|
|
| staldkrampe, ville du købe den ? |
|
|
Sagen er den at jeg har fundet en hest jeg muligvis er meget intr. i, det er en en god hest,men også pæn dyr... sagen er den at den er 9 år, og har tendens til let staldkrampe.... jeg har ikke haft en heste med det før, vil i holde jer fra det, og hvad er jeres erfaring ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
jeg ville ikke være afvisende,- men jeg ville gerne se fænomenet først,- så jeg selv kunne vurdere om det kunne være et problem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skal... |
|
|
... følge din mavefornemmelse, for det er kun dig selv der ved om du kan leve med det eller ej
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen hvad med |
|
|
Jeg ved intet om staldkrampe, jeg er med på hvordan hesten kan få det ved fx at få løftet ben, men har det nogen betydning ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej.... |
|
|
De sidste to heste, som jeg kender som har staldkramper, de har det sådan, at man ikke lige kan "smække måsen" i sadlen med det samme. Hvis man har lidt dårlig balance, eller lige kommer til at sætte sig lidt hårdt - ja så får man buktur. De to heste jeg kender er hhv en 15 årig og en 4 årig - begge skal bare rides lidt i let sæde en halv/hel volte, så er de fine. Umiddelbart så ville jeg få tjekket sådan en hest med staldkramper mht problemer i ryggen - bare for en sikkerheds skyld. MVh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se på den alligevel. |
|
|
Det var ikke noget, der umiddelbart ville afholde mig fra at se nærmere på hesten. En af mine veninder har haft en vallak, der havde det i lidt svær grad i begge bagben. Det gjorde, at den var lidt speciel at sko og rense hove på. Man skulle bare lade den "krampe" færdig og så tage benet langsomt - så foregik det uden problemer. Man skal dog have en smed, der har forståelsen (for at hesten ikke er "uartig") og tålmodigheden (for benet skal lige "rettes ud" efter løft). Hesten var komplet ren i røngten og havde ikke en sygedag i de seks år jeg kendte den  Hesten blev i øvrigt 16 år og var nok også blevet ældre, hvis de nye ejere havde passet bedre på den  Omvendt kender jeg en anden hest, hvor staldkrampen er kommet snigende. Den er behandlet med specialbeslag og ejer har fundet noget godt at give i foderet, der mindsker det kraftigt! Men hun har selv en mistanke om, at der er "noget" i haseleddet eftersom hesten var staldkrampefri i fem år. Så hvis hesten umiddelbart er godt gående og den "bare" har staldkramper og ellers været redet nogen tid, så ville jeg bestemt ikke afvise den på det grundlag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, jeg ville ej |
| Forfatter:  |
Pinny ♥Fyn♥ |
| Dato:  |
20-10-2011 20:10 |
|
En pænt dyr hest, der måske vil vælte om på staldgangen, så den kan få flere skader. Nej, det ville jeg ikke. Som det er nu kan man få mange gode heste- til en billig pris. Staldkramper ville jeg holde mig fra, det lyder simpelthen for farligt. Hvad hvis en forbipasserende kommer til skade? Det ville være DIN skyld. Den skal bare blive forskrækket, når den står på tre ben, så vil den vælte. Og en hest der kramper- kan aldrig være rask. Kan den så forsikres? Det dutter ikke engang at tage hesten ud i byen til stævner. Den kan falde i traileren?
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldkramper |
|
|
Det kommer helt an på graden af staldkramperne. Men hvis det kun er lette staldkramper som du skriver, ville det ikke forskrække mig. Har selv haft en hest for maaaange år siden som havde det og det var der ingen problemer i.
Ejer af den smukkeste frieser hingst Zeus Fan Stennissegaard og den skønne DV vallak Lindgaardens Cato.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Falde omkuld lige pludselig? |
|
|
Ok, nu har jeg så kun kendt to tilfælde af staldkramper. Den med "svær" krampe har aldrig i de seks år jeg kendte den mistet balancen på staldgangen og ejeren drønede rundt med den i trailer op til flere gange om ugen til både springtræning og stævner. Hesten var aldrig halt eller "småt gående" eller på anden måde tvivlsom. Røngten af hesten (som 15-årig var det vist) viste fire knastørre og røngtenrene ben  Det er jo ikke fordi hesten bare står og spjætter tilfældigt til alle sider og slår forbipasserende ned!  Den anden med "noget" i hasen har heller ALDRIG vist tegn på at stå dårligt fast og den er da også i trailer flere gange om måneden, træner i skov, på vej, græsmarker og deltager i distance- og dressurstævner efter ejeren har fået den gjort komplet haltfri. Altså to tilfælde, hvor hesten i meget høj grad BRUGES!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldkramper... |
|
|
Undskyld mig men hvad er staldkramper ... Først troede jeg at i talte om gjordkrampe, som jeg kan se en anden også troede ud fra hendes svar. Men længere nede kan jeg se at det intet har med sadlen at gøre, men når man tager ben på den??? Mvh Anette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| [OT] Staldkrampe er... |
|
|
... når du eks. løfter bagbenet, at hesten så løfter det selv og meget hurtigt. Og den har svært ved at rette benet ud de første sekunder. Det lader ikke til at gøre ondt på hesten (der er ofte ingen reaktion at spore i hestens udtryk eller kropssprog), men det er helt sikkert ubehageligt, hvis man prøver at tvinge benet ned og bagud. Derfor skal man bare lade hesten "krampe af" og så forsigtigt føre benet bagud, så man kan rense hove eller sko den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil se og prøve den |
|
|
Jeg hare far jeg så det første billede af den hest været helt vild med den, min fornemmelse er fin, jeg har dog først idag fået afvide den har let staldkrampe.... jeg har bestemt at jeg skal se og prøve hesten, jeg har akldrig hørt det skulle være noget problem at køre med en hest der har staldkrampe, men det er da noget jeg vil spørge sælger om iøvrigt er hesten godt gående, og er forsikret for over 150,000
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
|
|
Jamen så lærte jeg noget nyt i dag og kan så konstatere at min hoppe har staldkramper. Ud fra din beskrivelse og min egen oplevelse af min hoppe ville jeg ikke fravælge denne hest. Jeg har aldrig nogensinde oplevet at min hoppe har væltet på staldgangen, heller aldrig har hun sparket nogle. MEN, kan staldkramper forværres? Efter hun har været lånt ud og jeg fik hende tilbage i meget dårlig stand har hun trukket bagbenene meget mere til sig og meget voldsommere end hun har gjort før. Hun trækker dem meget hurtigt op og ind under sig, men giver gerne benet bagefter. Kan der gøres noget for at det holder op? Hun er pt. startet Kranio Sakral behandling (første behandling fik hun igår), og der fandt behandleren mange spændinger i hals, skulder og bagpart. Bagparten er slem og har spændinger fra rygsøjle ud i ophænget og videre ud i bækkenet, og hun slap det ikke 100%. Er da hvertfald spændt på at se om hun bliver bedre igen, når hendes spændinger forsvinder. Mvh Anette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ibikus |
|
|
"Let" staldkrampe er uproblematisk. Staldkrampe bliver først problematisk hvis smeden har svært ved at sko hesten fordi den kramper for meget. Derudover skal du også være opmærksom på, at dyrlægen måske bøjeprøver hesten "med forbehold" ved en handelsundersøgelse, idet det kan være svært at bøjeprøve en hest når den har kramper. Har selv en vallak med let staldkrampe og det har aldrig været et problem. 
Med de bedste intentioner, Sara
"Græsset er grønnest, der hvor du vander det"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkrampe |
|
|
Jeg har haft en hest med staldkramper og det var ikke noget problem ridemæssigt og på folden. På staldgangen var det lidt svært at komme til at rense baghove, da han løftede benet med et sæt og nogle gange mistede balancen og pludselig satte benet ned. Han er dog aldrig væltet eller kommet til skade. I boksen kunne samme ting ske og det så ud til at han engang imellem var besværet. Jeg ville få en dyrlæge til at vurdere omfanget af hestens kramper og derefter tage min beslutning omkring køb. Min tidligere hest gik gennem dyrlægen uden anmærkninger og staldkramperne var ikke så tydelige dengang, men det blev værre og værre med årene. Prøvede med kiropraktor, men synes ikke det hjalp noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldkrampe |
|
|
Min sidste hest havde let staldkrampe. Det var også en dyr hest, men der var ingen problemer med at forsikre den, og den var også 100% iorden i både bøjeprøve og på røntgen. Den havde heller ikke problemer med hverken smed eller når jeg skulle rense baghove. Jeg synes at du skal se hesten "in action". Hvis den har svær staldkrampe, så ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang, men ellers ville jeg ikke vælge den fra.
Venter sig baby "X" til november R.I.P Lygtegårdens Kouros , Laban-Son Risebjerg & Athletico F. I er alle stjerner på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afslag i pris |
|
|
Jeg ville bestemt heller ikke være afvisende, men samtidig helt klar over at jeg måske ville komme til at bruge ekstra penge på behandling osv. du skriver hesten er forsikret til 150.000 så formoder jeg at du skal give en pæn sjat for hesten, og det er nok her jeg ville sætte hælene i. Ikke om jeg ville give fuldpris for en heste med "fejl" staldkrampe er noget lumsk noget, det kan sagtens være at du er heldig og hesten aldrig kommer til skade på af staldkramper, men du kan lige så godt være det modsatte og efter få dage stå med en skadet hest. mht. forsikringe ville jeg lige undersøge om der var et forbehold for skader som hesten pådrager sig pga. fald i forbindelse med staldkramper. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejlig hest |
|
|
prisene er sat derefter, og hesten er forsikret ved sælger (som jeg går ud fra jeg kan overtage) Jeg har prøvet at tjekke hvad det koseter at forsikre en hest for ca 150-200 men syn ikke rigtig jeg kan finde noget ... er der andre der ved det ? sælger siger det er let staldkrampe, jeg skal self se og prøve hesten og vil self. ha min dyrlæge med ind over ved køb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris for forsikring |
|
|
Hos Tryg kan man selv regne den ud: www.tryg.dk/media/ Priser%20hesteforsikri...nykunde_75- 5140.pdf Så må regnestykket se således ud: - Liv: 150.000kr. x 6,5% = 9.750kr.
- Uanvendelighed: 60.000kr. x 9,5% = 5.700kr.
- Sygedækning II: 2.500kr.
- 9.750 + 5.700 + 2.500 = 17.950kr. i årlig betaling.
Det der klart springer mig i øjnene er, at uanvendelighed ikke kommer op på mere end 60.000kr. og det er ikke et ret stort plaster på såret, hvis man skal have aflivet sin hest til 150.000kr. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har en |
|
|
stående i stalden som har let stald krampe og der er aldrig problmer med det, den går med sko på alle 4 og der er heller ikke problemer for smeden. Den er forsikret hos tryg uden forbehold. Så længe der ikke er tendens til hanetrit eller andre bevægelses forstyrrelser og forsikringen vil tage den ville jeg ikke være bekymret. Vh gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har kendt en med det. Det var problematisk at lave tilbagetrædning og deltage i jordøvelser, som ofte indbefatter at bakke. Jeg ville aldrig købe sådan en hest, da jeg er bange for for mange bekymringer og begrænsninger på sigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en.. |
inger christensen |
22-10-2011 11:39 |
|
det har aldrig givet problemer. trækker sine bagben hurtigt til sig, når der skal renses baghove, men intet andet. Den er nem i ridningen og tilbagetrædning heller ingen problemer, tværdigmod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det har jeg ikke hørt før |
|
|
jeg har aldrig hørt at staldkrampe skulle gi problemer når man rider, mon ikke det er hanetrin folk tænker på ? hesten jeg overvejer at købt har ved handelsundersøgelse fået lille anmærkning ved at være lidt skæv i krydset, jeg tænker self om det kan hænge sammen med staldkrampe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja det skal jeg ikke kunne sige. Det var en venindes lånehest og ejeren kaldte det staldkrampe. Men det har måske været hanetrit. Hvad er forskellen ellers?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shivering |
|
|
Når hesten kan få problemer med tilbagetrædning i ridning eller når man skal bakke med den på staldgangen, så er det fordi den har "shivering". Shivering er en slags udvidelse af staldkramper. Min hest har shivering. Den har svært ved at bakke på staldgangen og ud af trailer fx. (han hopper nærmest baglæns i stedet for at gå), men har aldrig haft problemer under rytter og er super til tilbagetrædninger (mærkeligt ja...men sandt ) Hanetrit er noget "helt" andet selvom man mener at både staldkrampe/shivering og hanetrit begge stammer fra neurologiske "defekter". Ved hanetrit løfter hesten benet/benene ekstra højt enten konstant i en eller flere gangarter eller uregelmæssigt i en eller flere gangarter. Hverken hanetrit eller staldkrampe/shivering kan kureres. Håber det giver lidt mere klarhed 
Med de bedste intentioner, Sara
"Græsset er grønnest, der hvor du vander det"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville ikke købe... |
|
|
Jeg ville ikke købe sådan en hest, specielt ikke til så mange penge. I min verden er staldkramper = noget er galt! At hesten trækker benet hurtigt op, for derefter at slappe af, er ikke hvad jeg forstår med staldkramper. For mig skal der være en tydelig "krampe". Jeg har kendt et par heste der havde "rigtige" staldkramper, ved begge viste der sig at være problemer i nakke/hals eller ryg. Hesten kramper jo af en årsag, og har man ikke opdaget hvorfor den gør det, ville jeg aldrig købe den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
CarolineR |
23-10-2011 19:04 |
|
Jeg har selv haft en hest med staldkramper, og vil sige det kommer klart an på hvad du skal bruge den til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt forvirret |
|
|
den skal burges til dressur hvor jeg skal ride m-s, (hvilket den også går nu ca) jeg tager op og ser henten og er det forsat en jeg er intr. i får jeg self. min dyrlæge indover, og jeg vil self. høre hvad hun har at sige med det staldkræmoe og den lille skævhed, hesten skal self. også undersøges inden jeg køber den jeg syns ikke at kan læse at nogen har haft en med staldkrampe hvor der har været problemer som sådan, jeg læser at dem der skriver de ikke vil købe en hest med det ikke har haft en med det, er det rigtig forstået ? for jeg syns at de fleste der har en med let staldkrampe ikke mener det er noget problem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
God ide at tage dyrlægen med indover  Og så kan jeg kun på det stærkeste anbefale at du kontakter det forsikringsselskab hesten er forsikret i, for det er ikke en selvfølge at du bare kan overtage forsikringen og der skal uden tvivl ny handelsundersøgelse til.. Spørg sælger om den er forsikret med forbehold! Har haft et par stykker med lette staldkramper, ingen problemer.. 
Mål 2012= Jagt på Henry  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja den skal |
|
|
Der vil helt sikkert blive lavet både røngten og handelstjek event. scanning inden jeg køber den Men ja er self. en god ige og høre om der er nogen forbehold...ved forsikringen tror i den lille skævhed kan hænge sammen med staldkrampe ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja og om du overhovedet kan overtage den i så fald.. Ikke altid de vil forsikre en hest igen eller et nyt selskab vil tage den hvis den får "konstateret" staldkramper.. Skævheden i krydset kan have noget at sige ja, men hvis den altid har haft kramperne, så bør det ikke være det skæve kryds... Som den forhåbentligt ikke altid har haft ligeledes...
Mål 2012= Jagt på Henry  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har voldsomt staldkrampe på højre |
|
|
bagben... så slemt at smeden skal sætte ekstra tid af til at sko den, og at når jeg skal rense hove jeg skal berolige den lidt.. men har ingen problemer ridemæssigt, aldrig været halt eller fejlet noget, hvis du har hestegalleri kan du søge på hestehavens rebecca og se videoen af hende, og der kan man slet ikke se at det er så slemt, den er stort galloperende stort travende, og fin skridt.. jeg har undersøgt det lidt hvad staldkrampe af, og i englang har de undersøgt det, og videnskabligt er der blevet bevist at det viser sig at staldkrampe er psykisk, altså noget der foregår mellem ørerne og ikke nogle problemer med benet, og det har også vidst sig på min.. for den dag i dag kan jeg rense hove uden problemer, men ikke andre, hvorfor ved jeg ikke om det tryghed eller hvad der foregår. håber det kan hjælpe dig, min er forsikret uden problemer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste jagt |
|
|
Hej alle Jeg har nu været ud og kigge på hest, og tror jeg har fundet den rette. Han er en lægger kvalitets hest efter Blue Hors Zackery, men hans problemer er dog at han lider af mild staldkrampe. jeg har selv set det, og han har ingen problemer, andet end når han renser hove. problemet er dog, at han er meget tynd, og mangler stadig muskler (han er 5). Men han virker til at have problemer med sideøvelser. Han går fint på venstre side, men det halter lidt med højre. Enten er det fordi han simpelthen ikke har musklerne til det, ellers er det staldkrampen som driller ham. hvis dette er tilfældet, ville vi dog være nødt til at sortere ham fra, idet jeg skal bruge han i dressur. håber jeg hører fra jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis du vælger at købe den, så sørg for at få den handelsundersøgt først, gerne med røntgen. Fortæl din dyrlæge om hvad du mærker i ridningen og hvordan dens staldkramper viser sig, så dyrlægen har al relevant info at vurdere hesten ud fra. Jeg ville dog være lidt bekymret for om den skulle være lavgradigt halt, siden den har svært ved sidebevægelser på den ene volte, især da den også er muskelfattig. En 5-års hest i ridning, burde ikke være synligt muskelfattig, hvis den er sund og rask.
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig? GO YOU BIG RED FIRE ENGINE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb af hest |
|
|
Grunden til han er muskel fattig kan nok skyldes han ikke bliver brugt særlig tit og længe af gangen (vi snakker nok 3 gange om ugen, pr. 30min) så tror bare det er fordi han ikke er brugt specielt meget. vi har også tiltænkt at få lavet handelsundersøgelse før køb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil .... |
|
|
... Stadig hævde at en hest, der bliver redet tre gange om ugen ikke bør mangle muskler. Men det vigtige er her at han er symmetrisk i sin muskelsætning. Mangler han f.eks muskler i den ene side af krydset og ikke i den anden, er det tegn på at der er noget galt. Hvad siger ejer? Er den blevet udredt hos en dyrlæge?
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig? GO YOU BIG RED FIRE ENGINE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb af hest |
|
|
Han er symmetrisk i muskelsammensætningen, og han har skam muskler, bare lidt i underskud uden at det er farligt eller ser skræmmende ud. Men ja, en 5-årig burde ikke være i voldsomt muskel underskud, det er blot noget vi skal bruge lidt tid på at opbygge, og det ville bestemt hjælpe når han får noget sul på kroppen (han er lidt tør, men er lige kommet fra sommergræs med dårlig ernæring) ejer er ikke bekymret, ej er vores træner, og i sammenhæng med handelsundersøgelse for vi dyrelægens syn på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|