Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

alm. høflighed, ukendt i dagens dk ?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 23:05

go'aften HN ..

Ja jeg undres ..

Den sidste tid har der været mange indlæg omkring høflighed, og alm. høflighed, eller mangel på samme ..

bla. angående kontakt på annoncer, sms tider, om folk der ikke gider svare eller vende tilbage med en melding, om den svære kunst at sige tak, tage hensyn til andre, og jeg kunne blive ved .. .. ..

Jeg tænker lidt, om det i dagens DK ikke bliver gjort lige så stor en del ud af det, i gennem opdragelsen ?

Om det er uvidenhed ?

Eller om det måske er fordi at vi dag ræser meget frem i form af "først til mølle" prinncippet, og derfor skider på høflighed ?

(Her tænker jeg på når folk bliver kontaktet angående annoncer)

Måske hænger det sammen med den rivende udvikling ala "åbent 24/7/365" pludselig er blevet mere udbredt? alle butikkerne lukker senere og senere, der arbejdes nat og dag, mere og mere bliver tilgængeligt dag/nat, og derfor regner nogle aldersgrupper med at det gælder alle mennesker ? (tænker ikke nogen bestemt aldersgruppe, men mere en alder hvor man gør tingene hurtigere end man tænker ;) )

Hvad tror i det skyldes ?

Hvorfor er der pludselig ikke så mange der går op i det mere ?

jeg bliver tit vækket af en sms kl 5 om morgenen, fordi folk regner med at der er man da oppe og det er mange forskellige mennesker der gør det .. heldigvis går det mig ikke på

jeg går pt. arbejdsløs, og søger job inde for landbruget, men Damn! synes at det er svært at finde ud af hvad tid man skal ringe til vedkommende på, da man åbenbart ikke længere skriver en tid man kan kontaktes på

det der med tider, er det ved at blive yt ? er det ved at blive sådan at det bare er vanen at man er tlgængelig 24/7 ???

hvor tror i det bærer hen ??

. Nadja & Max Nobel .

..Se ik kritik som noget skidt..

.. brug det som en mulighed til at forbedre dig ! ..

.. kun DU kan gøre forskellen, og vælge mellem rigtig og forkert ..

0
0
Svar på denne tråd

fra velfærd til konkurrenc
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 23:27

Velkommen til konkurrencestaten.

0
0
Svar på denne tråd

9-21 regel
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 06:46

Hvis ikke man vil vækkes af en sms om natten, kan man jo tage lydsignalet fra. Jeg synes der er stor forskel på sms og telefonopkald. Personligt har jeg en 9-21 regel, i det tidspunkt synes jeg det er acceptabelt at ringe folk op, og ringer kun udenfor det tidsrum, hvis jeg kender vedkommende og ved de ikke ligger og sover.

Det er heller ikke altid at jeg tager telefonen i tidsrummet 21-9. Nogengange glemmer jeg min telefon indenfor og tuller rundt udenfor hele dagen, og så er der pludselig 3 der har ringet 2 der har sms'et. Jeg tjekker heller ikke min mail hver dag. Hvis folk vil noget vigtigt må de ringe, og hvis jeg ikke tager den, kan de lægge en besked.

Tror det er meget hvad man selv gør det til. Jeg står bestemt ikke til rådighed 24/7, men jeg overholder aftaler og husker at svare tilbage.

Hvad angår anden almindelig høflighed, så tror jeg problemet er at det er alt for nemt i disse internet/mobiltider at slippe afsted med at være uhøflig f.eks. ikke at dukke op til en aftale eller komme med en tilbagemelding. Der tror jeg det er vigtigt, at man giver sin holdning til kende f.eks. siger til en ven, at det sgu ikke er i orden ikke at svare en person tilbage bare fordi, man ikke kender vedkommende, og man har fortrudt en aftale om f.eks. at se på en hest til salg.

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

Manglende respekt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 08:34

Jeg overraskes også af den manglende respekt som folk udviser i dag. Jeg er også arbejdssøgende og er heldig at komme til ret mange jobsamtaler. Og i slutningen af hver samtale siger de - nogle gange fordi jeg spørger til det videre forløb - at de vil ringe "sidst i næste uge" eller "i midten af næste uge" eller "i morgen fredag eller allersenest mandag" med svar på, om jeg går videre.

Men ringer de? NEJ!!! Ikke et eneste af de steder, hvor jeg har været til samtale (har været til 8-9 samtaler nu) har de ringet inde for det tidsrum de selv har sat. Så lad dog for Helvede være med at sætte tidspunktet der, hvis du alligevel først ringer ugen efter. Flere ringer slet ikke , så der må jeg selv tage kontakt og pænt spørge, om jeg mon har misforstået, for "jeg syntes, de sagde, at de ville ringe i sidste uge". Og altid beklager de, at de ikke har fået ringet. Der er masser af dårlige undskyldninger: "Jeg ville kun ringe, hvis du gik videre" sagde en. Hallo, jeg har været til 1. og 2. samtale hos jer, og så ville du ikke en gang kunne overkomme at give mig et telefonopkald med et afslag? Tag jer sammen!

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 08:52

Kommer til at tænke på en bog, "F*cking flink", der handler om netop dét.

Folk lader til at være ligeglade med hinanden, og venlighed ER faktisk ved at blive et særsyn...

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 14:00

Kiiri: det er bestemt den slags ting jeg tænker på ..

jeg har heldigvis fået tilbagemeldinger hver gang i disse tilfælde, dog meget sent fra nogle af dem, men til gengæld med en undskyldning ;)

Bissen: desværre er det også sådan jeg ser det ..

til tider mødes man med respekt i henholdsvis supermarkedet eller lign. eller buschaufføren der lader en kører med trods ens kort ikke virker eller lign.

Jeg mener bare at vi åbenbart lever i et egoistisk samfund, for det generelt gælder efter først til mølle princippet ..

Eller flyt dig, her kommer jeg ..

men hvorfor ?

ligesom herinde, folk føler sig angrebet meget hurtigt, uden det egentlig er ment sådan, men folk har forskellige synspunkter, og fordi andre ikke er enige, jamen så "respektere" de ikke deres holdninger, men det må vel være det samme den anden vej rundt siden man føler sig angrebet

hvorfor er vi (nogen, ikke alle) blevet så egoistiske ?

. Nadja & Max Nobel .

0
0
Svar på denne tråd

Konkurrencestaten 2
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 15:35

Jeg mener faktisk helt seriøst at det er en del af den fremtid vi går i møde - konkurrencestaten, hvor vi skal konkurrere i langt højere grad indbyrdes og med udlandet. Og så bliver det til et mig-mig-samfund, fordi mig er det vigtigste for at vinde 'konkurrencen. Jeg HADER og afskyer at det er sådan en fremtid vi går i møde, men jeg mener at det er rigtigt nok. Noget af det vi mister - i hvertfald på den korte bane - er hensyntagen til hinanden. Det er etologisk set ikke holdbart, da vi så ende med at udrydde hianden og vi vil nok hen ad vejen finde en balance. Men der er vi ikke endnu.

her er en der har skrevet en bog om konkurrencestaten - og hvor jeg altså mener at noget af det vi oplever i hverdagen

Konkurrencestaten

Ove K. Pedersen

Hans Reitzels Forlag

København, 2011

334 sider

Bogen handler om globaliseringens politisk-økonomiske historie.

Omdrejningspunktet er en bestemt forståelse af moderne stater, som er ideen om nationernes konkurrence, hvor alle lande indgår i en kamp om kompetencer, viden og udvikling.

Denne kamp sætter dagsordenen for samfundet og herunder også for uddannelsespolitikken, hvor målet om at klare sig i den internationale konkurrence er blevet dominerende.

Kapitlet om skolen drejer sig om værdier og konkurrencestatens menneskesyn, og hvordan konkurrencestaten indebærer forandringer i den politiske kultur og de værdier, dansk fællesskab bygger på.

0
0
Svar på denne tråd

tjaøjm
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 17:36

Tror du har ret - desværre - og jeg tror det hænger sammen med, at meget ikke foregår face-to-face. Det er ligesom lettere at være uforskammet og/eller gøre ting, man normalt ikke ville gøre, når det er over nettet.

Men det med at være tilgængelig 24/7... Det er rigtig ærgeligt det er blevet sådan. Man skal kunne kontaktes hele tiden, og folk FORVENTER de kan kontakte én hele tiden.

Jeg har nogle ting til salg. I den forbindelse tikker der nogle gange opkald ind 7:15 om morgenen, eller folk ringer kl 23. Synes det er ret uforskammet.

Og så synes jeg også tit folk tillader sig at "plage" én ret meget, når man har annoncer: Jeg havde en meget billig sadel til salg, oprettede annoncer med 4 billeder, foran, fra siden, bagfra osv. Så kommer der alligevel beskeder: Kan du ikke måle puderne? Kan du ikke vende sadlen om og tage billeder af undersiden? Man tror, man har tænkt på det hele, men nogle gange tror jeg bare folk spørger for at spørge og trække tiden ud, fordi de egentlig ikke er seriøse, men måske godt kunne tænke sig den vare, man har til salg.

Har også lige bortgivet et akvarie. Der modtog jeg også beskeder om der fulgte det ene og det andet med osv osv. Da der så endelig kom en og hentede, sagde han ikke engang tak

...from Rulammet with love

Omsider med Elmholts Napasha

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 11:38

Søs: det er desværre rigtigt .. jeg HADER det også, og har faktisk lidt medført at jeg for eksempel ikke synes det er fedt at spørge nogle fremmede om noget, fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal forvente at de reagere :/

Rulammet:

årh det er SÅ sandt .. men hvorfor kan folk så ikke spørge om de må komme og se tingen, i stedet for at bruge 1-2 uger på at blive ved med at få nej..

. Nadja & Max Nobel .

0
0
Svar på denne tråd

en skriver om en
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 12:10

9-21 regle - jeg har så en 8-20 regel... Jeg ringer ik efter kl 20 til andre, medm indre de har bedt mig om det - og ik før 8 hvor de fleste normalt er oppe alligevel.

Der tages hensyn til dem jeg ved der ik er oppe før et andet tidspunkt mv.

Jeg kan godt sende smser efter 20 - det kommer andet på hvem det er, og hvordan jeg ved de selv har det med den slags - erj eg i tvivl sender jeg ik, med mindre det er folk jeg kender godt, og det er en ting jeg ik må glemme.

Jeg kan godt sende smser - men det er for ik at glemme det en person eks skal ha at vide.

Man KAN sætte på lysløs mv - jeg selv er ligeglad- jeg vågner ik, men har kun vibrator på smser generalt. Gideri k folk ringer unødigt efter 21, da jeg godt kan gå i seng der, men ik vil ha tlf på lydløs selv in case der sker en af mine kære et el andet og man skal kunne få fat i mig.

Jeg kan godt sende en sms på en annonce frem for at ringe - simpelthen fordi det ik er nemt at vide hvornår fremmede har tid, lyst og lejlighed til man ringer- en sms kan de svare på når de har tid og lyster det. Så kan dej o bede en ringe eks. når de har tid netop.

Et nej er et nej.

Man skal ik leve efter janteloven i forbindelse med høflighed vil jeg lige indskyde- jeg afskyr janteloven og lever ik efter den. Jeg har intet imod at folk tænker på sig selv, så længe de kan tænke på andre osse når det omhandler almen pli og høflighed- ellers må folk være nøjagtig så egoistiske de kan holde ud.

Man siger tak for mad til den der har betalt og/el lavet maden.

Her i huset er det en selvfølge, at tages der noget frem som kan spises el lig- så må gæster tag af det ligeledes. Det er pæn og høflig selvbetjening - men man må bestemt gerne få af det vi andre har fremme. jeg glemmer at byde - simpelthen fordi det er en selvfølge at det må man.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider