Her er vi heldigvis ikke så plagede af mus normalt. Der plejer at snige sig et par stykker ind hvert år. Men i år har vi desværre haft et ynglende par på loftet uden at bemærke det før de begyndte at rumstere rundt!
Normalt plejer jeg at have en helt almindelig gammeldags klapfælde stående inde under skraldespanden i skabet og de går troligt i den hver gang.
Men ikke disse labaner.
Det lykkedes at tage et par stykker af dem med klapfælder placeret strategisk i gangen (hvor hundemaden opbevares) og under komfuret. Men så var det som om at resten af flokken havde lugtet lunten og der gik ikke flere i fælderne.
Til sidst købte jeg nogle poser musekorn og satte frem til dem. De åd og åd i en hel uge og jeg tror at de kom igennem 3-4 poser! Men så var der ro på loftet og vi har ikke hørt eller set noget til mus siden.
Der er mange der tror at mus lokkes i fælden med ost. Det er så efter min erfaring noget af det dårligste man kan bruge.
Jeg har eksperimenteret med forskellige ting; leverpostej, smør, bacon, kød og pølse, for at nævne nogen af tingene.
Det jeg har opdaget er at spegepølse er noget nær det perfekte lokkemiddel (her spiser vi Sønderjydsk..). Det er lidt sejt, så det sidder godt fast i fældens udløser, musene er vilde med det og så kan et stykke spegepølse holde sig "frisk", ahhh - tørt uden mug, i månedsvis inde i skabet.
Så jeg vil opfordre dig til at prøve med spegepølsen i første omgang hvis du ikke allerede har prøvet det. og eller eksperimentere lidt med lokkemaden.
Ang. mørtel.. Det er rigtigt at det ikke hærder særligt godt under 5 grader. Det kan tage en hel uge og hvis det fryser er mørtelen ødelagt.
Du kan istedet bruge modelgips. Det blandes ved at hælde f.eks. en halv kop vand i en gammel skål og så drysse gipsen ned over vandet ganske langsomt. Mår der ikke længere bryder vand op gennem gipsen, så røres der lige rundt og det er klart til brug. Du har ca. 5 minutter til at få lappet hullet inden gipsen sætter sig og efter 20 min. er det oppe på fuld styrke. Det virker heller ikke i frost. Men blander du op med lunkent (ikke varmt) vand så er det hærdet længe inden det er frosset, da det også udvikler varme når det hærder.
Det er ikke så "musesikkert", som mørtel, men hvis man krøller en klump ståltråd sammen og putter i hullet inden man moser gipsen i, så kommer hverken rotter eller mus igennem.