Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bioteknologi
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 17:17

Hej alle sammen,

Jeg går i STX, og her til december slutter grundforløbet, hvilket betyder, at jeg endeligt skal vælge mig ind på en studieretning.

For lige at komme med lidt baggrund omkring mig selv, så startede jeg i sommers på det gymnasie og den studieretning, som var min 1. prioritet med biologi A, matematik B og psykolgi C. Mine planer var så at hæve matematik til A-niveau, men af forskellige årsager er jeg nu skiftet til et andet gymnasie, hvor jeg søgte om at komme ind i en klasse med samfundsfag A, matematik A og biologi B.

Der var ikke plads i den klasse, så jeg er endt i en meget naturvidenskabelig klasse, der indeholder to studieretninger. Jeg vil egentlig helst fortsætte i den klasse, jeg går i nu, og her kommer I ind i billedet, for hvilken linje skal jeg vælge?

1) Matematik A, Fysik B og Kemi B (hvor jeg skal hæve enten fysik eller kemi til A-niveau)

2) Bioteknologi A, matematik A og fysik B

Hvad har I af erfaringer? :-)

Mine tanker er konstant ved den dag, vi samles <3

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 17:32

Hej

Jeg har ikke erfaring med nogle af de to retninger, som du spørg ind til. Men hvilken uddannelse, vil du søge ind på når du er færdig på gymnasiet, for det kommer jo helt an på om, du kan opfylde de specifikke krav, som her gælder. Prøv at undersøge det ?

Hvis du stadigvæk er i tvivl, så brug din studievejleder på din skole.

Held og lykke.

Venlig hilsen Hanne

10.000 m2 stor grund til salg NU KUN 350.000 kr i 4894 Øster Ulslev

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 17:48

Jeg ville have tjekket, om der var noget at tage hensyn til mht. til optagelseskrav på de udd., jeg var interesseret i. Det kan du gøre på ug.dk.

Hvis der ikke er nogen problemer dér, ville jeg vælge fag ene og alene ud fra, hvad jeg kunne tænke mig at skrive projekter, større opgave og SRP i.

0
0
Svar på denne tråd

Biotek...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 17:48

Tak for svaret :-)

Nu er det bare lige sådan, at jeg ingen idé har om, hvad jeg vil efterfølgende. Desuden svarer de to linjer til hinanden mht. adgangskrav til senere uddannelse. Den eneste forskel, der vil komme er, hvis jeg vælge at hæve enten fysik eller kemi til A-niveau i den første studieretning.

Hvis nogen har kendskab til studieretningerne, vil jeg også MEGET gerne høre, hvad I synes om sværhedsgraden? Jeg ved, at det kræver en del med de naturvidenskabelige linjer, men jeg har også hørt, at især biotek kræver meget. Det samlede timeantal er desuden højere end andre A-niveaufag, hvilket betyder, at man ikke kommer til at have naturgeografi C, som hører med til den 1. linje.

0
0
Svar på denne tråd

Uddannelse
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:06

Umiddelbart ville jeg nok vælge den første linje. Den virker mere bred og jeg synes både fysik og kemi er rigtig anvendeligt til mange ting.

Det kommer dog helt an på din egen interesse, men hvis du ikke ved hvad du vil så ville jeg søge så bredt som muligt.

Som geografi studerene ville jeg selvfølgelig aldrig fravælge geografi ;)

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:21

Du kan bruge begge linjer til at komme ind på stortset alle videregående naturvidenskabelige uddannelser (de kræver som regel mat A, kemi B, fysik B, dansk A og engelsk B ). Men hvis du interessere dig for biologi, synes jeg helt sikkert du skal vælge bioteknologi :)

Bioteknologi A er biologi B og kemi B, der er slået sammen :)

Natascha

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:22

Jeg vil til enhver tid sige: Fokuser på de store fag. C-niveau fag giver dig ikke ret meget, og med geografi er det næsten helt sørgeligt, fordi det kunne have været så spændende med flere timer til det. Så lad ikke et c-niveau fag bestemme din fremtid! Det kan nærmest være en fordel at have et c-niveau fag mindre.

Jeg ville have hævet fysik til A uanset hvad - IMO er det et af de mest spændende naturvidenskabelige fag. Udover det får man en hvis rutine med rapporter og med MatA som studieretningsfag kan man faktisk lære sig at være ret effektiv til sine fysikafleveringer, så de mange afleveringer er ikke altid så hårdt, som det kan lyde - afhængigt af dit temperament selvfølgelig.

Hvornår skal du hæve fysik/kemi til A i den første valgmulighed? Jeg ville være bekymret, hvis det først var i 3. g. Så udelukker du næsten på forhånd tanken om om et tredje a-niveau fag (som du normalt kan få, ved at bruge din valgfagsblok på dét i 3g - anbefalelsesværdigt), om ikke pga. valgblokke, så fordi det kan blive svært at få til at lade sig gøre rent praktisk mht. skemalægning, + man så ville få et boom i skriftlige opgaver i 3g.

Ud fra det, du beskriver, ville jeg klart have hældt mod bioteknologien - men jeg ville bestemt også afklare med skolen, muligheden for at bruge min 3g valgfagsblok på at hæve til fysik A.

Har ingen personlig erfaringer med faget, som vel er relativt nyt - er det ikke stadig et forsøgsfag?

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 18:34

Jeg havde selv fysik A, matematik A og kemi B. Jeg vil advare dig om, det er en meeeget hård linje (men jeg var også idiotiskdum at vælge den, da jeg aldrig har brudt mig om matematik, og generelt ikke er god til det - men linjen var jo så alsidig, tænkte jeg.)

Med mindre du er god til fagene, synes jeg du skal tænke dig rigtig godt om. Jeg kan også have haft et hårdere forløb fordi min klasse var fyldt med vanvittigt kloge hoveder (vi havde én, der SELV udtænkte løsningerne på de matematiske beviser - også på tredje år... wtf).

Jeg har aldrig haft bioteknologi, men alm. biologi på C; jeg ved ikke hvor tæt de to fag ligger op ad hinanden.

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

svar.....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 11:00

Hej, og tak for svarene!

Mht. til de optagelseskrav er de to linjer ens, i det der i biotek indgår kemi B og biologi B.

Katja H: Jeg er ikke 100% sikker, men jeg regner med, at jeg i den første valgmulighed først kan hæve fysik til A-niveau i 3.g. SÅ jeg er ved at vende mig til tanken om 3 rimelig hårde år, lige med hvad jeg vælger.

Hvis nogen kender til biotek, må I meget gerne fortælle lige, om hvad det er sådan, for jeg er lidt bange for, at det bliver lidt for meget celler og alt det, man ikke kan se:)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:10

Jeg havde nr 1 med Mat A, Fysik B og kemi B.

Det er også den jeg vil anbefale dig, for den er bred og meget anvendelig. Med nr 2 kan du jo kun bruge biotek hvis du vil læse noget i den dur (og skal også bruge kemi B udover).

Mht sværhedsgraden, tja. Det kommer jo an på hvem man er.

Jeg synes ikke Fysik B var særlig slemt. Men derimod var der stor forskel på Kemi C og Kemi B synes jeg. Mat A var okay, jeg havde heldigvis en super engageret og god lærer. Og det betyder super meget.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:15

Hov nu læste jeg lige at biotek er en kombi af kemi b og biologi b. Det vidste jeg ikke :)

Jeg startede selv på bioteknologi på DTU efter gymnasiet, og der led jeg hårdt under kun at have haft biologi på c på gym. De krævede slet ikke biologi for at komme ind, kun de andre fag. Så hvis du overvejer at læse noget med biologi, vil jeg klart anbefale i hvetfald B.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:18

Jeg prøver lige igen, for anvendelsesmulighederne er de samme ved Mat A, fysik B, Kemi B og Mat A, biotek A og fysik B :-)

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:24

til BigWhopper: Jeg ved overhovedet ikke, hvad jeg vil efter gymnasiet; jeg er bare tilfreds med den klasse, jeg går i nu. Men hvis jeg ønsker biotek, findes den kun i overstående kombination :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 14:08

Jeg har haft fysik på B-niveau og kemi på A-niveau og kender en del til pensum i fysik på B og A-niveau

Forskellen på B- og A-niveau er ikke særlig stor, udover at man skal regne en del opgaver, jeg har haft en lille smule af det pensum, der er en del af A-niveauet og det skræmte mig ikke - men det kræver, at man ved hvad man vil - og at fysik siger en noget, for det er MEGET regnetungt.

Det erfarede jeg både 1-2 og 10 gange at det var.

Kemi er mindre regnetungt indtil man når A-niveauet, her bliver det væsentligt mere regnetungt og her kræver det, at man ved en del om dem man skal kunne - og at man er villig til at bruge en del kræfter på det.

Afhængigt af hvad du har valgt så vil jeg helt klar vælgte fysik på A-niveau. Det har jeg lidt fortrudt jeg ikke har gjort, fordi det er sværere for dem med Kemi på A-niveau end dem med fysik på A-niveau på studier som for eksempel kemi og fysik.

Af en eller anden årsag.

Men jeg mener faktisk kun at det er til de to meget fagspecifikke studier at de stiller så afsindigt høje adgangskrav. Det er benhårde adgangskrav og man overvejer i hvert fald i Århus at sætte en adgangskvotient på og begrænse antallet af deltager en del - fordi vi ikke kan være flere.

Men jeg vil mene at afhængigt af hvad dine interesser siger så vil jeg vælge efter det senere. Der er stor forskel på hhv. fysik og kemi på A-niveau. Ikke så meget i eksamensformen, men i de krav der stilles til de enkelte studerende. Og det er derfor meget forskelligt hvad man har lyst til.

Kemi er langt mindre regnetungt end fysik. Ingen tvivl om det. Men nu kender jeg også begge fag ''indefra''. Jeg var afsindig glad for fysik. Og det afspejlede sig i den grad i min karakter. Men for mange andre var det anderledes. Her var det en pestilens. På mit hold blev der ikke givet specielt mange af de højeste karakerer. Men nu var klassen også delt i 2.

Dem der kunne lide faget og dem så absolut ikke kunne. Og karakterne blev afspeljet for dem begge.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 17:12

Det er faktisk ikke hip som hap i forhold til de to forskellige studieretninger nu og er.

På biotek har du ifølge eget udsagn 2 A-niveau fag helt fra starten = BiotekA undervisning og afleveringer spredes ud over hele studiet.

Ydermere har du muligheden for at vælge et ekstra A-fag og på den måde kunne gange dit samlede gennemsnit op OG slippe for et c-niveau fyldfag.

Imod den studieretning med kemi i stedet, hvis du først kan hæve til A-niveau i 3.g får du et boom i afleveringer og til dels også timer her - du skal jo på ét år indhente 3 års forskel mellem B og A.
Det kan lade sig gøre med ét fag, men vil du hæve både fysik kemi og gå efter de 5 A-fag har du et problem, hvis du allerede har brugt den valgblok på et ekstra c-niveaufag i naturgeografi C. Det kan lade sig gøre at få lov at have ekstra valgblokke, det har jeg selv haft, men det er for det første ikke sikkert, din skole vil være med til det, og for det andet er der ingen grund til det. Man får alligevel meget lidt ud af c-fagene.

Så jo, der er forskel på, hvordan og hvorledes det er struktureret. Hvis du vil have det optimale ud af det, giver det dig færre muligheder, hvis du først hæver 2. A-fag i 3g. (hvis man ser bort fra de to obligatoriske, dansk og historie)

Hvis du forstår matematikken bør i hvert fald fysik være relativt nemt. Afleveringer her kører efter meget den samme model og kan lidt laves "på samlebånd", hvis du blot har styr på matematikken. Har du ikke styr på matematikken vil jeg anbefale dig at skifte studieretning til en, hvor du har matB. Fx samfundsfag kan bedre gå med matB, eller en knap så god matA.

0
0
Svar på denne tråd

Bioteknologi-linjen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 10:27

Hej..

Jeg går på den linje med Bioteknologi A, matematik A og fysik B..

Jeg synes det er en utrolig god linje da man i bioteknologifaget kombinerer biologien med kemi..

Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvilken en af dem der er bedst, men jeg ville på intet tidspunkt vælge om..

Jeg har så også valgt at trække mit kemi i bioteknologi op på A så jeg har 5 A-fag.. Så får du en del mere kemi viden og det var for mit vedkommende vist sig at være utrolig brugbart i bioteknologi faget da beregninger osv bliver en del nemmere her da du regner en del mere når du har kemi faget ved siden af..

Så alt i alt en utrolig godt linje der konbinerer eksperimentielle forsøg med teori.. Så hvis du ikke kun gider sidde og kværne i kemi og fysik, men også gerne vil have den biologiske del med ind over, så er denne linje et godt valgt.. ( :

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider