget til begynderne - selvom jeg godt vil indrømme, at jeg ved, den slags stævner er derude også, hvis man kører til bestemte klubber for at starte.

Når jeg har haft begyndere, har jeg gerne anbefalet at spørge de lokale klubber om interne stævner/elevstævner. Det har passet bedre i niveau.

Når det er sagt, skal alle regler selvfølgelig overholdes - i tilfældet med den 4-års burde der da have været klaget til DRF. Jeg kan bestemt ikke forstå, at klub og dommer vælger at tillade det, da det i høj grad falder tilbage på dem, hvis det opdages.

0
0
Svar på denne tråd

dommeren
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 07:15

aner ikke hestens alder til et klubstævner. Det er kun til C-stævner et dommerkort viser hestens id nr hvor alderen afsløres.

Ryttere melder til på tro+ love, så hvis man ved der sker sådanne tind bør man som rytter gøre indsigelser, først i sekretariatet eler til rytetren selv, og sker der intet her, så kontakt distrikstbestyrelsen.

Karina

wrap 2.slet sælges

minibigballer

0
0
Svar på denne tråd

Hvad laver sekretariatet?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 09:20

Jeg tænker bare lige - hvad laver de egentlig i sekretariet?

Jeg ved godt, at de stævner jeg er vant til at håndtere (Fjordhestestævner) er noget helt andet, idet stamtavler er en helt naturlig ting her, så den der tager imod tilmeldinger og laver startlister ved nøjagtigt hvor gamle heste og ryttere er - men er man helt uden oplysninger i et "almindeligt" stævnesekretariat?

På helt almindelige tilmeldingsblanketter forventes det da stadig at man skriver hestens ident.nr., og så er det altså ikke raketvidenskab at regne sig frem til dens alder ;)

Foretages der ikke stikprøver i forhold til udklasninger og den slags?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

mange klubber
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 09:31

Har enten folk siddende der ikke kender reglerne- eller folk der er ligeglade dvs bare tænker på penge i klubbens kasse.

Vi taler jo klubstævner på lavt niveau ikke klubber der normalt holder C-stævner og ligende stævner.

NB Sif i mange udenlandske id nr kan man ikke udregne fødselsåret.

Karina

wrap 2.slet sælges

minibigballer

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 09:43

Min opfattelse er, at langt de fleste klubber i ores distrikt har RIGTIG godt styr på reglerne! Der sidder ikke mange folk i sekretariaterne der ikke har styr på hvad de laver (y)

Selvom jeg starter C-stævner på min hest er han også startet på D-plan hele tiden.

Jeg har brugt D-stævnerne til at udfordre mig selv, starte højere klasser end dem jeg ville starte på C-plan.

Nu hvor vi starter MB på C-plan starter vi stadigvæk D-stævner hvis klubberne er så venlige at udskrive MB-klasser. Træning får vi nemlig aldrig for meget af og ofte er det de samme dommere der dømmer D- og C-stævnerne :)

Her på Fyn har vi også haft en række meget stor D-stævner hvor langt de fleste ryttere normalt starter på C-plan. Stævnerne er/var lavet for at udfordre de enkelte ekvipager og lagde op til at ekvipagerne skulle prøve lidt mere end det de normalt ville. OUT reglerne var også anderledes :)

Jeg tager også unge heste med til klubstævner. Jeg har en rigtig god 3-års som skal ud og gå DSA og egenthedstest til næste år, men hun kommer sandelig også ud og render nogle LC klasser på klubplan - fordi det er det hun må gå :)

En hest bliver ikke bare stævnehest uden videre og de lærer det kun ved at komme ud. Derfor får Dorina også lov til at starte D-stævner næste år, selvom der sikkert er mange der vil synes det er unfair. Jeg gør det ikke for at samle røde sløjfer, jeg gør det for at give min hest rutine og gode erfaringer :)

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 10:17

Jeg gik bare ud fra, at sekretariatet blev gjort opmærksom på det, når TS vidste, at den lb-startende hest kun var 4. Det er da normal opførsel - eller hvad?

Nej, til klubstævner ser man ikke den slags, nogle gange forlanger vi at se vacc. kort og medlemsbevis fra ens klub (fx en regning), men så skrives det, for ellers har folk det ofte ikke med. Så kan man ikke tjekke op på den slags. Det er også helt umuligt at sidde og tjekke udklasninger på alle equipager.

På den måde er man til klubstævner mere afhængige af, at folk kommer og fortæller det, hvis de er bekendte med, at noget ikke er som det skal være i forhold til fx startberettigelse.

Det er da også en bedre måde at løse tingene på, end at gå og sladre i krogene Skulle det vise sig, at man tager fejl, så slipper man også for at gå og spekulere over det resten af dagen, som TS jo tydeligvis har gjort Det er ikke sådan, at vi - i hvert fald ikke i de sekretariater, jeg har været i, bidder hovedet af folk, hvis de spørger.

Jeg har til gengæld siddet med i sekretariatet til stævner (godt nok c-stævner), hvor folk har gået læææææænge og snakket om et problem, men først kommer med det, når det er for sent for TD'eren at gribe ind. Det er bare irriterende for alle - så hellere komme og give lyd fra sig, når man støder på problemet. Men det er selvfølgelig bare min mening.

0
0
Svar på denne tråd

I min klub
Forfatter: 
Dato:  02-12-2011 13:21

Jeg ved ingenting om springstævner, kun dressur :) I min klub har jeg siddet og lavet programmet til vores klubstævner, og her accepterede jeg ikke tilmeldinger, hvor folk ikke havde skrevet hestens alder på. Jeg havde sågar en rytter som havde skrevet ALT på; alle id-numre på både hende og hesten, afstamning, farve, ejer osv. - oplysninger, som jeg absolut ikke skal bruge til noget som helst! Men alderen på hesten, som jo er yderst relevant, den havde hun udeladt. Det er simpelthen så træls at man skal have en ekstra ekspedition fordi folk ikke "gider" skrive det på. Men jeg er faktisk ikke klar over om det er klubbens ansvar, eller om det er rytterens ansvar, hvis der f.eks. deltager en for ung hest til stævnet. Er der nogen der har styr på det ud fra reglementet?

Mht. udelukkelse, så er reglerne jo netop til for at sørge for, at man ikke starter for lavt. Dog synes jeg det er ret meget der skal til, hvis man som "rosette-rytter" vælger at starte fra bunden, man skal jo have vundet mange gange for at blive udelukket, i hvert fald i dressur. Så man må bare håbe på, at folk har samvittighed til det, de gør. Vi havde en berider til start, som ønskede at starte udenfor konkurrence, da hesten bare skulle ud at se noget. Hun havde redet på det svenske landshold, så hun var absolut ikke interesseret i at vinde nogen rosetter på D-plan. Men faktisk er det ikke tilladt for hende at starte udenfor konkurrence, for det må man ikke, hvis man er startberettiget. Men vi lod hende gøre det, fordi det var en win-win for alle. Omvendt har jeg herinde læst om en som flere gange havde startet LD på sin fine unghest og vundet hver gang med langt over 70 %. Der synes jeg godt at man kan være rimelig og sige "ok, jeg red over 70% denne gang, så skal jeg nok ride lidt højere". Jeg har selv startet LD1-LD2 på min unghest og fik 62, 64, 67 og 72 % til samme stævne, og det gik vel at mærke ikke optimalt under stævnet. Men jeg kunne da aldrig drømme om at starte de klasser igen, for vi skal da videre op i klasserne. Når man får over 70 %, så skal man altså videre. Og jeg er langt fra udelukket jf. OUT-reglerne. Jeg vandt klassen hvor vi red 67 og blev 2'er i en anden med 64, men begge disse var en del af interne klasser til et mesterskab og tæller derfor ikke til OUT-reglerne. Til 72 % vandt vi en alm. klasse, og derfor er det kun dette resultat, som tæller. Men med 2 røde og 1 blå roset på 4 starter (plus en titel som klubmester), så må man da have moral nok til at rykke op til nye udfordringer, uanset hvad reglerne foreskriver. Så jeg har kun én placering til udelukkelse af LD1, og det kræver at man vinder 3 gange med min. 65%, før man bliver udelukket. Så jeg kan tage til et stævne og vinde LD1 4 gange under stævnet, inden jeg bliver udelukket, og så kan jeg tage til et andet stævne og vinde LD2 4 gange, alt i alt 8 rosetter inden udelukkelse af LD'erne. Og så gælder det vel at mærke kun, hvis man VINDER, og ikke bare bliver placeret. Så man kan altså trække den ret langt i dressuren, inden man bliver udelukket. Men det står jo også klubberne frit for at lave strammere regler for udelukkelse, og hvis man har problemer med "rosette-ryttere", så må man jo sørge for at sortere dem fra.

Når alt det er sagt, så er klubstævner oprindeligt tænkt som træningsstævner, og det indebærer jo både træning for hest og/eller rytter. Og bare fordi man er amatør og aldrig kommer videre end D-plan, så kan man ikke regne med at man ikke møder nogen, som er bedre. Men på Fyn er det ofte sådan, at man i de helt små klubber ikke møder særlig dygtige ryttere, mens man i de større klubber støder ind i f.eks. dygtige ryttere som lige skal træne deres talentfulde ungheste. Så må man jo, som ikke så dygtig rytter, gå efter de stævner, hvor der ofte kun deltager uerfarne ryttere.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Katja H ♥Musse♥
Forfatter: 
Dato:  03-12-2011 00:35

Jeg har absolut ikke spekuleret over noget, undrede mig bare.

Går ud fra at et sekretariat har styr på den slags,

så gik faktisk ud fra det var helt fint inden for spring.

Men jeg lagde da mærke til navnene på hestene som jeg fandt lækre, og så skulle jeg da lige se hvad det var for nogen da jeg kom hjem, og så kan man jo se en masse om de forskellige heste.

Team Rahmberg

Dressur & Springning på hestens vilkår

* * *

Opstaldning i Hvorupgård, Nørresundby
16x32m Ridehal & 20x40m ridebane
2 ledige bokse

* * *
Se billeder af stedet på Facebook i vores gruppe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider