Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så galt kan det gå, på ingen tid!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 15:09

Hej alle sammen.

Har lige haft/har to frygteligt oplevelser med vores heste.

Fredag i sidste uge kommer jeg hjem for at lukke hestene ud. Vores Oldenborg på 3 1/2, havde netop fået sko på torsdag eftermiddag. Så inden jeg åbner alle bokse skal han lige have et set klokker på!

Det var heldigt for i den tid opdager jeg har fået kolik!

Så jeg trækker ham ud mens jeg ringer efter vores dyrlæge som ankommer 10 min. senere.
Han har så fået stortarm forstoppelse! han bliver behandlet og vi regner med han har godt til middag igen.
det viser sig så at da det smertestillende er holdt har han bare ondt igen. så dyrlægen ankommer endnu engang.

Stadig stortarms forstoppelse men nu også med en blindtarm der er helt udspilet med luft!
dyrlægen stikker en kanyle ind i blindtarmen. Så fiser det ud med luft som man lukker luft ud af en ballon i 15 min.

Senere på dagen er det galt igen og det hedder så Ansager.

Heldigvis bliver han behandlet dernede og de kunne klare den med medicinsk behandling, så vi fik ham hjem søndag!

(det bedste bud på han blev syg, var det gode vejr ugen forinden også kom det dårlige vejr igen)

I går lørdag:

Hestene kommer ind som normalt, men min ene dsp kommer ind og ligner en der har smidt 50 kg siden jeg smed hende på fold om morgen!

Hun har voldsom mavekramper og for alvor tynd mave! hun viste ikke den store interresse for hø, men fik i løbet af natten drukket 20-30 liter vand. ( var oppe ved hende mange gange i nat)
det var så ikke nok, vores dyrlæge om til morgen og idet jeg trækker hende ud på staldgangen, "sejler" hun bare rundt. hun er så blevet fludstændig dehydreret!
dyrlægen prøvet at finde hendes bloråre, men det er svært da han finder dem er hende blod helt stift!

Han får 0,5 liter salt vand i hende og så ryger vi afsted til ansager igen!

Der er hun nu og hun manglede 80 l. væske!!!!

Nu venter vi på svar om hun klare den!

Det værste er jo at jeg selv har tilset hende så mange gange i nat. og hun havde jo drukket hver gang jeg var derovre. så jeg var enlig positiv. hun var ikke blevet dårligere men heller ikke bedre. det kom bare pludseligt da dyrlægen stod der.

men man lærer jo altid ( RING til dyrlægen med det samme man har sådan en omgang diarre :( )

sikke en omgang, vi har snakket om hvad mon der sker i næste weekend???? :(

så nu må vi bare vente og håbe hun klare den, men en ting er sikkert hun er i gode hænder!

Det jeg ville sige med det her er, wow det kan gå stærk. Også kan vi ikke engang rigtig gøre noget for at forebygge disse to ting!

to fantastiske welsh ponyer til salg (125cm - 8 år- børnevenlig- velopdraget)

se links:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/304329/

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/304327/

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en omgang
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 16:41

Pyha! Stakkels dine heste, men også stakkels dig.

Håber på det bedste for dine heste, og at det er slut med den slags.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET!

0
0
Svar på denne tråd

Samme her
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 10:10

Som det skete for din dreng, skete også her natten til torsdag men min den gamle hoppe. Hun havde ophobet luft i blindtarmen og med tryk på bughulen der pressede på lungerne så hun ikke kunne for luft. Vi trode først at det var spiserørsforstoppelse og fik olie (fik olie for en sikkerhedsskyld) men slangen gled fint ned gennem spiserøret.

Her skulle jeg så bare gå med hende og få hende til at gøde så hun kunne komme af med luften.

Dagen efter igen var det galt men kunne afhjælpes med at hun kom ud og gå. Det er f... koldt at gå i nattøj og med vådt hår nær frysepunket om natten, men hvaf gør man ikke for sine pruller.

Jeg har hørt at luft i blindtarmen kan tage flere dage om at gå væk og man ikke kan sige hvad det kommer af.

Har du hørt dette?

God bedring til dem begge.

Mvh

Sandra

Dygtig rytter og rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

Ryttervant 5 års allround trakhenerhoppe e.Chopin m. Chopstik til farfar.

Hjem før pris. bytte m. kat. 1 pony

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider