Jeg ved ingenting om springstævner, kun dressur
I min klub har jeg siddet og lavet programmet til vores klubstævner, og her accepterede jeg ikke tilmeldinger, hvor folk ikke havde skrevet hestens alder på. Jeg havde sågar en rytter som havde skrevet ALT på; alle id-numre på både hende og hesten, afstamning, farve, ejer osv. - oplysninger, som jeg absolut ikke skal bruge til noget som helst! Men alderen på hesten, som jo er yderst relevant, den havde hun udeladt. Det er simpelthen så træls at man skal have en ekstra ekspedition fordi folk ikke "gider" skrive det på. Men jeg er faktisk ikke klar over om det er klubbens ansvar, eller om det er rytterens ansvar, hvis der f.eks. deltager en for ung hest til stævnet. Er der nogen der har styr på det ud fra reglementet?
Mht. udelukkelse, så er reglerne jo netop til for at sørge for, at man ikke starter for lavt. Dog synes jeg det er ret meget der skal til, hvis man som "rosette-rytter" vælger at starte fra bunden, man skal jo have vundet mange gange for at blive udelukket, i hvert fald i dressur. Så man må bare håbe på, at folk har samvittighed til det, de gør. Vi havde en berider til start, som ønskede at starte udenfor konkurrence, da hesten bare skulle ud at se noget. Hun havde redet på det svenske landshold, så hun var absolut ikke interesseret i at vinde nogen rosetter på D-plan. Men faktisk er det ikke tilladt for hende at starte udenfor konkurrence, for det må man ikke, hvis man er startberettiget. Men vi lod hende gøre det, fordi det var en win-win for alle. Omvendt har jeg herinde læst om en som flere gange havde startet LD på sin fine unghest og vundet hver gang med langt over 70 %. Der synes jeg godt at man kan være rimelig og sige "ok, jeg red over 70% denne gang, så skal jeg nok ride lidt højere". Jeg har selv startet LD1-LD2 på min unghest og fik 62, 64, 67 og 72 % til samme stævne, og det gik vel at mærke ikke optimalt under stævnet. Men jeg kunne da aldrig drømme om at starte de klasser igen, for vi skal da videre op i klasserne. Når man får over 70 %, så skal man altså videre. Og jeg er langt fra udelukket jf. OUT-reglerne. Jeg vandt klassen hvor vi red 67 og blev 2'er i en anden med 64, men begge disse var en del af interne klasser til et mesterskab og tæller derfor ikke til OUT-reglerne. Til 72 % vandt vi en alm. klasse, og derfor er det kun dette resultat, som tæller. Men med 2 røde og 1 blå roset på 4 starter (plus en titel som klubmester), så må man da have moral nok til at rykke op til nye udfordringer, uanset hvad reglerne foreskriver. Så jeg har kun én placering til udelukkelse af LD1, og det kræver at man vinder 3 gange med min. 65%, før man bliver udelukket. Så jeg kan tage til et stævne og vinde LD1 4 gange under stævnet, inden jeg bliver udelukket, og så kan jeg tage til et andet stævne og vinde LD2 4 gange, alt i alt 8 rosetter inden udelukkelse af LD'erne. Og så gælder det vel at mærke kun, hvis man VINDER, og ikke bare bliver placeret. Så man kan altså trække den ret langt i dressuren, inden man bliver udelukket. Men det står jo også klubberne frit for at lave strammere regler for udelukkelse, og hvis man har problemer med "rosette-ryttere", så må man jo sørge for at sortere dem fra.
Når alt det er sagt, så er klubstævner oprindeligt tænkt som træningsstævner, og det indebærer jo både træning for hest og/eller rytter. Og bare fordi man er amatør og aldrig kommer videre end D-plan, så kan man ikke regne med at man ikke møder nogen, som er bedre. Men på Fyn er det ofte sådan, at man i de helt små klubber ikke møder særlig dygtige ryttere, mens man i de større klubber støder ind i f.eks. dygtige ryttere som lige skal træne deres talentfulde ungheste. Så må man jo, som ikke så dygtig rytter, gå efter de stævner, hvor der ofte kun deltager uerfarne ryttere.