|
|
| Ryster stadig.. :((( |
|
|
Det startede ellers helt perfekt. Vi havde været på besøg i dagplejen og nu var Albert vildt træt efter de mange nye indtryk. Solen skinnede og det var vindstille. Vi blev enige om at Allan kunne ride Ohm og jeg kunne tage barnevognen, og så kunne vi gå en tur i skoven sammen.. Det går rigtig godt.. Ohm er så dygtig og går så fint.. Det er hans anden tur med rytter på ryggen... Vi ser en jæger og hans hund ca. 40 meter foran os.. Vi stopper op.. Der er ingen afmærkning om jagt nogen steder..Hunden løber mod os, men jægeren ser det og kalder hunden til sig. Hvorefter vi fortsætter.. Jægeren forsvinder ind i skovkanten, og er ude af syne.. Det føles lidt underligt, da han ikke er ret langt fra os..2-3 sekunder efter lyder der et skud.. Hesten panikker, og bakker skævt ind i barnevognen, som vælter om på siden.. Jeg vælter ned sammen med barnevognen og hesten stikker af bagud.. Efter et stykke i vild galop ryger Allan af hesten og Ohm fortsætter i vild panik hjemad.. Albert skriger, og er rullet rundt i vogn og voksipose, men uskadt.. 2 af barnevognens hjul er helt eksede.. Vi råber efter jægeren om hvad i alverden han dog tænkte på! At det var fuldstændig ansvarsløst af ham osv.. Først står han lidt stille stadig inde i skovkanten.. så går han imod os, nu med en attitude som om at vi har gjort noget forkert.. Han siger vredt, hvad VI laver der, at det er HANS skov, at han var ved at skyde en Sneppe, og at han da aldrig havde regnet med at hesten ville reagere sådan. Iøvrigt syntes han at der var hestespor over det hele derinde.. SÅ blev jeg rigtig gal, jeg vidste at det ikke var hans skov.. Han havde muligvis lov til at jage der, ja.. Et andet argument var at han var ældre end os..? Ehh Nå... Det kan jeg så SLET ikke bruge til noget!.. Ja jeg var GAL og på et tidspunkt var jeg åbenbart så gal at jeg provokerer ham i en sådan grad, at han løfter sin knytnæve truende og siger HOLD KÆFT KÆLLING.. Så blev jeg ENDNU mere gal.. For jeg mente bestemt at han lige fuldt bevidst havde bragt både min mand og søn i livsfare.. Så er det bad timing at sige hold kæft kælling.. Jeg spurgte derfor om han havde kone og børn hvilket han havde.. Spurgte om hun ikke ville have reageret ligeså volddomt hvis en eller andet IDIOT ville håndhæve en eller andet @!#$ LIGEGYLDIG regel og derved sætte deres barns liv på spil??? Hold magle hvor kan jeg blive gal lige op i hovedet på gamle mænd... Vi er alle ok.. Det endte med at jægeren bankede på hjemme hos os en halv time efter.. og spurgte om vi ville godtage hans undskyldning og om barnet var ok, og om hesten var kommet hjem.. Han skulle faktisk have lov til at betale en ny barnevogn.. Men er da glad for at han trods alt kom hjem til os bagefter..
Mor til: Lukas 14.10.99 Albert 31.03.11
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha da |
|
|
Sikke en drejning for hvad, der startede som en hyggelig familietur. Kan godt forstå I er noget rystede. Håber I alle er okay og at jægeren tænker sig bedre om næste gang, hvilket han jo nok gør, siden han tog sig sammen og sagde undskyld. Håber I kan slappe af på næste tur med den unge hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Please don´t hate me... |
|
|
Men... Lad nu for dælan da være med at ride ud på en hest, der kun liiiiige er gjort ryttervant! Og skal man endelig gøre det, så vær sikker på at have nogen med, der er 110% klar til at hjælpe til, såfremt hesten skulle blive bange! Det sagt så... ja, det er en dødærgelig oplevelse, og jeg kan sagtens sætte mig ind i, man bliver forskrækket og bange "for hvad kunne der ikke være sket!"... - Og det er dejligt at høre jægeren efterfølgende faldt lidt ned og kunne give en undskyldning... For det er ALDRIG ok at skyde tæt på dyr og mennesker uden at der er skiltet med jagt i skoven... Men jeg mener stadig, I - ved at ride ud på en kun ryttervant hest med barn og barnevogn ved siden - selv har bragt jer i en situation, der kunne være potentielt livsfarlig.. Håber I alle kommer jer over forskrækkelsen og får en dialog igang med jægeren omkring færdsel og jagt i skoven. Lady
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
Sikke en historie! Godt at høre i alle er okay.. Pyha, jeg ville godt nok også have mistet selvbeherskelsen mod jægeren...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
øv en grim oplevelse syntes egentlig det lyder osm om jærgen i virkeligheden ikke har fået tænkt sig ordentlig om, og nok er blevet temmelig forskrækket over alt det som det udløste. man ser tit den samme reaktion hos folk eks. ved trafikulykker, selvom det er deres skyld.. efterfølgende har ha nlige haft tid til at dordøje det, og selvfølgelig godt kunne se at han har lavet en fejl.. men hans reaktion er faktisk meget normalt i en sådan situation, enten den eller den overdrevede undskyldene, nervøse reaktion. Dejligt i alle er ok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at .. |
|
|
Godt at det hele endte godt. Men du/ I har jo også en del af skylden selv. Hvordan skulle jæger på forhånd vide hvordan at en hest reagere??? Jægeren har næppe stået og tænkt : Nu skyder jeg, så hesten kan rende ind i barnevognen, og senere tabe sin rytter??? Jægeren er nok blevet lige så forskrækket som du / i blev. Der er vel plads til os alle???
mvh
Julle
DIN hest - DIT ansvar !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gips! sikke et chok |
|
|
Godt at i alle er ok og at i efterfølgende fik talt med jægeren i god ro og orden.
Men når det er sagt hul jeg altså tilslutte mig de andre som er lidt betænkelige ved jeres beslutning om at gå med barnevogn og en kun lige rytter vandt ung hest i skoven, særligt lige nu hvor det er højsæson for jagt. Jægerne har i øvrigt ikke pligt til at skildte med jagt, hvis de går alene og i øvrigt har købt jagt retten i pågældende område af skoven.
Man kan vel godt mene at jægeren ikke handlede forsvarligt når han skyder så tæt på jer, men man kan også godt sige at i ikke udviser tilstrækkelig agtpågivenhed, når i ligen har mødt en jæger i skoven og i så alligevel fortsætter jeres tur. Nu ved jeg selvfølgelig ikke helt hvor lang tid der gik fra i så ham til han skyd? Kunne i have talt med ham da han kaldte på hunden og spurgt ham om han var i gang med jagten?
Godt at det endte godt.
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh Julle |
|
|
En jæger skulle vel gerne have en vis idé om dyr og dyrs adfærd.. Det er jo også sjældent at de dyr han skyder efter bare bliver stående - de flygter og hvis han havde gjort sig den ulejlighed at tænke sig om så ville han nok også godt kunne regne ud at hesten næppe havde været kold.. Så vidt jeg ved skudtræner jægerne også deres egne hunde - netop fordi det for dyr kræver tilvænning - deres instinkt siger jo at de skal løbe.. Desuden står det så fint beskrevet i De jagtetiske regler at man skal udvise hensyn til de øvrige "naturbrugere".. Til syvende og sidst er jægere nemlig temmelig afhængige af at befolkningen synes at deres blodsport er ok - ellers risikerer de at det forbydes eller at der sker en kraftig indskrænkning.. At hesten så på det nærmeste er nytilredet var selvfølgelig ikke nemt for jægeren at vide men jeg tror nu de fleste heste ville reagere - nytilredne eller ej.. Dejligt at høre at alle er ok og at jægeren senere undskyldte. Forhåbentlig har han nu lært lektien..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puha, godt der ikke skete noget med barn og hest. Så vidt jeg ved så SKAL der være sat information op om jagt i offentlig tilgængelige skove. Så det er bestemt ikke ok det skete.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Godt, at i alle er ok. Tror lige mit hjerte sprang et slag over, da jeg nåede til at læse om den væltede barnevogn. Én ting er hestene og det er både skræmmende og rystende, men børn, det er bare så meget værre. Tror vist, der var fejl på begge sider, men godt at i begge har lært af det og intet alvorligt skete. Måske jægeren har lært at skilte med skydningen, og der går nok også et stykke tid, inden du tager bebs med ud at gå tur med hestebassen igen  Hvis ikke han selv er kommet frem til det, synes jeg, du skal opfordre ham til at skilte på jagtdage frem for at tænke på barnevognen - det sidste er trods alt "kun" en ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skudræd |
|
|
Det er da sagen uvedkomne om det var en ryttervant ung hest. En ældre hest ville i lige så høj grad kunne være grebet af panik over et pludseligt skud. Herhjemme er det da hunden på 14 år som stadig er skudræd, på trods af intensiv skudtræning siden den var få uger, hvorimod min 3 årige aldrig har viftet med et øre. Godt at høre, at I kun slap med en alvorlig forskrækkelse.
"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden." -Henry Mencken-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Jeg er enig med MaggieMay og Tjinica... Det kunne ske, uanset om hesten var ung eller gammel. Hvis hesten ikke er skudvant, vil den reagere sådan uanset alder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaggieMay og andre |
|
|
Det er jo ikke alle der kender til heste, jæger eller ej. Jægeren har jo ikke bevist, forsøgt at skræmme hesten. Hvis samme jæger tidliger havde mødt min hest og jeg, hvor der ingen ting var sket, hvordan skulle han så forholde sig nu??? Alle der bruger naturen, skal (bør) udvise hensyn til andre. Det er meget snævert synet, kun at se tingene fra en side. Men uanset hvad, så er barnevogn og hest en dårlig kombination, men ingen undskyldning for det som skete.
mvh
Julle
DIN hest - DIT ansvar !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt I.. |
|
|
er uskadte.. Min bundrolige og trofaste 14 årige vallak, ville også være gået i panik over den oplevelse.. Efter 2 unge drenge smed fyrværkeri efter mig og hesten, er han panisk angst for skud og fyrværkeri..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julle.. |
|
|
Alle der bruger naturen, skal (bør) udvise hensyn til andre. Det er meget snævert synet, kun at se tingene fra en side. Du har ret - vi ved jo strengt taget ikke om trådstarter var ved at skræmme livet af jægeren da hun kom der med hest og barnevogn.. Derimod hersker der vist ikke megen tvivl om at jægeren var ved at skræmme livet af hesten og dermed inddirekte forårsage at hesten nær havde skadet både barn, rytter og trådstarter.. Det er jægeren der optræder på en måde der kan virke skræmmende - altså er det ham der må tage hensyn. På samme måde vil man også med rette kunne forvente at vi som ryttere tog hensyn til gående i skoven ved ikke bare at jorde forbi. Jeg forventer også at hundeejere samler deres løse kræ ind når jeg kommer både til hest og til fods.. Jeg vil nødigt tro at jægeren er så dum at han ikke har en idé om hvordan andre dyr reagerer på skud - jvf mine førnævnte eksempler..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm.... |
|
|
'det er hans anden tur med rytter på ryggen' ...kunne jo også betyde at det var hestens 2.skovtur ud med rytter på ryggen - ikke at det var hestens 2.tur med rytter på all together
Med venlig hilsen Carina....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At vise hensyn |
|
|
Nu er der jo ingen der siger at jægeren ikke viser hensyn. Det er jagtsæson, og som jeg forstår det har han købt retten til at gå på jagt i den pågældende skov. Historien melder ingenting om, om det er en offentlig tilgængelig skov, eller en privat skov, hvor trådstarter har fået lov til at ride. Er det en privat skov må jægeren gå ud fra at I er klar over at det er jagtsæson for tiden, hvilket man skal være opmærksom på når man færdes i skoven. Han har set jer, og han ved at I har set ham. Han ser en hest med rytter og en dame med en barnevogn ved siden af, og bare det, sammen med at I rider videre når I ved at der er en jæger på jagt i skoven, kan meget nemt tolkes som at der er tale om en rolig hest, som nok ikke har problemer med skud, siden I ikke vender om. At han har skudt kort efter han har set jer, betyder at han har en ret god fornemmelse af hvor I er når han skyder, og han ved helt sikkert hvor han ikke er, hvilket betyder han han har mulighed for at skyde i en sikker retning væk fra jer. Jeg er flere gange vendt om fra en tur i vores helt egen private skov i løbet af sommeren, fordi der bliver skudt efter lerduer på den anden side af bækken op mod vores skov. Jeg vender om fordi jeg ikke er 100% sikker på at de ikke skyder i vores retning, og de ingen mulighed har for at vide at jeg går tur i vores skov. Jeg kunne ALDRIG drømme om at fortsætte hvis jeg på vej ned i skoven møder en jæger i vores skov, om jeg trækker med en en lille stabil pony, eller er ude at ride på min hoppe som er skudsikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|