Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vegetar, hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:04

Jeg kom til at tænke over dette, da jeg så et program i fjernsynet, (ja, sådan noget reality, når der ikke er andet interessant, og man ikke gider vasketøjet ) og der var der var en person der var vegetar pga dyrevelfærd.

MEN, køber stadig æg og mælkeprodukter. Altså lacto-ovo-vegetar (hedder det ikke det?)

Det undrer mig bare at argumentet for ikke at spise kød, er pga dyevelfærd, for jeg kender til landbrug, og hverken høns eller malkekvæg har det da ikke meget bedre end en nussegris man har haft gående i baghaven.

Forstår i hvad jeg mener?

Og jer der er vegetarer, hvad er JERES grund til dette valg?

Hvis det er pga dyrevelfærd burde man vel være veganer?

Det er et spørgsmål af undren og uforståen....ikke dømmende, nedværdigende eller lignende....blot undren.

God weekend derude

Venlig hilsen Stina.

Mor til de to charmetrolde

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:19

Forstår dig udmærket. Det var også derfor jeg valgte at konvertere FRA vegetarisme til carnivorisme.

Jeg har det ganske udmærket med at spise dyrene, så længe de har haft det godt :)

Jeg synes det er HAMMERIRRITERENDE med vegetarer (og veganere) og deres propaganda; påstår carnivorer er dårlige mennesker. STFU! Jeg gider ikke høre på det...

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:24

Jeg er vegetar fordi jeg ganske enkelt syntes det smager bedre og fordi jeg har lyst til det.

Har i mange, mange år været landmand med speciale i svineavl. Jeg har aldrig haft problemer med at producere grise, som jeg ikke selv satte tænderne i. Ej heller kreaturer!

Jeg er har heller ingen problemer med, at familien spiser kød.

Børnene har alle været 100% vegetarer til de var 1 år og nu bestemmer de selv, hvad de har lyst til at spise. De ved hvor kød, grøntsager og mælk mm. kommer fra.

Dog er jeg meget, MEGET kræsen mht. hvor det kød vi køber i butikker kommer fra. Feks. kunne jeg ikke drømme om at købe udenlandsk kød eller halal slagtet kød!

Dem der ikke spiser kød pga. dyrevældfærd ved sikkert ikke helt nøjagtig, hvordan kød produceres! Lidt ligesom de "skabs økologer" som himler op om, hvor forfærdentlig det er at gøde og sprøjte markerne, alt imens de gøder deres egen græsplæne med handelsgødning og giver roserne et lusemiddel eller potteplanterne substral..

En hver må finde en måde at leve på som giver dem indhold i livet, det kan ikke få mit p.. i kog.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

* Fantastisk ridehest,166 cm, 5 år, sælges. BYD! Pony kan indgå.

* "Som ny" Stübben islænder sadel.

0
0
Svar på denne tråd

vegetar
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:32

Jeg fik engang et par ord af en forhenværende vegetar: "I started my vegetarianism for health reasons, then it became a moral choise, and now it's just to annoy people."

Og jeg synes faktisk det er meget sigende. Skal der absolut være end grund til, at man er vegetar/veganer?

Jeg har selv været lacto-ovo-vegetar i over 10 år, og da jeg besluttede mig for at blive det, havde jeg ingen grund! - Det var end ikke noget, jeg havde tænkt over, det kom bare til mig en dag som en pludselig indskydelse.

Nu KAN jeg ikke få mig selv til at spise det, men der skal ikke dræbes nogen dyr for MIN skyld - og der er aldrig nogen forældre der har moralprædiket omkring det, for jeg er den eneste i familien, der er det.

Dyrevelfærd er meget vigtigt for mig. Men det, at jeg har valgt at drikke mælk og spise æg, vil ikke få et argument med at man gør det for dyrevelfærdens skyld til at stå svagere. Man kan jo spise økologisk og gøre en forskel på den måde.

Jeg undrer mig egentlig over din måde at stille det op på. Skal jeg, fra vegetarens synspunkt, gå ud fra, at grunden til at "kødspisere" spiser kød, er fordi de ikke vil dyrevelfærden (eller at de vil støtte den manglende dyrevelfærd)? - og hvad er grunden egentlig til at de spiser kød?

Og god weekend til dig

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Nanna......
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 22:02

Min undren er, at denne persons argument for at være vegetar netop var dyrevelfærd, men samtidig spiser mælk og æg.

Jeg ved da godt det er muligt at købe æg og mælk fra besætninger der har bedre levevilkår end andre, men min undren er den, at os der bor på landet, eller kender nogen der gør, og har mulighed for selv at opfede en kalv eler grissebasse, eller høns, og aldrig ville købe vacuumpakket discountkød i supermarkedet, i nogle vegetares øjne anses for værende lidt ...øh, svært at formulere på skrift, men ignorante for dyrenes velfærd.

Jeg har haft hyggegrise og tyrekalve, ænder og høns og diverse vildt, der er end i min fryser. Hønsene har også leveret mange lækre æg meg flotte mørkegule blommer, fordi de gik frit på ejendommen, og spiste hvad de ville, disse har jeg spist med ganske god samvittighed, min undren er blot argumentet med dyrevelfærd, hvis man samtidig køber æg og mælk.

Som bonus info kan jeg tilføje at jeg selv er landbrugsuddannet, og har passet grise i 12 år, og har også kendskab til svine og ægproduktion, så jeg ved hvorledes det foregår

Faktisk fik jeg nogle af mine bedste æggelæggere fra en "æggefarm", da de skulle udsættes (destrueres) De levede 3-4 år hos mig, gik frit omkring, lagde flotte æg i hønsehuset og blev så tamme at jeg kunne nusse dem...og de nød det

Venlig hilsen Stina.

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

jeg gøder mine bede
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 23:01

med øko-gødning, må jeg så godt spise økologisk? :)

0
0
Svar på denne tråd

Ti hi .......
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 23:17

Golda......

Du må spise hvad du har lyst til.

Du kan da gødde dyrene økologisk hvis det skulle være

Jeg søger bare svar på et spørgmål der undrer mi g

Venlig hilsen Stina.

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 23:25

Jeg bryder mig ikke meget om kød, faktisk tør jeg ikke spise det (længere historie med spiseproblemer)

Anyway jeg har været stort set næsten vegetar i 10 år, i perioder mere hvor jeg ikke rigtig rører æg, mælk og ost. I andre perioder tør jeg godt rører den slags. Mht. til æg kan jeg jo sige at for mit eget vedkommende havde jeg høns hjemme og bedre dyrevelfærd end høns der pirker frit rundt på hele ejendommen kan vist ikke fås.

Jeg kan personligtt godt forstå at man ikke har lyst til at spise animalske produkter, når man tænker på hvordan mange produktionsdyr har det.

Og helt ærligt kan jeg heller ikke helt se hvorfor man partout skal hav een grund til at man vælger som man gør.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

jeg er vegetar
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 08:29

jeg har været vegetar siden jeg var 12 år og nu er jeg 33 år. Jeg traf selv mit valg og har altid levet i en kødspisende familie.

Da jeg var 12 år var mine grunde nok ikke så detaljerede som de er nu, men efter 21 år bliver man også god til at argumentere for sit valg, da man aldrig slipper for at blive udspurgt, nogle af nysgerrige mennesker men desværre også af folk der prøver at godtgøre deres egne valg ved at dømme mit.

Jeg spiser ikke kød fordi jeg ikke vil poste mine penge i den umenneskelige måde som dyr lever under i flere landbrug. Jeg kan ikke se det rimelige i at flere landmænd skal leve af mine penge, mens de gør ting mod dyrene jeg ikke står inde for. Da jeg var tolv var det nok mere noget med det var synd for dyrene.

Jeg køber æg, mælk og smør men altid fra økologisk opdræt hvor jeg forventer at levestandarden er overholdt.

Min kæreste tænkte ikke meget over det da vi mødtes, men nu køber vi KUN kød fra økologiske eller fritgående besætninger. Det er dyrere og man kan ikke altid vælge så meget, da dagligvare butikkerne er håbløst bagud på dette punkt, men i det mindste støtter vi noget vi tror på.

Jeg har ikke noget problem med andre spiser kød, men jeg har et problem med at så mange forbrugere kun tager efter prisen og ikke gør sig tanker om hvad deres penge går til. Man kan jo undvære kød en dag i ugen og så have råd til bedre kød, hvis det er økonomien der trykker.

Jeg er medlem af en del organisationer der støtter dyrevelfærd og vegetariske organisationer, så jeg er måske lidt fanatisk og jeg forstår sagtens hvis alle ikke kan sætte sig i mine valg, men jeg acceptere fuldt ud andres valg i at spise kød, dog ville jeg ønske at flere var bevidste om hvilke produkter de køber. Stil krav til din slagter og supermarked, så de ved hvad deres forbrugere forventer!

venlig hilsen signe
0
0
Svar på denne tråd

vegetarer
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 11:21

Jeg har stor respekt for vegetarer -

Jeg har også personligt nogle problemer med dyrevelfærden i landbruget, både i dagligdagen og ved transport til slagtning (ja ja, jeg ved godt alle ikke er lige slemme), men jeg er ikke vegetar. Min primære grund er en lidt slatten en - jeg kan utrolig godt lide at spise og tilberede kød. Til gengæld er jeg nu gået på et kompromis - jeg har slet ikke behov for kød hver dag og jeg har heller ikke råd (er studerende), så når jeg nu køber kød, så er det øko eller freedom (bor i UK, hvor de sælger Freedom Food, kød, som er godkendt af RSPCA/dyrenes beskyttelse).

Dette gælder også æg - altid fritgående.

Jeg tror, at vi ca spiser kød 1-3 gange i ugen.

Jeg synes sagtens, at vegetarer kan forsvare at spise æg og mælkeprodukter - som mange vegetarer herinde har skrevet, så vælger de jo disse i deres økologiske form eller køber dem fra landsteder, som de kender personligt.

Der er desuden også flere og flere, som fravælger kød og fisk af miljømæssigeårsager - dette er også en af mine bevæge grunde for mindre kød.

Jeg synes faktisk, at vegetarer ofte skal krydsforhøres - det er da ligeså belastende gang på gang at skulle forsvare sit valg om ikke at spise kød, som hvis vi andre hele tiden skulle forklare hvorfor vi spiser kød - især, når der nu ligger så mange beviser på, at vegetar måske er det mest humane + miljøkorrekte, og at man kan få alle sine proteiner osv på andre måder en gennem fisk og kød.

Jeg glæder mig til, at jeg en dag har mit eget lille landsted med et mindre opdræt til eget forbrug - det kunne jeg godt tænke mig.

0
0
Svar på denne tråd

Vegatarer
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 11:49

Jeg er ikke selv vegetar, men gik på efterskole med en der var. Men det er nok kun semi-vegetar

Hun var vegetar, fordi hun mente det var forkert at opdrætte dyr bare for at de skal dø. Altså spises. Det betød også, at hun gerne ville spise vildt skudt af en god jæger, for det havde haft chancen for et godt liv, og bliver ikke opdrættet til at dø.

Det synes jeg er et meget interessant synspunkt, og meget forståeligt

- Pernille

Jeg er landmenneske, kommer fra fri- og efterskole, og er fortaler for disse og 10. klasse.

Jeg har min egen mening, men spørger for at blive klogere.

| Twitter |

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:17

Jeg gad godt vide om der kommer færre vegetare jo mere økologisk samfundet bliver?

Dengang jeg var barn (jeg er 27år) var økologisk kun noget grønsager var - en god bøf var konventionelt opdrættet. Nu er vi blevet mere opmærksomme på at kød fra "glade dyr" smager bedre, og det bliver vigtigere for flere at dyret har haft det godt.

Min mand og jeg køber kun økologisk kød, mælkprodukter og æg, vi bryder os ikke om at dyret har stået i en tremmeboks eller så tæt at de bider i hinanden.

Støt de danske soldater!

0
0
Svar på denne tråd

Fjolletnavn
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:34

Fjolletnavn - jeg kunne forestille mig, at der kommer flere vegetarer i fremtiden - måske er der nogle, som går tilbage til kød pga bedre dyrevelfærd indenfor økologi, men jeg tror også mange skifter fra kød til grønt pga miljømæssige årsager. Jeg har en del venner, som nu er 'hjemme-vegetarer' af denne årsag - de køber ikke kød og fisk til spisning hjemme, men hvis de spiser ude, så kan de sagtens bestille kød. Deres bevæggrunde er miljømæssige - lange transporter + store bestande = dårligt for miljøet.

Så kan man så diskuterer om den steak de spiser ude ikke også er der, men jeg tror ligesom, at det er deres kompromis.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke brugbart
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:43

Nu er jeg lidt ligeglad med hvorfor folk spiser eller ikke spiser kød osv - men det med at man vælger økologisk er altså ikke et godt argument for at så er dyrevelfærden i orden! En ko i en økologisk besætning vil landmanden i nogle tilfælde vælge at lade gå lidt længere med en mulig yverbetændelse i håbet om at den kommer over det frem for at behandle på den med det samme fordi den skal tages længere tid ud af produktionen hvis den skal behandles.

Konsekvensen er desværre ind imellem slemme infektioner for koen - og det er da ikke dyrevelfærd... Så nej - jeg kan ikke se hvordan man kan sætte økologi direkte lig med dyrevelfærd...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Wallie
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 18:49

Det er selvfølgeligt et fair argument, som du kommer med Wallie, men uanset hvad, så tror jeg godt, at man kan sige, at dyrevelfærden er noget højere i økologiske landbrug en ikke økologiske (jo jo, der er aldrig en regel uden en undtagelse).

At vælge økologisk viser jo bl.a. også, at man har gjort sig nogle tanker omkring dyrenes levevelfærd - at der så er nogle landmænd, som ikke handler derefter er selvfølgelig ekstremt negativt, men jeg vælger at håber, at det ikke er flertallet.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 20:33

Nu har jeg læst hele tråden igennem, men synes stadig ikke at nogen ha svaret på, hvorfor man gerne må spise æg og mælk, men ikke kød.

Argumentet har været, at så køber man jo æggene økologisk, og så er det jo ok.

jamen... Hvorfor så ikke købe kød fra friland? :D det er ikke for at provokerer men jeg forstår det altså ikke. Hvis økologiske æg er ok, hvorfor er økologisk kød eller kød fra friland så ikke ok?

håber nogen kan svare, synes det er rigtig spændende :)

selv glæder jeg mig til at jeg ikke er på SU længere, så jeg kan købe frilands kød. Så det er ikke fordi jeg ikke går op i dyrevelfærd, det er faktisk meget vigtigt synes jeg. Men forstår bare ikke forskellen på kød og æg?

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 20:54

Forskellen på at spise kød og på at spise æg og mælk er at dyrene ikke skulle dø, for at du kunne spise det.

Hønen skulle ikke slagtes for at du kunne spise æggene.

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 21:26
Jeg er vegetar og har været det i 7 år. Jeg startede af etiske grunde - pga dyrevelfærd, nu er det mere blevet en livsstil, jeg synes at det er klamt at tænke pä at det er kød og sener.
Jeg har det sådan lidt at kan du spise ko og gris, så kan du i princippet også spise hest og hund. Jeg kan ikke se at det er mere moralsk rigtigt at spise en gris end en hund, grisen har samme intelligens som en hund, den får bare ikke lov til at bruge sin intelligens til noget.

Jeg går ikke og prædiker for mine omgivelser, og jeg har en kæreste der spiser kød, og vi har det fint sammen.

Mvh Heidi og den pletløse plethest :-)

Stokkebro S Tjano 1989-2010 - tak for 18 fantastiske år..

Du er elsket og savnet hver eneste dag..

0
0
Svar på denne tråd

Vegetar af mange årsager
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 13:53

1.Bryder mig ikke om smagen af kød

2.Kød er døde muskler og sener fra andre levende væsner

3.Dyr bliver ofte ikke behandlet med respekt(det vil jeg ikke være

en del af).

4.Det er meget sundere ikke at indtage proteiner i form af kød, pga vækstfremmere, medicinrester mm.(jeg er af den opfattelse af det er en af årsagerne til at mange får kræft i DK)ingen aner hvad deres kød er proppet med(især ikke fra udlandet).

Jeg køber-serverer dog kød til resten af familien, men de får kun 150-200 g pr person dagligt og så er det købt på www.mineslund.dk som er et økologisk landbrug hvor dyrene har det godt og bliver slagtet nænsomt på stedet(i container).

Mennesker har ikke behov for mere kød(der skal være plsds til grønt også )og mit motto er "hellere lidt men godt"(ikke pga penge, men sundhed).

Jeg har ikke dårlig samvittighed over at købe kød af mineslund , da det foregår på bedst tænkelige måde(hvis man nu skal bruge kød)jeg respekterer vi ikke alle er vegetarer.

Man kan hente i deres butik eller få leveret gratis ved døren og det er af aller yppereste kvalitet.Vi har købt utallige gange og alt er friskt og meget mørt(også de udskæringer som normalt kan være lidt træge).

Man kan få ALT på Mineslund.

Det kan klart anbefales hvis man absolut skal købe kød

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 13:55

at ALT mælkeprodukter, øg mm købes økologisk også her i huset samt at grønsager helst skal være fra øko, men som minimum danske.

0
0
Svar på denne tråd

MMMs.......
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 14:16

Det er netop det jeg ikke rigtig forstår.

Det var ikke et spørgsmål om dyret skulle dø eller ej, men dyrets velfærd.

Venlig hilsen Stina.

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrevelfærd
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 15:20

Er det ikke ok, at man støtter dyrevelfærden på nogle områder men ikke ALLE? Det kan være, man ikke kan overskue det, ikke har råd, eller man slet ikke vil tage hensyn til alt. Det skal da ikke være så firkantet! Jeg kan godt lide økologi og støtter det så godt som muligt, men fordi jeg spiser noget konventionelt en gang imellem, betyder det da ikke, at jeg går mindre ind for økologi.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Jo da.........
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 18:56

Bestemt er det da ok at støtte hvor man kan, vi kan ikke redde hele verden, jeg har da også måtte vælge mellem diverse humanitære og dyrevelfærdsorganisationer.

Min undren er blot at når dyrevelfærden er motivationen, hvorfor så fravælge kød, og ikke æg og mælk?

Ja, rigtignok dør dyrene når vi slagter dem for at spise dem, men det gør ikke deres tilværelse dårligere.

Venlig hilsen Stina.

Lea og Louise.

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 20:42

Nu har jeg læst hele indlægget og jeg kunne samtykke til mange af udtalelserne om hvorfor folk er blevet vegetar.
Jeg er en af dem der drikker mælk og spiser æg (økologisk), grunden til at jeg "tillader" mig dette, hvis man kan sige det sådan, skyldes at ægget og mælken ikke er levende individer der måtte lade livet til fordel for et menneskes behov.

Da jeg blev vegetar var det specielt grisen der gjorde et stort indtryk på mig, netop fordi dette dyr er mere inteligent end vores hund.

Jeg kunne så godt tænke mig, at vide fra jer der spiser kød og det er ikke ment som en bebrejdelse, men som et spørgsmål der stilles på baggrund af nysgerrighed: Hvorfor spiser i kød?

Hvorfor køber i kød og støtter den landmand der opdrætter 1000 vis af dyr, som ikke bliver behandlet godt?

Living is the strongest drug

0
0
Svar på denne tråd

vegetar/veganer
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 20:51

Jeg mener også at hvis man er vegetar alene af dyrevelfærdsmæssige grunde, bør man ikke spise æg eller drikke mælk heller - det er naivt at tro at disse dyr har det bedre bare fordi de ikke bliver slagtet. I øvrigt kan "kød-dyr" da have et udmærket liv.

Men nogle kan ikke holde tanken ud om at andre skal lade livet for at man kan spise dem - det er en anden sag! Måske er det hvad den pågældende person mener med "dyrevelfærd".

Har som teenager selv været lacto-ovo-vegetar af samme årsag, og uden at have sat mig videre ind i tingene. Tænkte ikke over hvordan de dyr der leverede mælk eller æg havde det.

Har i mange år spist kød, men fra fritgående dyr fra små private landmænd og æg fra egne høns.

Men nu er jeg igen næsten vegetar men primært af andre årsager (miljømæssige og sundhedsmæssige). Jeg er ikke fanatisk og familien spiser kød, så for nemheds skyld spiser jeg eksempelvis æg, fisk mm ind i mellem.

Jeg prøver at inspirere alle til at tænke mere over kødforbruget, særligt i disse tider hvor det er "in" at spise flere proteiner for at holde vægten. Proteiner kan også komme fra vegetabilske kilder (bælgfrugter, nødder, kerner).

Produktionen af kød bidrager med mere CO2-forurening end den samlede bilpark, så det gavner i høj grad miljøet at nedsætte sit kødforbrug. Og der vil være nok mad i verden fremover hvis ikke vi spiste så meget kød. Tænk på at Kina også er begyndt at spise som os i den vestlige verden... Gys et scenarie af kødproduktion .

En anden vigtig pointe for mig er at tilfælde af hjerte-kar-sygdomme kunne nedsættes drastisk med (mere) vegansk kost.

Vh. Maiken

inbalanse.com

En Sund holdning til din krop

0
0
Svar på denne tråd

Tænk at der
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 23:56

pludselig er så mange "regler" for hvad man må og ikke må, når man ikke spiser kød.

Jeg er vegetar, men jeg drikker mælk og spiser æg en sjældent gang. Det er faktisk utrolig sjældent jeg spiser æg og drikker mælk, men når jeg endelig gør, bliver mine æg købt på en gård hvor jeg VED at hønsene har det super godt. Mælken køber jeg økologisk fra de små mejerier. Nej jeg kan da ikke vide om koen har det godt, men jeg ved at dyrevelfærden er bedre hos de fleste økologiske landmand end hos de "almindelige." Jeg må bare tro på det fakta jeg får af vide, når jeg har truffet det valg jeg har, længere er den ikke.

Jeg stoppede faktisk med at spise kød, efter jeg så en film min kærestes ven vidste mig. Jeg kan desværre ikke huske hvad den hedder, måske kan jeg fremskaffe et link. Men den vidste hvordan dyrene blev slagtet, jeg var simpelthen ved at kaste op.

Derudover er selv aktiv indenfor dyrevelfærd, så hvorfor ikke bare blive vegetar. Jeg har intet imod at folk spiser kød, men jeg vil ikke give mine penge til at dyrene har det sørgeligt inden vi skal æde dem.

Jeg respektere folk der spiser kød, så burde folk også respektere at jeg ikke spiser kød. Og det gør min familie og omgangskreds :-)

Mvh Renée H

Mit tøjskab er ved eksplodere, kig lige ind:

(Tryk på mit navn for at se flere ting)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes ikke
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 00:02

argumenterne holder helt mht. dem, der spiser æg og mælk.

Ægget er jo egentlig begyndelsen på liv (groft sagt), og for at der kan være mælk fra en ko, fratages kalven indenfor det første døgn... det er da bestemt ikke dyrevelfærd, eller er det mig, der har misforstået noget.

Flere skriver også, at de ikke spiser kød grundet miljø omkostninger. Grøntsager skal jo også tages op, oftes med maskiner, vaskes, sorteres og transporteres gennem måske flere lande. Så det argument dur måske heller ikke.

I bund og grund er man vel vegetar, veganer eller kødspiser fordi man godt kan lide det, og fordi man selv føler sig bedre tilpas med sit valg... Mange har måske bare et behov for at sige det er pga dit eller dat, istedet for bare at sige, fordi jeg helst vil leve sådan. Det får jeg det godt af ;)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er faktisk
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 00:08

fuldstændig ligeglad med hvad andre folk synes - jeg gør det ikke for jeres skyld, jeg gør det for min egen skyld. ;-)

Jeg har mine holdninger og meninger omkring hvorfor jeg er vegetar, at det så er gået hen og blevet en livsstil nu er jo en helt anden sag. Men det starter jo altid et sted :-) ;-)

Jeg høre tit argumenter fra folk der spiser kød, når man spørger dem hvorfor: "Jamen fordi, vi kan jo ikke overleve uden" og noget i den dur - de argumenter holder da heller ikke i min verden. Men vi er alle forskellige - and thank god for that :-)

Mvh Renée H

0
0
Svar på denne tråd

vegetar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 02:56

Jeg har fuld respekt for vegetarer, og er selv kødspiser, men går meget op i økologi og frilands kød, og har fået dette serveret igennem hele barndommen. Jeg syntes det er vigtigt både udfra et miljø perspektiv, men også udfra ens egen sundhed at tænke over dette.

Feks. en søndag købte jeg nogle grønne æbler i Aldi, for det var dem der havde åbent, jeg skyllede dem godt, men alligevel var der en "hinde" udenpå æblet, og smed det første ud efter den første bid. De resterende æbler var i mit køleskab i over 6 måneder, og de så stadigvæk ud som nye Tilsidst blev det en slags eksperiment over hvor længe der ville gå før de begyndte at se mærkelige ud, og det gjorde de ikke! Det var så KLAMT. Tænk på alt det gift som har siddet på dem.

Inkarneret dressur rytter

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 08:02

Jeg er vegetar, men drikker mælk og spiser æg (og hvis jeg bliver inviteret til middag, hvor folk serverer kød, spiser jeg det også ofte. Jeg kan nemlig godt lide kød, og vil heller ikke være uhøflig, hvis folk har gjort sig umage med deres mad).

Jeg synes egentlig at det er sjovt, at det er vegetarer og ikke folk, der spiser kød, der altid skal retfærdiggøre deres valg. Man kan vel med lige så god ret spørge folk, hvilke overvejelser der ligger bag kødspisning?

Men jeg er vegetar dels på grund af dyrevelfærd, da jeg som studerende ikke har råd til at købe kød fra dyr, der har haft det godt.

Derudover handler det om miljøet, landbrugets enorme CO2-udledning og den globale fødevaresituation (vi bruger enormt mange kalorier fra fx korn på at producere ganske få kalorier kød, hvilket jeg finder uetisk, når folk sulter andre steder i verden).

Både æg og mælk er jo i den sammenhæng også problematiske, og jeg er ikke særlig stolt af at indtage det, men jeg kan ikke overskue en ren vegansk diæt - endnu, forhåbentlig ;-)

Portrættegninger tilbydes efter foto -

se præsentation for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd

jsarik
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 09:14

Jsarik, jeg synes ikke, at din argumentation imod vegetar-argumenter er særlig velovervejet, især ikke med hensyn til miljøet. Det kan da sagtens være, at grøntsagsproduktionen også producerer CO2 - det gør alt jo sådan set - men det er på et noget lavere niveau end store kvægbesætninger, hvor køerne på fordi de er i live producerer en masse + slagtningen, pakningen, transporten af dem producerer en masse. Det er MEGET MERE miljøvenligt at være vegetar - meget mere.

Mht æg og mælk diskussionen, så er det jo rigtigt, at kalven bliver taget fra - det er synd og forkert. Det kan jeg ikke argumentere i mod selvfølgelig. Mht til æg, så er det altså ikke et lille liv - de æg, som vi spiser er ikke befrugtet - de var ikke blevet til kyllinger selvom de ikke var spist...

Jeg synes Kalos har ret i, at det er problematisk, at vegetarer skal forsvare deres livsstil, mens folk, som fx køber det mest skod-agtige kød fra forfærdelige produktioner i udlandet bare får ... Jeg er, som nævnt i et tidligere indlæg længere oppe, ikke vegetar, men jeg er heller ikke fuldtids-kødæder. Jeg synes, at det er fint uanset hvad folk er, men det er vigtigt at være bevidst om sit valg (synes jeg).

VH

Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Kalos, for
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 11:41

lige sådan én

Mvh Renée H

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 17:25

I bund og grund er det op til ens egen samvittighed, hvad man putter i munden.

Jeg spiser ikke lactose produkter, fordi det er for uvist hvilke dyr det kommer fra. Nogen landbrug har ikke optimal dyrevelfærd, og jeg har selv været på et utal af gårde.

Jeg køber mit kød, æg og grønsager, fra steder hvor jeg kender til produktionen. Bager og laver meget selv.. Men det er jo bare mit valg, jeg får det simpelthen skidt hvis jeg fx ved det er æg fra en burhøne jeg spiser.

At andre spiser dette, er deres valg og deres krop. Man kan håbe der kommer bedre vilkår for dyrene og vores miljø, men jeg har for travlt med at jagte mit næste måltid, til at gøre noget særligt ved det. Men det kommer jo nemt på banen så snart man er ude ved folk, og jeg pænt takker nej til næsten alt. Men det har nu ikke ført til nogen stridigheder endnu, tværtimod tænker mine venner lidt over det, og det må være lidt på vejen...

Hilsen Henriette

-You must be the change you wish to see in the world -
Mahatma Ghandi

0
0
Svar på denne tråd

To annoy people
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 17:51

Hahahah den var god! Det er også derfor jeg er vegetar... Bortset fra at jeg ikke er det. Jeg spiser bare ikke kød ret tit, mest fordi jeg ikke gider tilberede det. Knækbrød og råvegansk mam er fint til mig (også fordi jeg ikke behøver lave mad til mig selv ret tit, og endnu sjældnere har tid til).

Men nu vil jeg måske lige være vegetar lidt for at irritere folk, jeg plejer bare ikke at være det, netop for at irritere folk. De fleste mennesker tror nemlig at jeg er vegetar - og forøvrigt også lesbisk

Når jeg er vegetar er det for min egen skyld, mine prutter lugter bedre, jeg får mindre eksem og så laver jeg maden meget hurtigere, og billigere.

Det seneste argument var vidst noget med at over 300 g. kød fra firbenede dyr, er lige så sundt som at være passiv ryger. God appetit.

Kilde: http://www.foodfight.eu/ godt nok noget populærvidenskabelig, men kilderne bag, skulle være i orden.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

vegetarisme
Forfatter: 
Dato:  14-11-2011 18:59

Det er meget forskelligt, hvorfor folk er vegetarer.

Hvis det er af etiske grunde, så er det møg hyklerisk at spise mælk og æg - derfor er jeg veganer.

Men jeg startede faktisk som vegetar, af tre grunde.

1. Jeg var ikke helt klar over hvordan mælke/ægge industrien foregik.

2. Jeg er vokset om i et meget kødædende hjem, så det var en kæmpe livstil ændring der skulle til, ante ikke hvad jeg skulle spise.

3. Mine forældre var ikke helt med på idéen.

Som 18 årig blev jeg veganer, men havde i lang tid før det skiftet mælken ud med soyamælk osv.

Generelt set synes jeg det er meget bedre at folk er vegetarer end kødædere. Men hvis de bare skifter alt kødet ud med æg og ost, så gør det sgu ingen forskel.

-Veo; Veganer og dyreretsaktivist!

Stald Nordlund www.StaldNordlund.dk

Tinkeren Coco

Islænderen Halla fra Hejelte

Islænderen Ljufá fra Vestergaard

Islænderen Ljúf fra Nordlund

.

Speciesism sucks !

0
0
Svar på denne tråd

Er vegetar....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 09:44

.... fordi jeg ikke er udstyret med rovdyr tænder....

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor vegetar
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 23:18

Derfor!

http://www.mcdonaldscruelty.com/

Men nu har Mc Donalds også fyret sin æggeleverandør

epn.dk/brancher/turisme/hotel/ article2612362.ece

for de var sørme ikke klar over at det går ud over dyrevelfærden, når man ikke vil betale ret meget for de varer man køber.

Karen

Nu med masser af links og artikler om vindmøller på Facebook

www.facebook.com/pages/Nej-til- urentable-vindm%C3%B8ller-p%C3%A5- land-nej-til-symbolpolitik/ 265568980149671ref=ts

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 00:02

Jeg er hverken vegetar eller veganer...eller des. lign.

Jeg finder bare kød ulækkert at spise, for mig er det klamt at spise kød....

Spiser alt andet, men kød, yak...

Så, hvad min type kaldes, ved jeg ikke..???

(og dog, frikadeller kan jeg godt spise...)

Kan bare ikke spise kød-stykker, fars er ok.

0
0
Svar på denne tråd

vegetar
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 08:48

Piano: Du er vist det man kalder "kræsen" *fnis*

Jeg holdt op med at spise kød dengang jeg fik min datter....egentlig mest fordi det sådan slog mig at jeg jo sagtens kan undvære det og da jeg hverken er rig eller fan af det konventionelle landbrug og industrielt fiskeri, ja hvorfor så ikke...Det og så tanken om hvad det er! Uadr...jeg er den eneste vegetar i familien og vennekredsen og bliver faktisk tit grinet af eller mødt med skepsis hvilket jeg ikke rigtig forstår...jeg griner for eksempel aldrig af folk der ikke kan lide rosenkål

0
0
Svar på denne tråd

aldi og æbler
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:42

LT: ret imponerende historie med de aldi-æbler! Kan dog sige at sådan er det ikke i den aldi jeg har i nærheden, der er frugt og grønt blødt, brunt og til tider med synlig mug på butikshylden Ved ikke hvor mange gange at min far har måtte returnere frugt og grønt da det var næsten flydende da han kom hjem (har ingen god forklaring på hvorfor han blev ved med at købe det, nu er han dog kommet til fornuft)

Bare et lille sidespring til debatten :)

0
0
Svar på denne tråd

Ikk meget vegetar over..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 18:30

Tjah, Der er ikke meget vegetar over mig . Det eneste jeg ikke spiser, er Æg.. Og alt det dér kommer fra høns, og vis jeg nu skulle bage og bruge æg. Så SKULLE det være fritgående.. Jeg stoppede med at spise æg, fordi da jeg var ude og ride en dag. Så jeg en stor vogn med sådan nået.. Trammet hegn. Og hønsene, dér lå måske 5 i et hamster bur . Siden dér kunne jeg virkelig ikke engang lige lugten af æg.. Men det er så det eneste jeg ikke spiser af kød .

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 21:44

Jeg er ikke veganer, men jeg spiser kun kød 2-3 gange om ugen :)

Jeg spiser æg, drikker mælk og spiser ost :D

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

11 år på vegetarkost
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 22:51

Jeg er vegetar på 11. år. Jeg startede med et eksperiment om hvorvidt det ville påvirke min krop hvis jeg undlod og spise oksekød i tre måneder. Efter dét, gik det hånd i hånd og jeg havde vænnet mig selv af med at spise kød.

Jeg drikker ikke komælk fordi jeg syntes først og fremmest ikke at man burde drikke mælk og dels pga. etikken herom. Lad mig lige påpeje at en ko ikke producere mælk året rundt bare fordi den kan, - men mennesker drikker mælk alene på grund af at mennesket kan. Et argument såsom at mennesket har drukket mælk helt tilbage til stenalderen gør ikke produktionen er mælk mere legitimt og etisk forsvarligt.

Mennesket har formået at udnytte og blive afhængig af diverse fødevarer som fremstilles fordi vi er ignorante og dovne.

100% oldenborger 100% kærlighed.

se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd

12345678910
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 17:39

Nu med masser af links og artikler om vindmøller på Facebook

www.facebook.com/pages/Nej-til- urentable-vindm%C3%B8ller-p%C3%A5- land-nej-til-symbolpolitik/ 265568980149671ref=ts

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 18:17

Til argumentet om, at man ikke skal spise kød da vi ikke har rovdyrtænder - jo, vi har så :)

Den er ikke så fremtrædende som fx hos hunden, men vi har canine (hos mennesker er det 3. tand fra midten). Jovist er den ikke særligt stor, men den der der altså for at vi kan flå kød i stykker osv :) ihvertfald oprindeligt.

Desuden er vi mennesker omnivorer, dvs vi er udstyret til at spise stort set alt - kød inkluderet.

Så argumentet med, at det er unaturligt, holder ikke :)

Dyrevelfærd er selvfølgelig en helt anden ting, og jeg har stor forståelse overfor dét argument. Men "hader" lidt de der argumenter med, at det er unaturligt.. Jovist kan vi godt leve som vegetarer, men det betyder ikke vi SKAL :) synes man skal være vegetar pga dyrevelfærden.

Dog har jeg svært ved at forstå én ting... Hvorfor er det ok at drikke mælk, men ikke spise kød? Malkekvæg har det da lige så slemt som slagtekvæg? Og hvis det handler om at man ikke vil tage liv, hvorfor så spise æg? De er måske ubefrugtede, men det kunne stadig være blevet til et levende væsen.

Jeg spørger udelukkende fordi jeg ikke ved det! Min veninde er vegetar men hun kan ikke svare mig, så måske ved nogen det her? :)

0
0
Svar på denne tråd

Æggeri
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 19:41

Altså, det med æggene: for det første kommer der jo ingen kylling ud af et ubefrugtet æg, så hvis man ikke spiser det, så rådner det, og det er da totalt ressourcespild.

For det andet er en god del af de befrugtede æg fyldt med hanekyllinger, og det der sker med ca. 999 udaf 1000 hanekyllinger er, at de får kappet hovedet, for de er absolut ingen nytte til (og hvis de er industrkyllinger bliver de smidt i en kødhakker kort efter de er klækket .

Jeg holdt op med at spise meget kød, da jeg mødte min mand, som på det tidspunkt var næsten-vegetar, fordi han simpelthen ikke kunne lide kød. Siden har vi nærmet os hinanden, men vi spiser kun kød to måske fire gange om måneden, når det går højt.

En af de få ting jeg faktisk spiser med 100% fornøjelse er vores egne hanekyllinger. Vi ved med absolut sikkerhed, at de har haft et godt og trygt liv. Og nu, hvor vi (dvs. min mand ) har fået helt tjek på at slagte så stressfrit som muligt, så ved vi også, at de har haft en værdig død.

For mig er kød en luksus, og det skal det være, for hver gang jeg spiser kød, så er der et dyr, der har ladet livet. Derudover er jeg blevet meget sundere, efter jeg skar ned på mit kødforbrug.

Jeg er ikke hellig, men gør så meget som muligt for at købe animalske produkter, der har været behandlet pænt og med omtanke.

Jeg har respekt for min mad

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider