|
|
| Din bedste opskrift på flødekartofler |
|
|
Det er lige gået op for mig at jeg ikke aner hvordan man laver flødekartofler. Jeg elsker at spise det, men jeg har aldrig prøvet at lave det selv. I aften skal vi have gæster, så jeg tænker at idag skal det stå sin prøve - jeg vil sgu lave flødekartofler! Hvor galt kan det også lige gå.;) Meeeen jeg dobbelttjekker lige med HN, ha ha. Så hit frem med jeres bedste opskrift på flødekartofler.:D (beklager manglende afsnit, min IPhone æder dem)
Mvh. Lea
Tidligere med Kasper og Magic Lady - nu helt uden hest Med en kage i ovnen - færdigbagt omkring 17 sep.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flødekartofler |
| Forfatter:  |
Sød ♥Tøs♥ |
| Dato:  |
22-10-2011 09:47 |
|
1 pose skivekartofler (passer til 2 personer) 1 bakke bacontern 1 liter fløde paprika salt peber. Du svitser skivekartoflerne på panden, lidt af gangen, ind imellem svitser du bacon ternene, også tager du først lidt af skivekartoflerne og putter i fadet også lidt af bacon ternene, og når du er færdig med det salt og peber ovenpå det hele og paprika, og til sidste 1 liter fløde (nogle bruger ost ovenpå men det synes jeg ikke smager særlig godt) også ind i ovnen i ca. 20-25 minutter indtil toppen bliver godt brune. (her vurdere man selv) En god ide er også og røre rundt i det hele, maks 2 gange ellers bliver det lidt "smattet". Det smager RIGTIG godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtige flødekartofler |
|
|
Der er rigtigt mange der laver kartoffelgratin og så kalder det flødekartofler. Men det er 2 vidt forskellige ting. 1 kg kartofler skrællet og skåret i skiver (alternativt for de dovne 1 pose skivekartofler) puttes i et ildfast fast. Drysses med salt og krydderi evt eget ønske (jeg foretrækker paprika) og der hældes fløde over, jeg bruger ½L piske- og ½L kaffefløde. Ost eller mornaysauce har intet med flødekartofler at gøre, det hører til i gratinen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flødekartofler |
chris »97« |
22-10-2011 09:56 |
|
Jeg laver dem uden fløde  Til 4 personer ville jeg nok bruge: 1½ kg kartofler 300 g fedtfattig mornaysovs fra karoline 1 hakket løg 2 fed hvidløg Evt soltørrede tomater Salt og peber Lidt revet ost Skære kartoflerne i skiver og smider det hele i et fad. Drysser med ost ovenpå. Så får det 1 time i ovnen ved 200 gr også er der mad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger... |
|
|
... rigeligt kartofler (friske - det med posekartofler bliver aldrig rigtigt godt.) skåret i forholdsvis tynde skiver. Ned i fad - drys med salt, hvid peber og evt lidt muskatnød mellem skiverne. Det skader ikke at gnide fadet med et overskåret fed hvidløg først - men der skal ikke mere hvidløg end dette i. Overhæld med rigeligt piskefløde (IKKE efterligninger eller mornay-sjask. Bare ren piskefløde!). Ind i ovnen til det er færdigt. Jeg kan sagtens finde på at tilsætte revet ost på toppen - og måske endda bacon. Samt evt hakket løg ned til kartoflerne - men det hører jo egentlig ikke til RIGTIGE flødekartofler 
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flødekartofler |
|
|
Hos os laver vi en anden version som smager RET godt  Kartofler i skiver ½ l fløde 1 dåse hakket tomater 1 pakke stegt bacon på toppen Det smager ikke så fedt og så er det frisk med tomat i  Harvester
"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mands |
|
|
Min mands flødekartofler er verdens bedste. Laves af friske kartofler, helst nogle uden for meget stivelse, altså nogle der ville koge godt ud hvis du skulle lave mos, så suger de fløden til sig. Han sætter det ildfaste fad på højkant op ad vindueskarmen og så bliver de frisk-skrællede, tynde skiver kartofler stavlet meget tæt. Derfor han stiller fadet på højkant, så vælter de ikke rundt. Til et ild-fast fad bruges 1/2 liter fløde, frisk revet muskat nød indover og salt og så i ovnen. Mums. De der "flødekartofler" hvor det er frosne skiver, der ligge hulter til bulter og fløden er flydende, kalder jeg ikke for flødekartofler. Undskyld 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flødekartofler |
|
|
Hej.. Jeg eeeelsker flødekartofler  Jeg plejer at lave dem sådan her (og sådan har min mor altid lavet dem) Kartofler, skåret i skiver lægges i et fad. Efter hvert lag putter jeg porrer ved og drysser med salt, peber og evt lidt hvidløg. Sættes i forvarmet ovn ved 200 grader og i 15 minutter (altså uden fløde endnu) Efter de 15 minutter hældes piskefløden ved og fadet sættes i ovnen igen i ca 45 min. Jeg synes de bliver så gode, og det synes kæresten også  Får helt lyst til det nu.. Hilsen Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige som mange opskrifter... |
|
|
Jeg tror der er lige så mange opskrifter som der er mennesker her på HN... Når vi laver flødekartofler er det med friske skrællet kartofler - gerne dem til mos - skåret i skiver. Et ovnfast fad smøres med smør, og der lægges ét lag kartofler. Der drysses med finthakket løg, muskat, salt og peber. Derefter endnu et lag kartofler, løg, muskat, salt og peber, et lag mere og et til. I alt fire lag kartoffelskiver tætpakket. Vi bruger ½ L fløde som hældes over, fadet ind i oven på 200 grader - og vupti - en time senere er der flødekartofler. Severes gerne til svinemørbrad svøbt i bacon, sammen med salat.
Hilsen Gitte - Ytringsfrihed i DK? Åbenbart ikke... - Der tages forbehold for fejl af enhver art. - Børn er små engle, hvis vinger skrumper i takt med, at benene vokser - Nu med job i forsvaret...!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 545645153 |
|
|
Jeg laver dem på to måder alt afhængig af hvor doven jeg er og hvor mange fade jeg skal lave:-) Enten rigtige kartofler eller frost skive kartofler hakkede løg, salt, peber, paprika og en halv mornaysauce fordi fløde feder for meget, nogen gange bliver det creme fine.... Og så mælk for resten (mini)...Og ost på toppen:-D
Mvh Mette Petersen Lykkelige ejer af Telpa (2007), Andrea (2006) og Drífandi (2004) www.tjarnalundi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjarnalundi |
chris »97« |
22-10-2011 20:01 |
|
Cremefine, god ide! Gider ikke spise fed fløde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fløde.. |
|
|
Kartoflerne skrælles og skal lige op at koge i en gryde, og tages af. Madlavningsfløde (med lav fedt%), kartofler, porrer, løg og GULERØDDER. Salt-peber. Det er bare frisk og lækkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FLØDEkartofler |
|
|
kræver altså fløde.. ellers er det ikke FLØDEkartofler.. Sorry men er ved mig hver gang folk insistere på at bruge mornay sovs og lignende.. så er det en kartoffel gratin og har intet med flødekartofler at gøre.. Flødekartofler består af kartofler (friske kartofler, dem fra pose smager ) fløde(kan blandes op med lidt mælk eller madlavningsfløde hvis man er hysterisk), salt, peber, lidt muskatnød og lidt hvidløg.. Jeg har det sådan at mad skal smage og så hellere spise det mindre eller spise det sjældnere end at "ødelægge" det fordi man er bange for fedt..
Hilsen Signe Og guld klumperne Karolina (datter) og Emma (guldhest) Skøn 5 års fjordhoppe sælges, evt udlån eller afbetaling.. skriv PB for yderligere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smager godt |
|
|
jeg er en af dem der bruger let mone... skræller kartoflerne skære dem i både, hakker et løg og nogle hvidløg blander det sammen med grov salt event lidt karry og peber ket mone over så de lige er dækket karry eller all round kryderi oven på iovene ca 45 min og de er rigtig gode har jeg lidt fløde eller creamfine hælder jeg en slat i af det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffff |
|
|
Kartofler i skiver m. fløde ovenpå. Dét er rigtige flødekartofler. Samt krydderier. Salt, paprika og muskat nød smager godt i. Og det skal være rigtige kartofler du selv skræller og skærer ud. SAMT rigtig fløde.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flødekartofler |
|
|
Ja, her sidder jeg så. Og er rigtig kræsen og bryder mig sådan set ikke om flødekartofler...  Men for søren, jeg får da helt lyst til at lave nogle nu!  Det lyder så lækkert det hele! 
Hilsen Cath !
Aldrig glem kærligheden. Hold den ved lige. Kærlighed er det bedste du kan få!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Mmmmmh flødekartofler DEt er bare 100 år siden jeg har lavet dem. Det er bare tarveligt at lave sådan en tråd, jeg må bare lave nogen imorgen. 4 personer Vi bruger 1 kg friske kartofter, som vi skræller og skærer i skiver. hælder ½ liter fløde i, drysser lidt salt og peber i. derefter drysser vi med hvidløgspulver og en halv muskatnød  rør det godt rundt, ind i en forvarmet ovn på 180 grader i 60-80 min. Hvis det skal være ekstra godt og ulækkert fedtet, så drys ost imellem kartoflerne og et godt lag oven på 
Glem fortiden, Lev nutiden & Red fremtiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
CarolineR |
23-10-2011 20:08 |
|
Jeg kan ikke give den præcise opskrift da jeg altid laver på "sjus" men ingredienserne i mine er: Kartofler, plejer at bruge kartoffelskiver i pose. Porer Løg Moarnay-sauce Broccoli
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er vist nævnt, men... |
|
|
Jeg er også med på denne vogn: - Friske skiveskårne kartofler
- fløde - evt. iblandet sødmælk
- muskatnød
- lidt hvidløg
- salt/peber
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flødekartofler! |
|
|
Frosne skivekartofler er blevet friturestegt inden de er blevet pakket i poser og frosset ned Friturestegte kartofler hører IKKE til i flødekartofler (ligesom mornaysauce, så ville det hedde Mornaykartofler. Det er ikke engang fløde i mornaysauce)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan også |
|
|
bruge kartofler fra glas, der skæres i skiver. De gør tilberedningstiden meget mindre, og de smager rigtig lækker i både fløde og mornay sauce 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
I min verden er "ægte" flødekartofler nemlig også med rigtige kartofler og ægte fløde. Skal det være, så skal det også være!
Jeg skrællede 3 kg bagekartofler, hakkede 2 store løg, knuste 4 fed hvidløg og hældte det hele over med 1 1/2 (jep) liter piskerfløde som jeg havde krydret med muskat, salt og peber.
Og ved i hvad? Det blev bare SÅ godt! Gæsterne var helt vilde med det.:-)
Så tak endnu engang HN! 
Mvh. Lea
Børn er som ideer - ens egne er de bedste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flødekartofler.... |
|
|
... bliver faktisk også gode hvis man laver dem med madlavningsfløde eller kaffefløde. Det kan lade sig gøre. Herhjemme laver vi det som du selv beskriver, men med madlavningsfløde og så putter vi faktisk også blomkål i. Ellers kan det også laves med morneysovs fra Netto. Det smager lidt ostet, men bestemt rigtig godt og bliver lækkert cremet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flødekartofler |
|
|
Når Nu vi snakker flødekartofler, så er det slet ikke for at prale, men jeg er enormt god til at lave det! Min mor har bedt mig lave flødekartofler mange gange og jeg har måtte lave nogle til en fest tidligere i år også. De er ret populærer, så jeg vil gerne dele min opskrift med jer også. I hvert fald til en anden gang hvis nogen skulle støde ind i samme problem  1 Jeg smører et ovnfast fad med smør. 2 Jeg skræller Kartoflerne (Rigtige kartofler) i skiver og lægger det første lag i fadet. 3 Jeg drysser nu salt og peber over det første lag kartofler 4 Løg bliver skåret i små stykker og drysset ud over kartoflerne 5 2 fed hvidløg bliver hakket i stykker og drysset ud over kartoflerne som er skåret i skiver og der er drysset, salt, peber og løg ovenpå i forvejen. Det var bare et lag, men sådan foregår det lag for lag når jeg laver flødekartofler. (Husk at et lag slutter med salt, peber, løg og hvidløg. Ikke bare et lag kartofler.) Til aller sidst når alle lagene er færdige, hældes der fløde op til kanten af fadet og sådan så fløden dækker kartoflerne. Det svinger meget med hvor meget fløde jeg bruger, for det afhænger helt af hvor stort fadet er. Fløden skal bare være op til kanten og dække kartoflerne. - Så slipper man også for at fløden "forsvinder" helt. Fadet med kartoflerne, løgene, salten, peberen, hvidløgene og fløden, sættes ind i oven og får 1 time og et kvarter ved 200 grader. Vupti, så er der flødekartofler  Stadig ikke for at prale, men mange spørg efter min opskrift 
BULLER
HAFLINGER/ALPE QUARTER
FELIX
NORSK SKOVKAT CARPE DIEM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosenholm |
|
|
Sikke en sej mand du har , tak for et super godt alternativt fløde kartoffel "stablings" tip . Griner......... og lur mig, om ikke der er mange der "ruller" op i tråden for at læse dit svar nu  Mvh. Karina
Velholdt hus Sjælland Store Heddinge på landet sælges omgivet af marker og 500 m til skov af grusvej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456787654 |
Assisi |
04-11-2011 19:37 |
|
Jeg vil nu også mene at rigtige flødekartofler er med fløde, ikke andet... Jeg tror ikke på, at det er så meget mere usundt end fx. mornay sause, fordi at man trods alt ikke kan spise så meget når det er lavet af fløde. Jeg bruger RIGTIGE kartofler (ikke fra frost) Gulerødder i tynde skiver Porrer Evt. forårs løg Salt Peber Og så fløde til de lige dækker kartofler mv. Ikke mere, det må ikke blive for snasket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|