|
|
| God opskrift på ris a la mande??? |
|
|
Hej kloge HN´er, Sagen er den at vi for første gang skal holde jul hjemme i år. Og derfor efterlyser jeg en rigtig god opskrift på ris a la mande (fx. hvad der skal i "ekstra" i forhold en standard-opskrift eller lign.). Så nu frem med "hemmelighederne" og fiffene  Mvh. Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ris a la mande |
|
|
Du laver bare en helt alm. risengrød, som du blander med flødeskum, vanillesukker og MASSER af hakkede mandler, så det rigtig kommer til at knase 
Ridetøj i store størrelser sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
TILSÆT FOR ALT I VERDEN IKKE MANDELESSENS! Det smager ganske enkelt forfærdeligt. Hvis du, som jeg, salter din risengrød, så lad være med at bruge det... det bliver FOR salt. Et lillebitte nip salt gør og godt. Jeg hader personligt fad mad - desuden fremhæver det sødmen lidt; giver det en kant, og smager ikke bare... fladt.
Bissen ... there's a reason
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mormors den bedste :) |
|
|
Kog risengrøden som normalt og tilsæt en vanillestang, som du lige skærer igennem inden du smider den ned. Den skal koge med hele vejen. Brug sødmælk. Lad det stå og køle helt ned før du blander fløde i. Lad være at piske fløden for hårdt, så bliver det en stiv grød. Ville ikke bruge vanillesukker, ikke når du kan få det bedste  Og lad endelig være med at putte salt i. Bare et godt råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ris a' la mande... |
|
|
skal ikke forfines ... kort og godt Pas på den ikke bliver for flydende - lad være med at spare på piskefløden, Karin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ikke spare på fløden, men heller ikke den gode vanille eller de smuttede, hakkede mandler. Der må gerne være nogle store stykker imellem, så man er lidt i tvivl, om man lige om lidt indkasserer mandelgaven. FOR GUDS SKYLD..INGEN salt og INGEN essenser....Den skal være helt natural, oldfashioned and clean!!!!Fik en saltet for 2 år siden....det ødelagde hele julemiddagen!!!!!!!Server med varm, god kirsebær eller hindbær sauce!!!Umhhhh!!!!!!
Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (; Kieffer Lech, med store knæstøtter sælges...Velholdt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pisk fløden |
|
|
ordentligt ! Fik en helt flydende risegrød for et par år siden (måske et forsøg på at lave den med kaffe/madlavningsfløde) og det var altså noget skidt - ris ala mande skal være blød, men den skal altså ikke flyde ud over kanterne af tallerknen  Vi plejer bare at lave den af risengrød på sød eller let mælk, pisket flødeskum, vanilie sukker og sukker - og jeg får uden mandler da jeg er kræsen :b Måske du lige skal vide om nogen i skal holde jul med er det? For det er træls at gå glip af juledesserten  Derudover servere vi både amarena og normalt kirsebærsovs Amarenaen kold, den anden varm 
Hilsen Celia Sieze the day! Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ris a la mande |
|
|
Kog den på sødmælk og meget gerne dagen før. Ingen salt. Og kom den anviste mængde flødeskum i lidt efter lidt. Min erfaring siger mig at der ikke skal bruges nær så meget som der står i opskriften.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Jeg har ikke den store erfaring inden for ris a la mande.....er i det hele taget "køkken-spasser". Men fik en ris a la mande sidste år, som jeg var HELT vild med. da jeg spurgte efter opskriften, viste det sig, at den var lavet lige efter den opskrift, der står på rispakken. MUMS, den var god!!! Maria
Kieffer Rusty Ulla Salzgeber Exellent sælges. Super lækker sadel. Meget lidt brugt. Se billeder på min præsentation. Hvis din hest er død,- så stå af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit forslag |
|
|
Dagen før det skal bruges - koges risengrøden UDEN SALT og med en flækket vaniliestang ilagt - Det letteste er at koge grøden i ovenen. Det gøres ved at give ris og mælk et opkog - Derefter sættes gryden (som kan holde til at komme i ovenen) på nederste rille på en ovnplade - Står og "mørner" langsomt ved ca. 100 grader i en god time - eller mere hvis det er nødvendigt. Jeg plejer at røre den lidt stive grød op med lidt ikke pisket fløde. Herefter kommer jeg sukker og hakkede mandler i og en lille "skvat" sherry. Herefter tilsætter jeg den piskede flødeskum - Nok til at grøden bliver let og luftig - Og det er altså MIN erfaring at der skal MERE fløde i end der står i opskriften. Frederven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smag og behag |
| Forfatter:  |
TSB |
| Dato:  |
04-11-2011 18:36 |
|
Det er jo smag og behag. Men grund tingene er risengrød, flødeskum, mandler vaniliesukker og alm sukker. - Jeg laver risengrøden uden så meget salt når den bruges til Ris ala mande. Der ud over laver jeg den lidt tykker end ellers.
- Flødeskummet bliver ikke piskek helt stift som jeg fx vil gøre til varm kakao, sprøjtepose o.lign.
- Mængden af flødeskum i grøden er efter egensmag. Nogen ønsker ikke for meget andre ønsker mere.
- Sukker og vanillie sukker tilsættes efter smag.
- Mandler tilsættes vel egentligt også efter smag og behag. Hakker dem altid selv, da der gerne må være nogle store snyde stykker imellem.
Og personligt synes jeg jo at prikken over "i'et" er kirsebær sovs gerne lunt, min mand vil have jordbær grød til...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| risalamande.. |
Gitte T |
05-11-2011 10:03 |
|
jeg sværger til at lave det med usaltet risengrød, piskefløde så det giver en cremet konsistens, en masse hakkede mandler, 1 stang vanille, sukker, og vigtigst af alt, sherry.. jeg syntes risalamande uden sherry er kedeligt, og anser det ikke for værende "rigtig" risalamande..
mvh. Gitte, med ponyerne Ýrsa & Bine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nysgerrig |
|
|
Nu bliver jeg da nysgerrig. Hvor meget salt kommer I i jeres risengrød siden I siger den bliver alt for salt? Der skal jo kun et nip i! Det kan ikke smages. Det samler grøden, og fremhæver smagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug de bedste råvarer |
|
|
Igen, ingen salt. Ville synes det er synd at putte det i. Og hvorfor skal der sukker i? Synes det bliver alt for sødt  Sherry?? Hvorfor nu det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ris á la mande |
|
|
Jeg kender ikke opskriften, men min mor laver altid den som står i "kokkebogen" (den bog som er kokkeelevernes lærebog) Og der laves det på alm. paraboiled ris. Det smager fantastisk, og bliver ikke lige så bastant og fedt som mange andre risalamander kan blive. Hilsen Benedicte
SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med husblas |
|
|
Jeg flækker en vaniljestang og smider i sammen med de smuttede hakkede mandler når risen koges. Så optager mandlerne lidt fugt fra mælken og bliver ekstra saftige. Risen koger jeg lidt mindre end til grød, så hvert riskorn stadig er "defineret" i massen, men ikke hård i midten. Har jeg tid, lader jeg grøden stå til dagen efter i gryden (på køl), så smagen fra vaniljen kan trække. Når først flødeskummet kommer i, så fiksere man smagen, og dvs, at kun risen har vaniljesmag og ikke mandlerne også - lidt lige som andendags chilli  Fløden pisker jeg til samme konsistens som til chokolade, altså ikke så man kan vende bunden i vejret på skålen, men sådan at det lige nøjagtigt ville falde ud, hvis man gjorde det. Så bruger jeg husblas efter normal dosering til rand og fromage. Ris á la mande'n bliver meget let og luftig på denne måde... det er jo så ikke "den jydske" opskrift det her  Man kan også lave en makron/kikse-bund og lægge chokolade eller frugt gele på toppen i en springform - hvis det virkelig skal være anderledes 
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak for gode input... |
|
|
mange tak for gode input, fif, idéer osv. Jeg vil forsøge mig i dag med en gang ris a la mande. Den idé med sherry efterlyste min kæreste, da han mener at have fået en god ris a la mande da han var barn - hvor der var sherry i Så den skal efterprøves. Den med husblassen springer jeg let og elefant hen over, da de gange jeg har smagt dette, har det ikke faldet i hverken min eller kærestens smag - men tak for at dele erfaringer alligevel. Og også tak for tippene om ikke at piske flødeskummet alt for stift. Mvh. Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr. sherry... |
|
|
Hvor meget sherry kommer I, der sværger til dette, i ris a la manden??? Mvh. Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| risengrød dagen før. |
|
|
Jeg har nu "lidt" salt i,men kun et nips. Vi får altid risengrød lillejuleaften, og så laver vi xtra meget, så vi har til ris'a'la'mande dagen efter, Jeg koger grøden (alm. grødris) med en stang flækket vanilie i, vi elsker smagen af vanilie her i huset, og koger den på sødmælk. Vi putter altid xtra vanilie sukker, og lidt alm. sukker i, og mange hakkede mandler i. Vi bruger så noget mere fløde, end på div. opskrifer. Får altid afvide, at den er xtra god, end mange andres, så vil da bestemt aldrig lave om på min opskrift.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sherry.. |
Gitte T |
06-11-2011 11:48 |
|
til en skålfuld tager jeg ½kop sukker, og hælder sherry over så der er sherry til toppen af sukkeret, hvis det giver mening? gør det på den måde for at der er balance i forholdet mellem sukker og sherry, for hvis der kommer for lidt eller meget i vil det bare smage mærkeligt.. jeg ved nogle laver risalamanden færdig, og så til sidst smager til med sherry, en skefuld ad gangen.
mvh. Gitte, med ponyerne Ýrsa & Bine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejer |
|
|
at bruge min smagsløg til at afgøre hvor meget sherry der skal i. Put lidt i af gangen (brug evt. en spiseske) og smag så efter om den er ved at være der! Frederven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|