|
|
| Fixer rum til narkomaner |
|
|
Her til morgen har der kørt en hæftig debat blandt vores kære politiker, da regeringen har vedtaget at fixer rum skal gøres lovlige. Jeg personligt syntes at det er en rigtig god ide at de kommer væk fra gaden, og at der ikke ligger sprøjer på gaden, på legepladser osv. Jeg syntes det er langt bedre at de har et sted der er indettet til det, og de kan få noget hjælp, og de har nogen at tale med. For jeg er selvfølgelig ikke tilhænger af, at det er lovligt at fylde sig selv med skadelige stoffer. Men så er der nogen ud. folk som har styr på dem, så de ikke ligger på gaden. Hvad er din holdning til det? tror du at det vil gøre mere skade end gavn, men lovlige fixer rum?
50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er sådan... |
|
|
... lidt ambivalent i forhold til det. På den ene side synes jeg at det er godt de kommer undre sikre forhold, hvor der er rent og der bliver tilkaldt hjælp hvis de bliver dårlige. Og specielt det med at det måske sparer for at der ligger kanyler rundt omkring er en positiv ting. Men på den anden side mener jeg at det virker som om man "legaliserer" narkomani og dermed frygter jeg at der vil være flere der synes at "det kan ikke være så slemt, når staten giver pladsen til det".
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum-bum |
|
|
- jeg syndes at alt skal frigives, ALLE som "VIL" misbruge i dette samfund kan misbruge alt det de vil alligevel - og det er ud fra at jeg i 8 år har arbejdet med misbrugere/ psykiskesyge, og har set alt hvad man kan tænke sig - det er virkelig derude hvor virkligheden overgår fantasien alligevel - så kunne man tage trykkede af den del af samfundet som "forsøger" at forhindre dette, banderne som bekriger hinanden ville uddø - domstolene ville slippe for at det arbejde de har, og fængslerne ville ikke være overfyldte mere
Hilsen Hanne - - -nu med hundepasning for søde hunde som kan gå sammen - - -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samfundets |
|
|
udsatte og svage.... Jeg synes at det er en god ide. Jeg kan godt komme til at tænke som Lisbeth, men så allievel ikke. Man kan jo håbe på, at det er medvirkende til at nogle søger og kan støttes til at få hjælp, hvis der er adgang til uddannet personale der ved hvordan det skal gibes an. Ikke at jeg tror at det bliver ren lykke og at de alle pludselig bliver stoffri, men der må da være håb for nogle, som elers bare var tabte. En anden vinkel kan jo være, at disse mennesker nu engang er misbrugere, og det ændrer sig jo ikke, uanset om de har et fixer-rum eller ej. Så synes jeg det er at foretrække, at de har adgang til ordentlige forhold at gøre det under, for at minimere sygdomme og griseri med kanyler. Endnu en vinkel kan være, at de som er misbrugere, faktisk vælger fixer-rummet fra, fordi de så "skilter" med deres misbrug, hvor de førhen måske har kunne holde det "skjult", sådan forstået, at de i en selvforblændende tilstand mener at når de ikke officielt er misbrugere, så er det ikke så galt endnu.... Så måske et fixer-rum vil være spildt. For det er vel først når de indser at de har et problem, at de er parate til at møde omverdnen (personalet på et fixer-rum) som misbrugere.... Og så igen... Der er vel også på det tidspunkt de er åbne for forandring. Der er mange vinkler, men overordnet vil jeg bakke op om sådan et tiltag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Hanne |
|
|
Jeg er meget enig med Hanne. Jeg går ind for legalisering og støtter selvfølgelig oprettelsen af fixerrum. Ikke at det er et styrende argument fra min side, men i sidste ende vil legalisering formentlig være en økonomisk genvinst for samfundet. Dertil kommer, at jeg ikke tror på, at man ikke kan forhindrer salg og brug narkotika med et forbud. Blot man kan man med et forbud sikre, at nogle mennesker tjener styrtende med sorte penge og samtidig udnytter andre mennesker. Handel med og produktion af narkotika estimeres til at være den største økonomi på verdensplan efterfulgt at handel og produktion af kaffe. Men det er en svær og følelsesladet diskussion. Jeg ved, hvad min holdning er, men glæder mig til at læse jer andres. - LuMe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Altså, mig bekendt, så er sådan noget narkohalløj temmeligt ulovligt, og at man så skal bygge steder til indtagelse af disse ulovlige substanser??? Arrhh, vel? Det er, i mine øjne, lidt som at blåstemple brugen af narko, og jeg tror nærmere bare at det skaber endnu flere misbrugere (eller, "brugere" som de jo måske selv kalder sig).. Ja, mange bruger det alligevel, bare i det mere eller mindre skjulte.. Men hvad så med kleptomaner?? Skal man indrette specielle supermarkeder for disse, hvor det er helt OK at stjæle?? Og specielle spor på motorvejene for dem, der bare ikke KAN lade være med at køre for hurtigt??? Og "klubber" for serie-voldsforbrydere, hvor en flok frivillige så lader sig tæske gule og blå, men i "kontrollerede omgivelser" så de voldelige kan banke folk med statens velsignelse når de nu ikke "kan lade være"??... Det virker lidt som et dårligt forsøg på halvvejs at legalisere noget ulovligt... Simpelthen fordi det er den nemmeste udvej, hvilket er slattent i mine øjne.. (Men enormt typisk for en venstreorienteret regering, og jeg går da ud fra det er dem, der har fremsat det her forslag senest).. Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg ville stemme for det, ikke for narkomanernes skyld, men for at få deres skrald (kanyler og den slags) væk fra gaden... Dernæst er det jo erfaringen fra andre lande, at hvis man samler narkomaner på nogen ordenlige steder, hvor der er personale og strile forhold, så lever de længere, kriminaliteten falder og dem der ønsker at stoppe kan bedre få hjælp... Sidst jeg hørte noget om et sådan projekt var det faktisk 55 % der selv kom og bad om nedtrapning... Ved at legalisere eks. stoffer kunne man fjerne spændingen omkring det at gøre noget forbudt...
Perle Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008 Farvel Felix Hvil i fred Charmetrold og Hjerteknuser D. 21/8 2007 En gang utro, altid utro Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg tvivler på at folk der tager heroin finder det spændende at gøre noget forbudt. Det er jo folk der er rigtig langt ude der ville benytte sig af fixerum (og gør det allerede). Jeg er også ambivalent omkring det ligesom Lisbeth. Men må sige at Michaels tanker omkring det dog er dem der fylder mest hos mig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes ikke |
|
|
der skal laves en lovliggørelse af stoffer.... Hvordan mon det skulle foregå i praksis?? Politiet kunne jo stå ude foran, og nuppe hver og en inden de gik ind, netop fordi det er ulovligt... Hvor mange ville mon så bruge rummene?? Eller synes I måske bare Jens Betjent skal se den anden vej?? Jeg synes det er bedre at bruge pengene på flere behandlingssteder for misbrugere i alt generelthed, ikke kun for narkomanerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum |
|
|
Jeg har svært ved at se lighedstegnet mellem legalisering af narko og indførelsen af fixerum. Folk der har behov for et fixerum, er i de fleste tilfælde så langt ude i et misbrug, at det er meningsløst overhovedet at diskutere legalisering af narko eller ej. Faktum er at det er mennesker der er psykisk nedbrudte på alle tænkelige måder, de dør efter alt sandsynlighed af deres misbrug, de fleste bor på gaden og er nødt til at skaffe sig de daglige fix ved at begå den ene eller anden form for kriminalitet. Vi snakker jo ikke legalisering af at Techno-Brian, lige skal prøve et par sjove piller i weekenden eller skal have lidt til næsen...  Jeg har svært ved at se andet end fordele ved fixe-rum, til de narkomaner der er længst ude. Vi får som flere er inde på, kanylerne væk fra sandkasserne, narkomanerne ligge ikke og "flyder" i trappeopgangene, eller fryser ihjel når der er minus grader, de bliver generelt mindre synlige i gadebilledet, og de kommer tættere på de offentlige tilbud de er til for at hjælpe dem bedst muligt med deres misbrug... Jeg tvivler stærkt på at nogen som helst vil vælge at blive heroin-misbruger med det argument at "nu er der fixe-rum, så er det hele jo meget federe..." 
It's all for nothing if you don't have freedom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fixer rum |
|
|
Jeg er lige som Jsarik rigtig spændt på at se hvordan det skal fungere mht. politiet og disse rum. Har de tænkt sig at nægte politiet adgang til de områder hvor disse rum findes? For forventer de ellers, at politiet vender den anden kind til, når personer som ulovligt besidder stoffer kommer gående? Det er jo kun ind i rummene de kan stoppe dem, når først det er i kroppen, er der ikke så meget politiet kan gøre. Og ja, de narkomaner, som er så langt ude, er egentlig nok bedøvende ligeglade med at blive stoppet af politiet. Men hvor går grænsen ellers for, hvornår politiet skal gribe ind ved noget ulovligt, og hvornår de skal se igennem fingre med det?
Celeste Liva 19/5 2010 - juli 2011 Dressur underviser søges!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| griner... |
|
|
Vi ved da udemærket godt, hvor grænsen for politiet går, m.h.t at gribe ind overfor ulovligheder.. Det er når vi har glemt kørekortet, fordi vi bare skulle ud til hesten, når vi kører 90, hvor man må køre 80, når vi lufter vores hund uden snor, når vi har 25 kilos overvægt i traileren... Men, lad os da bare fortsætte med at lade narkomaner stikke sig i uhumske omgivelser, med usselt værktøj. Så kan vi rene, fine ordentlige mennesker køre os en tur i vores fine bil, med de nye vinterdæk vi fik "billigt" i dba, og som blev monteret sort, medens vi ryger de smøger moster oda har købt billigt fra den polske lastbilschauffør, og glæder os til at den lokale tømrer kommer og skifter tagplader på søndag, og heldigvis ikke behøver sikkerhed og stillads, da det jo er en "vennetjeneste". Men vi kan sandelig ikke bede politiet om at lade nogle sølle, fortabte og forsømte skæbner være i fred. Så kunne det jo være, de kom efter os..
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fixerum |
|
|
jeg kan godt se pointen i at indrette lokaler hvor misbrugere kan tage deres stoffer. I sønderborg har vi to skurvogne hvor de socialt udsatte har mulighed for at være, dette ud over kirkens korshærs varmestue. I skurvognene kommer politiet kun hvis de leder efter nogen, ellers ikke.. ved siden af skurvognene er der toiletter med kanylebokse, for at kanylerne ikke skal ligge og flyde rundt omkring - og tro mig, misbrugerne er faktisk meget obs på ikke at lade noget ligge og flyde rundt. I skurvognene er det forbudt (interne regler) at fixe, og det er forbudt at sælge til nogen under 18 - og der må ikke komme nogen under 18 - og det er regler de socialt udsatte selv har været med til at stille op.. det er ikke personalet i hverken varmestuer, fixerum eller gadesygeplejeskernes job at blande sig i hvad og hvor meget der bliver indtaget, og de skal heller ikke blande sig i afvænning på nogen måde. Der tror jeg at mange tager fejl. Personalet er klar til at vejlede HVIS den enkelte ønsker vejledning. Så min mening er, at lad os endelig få nogle fixerum hvor der er mulighed for hjælp hvis der skulle gå noget galt, hvor der er mulighed for rene kanyler så der er mindre fare for smitte af diverse sygdomme, eller spredning af bakterier.
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu er der jo allerede fixerum i DK, kan ikke huske hvilken frivillig organisation der stod bag. Men kan huske en dokumentar om det. Forskellen nu her ligger vel i, at det bliver staten der står bag. Og det synes jeg er problematisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fixerum??? |
|
|
Er fuldstændig enig med gozone. Hvad dælen er det nu lige for noget... Og ja, hvor går grænsen egentlig for, hvad politiet skal lukke øjnene for... Der kan jo sidde en betjent i de hersens fixerum, og så kan narkomanerne jo selv bestemme, om de vil fixe og blive snuppet på fersk gerning, eller om de måske kunne overveje, om det de har gang i nu er særlig smart... Jow jow, men de er jo nogle afhængige stakler. Sikkert, men stoffer er nu engang ulovligt, om man er afhængig eller ej. Jeg står overfor præcis samme problem, hvis cola engang blir ulovligt Så forventer jeg ikke et speciel "cola-rum" til mig, fordi så ligger mine flasker jo ikke i naturen og sviner... Så vil jeg sgu også have en bank, hvor man helt legalt (og med personale, der står til rådighed og vil hjælpe med et smil) kan begå et røveri, for jeg mangler penge, og har lidt under denne mangel i rigtig mange år. Så det må vel snart være på sin plads, at jeg får lidt hjælp, så min hverdag kan blive lidt nemmere... og lovlig... på alle mulige måder... også de ulovlige  Det kan da godt være, at de er en flok stakler, der er så langt ude, at de ikke aner noget og er håbløse at redde og ikke kan tænke selv osv, men de valgte selv at starte deres misbrug, og dengang var det sørme også ulovligt. Og hvem betaler egentlig for det her gilde?? Enten er det alle os andre, eller også tager de selv deres "sager" med, og hvor passer "mindre kriminalitet" så lige ind i billedet??? Nej, jeg forstår det ikke. Jeg synes "tvunget afvænning" ville være mere passende... Men nu er jeg jo heller ikke en stakkels afhængig, så jeg ved nok ikke, hvad jeg taler om...
Skrev hende den tykke, som er blevet mor... Alle mennesker er født lige dumme - nogen får bare mere ud af det end andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
At fixerum er et super tiltag, som burde være igangsat for mange år siden, ligesom fri heroin til de narkomaner, som kan tåle det, og opfylder betingelserne herfor. Politiet går som regel ikke efter den almindelige gadenarkoman uanset hvad, så på det område vil der ikke være forskel, med eller uden fixerum. Jeg tror, at de af os, som er tolerante overfor dette og lignende forslag er os, som arbejder med målgruppen, eller de som har det helt inde på livet, og dermed har indsigt i problematikken. De politikere, som nu indretter fixerum på gaderne har jo i flere år forbudt rygning på offentlige steeder, men har selv rygerum på Borgen.
Slyngebørn Købes: DVD/VHS med Traktor Tom, Lille røde traktor og Byggemand Bob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Politiet har da også rig mulighed for nu at køre ned på vesterbrogade og fange en masse stofmisbrugere. De fleste hænger ud det samme sted, og sidder og stikker sig åbenlyst på gaden.
Så synes bestemt ikke at forslaget skal droppes på baggrund af, at man ikke ved i hvilken grad politiet skal opretholde loven - for som sagt, så har de ligeså rig mulighed for at snuppe dem hvadenten der er et fixerum eller ej.
Når det er sagt så synes jeg at det er et rigtig godt forslag. Jeg har selv arbejder på vesterbrogade, hvor der opholder sig rigtig rigtig mange. De er bestemt ikke behagelige når de ikke har fået deres stoffer, og har flere gange oplevet at komme ud til en cykelkurv med en kanyle i 
Så jo tak - misbrugerne væk fra gaderne, lad os få nogle ordentlige kontrollerede forhold, så børn kan lege i sandkassen uden at stikke sig på en kanyle, og jeg selv kan komme ud til en cykel uden en klam kanyle i!
Hilsen Patricia "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Sjovt nok, så er det sg* snart mere ulovligt at ryge end at tage stoffer... Og rygning er nok snart også lige så dyrt som at tage stoffer.. Men vent?..?..?... Så kan rygere jo bare blive kriminelle for at få råd til smøger, OG få indrettet specielle rygehuse rundt omkring, så de ikke generer andre borgere med uhumske cigaretskodder og aske?? Puha-da.. Rygere er jo tit ligeså afhængige som narkomaner, og lige så lidt interesserede i at stoppe med at ryge, så det må da bestemt blive HELT på højde med narkomaner... Bortset fra at rygere som regel ikke tumler rundt og er skæve eller høje af deres cigaretter.. Nåja, og så er de heller ikke "nødt til" at lave indbrud eller overfald for at få råd til smøgerne.. Endnu, ihvertfald... Men, såsnart prisen på cigaretter bliver høj nok, og man "er nødt" til at begå kriminalitet for at få råd, så bliver cigaretterne nok også betalt af staten, fordi de er jo ufatteligt synd at man ikke kan opretholde sit "misbrug" uden at være kriminel?? Og det samme gælder vel for de "slik og cola-afhængige" der heller ikke har råd til deres daglige "fix" af sukker... De skal vel også have slik og sodavand betalt af staten så????.. What the he** is the World coming to, helt ærligt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gozone |
|
|
Ha ha, lige mine ord. Det er så langt ude, så jeg kan slet ikke sætte ord på min mening omkring det. Ja, lad os alle blive nogle kriminelle stakler, så får vi nok den hjælp, som vi behøver 
Skrev hende den tykke, som er blevet mor... Alle mennesker er født lige dumme - nogen får bare mere ud af det end andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fixerum |
|
|
til fixerum! Det er en pisse god idé! Jeg synes ikke, at man på nogen måde kan sidestille heroin misbrug med andre misbrug, som fx rygning og sukker - jeg synes faktisk også, at det er langt ude at foreslå dette! At komme ud af narkomani er ikke ligesom at stoppe med at ryge. Overhovedet. Fixerummene er et trygt sted, hvor der er professionelt personale tilstede, sterile kanyler osv - det er en måde, at lægge en dæmper på vold og også spredelse af livstruende sygdomme, som fx HIV. Fuld opbakning til disse steder og til personalet - og er desuden også enig i, at heroin skulle legaliseres til de narkomaner, som kan tåle det. Mht til politiet - som mange andre har nævnt, så er de ligeglade med den individuelle narkoman. Jeg har da set politiet være til stede udenfor Mændenes Hjem på Istedgade, når der blev fixet. Og hvis politiet brugte tid på at inkassere dope til et enkelt fix, så ville jeg synes, at det var rimelig tåbeligt, og spild af tid og ressourcer - det har jo ingen betydning. Meeeen, det er jo bare min mening. Synes, at det er spændende debat, og var positivt overrasket over, hvor mange, der er positivt stemt for disse fixerum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Er meget enig med Cecilie (Odgaard). Synes på ingen måde man kan sidestille et sukkermisbrug, med heroin som kan have ødelæggende og dødelige følger 
Jeg tror ikke der er nogen der beundre det de gør, men faktum er at de gør det!! Og rigtig rigtig rigtig mange dør af det. Vi bliver nød til at åbne øjnene.
Hilsen Patricia "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Som udgangspunkt er jeg for forslaget. Væk fra gaden og væk med alle de inficerede kanyler. Men jeg tænker også, at det måske gøres lidt for legalt ved, at man ligefrem indretter fixerum? Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, om det egentlig har betydning.. ALtså om man sender et signal om, at det er legalt at fixe? Eller at denne tanke er, at stille tingene noget på spidsen og måske lidt naivt tænkt af mig..
*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen *** Zar Chiquita Grøndalgaard´s Mademoiselle Starlight´s Sidney Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567543 |
| Forfatter:  |
Assisi |
| Dato:  |
26-11-2011 17:16 |
|
Piratos og Gonzone: I burde virkelig holde jeres mund, når I absolut ikke aner en fis om, hvad i taler om. At sidestille narkomaner med et Cola misbrug eller andet plat, er virkelig væmmeligt at læse og jeg synes det er trist, at mennesker på samfundets absulut laveste skal latterliggøres på den måde. Det i skriver ville være det samme som at forbyde en der havde fået hugget armen af smertestillende eller en skizofren at tage sit medicin. Man bliver altså ikke bare lige narkoman af ingen ting. Mange er vokset op i familier (eller mangel på samme) med alvorlige misbrugsproblemer, incestofre, vanrøgtet og mishandlet (som børn) og psykisk syge. Man bliver altså ikke narkoman/misbruger af ikke at få det PS3 spil man ønskede sig i julegave, hvis det er det som I tror? Jeg havde kendskab til en på et tidspunkt, som kom ud i et misbrug af at have mistet sin kone og 2 børn i en ulykke. Han havde intet tilbage. (det var dog et alkoholmisbrug) Det er bare ikke ok, at disse mennesker bliver behandlet som affald. For de er også mennesker som har været børn engnag og som har haft håb og drømme som alle andre. Og hos nogle gemmer der sig måske stadig et lille håb om et bedre liv. Hvad mener I, nu når i ikke går ind for fixerum, at der skal ske med disse mennesker? Hvad ville alternativet være? At forebygge folk får et misbrug ville helt sikkert være det bedste. Men der er lang vej endnu. Og nej - selvfølgelig vil der ikke blive flere misbrugere af, at man opstiller fixerum. Ville I selv få tanke om at blive narkoman? Og hvis nogle skulle være i tvivl, så ja, så går jeg så absolut ind for det og jeg går så absolut ind for lægeordineret heorin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Assisi |
|
|
Uanset af hvilken årsag man er kommet i det miljø, så er narko FORBUDT!!!!! Det er smertestillende og medicin ikke, hvis man skulle være så uheldig at få hugget armen af  Jeg synes det er langt ude, at flytte fixeri fra gaden ind i nogle rum. Jeg mener, som jeg også skrev tidligere, at de skal på afvænning, hvad enten de vil eller ej. For det de laver er ikke lovligt, lige som indbrud, vold, mord osv heller ikke er. Har du slet ikke fattet noget af det, vi har skrevet??? Og man kan faktisk godt være lige så afhængig af cola, cigaretter osv, som af alt muligt andet. Cecilie (Odgaard): Legalisere heroin til de, der kan tåle det... findes der virkelig mennesker, som kan tåle det????? Jeg troede det var et dødeligt stof, men jeg må jo så åbenbart være total uvidende... på trods af, at jeg faktisk havde en fætter, som døde af det... Folk skal ikke have lov til at gøre ulovlige ting, uanset i hvilken kategori det er. Så vil jeg også have lov til at køre for stærkt, hvis jeg er sent på den... HALLO mand!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piratos |
Assisi |
26-11-2011 17:59 |
|
Ja det er ulovligt, men det argument kan ikke bruge til særlig meget når vi snakker om syge mennesker. Folketinget har vedtaget loven, men hvem har i den situation hørt den syge narkoman som har brug for sit stof? Desuden kan du stikke din sammenligner op et vis sted, hvis du kører for stærkt kan du slå folk ihejl, stikker du dig med et narkotikum skader du dig selv og heri ligger hele forskellen. Tænk at være så besat af en lov, at man glemmer mennesket bag. Er det også okay at stene mennesker, som der (muligvis) står i en lov i mellemøsten? Gider du ikke vise mig den videnskabelige undersøgelse som viser, at man kan være ligeså afhængig af Cola som af heorin?? Jeg synes stadig du latterliggøre disse mennesker. Og nu sammenligende jeg ikke om det var lovligt eller ej. Men smerten/ubehaget ved ikke at få det stof, som ens krop har brug for. Jo, jeg har fattet hvad i skriver og jeg finder det skræmmende at man kan have så lidt indsigt i noget og så stadig vil udtale sig om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Assisi |
|
|
Jooo... men det er faktisk muligt at leve uden de stoffer i kroppen, så det argument kan du da vist godt stikke op et vis sted... Det er jo ikke ligefrem mad og drikke vi snakker om her, som man rent faktisk SKAL have, for at kunne leve. Må jeg så også godt røve en bank, når nu jeg har brug for penge...??? Det kan da være ligemeget hvad loven siger, jeg skal jo bruge penge for at købe ting og sager... Så må man jo tænke på stakkels fattige mig frem for den dumme lov, som ikke spurgte mig først... Jeg sammenligner et gøre en ting, der er ulovlig med en anden ting, der også er ulovlig. Det er da ligemeget, hvem det skader. Så længe loven siger, at man ikke må, så MÅ MAN IKKE. Jeg ved, at narko er ulovligt, mere behøver jeg ikke at vide, for at have en mening. Jeg har mistet en fætter til stofferne. Ham kunne jeg have haft endnu... Så jeg er ret sikker på, at stoffer ikke er nødvendigt for at leve... men man kommer tættere på døden. VÆK med det L....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234543234 |
Assisi |
26-11-2011 18:32 |
|
Piratos, jeg opgiver. Tror simpelthen ikke du forstår (eller ikke vil) hvad jeg skriver. Og jeg er så også en af dem, som til nøds godt kan forstå, at folk kan blive drevet ud i fx. bankrøveri... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piratos |
|
|
Piratos - ja, til de der kan tåle det ud fra en medicinsk vinkel - du kan fx læse denne beskrivelse fra Reden: www.redenkoebenhavn.dk/ ?pid=85&sub=49 omkring lægeordineret heroin, og denne artikel fra Berlingske fra 2010 omkring forsøg med lægeordineret heroin i DK - www.b.dk/danmark/fin-start-med- laegeordineret-heroin Jeg er selvfølgelig ked af, at høre det med din fætter. Jeg er stadigvæk uenig i, at man kan være lige så afhængig af cola og sukker osv - det forstår jeg ikke, og jeg vil meget gerne læse noget omkring det, hvis du kender til kilder, som bakker denne teori op. At flytte fixeriet til sikre lokaler kan jeg kun se er positivt. Som P Jørgensen skriver, så er det altså ikke sjældent, at man kan finde brugte kanyler på legepladsen, i opgange og andre steder, i hvert fald i KBH. Da jeg var lille, så har vi tit fundet kanyler med blod på - jeg tror personligt, at min mor fandt det temmelig stressende, på trods af, at have advaret mig, så er det nok ikke særligt fedt at vide, at ens 5-årig kunne komme til at stikke sig på legepladsen... Jeg er også enig i, at behandling i form af afvænning selvfølgelig skal tilbydes, men det er ikke bare ligeså. Jeg synes ikke bare, at man kan køre en bil ud på Istedgade (eller andre steder) og så proppe narkomaner ind i den og tvangs-afvænne dem - kan ikke lige se, hvordan det skulle have positive resultater + man kan altså ikke behandle andre mennesker sådan! Jeg er ret sikker på, at afvænning primært har positive resultater, når patienten samarbejder - retten til forsat misbrug har man trods alt, hvis man ikke ønsker hjælp. Det er jo ikke ulovligt at være narkoman! Desuden, så ser jeg også fixerummene som et positivt tiltag idet, at narkomaner, som ønsker hjælp jo netop har noget kvalificeret personale at gå til i form af medarbejdere og frivillige i fixerummene. Det er et sikkert miljø både sygdomsmæssigt, men også for tilbud om mental hjælp. Som Assisi siger, så tror jeg simpelthen ikke på, at der kan komme flere narkomaner af, at man har fixerum - jeg tror snarere, at der kommer flere narkomaner i afvænning pga disse fixerum + færre kriminalitet og dødsfald. Cecilie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| P Jørgensen |
|
|
Det HAR jeg da gjort. Folk skal på afvænning, så de ikke tager stoffer. De skal ikke bare flyttes, for at være ulovlige et andet sted. De skal slet ikke gøre det. Assisi: Nej, kan bestemt ikke forstå argumentet, at de ligefrem har BRUG for deres stoffer, for at kunne leve. Det kan godt være de synes de har det hårdt osv, men livet blir nok ikke hverken lettere eller bedre af at leve i en evig rus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evig rus |
|
|
Jeg tror bestemt ikke, at man lever i en evig rus, som narkoman - snarere et evigt helvede (undskyld, tillægskommentar til mit tillæg længere oppe)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Cecilie 
Som Cecilie skriver kan du jo ikke tvangsindlægge folk til afvænning. Men som jeg har forstået det, så bliver det her fixerum tilknyttet noget professionelt personale, hvoraf narkomanerne også har mulighed for at få hjælp til afvænning 
Og hørte i tv-avisen, at i andre lande hvor de har samme koncept med fixe-rum, der bliver afvænnet langt flere narkomaner, end lande hvor man ikke har det, og hvor de bare er overladt til sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Sjovt som nogen kan bilde sig ind at DE kan vurdere om hvorvidt andre, de ikke kender "ved en fis" om et givent emne.  Endnu mere spøjst er det at de tilmed beder andre om at tie stille i en debat??.. Hvorfor skulle nogle have "vetoret" i en åben debat? Ja, jeg havde også en kammerat, der er død som følge af misbrug, men det ændrer overhovedet ikke på min holdning.. Han startede selv det misbrug, og det blev så enden på hans liv.. (Han kravlede op i et stillads i en rus, faldt ned og fik nulstillet sit cpr-nr lige på stedet).. Derudover har jeg tidligere kendt flere der er startet med hash og pot, fordi "det er jo heeeelt uskadeligt, og de kan saaaaagtens styre det"... Næh, det kunne de så ikke, og jeg aner ikke hvad de monstro kan have fortsat med senere i livet, da jeg ikke har noget med dem at gøre længere.. Og uanset hvor hidsig andre personer her i tråden kan blive, så ændrer det ikke det mindste ved det, jeg skrev tidligere. Narko ER ulovligt, og det kan ikke passe at STATEN skal støtte op om den form for misbrug, og det var vist også det, tråden handlede om?? Jeg har meget svært at se logikken i at legalisere noget, fordi de der begår ulovlighederne er nogle "stakler"... Folk der begår ulovligheder for at skaffe penge til feks. dummebøder fra rockere, er de også stakler, der skal fritages for straf, fordi de jo "havde en god grund"???.. Og når man så har "en god grund", så trækker man fribillet i retssystemet?? Ja, det ER da trist for mange narkomaner, og mange lever jo egentlig også forholdsvis fint, selvom de indtager stoffer ind imellem, men jeg tror nu også at en bedre indsats for at få dem i afvænning, tvang eller ej var langt bedre, og det kan da godt være, der er nogle tilknyttet fixerummene, der kan give en folder om afvænning, men jeg kan til stadighed ikke forstå støtten til dette ønske om at legalisere noget så ulovligt og skadeligt som narko?? Og det er uanset om "jeg aner en fis" eller ej, for det har ikke en hujende sk*d med det at gøre, men derimod en anden mening om en ting, som nogle åbenbart bare ikke kan tåle man har..  God aften..  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det er da fuldstændig hul i hovedet at legalisere heroin før man gør det med hash... Hash kan have en gavnlig virkning på visse sygdomme, det har jeg aldrig hørt at heroin skulle kunne. Ja, det er nogle stakler der sidder og fixer men det er nu p*sse ulovligt, og de kunne bare lade være med at starte. Tro mig, jeg synes sq også livet er noget l*rt når jeg er i en periode hvor medicinen skal ændres, men sådan er det bare... Og der er behandlingsmuligheder. Så må de benytte dem. Der må ikke laves rygerum nogen steder, men det er helt fint med fixerum (Kan de ikke også få en psykose når de er høje? Og dermed gøre skade på andre folk? Så kan det jo faktisk være mere skadeligt end cigaretrøg som MÅSKE kan gøre dig syg) Og staten skal støtte deres forbrug? De penge må sq kunne bruges bedre andre steder. Og det er sq da belastende at få en fartbøde for måske at køre 10 km for hurtigt når man ved at politiet ville være mere gavnlige omkring narkomanerne. Jaja jeg er sq selv ude om at jeg kører for stærkt for jeg kan bare lade være. Men narkomanerne kunne f*nme også bare lade være med at starte på det l*rt.
Belinda " selv den længste rejse starter med et skridt" Dalai Lama Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og miljøvenlige vokslys. Skriv PB for y ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarter spurgte |
|
|
"Hvad er din holdning til det? tror du at det vil gøre mere skade end gavn, men lovlige fixer rum?" Det har jeg svaret på højere oppe. Jeg respekterer, at det ikke alle her i "verden" som er enige med mig i, at det er en god idé med fixerum, og lægeordineret heroin. Jeg kan så bare ud fra min erfaring med misbrugere se en nødvendighed i disse tiltag. Man kan ikke bare afvænne misbrugere med tvang, og det er uanset misbrugets art og omfang, idet en afvænning omhandler både fysisk og psykisk afhængighed. Den fysiske afhængighed kommer man rimelig godt over i løbet af en kortere periode. Den psykiske afhængighed er derimod en langvarig proces, som i bund og grund på godt dansk handler om, at man ændrer adfærd og livsstil. Det er svært, at sammenligne med noget, som alle kan forholde sig til, men en ting kan være svær overvægt, der handler det jo heller ikke om, at folk bare skal tage sig sammen, og lade være med, at spise usundt, og begynde på motion. Man er uanset hvad nødt til, at finde årsagen til misbruget, have støtte til, at ændre livsstil og adfærd, ellers lykkes det kun for meget meget få. Ligesom man er nødt til, at have viljen og erkendelse til, at stoppe et misbrug. Det er en meget lang psykologisk proces, nogle kender ikke andet, fordi de er ud af et miljø og en social arv, som har gjort, at de er narkomaner, alkoholikere osv osv. Nogle er måske startet fordi de har set det som eneste løsning, for at glemme andre og mere ubehagelige ting. Dertil er der så også de mange, som har en egentlig dobbeltdiagnose, dvs at de bruger misbruget til, at medicinere sig selv med. De kan kun behandles, hvis der er ressourcer til en ordentlig parallelbehandling, og det er der ikke mange steder, medmindre man selv er økonomisk rustet til, at kunne betale for en behandling i det private. Jeg ønsker ikke, at ændre nogens holdning, og det tænker jeg heller ikke, at jeg skal. Jeg kunne dog håbe, at der med tiden bliver en større forståelse for disse mennesker, som ikke har lært eller kan handle på andre måder, end ved at have et misbrug af forskellig art. Stoffer er ikke lovlige, og misbrug er meget usundt, og meget ressourcekrævende, det er der ingen tvivl om, og på længere sigt ville det være rigtig godt, hvis man kunne bruge flere ressourcer på, at forebygge problemerne, istedet for at behandle, men det er jo ikke noget man gør fra den ene dag til den anden. Derfor laver man nogle tiltag i begge retninger, hvilket jo er bedre end bare, at lade stå til. Vedr. rygerum må jeg da så komme med et personligt og surt opstød. Hvorfor må der være rygerum på Borgen, som er en offentlig arbejdsplads, når jeg ikke iflg. loven må have et rygerum på min offentlige arbejdsplads??? Det er da dobbeltmoral.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silas... |
|
|
Jeg er måske kold og kynisk, men jeg tænker bare, at ser man en mand begå røveri, så blir han straffet... hvorfor skal stofmisbrugere så ikke straffes, når nu de gør noget, der er lige så ulovligt?? Ja ja, så skal vi være menneskelige og tænke på deres psyke og forfærdelige livsstil osv, men de gør stadig noget ulovligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fixerum |
|
|
B-King - heroin er faktisk medicin, det er et morfin. Jeg vil vove at påstå, at det er mere bevendt som medicin en hash er. Men jeg er enig med dig, jeg synes også fint, at hash kan anvendes, hvor det har en funktion. Gozone - jeg synes faktisk IKKE at staten legalisere heroin-misbrug ved oprettelsen, snarere, så synes jeg, at staten vedkender sig et problem og tager ansvar for det, hvilket jeg personligt er meget positivt stemt for. Der er godt nok mange regeringer på verdens plan, som er fuldstændig out of touch med deres befolkning, og ALDRIG tager ansvar for noget. Fixerummene bliver jo ikke et paradis for junkier, hvor de vælter rundt i heroin. Det bliver lokaler med sterile nåle og sundhedspersonale, som er i god potition til at skabe en kontakt med de misbrugere, som ønsker hjælp ud af misbruget. Man kan altså ikke tvangs-afvænne, det tror jeg simpelthen ikke ville virke. Mht til lægeordineret heroin - du kan fx klikke på det link, som jeg indsatter fra Reden og Berlingske omkring lægeordineret heroin, hvordan det virker, hvem der er berettiget (nemlig kun særlige tilfælde), og hvilken effekt det havde, da man kørte et forsøg med det i DK i 2010 (ja det gjorde vi nemlig). Jeg synes, at alle har ret til en holdning i denne debat. Jeg synes også det er fint, at nogen tror, at jeg er tosset pga min - jeg synes ligeledes, at det er et langt-ude menneskesyn andre ligger for dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Narkomanopotek |
|
|
Jeg synes, at man burde indføre flere narkoman-apoteker, hvor misbrugerne kan komme og få deres fix af uddannet personale. På den måde kommer der måske færre stoffer i omløb, mindre kriminalitet og færre overdosis.
Venlig hilsen M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Altså, med hensyn til ønske om evt. afvænning, så er jeg temmelig sikker på at en misbrugers sagsbehandling meget gerne vil hjælpe med at etablere kontakt til en afvænningsklinik, hvis misbrugeren SELV ønsker det.. Hvis de ikke SELV ønsker afvænning, så er det vel ligemeget om det er en medarbejder i "nærområdet" der kan hjælpe, eller en "almindelig" sagsbehandler.. Og at staten vedkender sig SIT ansvar ved at etablere de her fixerum? Hvordan kan det blive statens ANSVAR???... Det kan da kun blive statens PROBLEM.. man kan da ikke holde staten ansvarlig for at man SELV kommer i et misbrug?? Ens sagsbehandler siger vel ikke: Uh, ja du har godt nok et lidt skidt liv.. Tag du at begynde at tage stoffer".. (Det håber jeg da ihvertfald ikke. ) Men nej, jeg er nok bare gammeldags og af den holdning at laver man noget ulovligt, ja så skal man straffes for det, og bliver man så sat bag lås og slå, og ryger i en tvungen afvænning, så kunne det vel OGSÅ være en vej ud af misbruget?? Flere andre typer kriminelle får da også tvangsbehandling er for deres "problemer"? Feks. spritbilister, der SKAL modtage antabus om en del af deres straf, og voldsforbrydere, der deltager i "vredes-kurser" eller hvad de nu hedder, og som så skal vurderes af kvalificeret personale igennem behandlingen.. Ja, narkomaner som tager ulovlige stoffer burde også kunne idømmes en behandlingsdom, i form af afvænning, ganske som mange andre typer af "tvangstankestyrede kriminelle" bliver det.. Feks.. Hvad med voldtægtsforbrydere og pædofile?? Er de også nogle "stakler" som man ikke behøver at prøve at ændre adfærd hos?? (Her er jeg jo så også af en helt personlige mening at disse typer skulle kastreres mekanisk, altså IKKE noget med piller, men mere noget i stil med en fjerkræsaks)... Ja, det er hårdt og kontant, og jeg har heller intet imod at livstid ER livstid, og ikke bare et kort ophold som herhjemme i dag.. Generelt er retssystemet ALT for slattent, hvilket i MINE øjne er grunden til det niveau af kriminalitet vi har i dag, specielt den meget voldelige type.. Og er der ikke nok værelser i fængslerne i dag, ja så må de proppe nogle flere ind på hvert værelse.. Det er jo ikke meningen at det skal være hyggeligt at sidde i fængsel, og ofte for mig så handler det ikke så meget om nødvendigvis at få de hårde kriminelle på bedre tanker, men i højere grad om at beskytte resten af befolkningen fra dem.. Her menes altså mordere, meget grove voldsmænd osv.. Jeg tror at den store forskel på folks meninger om det her emne bunder i folks forskellige opfattelse af folks frihed OG en stats mulighed for at indskrænke denne til et absolut minimum, hvis ikke man følger reglerne.. Det har intet som helst med medmenneskelighed eller menneskesyn at gøre, men opfattelsen af rigtigt og forkert, OG størrelsen af de konsekvenser som fejltrin bør give..  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gozone |
|
|
Okay, jeg er så ikke enig i, at det ikke har noget med menneskesyn at gøre og blot er noget med, hvad der er rigtigt og forkert. Men ja, du har ret i, at jeg på ingen måde går ind for, at en stat skal stjæles AL ens frihed pga et misbrug. Og så lige en rettelse - jeg skrev ikke, at det var statens ansvar, at der er narkomaner, men at det var positivt, at regeringen erkender et problem, og derefter tager ansvar for en løsning. Man kan sgu ikke putte alle problemer i fængsel ligeså vel, som man ikke kan putte alle på tvangsafvænning. Hvem skulle gøre det, hvor skulle de være, hvem skal betale?? Det kan jeg ikke se er løsningen. Og ja, måske er jeg en blødsøden, venstre-orienteret person, men det vil jeg trods alt hellere være en hård, diktatorisk og konsekvent (ikke for at sige, at du er dette - bare en ligeså ekstrem sammenligning). Jeg tror ikke, at en totalitær og undertrykkende fængels-stat er vejen frem. Men måske vi bare kan være enige om at være uenige? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg får sikkert mange høvl for det her, men så må det være sådan.. Har ikke læst alle indslag Jeg har kendt flere misbrugere og har levet sammen med en alkoholiker/misbruger.. Og spørger de mig så skal alle pengene bruges på at lave en stor bygning hvor vi lukker alle narkomanerne inde og så kan de komme ud når de er clean. Jeg VIL ikke betale til at de kan udfører deres ulovligheder nogen steder. De tog et valg den dag de valgte at blive misbrugere og jo DE tog selv valget, man har altid et valg, det er ikke sikkert man bryder sig om det, men man har altid et valg om at gøre det eller lade værre... De dage hvor jeg har ondt af den slags mennesker er forbi, de ødelægger livet for familie og venner og for dem selv. De kan måske få hjælp til at komme ud af det, men vil ikke betale til at de forstætter med at sprede deres ulækre ulovligheder og såre andre mennesker..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Cecilie> Jeps, jeg tror også vi må ende med at være enige om at være uenige, og det er jo også fint, for hvor ville debatter og diskussioner blive af, hvis alle var enige?? Hold da op, alt ville blive kedeligt, LOL.  Og ja, ganske som du måske kan fremstå som venstreorienteret, som fremstår jeg nok som højreorienteret, hvilket jeg også er, også i valgsammenhænge.  Hav en god dag, uanset om i er til højre, venstre, oppe eller nede eller bare midt imellem.  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tvangsafvænning |
|
|
Hvem skal betale for tvangsafvænning... Ja, det skal staten vel... Vi kan da bruge fixerums pengene til afvænning. Hvordan man skal gøre ved jeg ikke, men ja, det kunne da være en ide at bygge en kæmpe bygning og putte dem alle sammen derind, og låse når vi går. Så kan de komme på fælles afvænning. Jeg er altså ikke en kold hjerteløs person, men lige på det her område, der er jeg sgu nok alligevel. Jeg ser ingen grund til at tage mere hensyn til en slags kriminalitet end andre. For så VIL jeg også have lov til at køre i super duber mega fart, hvis jeg er sent på den. Og det er der jo ingen, der går ind for, vel!!! Det er jo ikke synd for mig, at jeg er sent på den. Det er min egen skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piratos |
|
|
"Jeg er måske kold og kynisk" Det ved du mere om end jeg. Jeg ved, at jeg ikke har skrevet det om nogen i denne debat, og jeg har ej heller nogle intentioner i den retning, da jeg ikke ser nogen grund til, at gøre andet end, at komme med mit faglige synspunkt i denne sag, ud fra den erfaring, som jeg har gjort mig igennem årene med misbrugere og psykisk syge misbrugere. "ser man en mand begå røveri, så blir han straffet... hvorfor skal stofmisbrugere så ikke straffes, når nu de gør noget, der er lige så ulovligt??" Det spørgsmål må du stille til de rette myndigheder. Jeg er fuldstændig enig. "Ja ja, så skal vi være menneskelige og tænke på deres psyke og forfærdelige livsstil osv, men de gør stadig noget ulovligt." Nej, det skal vi ikke være, men det kræver en forståelse af deres situation, årsager m.m. at kunne behandle dem. Gozone: En medarbejder i nærmiljøet kan have nemmere ved, at arbejde med motivationen hos en misbruger end en sagsbehandler på kommunen, som kun ser dem en gang om måneden eller mindre. Jeg synes ikke, at du har en gammeldags holdning til straf, jeg vil også til enhver tid mene, at man skal straffes, når man ikke overholder gældende lovgivning, men politiets prioteringer og ressuorcer er bare ikke til, at de går ud på gaden, og henter enhver misbruger ind til straf og behandling. At flere kriminelle er i behandling med Antabus, vredesgrupper osv, det er noget som er slået alt for stort op af Nyhederne, Station 2, Krimi 5 m.fl. for det er desværre langt fra virkeligheden, ligesom rigtig rigtig mange andre ting heller ikke er så rosenrødt, som det bliver fremlagt. Ja, på HN kan man altid være enige om, at være uenige, men så længe der er plads til alle, so be it  God dag til dig også  Tenna: Et enkelt spørgsmål, Har man et valg, når man er født ind i miljøet, og ikke kender andet, og derfor starter med misbrug allerede som 6-årig? Har du ikke også haft et valg, da du var i relationen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil gerne.. |
|
|
se statestikker på at staklerne starter op som misbrugere som 6 årige.? Jeg har ikke så meget at sige til denne debat, udover at jeg ikke har meget til overs for misbrugere..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345654354 |
Assisi |
27-11-2011 20:02 |
|
Gonezone: Mener Du, at stofmisbrugeren som sidder bag en lokalbanegård og stikker sig i armen skal straffes på som en pædofil der forgriber sig på et barn? Er det kun mig som kan se, at der er kæmpevid forskel? Om pædofile er nogle stakler? Desværre er det jo sådan, at bliver du misbrugt som barn, så er der også sandsynlighed for, at du selv vokser op som 6misbruger. Et stofmisbrug er jo symptombehandling. Fx. hos ubehandlede skizofrene er der mange som selvmedicinerer sig selv med narkotika. Men okay, lad os da bare smide disse voldsomme kriminelle mennesker i fængsel. Det gør jo noget ulovligt, så selvfølgelig er de ikke mere værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Assisi |
|
|
Næ, det er de ikke. En bankrøver kan vel også have et eller andet fra sin barndom som gør, at han kom til at røve en bank... Men ingen sympati der. Jeg tror Gozone mener, at stofmisbrugere bør straffes, fordi de gør noget ulovligt, ligesom den pædofile gør. Det er vel heller ikke andet end fair. Man skal jo følge loven i dette land, og det kan man vist på en måde godt sige, at stofmisbrugere ikke gør. Så nej, ingen kæmpevid forskel der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil sgu også gerne se statistikken for dem som starter som 6 årige???!!! Silas : Jo jeg havde også et valg og jeg valgte at give 10.000 forsøg på at hjælpe, være forstående, betale for behandling og psykolog, dreje min hverdag så alting handlede om hans problemer og hans behov. Men til sidst måtte jeg tage et nyt valg og det var at leve for mig og min søn, og det indebære desværre at jeg måtte lade ham sejle i sin egen søn, men jeg valgte at mit liv er for kort til at leve med en som ikke vil hjælpes og som konstant ødelægger livet for alle omkring sig... Men jeg har ikke længere ondt af folk som ikke søger hjælp. De har min sympati når de er i behandling og kæmper, men dem som sidder hjemme i sofaen og synes at alting er så synd for dem, de får intet af mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skrev ikke |
|
|
At det var alle afhængige, som startede som 6-årige. Jeg skrev det fordi jeg igennem mit arbejde har mødt mennesker, som er begyndt meget tidligt med alkohol og hash, og jeg har mødt mennesker, som er startet med alkohol som 6-7 årige, fordi det har været en del af den sociale arv. Om der findes statistikker over dette, måske. Jeg har ikke søgt efter det. Tenna: Jeg har haft en veninde, som også i mange år var medafhængig, og gjorde alt for, at hjælpe osv osv, og jeg ved, at de valg man skal træffe som medafhængig for, at forlade den afhængige er lige så svære, som når den afhængige skal foretage et valg i forhold til, at ophøre med misbrug. Ligesom den efterbehandling det kræver er lige så svær for den afhængige, som det er for den medafhængige. Så ja, det er da "bare" et spørgsmål om valg, men valgene kan være så uendelig svære.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|