Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ændring i vaccinationsregler
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 22:20

Se her og giv jeres mening til kende

www.facebook.com/#!/pages/DRF- %C3%86ndring-af-vaccinationsregler/ 270383756341624

Indlægget er skrevet af vores dyrlæge, som forgæves har forsøgt at få rideforbundet i tale.

Nu må vi ryttere og hesteejere stå sammen og fortælle dem, at vi ikke vil finde os i, at de pålægger os flere udgifter, som der ikke er fagligt belæg for!!

Del gerne med alle i kender!

Welsh Cobs 4ever
0
0
Svar på denne tråd

nu er reglen om
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 10:26

vaccination FEI regler som Rideforbundet har været meeeget længe med og få implementeret i DK. Det er altså ikke regler DRF har lavet fordi de synes det er sjovt og plukke danske hestejere, ej heller har hverken de eller FEI anparter i dyrlæger eller får % pr vacciantion.

Når det er sagt, så booster en hver vaccination faktisk imunforsvaret jf. min dyrlæge og det er ikke så tosset enda.

De fleste heste er ikke generede af vacciantionen og der er hele næste år til og få tingene i orden, så mon ikke alle overlever.

Er det alligevel en økonomisk byrde og spare sammen til vacciantionen, skal man måske overveje om man gennerelt har råd til hest.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Udgift på udgift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 12:39

Det er ikke helt rigtigt, at de nye regler om vaccinationer har noget med FEI at gøre. For at starte internationalt skal hesten vaccineres hvert halve år, men der er ingen krav om at der skal gives den booster som DRF pludselig kræver.

Det havde været helt fair hvis de nye regler var gældende for heste hvor vaccinationerne er startet op i år, så man havde kunnet nå at få boosteren med uden ekstra-udgift. Det har jeg selv gjort på vores føl. Men samtlige vores ungheste, som har været vaccineret flere gange skal startes forfra.

Som det er nu, så har vi betalt ekstra for medicinsider i pas, som vi havde betalt for i forvejen. Disse sider har der fra EU side været krav om i mange år.

Vi har betalt for pas til vores gamle heste, som havde stamtavle i forvejen.

Som det er nu, så kan man jo ikke engang sige, jeg har ikke råd til at have hest, for det er totalt håbløst at komme af med dem. Jo slagteren er en mulighed for heste der ikke er udtaget fra konsum og ellers skal man betale for at komme af med dem.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 13:46

Mht. datoen for hvilke heste, der skal omvaccineres, så vil man altid have nogen, som kommer i klemme - og et eller andet sted, så bliver man jo nødt til at trække en streg i sandet.

Vil man gerne vide mere om, hvorfor reglerne er blevet som de er, så kan man læse denne rapport:

www.ddd.dk/organisatorisk/ fagdyrlaeger/heste/Hovedopgaver/ Documents/2010/ Kenneth%20Engelund%20Lassen.pdf

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

hul i hovedet er det
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 14:01

Man kunne passende have sagt det gjaldt alle ny vacc heste fra 1 januar 2012 at gå flere år tilbage og kræve ny vacc af de heste er hul i hovedet.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

pruhest
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 14:51

forstår ikke at dyrlægen er fortaler for vaccinationer.

I de snart mange år jeg har haft heste, der har faktisk alle de dyrlæger jeg har været i berøring med sagt at, vaccinationer, er kun noget der skal ske 1 gang årligt.

Der er jo også en grund til at man skifter vaccinerne ud, fordi baktierne ændre sig.

Jeg har også en dyrlæge syntes det er spild heste-ejernes penge. De giver en masse papirarbejde samtidig. Tid de kunne have brugt på noget der var mere vigtigt.

Nej, for den dyrlæge der forsøger gøre DRF opmærksom på problemet.

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth ♥Rajini♥
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 15:22

Sikken en spændende artikel du har linket til, og ja den viser jo med al tydelighed at der er brug for de 3 vacciner, samt efterfølgende 1/2 årlig gentagelse.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Nye regler
Forfatter: 
Dato:  28-11-2011 15:03

Hvor finder man de nye regler henne?

Jeg har nemlig lige være på kursus og der fik vi af vide at det var 1 bacic - 4-6 uger senere en bacis mere og inden for et halvt år endnu en.

Men derefter kun 1 hvert år som man plejer.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Nye regler
Forfatter: 
Dato:  28-11-2011 15:13

Det er de nye regler du har fået at vide.

Tidligere fik hesten kun de første 2 vacciner og ikke den efter ½ år.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 06:57

Tak for svar.

ja jeg ved godt det er de nye regler jeg har fået af vide.

Mit spørgsmål gik mere på om det stadig er 1 gang om året efter de 3 eller det er hvert halve år resten af deres levetid??

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

småpenge
Forfatter: 
Dato:  29-11-2011 07:48

I min verden er det småpenge det kræver at få sine heste vaccineret efter de nye regler. Der er da ofte en eller anden dyrlæge i stalden inden for de mdr det kræver hvis den skal igennem ny basis vaccination, så det er altså ikke den store udgift med mindre man KUN vil bruge en bestemt dyrlæge til jobbet

Min den ene skulle igennem ny basisvac og blev vaccineret 01/09+ 10/10 og skal så have boosteren efter 5/6 mdr dvs marts mdr 2012

Karina

wrap 2.slet sælges

minibigballer

pris: 300 dkk afhentet Ringsted

0
0
Svar på denne tråd

Heidi Trigger
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 11:05

Det kommer an på, om du "bare" vil starte stævner herhjemme, eller om du vil starte internationalt.

Stævner i DK kræver vacc. 1 gang årligt, mens internationale stævner kræver vacc. 2 gange årligt.

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 11:12

Super tusind tak :-)

Jeg skal bare starte herhjemme. Men ville være ærgeligt når jeg nu er i gang med at vacc. at jeg fik gjort det forkert.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

det er ikke helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 11:26

internationale stævner kræver ikke vaccinationer to gange årligt, medmindre man rider hele året. De kræver at sidste vaccination har fundet sted idnen for det sidste halve år. Det er altså godt nok at den er basis vaccineret som den nu skal i dk med de tre vacciner og så vaccineret årligt derefter. Er den f.eks vaccineret årligt hvert år i januar, kan man sagtens ride internationale stævner hvert år i marts. Men man skal vaccinere igen hvis man så vil ride et internationalt stævne i oktober.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 11:36

Min blev basisvaccineret sidste år. Han fik den næste i marts, hvilket var nogle måneder før tid, men der var en dyrlæge i stalden, og det kunne fint gå.

Desværre kom DRF så med tilbagevirkende regler kort efter. Så eftersom den i marts lige præcis kom få måneder for sent til at være boosteren, skal min hest begynde forfra.

Han fik igen i sommer, fordi der var en dyrlæge i stalden, jeg har lige haft en ude til over 700,- lige ud ad vinduet, da hesten jo bestemt ikke har brug for flere vacciner! Der skulle ikke ske andet end vaccinen, og der kommer altså ikke nødvendigvis bare en dyrlæge i stalden hver anden måned. Ikke hos os i hvert fald, vores heste er generelt ikke syge.

Nu håber jeg så, at jeg kan passe den næste vaccine ind med tandplejerbesøget, hvor der kommer en dyrlæge med.

Småpenge? Tjoh, men penge, der går fra min hest i mit hestebudget. Dem havde jeg hellere brugt på noget, der gavner ham, end på endnu en basis året efter. I øvrigt lyder det da flot, hvis man synes, at over 700,- er småpenge. Ikke i MIN verden, og jeg kender ikke ret mange hestefolk, for hvem det er tilfældet. Men tillykke med din høje indtægt..

Ikke råd til at holde hest? Årh, hold nu op med det argument, hver gang der trækkes nye udgifter ned over hovedet på os. Vi har fint råd til at holde hest, hvad angår de udgifter, som rent faktisk har med hestens ve og vel at gøre. Det er alle de unødige ekstraudgifter, der gør det vanskeligt!

Alle de dyrlæger, jeg indtil nu har talt med om de nye regler, er enige om, at det højst kan skade hestene, at de skal basisvaccineres igen så kort tid efter. Overvaccination er åbenbart mistænkt for at kunne føre til allergiproblemer. Skønt.

Masser af tid til at gennemføre det? Det er jo ikke noget, der kan gøres på kort tid. Det tager i hvert fald omkring otte måneder at gennemføre en basis nu. Så er halvandet år ikke ligefrem masser af tid.

Jeg køber slet ikke argumenterne for, at det skal gælde alle heste fra 2005 og frem. Hvis det virkelig skyldtes, at man mente, at de heste havde brug for det, så ville det også gælde heste fra før 2005. Man har bare sat en grænse et sted uden nogen form for saglig baggrund. Det havde været langt mere aktuelt og rimeligt at sætte den FØR 2005, så heste ikke som min blev tvunget igennem basis igen året efter.

Eller endnu bedre kun at lave reglerne fremadrettet, ikke med tilbagevirkende kraft. Det er rent ud sagt noget svineri, og jeg er stjernetosset over det.

0
0
Svar på denne tråd

Samles
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 11:44

De mennesker som rider stævner, rider for en rideklub,

hvorfor kontakter man ikke rideklubben, og får arrangeret fællesdage for vaccinationer, høre den lokale dyrlæge om en god pris og får sparet pengene derved.

Eller gøre det samme på de større gårde.

Hvor der vilje er der vej.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-11-2011 12:01

Ja, hvorfor har vi ikke tænkt på det!

Det er da meget billigere og nemmere - og mindre stresset for hesten - at betale for transport, vaccine og medlemsskab af rideklub, så jeg kan køre hen til nærmeste rideklub tre gange indenfor otte måneder for at få en unødvendig vaccine.

/Ironi off

Jeg rider ikke stævner, jeg ønsker blot, at min hest lever op til gældende vaccinationsregler. Derfor basisvaccinerede jeg ham også sidste år, selvom jeg ikke rider stævner. Forgæves desværre.

Og så er det da planen at starte nogle hyggestævner ind i mellem. Men pt. er jeg ikke medlem af en rideklub, og jeg bor altså på ingen måde i nærheden af en gård, hvor man kan samle heste, der skal vaccineres.

Det er så let at dagdrømme om, hvad andre bare kan gøre. Tro mig, alt er gjort for at gøre det her så billigt som muligt, men det ændrer ikke ved, at det stadig er dyrt, penge ud ad vinduet og måske endda ligefrem skadeligt for hesten at gennemføre to basisvaccinationer så kort tid efter hinanden.

Men dream on.. Det er da underholdende at følge med i. :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider