Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hest sige farvel til hest
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:56

Hej

Står lidt i et dilemma, min søsters hest skal aflives. Jeg vil selvfølgelig gerne være der for hende. Hendes hest skal så trækkes lidt væk for at ligge på en græs mark så børnene på rideskolen ikke ser ham.

Min fjorddreng trækker vi med derhen, meningen var enig at jeg ville trække min fjord tilbage når min søsters hest havde fået den beroligende. Men så kommer min søster til at stå helt alene når hendes hest, "falder".

Skal jeg blive med min fjord eller ej. Hypperne er venner men har hver deres BEDSTE venner på folden. min er 6 år og rimelig cool, men er usikker på om han bliver "ked af det" eller om det er godt at de siger farvel. Vil jo så gerne være der for min søster men vil også passe på min lille ponydreng.

Hvad ville du gøre?

Dyrlægen er rigtig sød, vi har brugt ham i ca. 20 år, men han bliver bare så befippet hvis sådan nogle voksne kvinder tuder og er ikke rigtig til megen hjælp på det punkt.

Da det er en om formiddagen er der umiddelbart ikke andre der kan komme med og dem der kan er ikke nogen der ligesom kan bevare overblikket og bliver måske mere en bekymring end en hjælp.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 16:05

Jeg ville slet ikke trække en anden hest med i første omgang.

Heste forstår ikke "at sige farvel", men kan sagtens registrere, at den anden falder om - og det vil den sikkert reagere på.

Hvorfor udsætte den for det?

Hesten som skal aflives, ved jo ikke, at den skal aflives. Så når den bliver trukket væk fra stalden, er det jo for den bare som en hvilken som helst anden træk-tur. Det behøver den vel ikke have en artsfælle med for?

Kh

Maria

Mor til Kathrine 24.08.06

Og Frederik 22.03.09

Skal du have lavet kage?

Send en PB.

"Nu rolig. Livet er blot et eksperiment. Man har før hørt om mislykkede eksperimenter." -Dan Turéll.

0
0
Svar på denne tråd

forstår hvad du mener
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 16:34

Jeg forstår udemærket hvad du mener, problemet er bare lidt at min søsters hest spænder meget op og er lidt flyvsk anlagt. Han er stor og stærk og vi er bange for om vi kan holde ham når han skal stikkes, så min fjord skulle egentlig bruges til at berolige ham med. Men ja det er da en mulighed at helt droppe at tage min fjord med, skal bare træde med varsomme skridt for vil jo helst ikke såre min søster eller min hyp, hmm

Kom gerne med andre løsningsforslag.

han skal først aflives d. 27 så vi har jo noget tid til at planlægge så alt bliver bedst muligt for alle.

Men tak for dit synspunkt.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Hest der skal herfra
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 16:44

En anden mulighed for at berolige din søsters hest kunne være at give den Dr. Bachs Nødhjælpsdråber.

I kan evt. forsøge jer lidt frem med doseringen inden den dag, hesten skal herfra. Ellers 10-15 dråber 4 x dgl. I kan begynde med dråber et par dage inden aflivningen, det tror jeg vil være godt for hesten.

Din søster kan også selv tage dråber inden dyrlægen kommer, hvis hun har brug for det.

Dråberne kan dryppes ud over foderet til hesten eller på en godbid.

Nødhjælpsdråber kan købes i Matas.

Må din søsters hest komme herfra på en smuk og rolig måde.

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

-vil du leve det gode liv?

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

Jeg brænder for at gøre godt for

mennesker og dyr

0
0
Svar på denne tråd

overskriften
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 16:52

Kunne dyrlægen ikke give din søsters hest det beroligende, når den er ved stalden/folden ved de andre heste og herefter trække den til stedet, hvor den så skal have den aflivende sprøjte?

Sådan tilrettelagde vi proceduren, da jeg fik aflivet en hest.

Den blev efter den beroligende sprøjte trukket 100 meter væk fra de andre og det var ikke noget problem.

Tanken til jer - aldrig let at få aflivet en hest.

Med de fantastiske fem heste: Buddy, Whitney, Apollon, Nolan og Succes

Samt den dejligste hundeven Buffy

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 16:53

Hvis og såfremt, at du mener at din fjord-dreng har psyke nok til at være "med til aflivningen", så synes jeg at, du skal have ham med...., det er jo til stor støtte for den anden, som måske har støtte i at have en ven med i det sidste...???

Det ville jeg da være rigtig glad for, hvis det var min hest og hun havde brug for støtte...??

Sikke en dejlig støtte, hvor flot af jer...

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

www.wspa.dk

Tak er et magisk ord, der åbner hjerter og døre

Tak er gratis, uopslideligt og bør siges med stil

Så sig TAK

0
0
Svar på denne tråd

dilemma
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:05

Ja føler virekelig det er dilemma. Vil så gerne det bedste for min søster, hendes hest og min lille fjord.

Kan squ bare ikke lige gennemskue hvem der skal gå på kompromi. Tænker lidt at min søsters måske også bliver voldsom hvis min forlader ham når han er halt bedøvet, og synes også det er hårdt for min søster at stå der alene. Argh godt vi har 14 dage inu.

tak for alle jeres input, i sådan et øjeblik kan man jo kun håbe at det hele bliver så lidt trist/skræmmende/sørgeligt som muligt.

Kom endelig med alternative ideer jeg ikke selv har kunnet komme på.

Ps: der han skal falde er på en eng. ca 800 meter fra stalden. Vi trækker jævnligt derop både sammen men også min søster alene.

0
0
Svar på denne tråd

En mere
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:21

Kan du få en mere med - altså en der kan trække din hest, så du kan være der for din søster?

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Jeg brænder for at gøre godt for

mennesker og dyr

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:34

Hvor meget vi end gerne vil hjælpe dig, ser det desværre ikke ud til, at vi kan hjælpe dig, dvs. den endelige beslutning er kun din og din alene...

Du gør naturligvis den rigtige beslutning for dig og dig/dine heste,..

Ville gerne hjælpe, men kan åbenbart ikke gøre noget...

www.wspa.dk

Så sig TAK

0
0
Svar på denne tråd

ikke lige umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:41

Ja vi har tænkt igennem hvem vi evt. kunne få med. Problemet er lidt at de fleste vi kender enten arbejder eller ikke helt er de rette til en sådan situation. Du ved folk der begynder at græde så man skal trøste dem, ikke noget forkert i det men det er altså min søsters tab og det er hende der skal græde og ikke hende der skal bekymre sig om andre der græder. (bitter erfaring)

Jeg synes også det er meget at be andre om at tage fri fra arbejde. Både min søster og jeg har taget fri og man kan vel heller ikke regne med at alle bare kan få fri fordi en de kender skal have deres hest aflivet.

hmm er stadaig i tvivl.

0
0
Svar på denne tråd

til I, 1234567
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:45

Du skriver at du mener at det er ok at lade min fjord være der. Har du nogensinde prøvet med at lade en anden hest se aflivning og hvis ja hvordan reagerede hesten så på oplevelsen? Er bare så bange for om det kan skade ham psykisk selvo han er cool normalt.

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:45

OK det er forståeligt, at det skal være den rette person, der skal med. Ikke en der selv skal trøstes.

Samtidig skal det være en, der har fri eller gerne vil tage fri for at kunne være med.

Hvad siger du til det, jeg skriver om at give hesten nødhjælpsdråber til at berolige den let med/give ro?

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter,,,
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 18:56

Jeg vil gerne være der og støtte hesten i sin sidste farvel, men hverken hesten eller jeg kender jo hinanden...???

Så, det vil du naturligvis ikke være interesset i ???

Men vil gerne være der...

www.wspa.dk

Så sig TAK

0
0
Svar på denne tråd

Selskab
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 19:24

Jeg ville ikke lade min hest være tilstede, når den anden falder. Min 'gamle' vallak er ekstremt følsom over for min hoppes sindsstemning, og han bliver meget urolig i situationer, hvor han fornemmer, at hun er i knibe.

Du risikerer, at skulle stå med en meget nervøs hest i den ene hånd og din stakkels søster i den anden.

Hvad med om din søster begynder at træne nu med at trække hendes hest hen til engen hver dag og lade den få noget lækkert græs som belønning? Når I så når til d. 27., så burde den være tryg ved at gå alene derhen.

Hvor er det rørende, at I lægger så mange tanker i det. Det er en ubehagelig situation og et svært valg, og jeg føler virkeligt med jer begge.

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har gjort det
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 21:14

faktisk flere gange. Det har de andre heste haft det helt Ok med og det har været vigtigt for dem at sige farvel.

Første gang var en akut aflivning, brækket ben helt over, på en plag og flokken, 6 stk, slog ring omkring ham og så stod vi der til dyrlægen kom med boltpistoeln, 7-8 min senere..

Bedsteveninden stod med MULEN på halsen, da han blev skudt og INGEN af de andre flyttede en fod da han faldt- de stod HELE tæt omkring ham- 2 meter. Dyrlægen synes det var lidt underligt, men lod mig være boss for det.

Han lå på folden tre dage før afhentning og 2 af de andre hev hele tiden tæpper og presenning af, for at se om han stadig var der, slikkede osv. Først tredje dag var de færdige med at sige farvel.

Anden gang var en sådan urolig hoppe og her havde vi bedstevennen med- han gik bare løs omkring og brugte en times tid på at sige farvel til hende.

Så jeg ville ikke være spor bekymret for at have en anden hest til stede- vi tager dem altid ud og siger farvel, især hvis de ikke har været tilstede.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 21:38

Dyr har det altså anderledes end vi har med døden. Og de er ikke bange for den!!

Jeg sværger at min hest sagde "det er ok" den sidste gang vi sås. Jeg var på arbejde i Irland da han blev aflivet og hans og min ven tog sig af ham - da hun skulle trække ham til aflivning ville han ikke med. Staldejer sagde så stille: "det er nu du trækker dig" og så gik han villigt med staldejer - han bare vidste at vores gode ven ikke skulle med og se ham falde. Bagefter sagde hun at det havde været meget hårdere for hende end hun havde troet.

Jeg fik engang kørt en kat over - vi begravede hende i haven og holdt hendes bror inde i huset nogle dage, men han blev mere og mere urolig, først da han havde snuset sig til hvor hun lå faldt han til ro...

Hvis du mener din hest kan have en god og rolig indflydelse så ville jeg ikke være bange for det.

Den vil jo også være dejlig levende og varm for din søster at kramme bagefter. Så kan man godt trænge til et meget levende dyr. Da min hest blev aflivet krammede jeg mine katte hele tiden i de dage op til og efter...

Og jo hesten ved godt den skal aflives, de "læser" de billeder vi har i hovedet når vi tænker. Det er derfor du nogengange kun skal tænke "måske skulle man trave en tur" og så sætter dyret i gang... Jeg kan komme en del eksempler hvor dyr har "læst mine tanker"(i virkeligheden de billeder jeg sender)

Og jeg er enig med Esma - bachs rescuedråber kan hjælpe, især din søster hvis hun har det svært med det.

Må alting ske på bedst mulige måde!

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 22:24

Da min blev aflivet blev den bedøvet i stalden og derefter trukket ud og blev aflivet tog der efter hendes fold kammerart gennem mange år med der ned da hun var død den snusede til hendes næsebor og vendte derefter om og gik og vrinskede ikke længere efter hende det var dyrlægens foreslag da den anden så viste hun ikke kom tilbage

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 22:43

Har hvis det på nogen måde kan lade sig gøre bedstevennen med til alt inkl aflivning.

Jeg besluttede for en del år siden, at sådan skulle det være.... for min shetter, Molly, græd, sørgede og kaldte i ugevis da vi mistede Mango, vores gamle fjordhest. Hun kaldte i et år efter når hun bare i det fjerne så en der kunne ligne. Det var så hjerteskærende...

Siden har vi haft bedstevennen med - også da Molly blev aflivet. De tager afsked, og fortæller hjemme til andre hvad der er sket. De sørger og er triste lidt tid - men kommer hurtigt meget bedre igennem at miste en god hesteven.

Tag ikke alt hvad øjet ser som givet.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 01:46

Undlade at tage fjorddrengen med... Der er ingen grund til at stresse ham.

Istedet ville jeg bede dyrlægen om, at give en mindre dosis beroligende til din søsters hest, så den slapper af og kan trækkes hen stedet..

Derefter kan i give den fulde dosis beroligende.

På den måde slipper du for dilemmaet om at stresse din egen samt din søsters hest, og i får den ro, der er brug for i aflivningssituationen.

Efterfølgende ville jeg lade din hest snuse til den aflivede hest og dermed få sagt farvel på den gode måde...

Hvordan du vælger at gøre er selvfølgelig helt op til dig, men her er ihvertfald sådan som jeg ville gøre :)

0
0
Svar på denne tråd

vi har gjort det
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 10:08

For nogle år tilbage da vi skulle have aflivet en af vores gamleheste havde vi også hans bedste ven med hele vejen - som i øvrigt også var en fjordhest. Det var HELT uproblemaitisk. Jeg vil klart gøre det igen fordi jeg tror på at de efterladte dyr har brug for at vide, hvad der bliver af den anden.

0
0
Svar på denne tråd

zoltan trolde
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 10:27

Jeg ville også tage din hest med.

vi har haft langt bedre erfarringer med at lade dem se, hilse på, slikke osv. deres døde venner. De falder langt hurtigere til ro, når de ved at vennen er død.

den ene gang vi fik aflivet en hest uden de andre fik sagt farvel, ledte de efter den i virkelig lang tid.

hvor lang tid de skal bruge på at sige farvel er forskelligt, vores den gamle skulle kun snuse til den aflivede hest, og så var han "færdig", mens min den gang 2 år gamle plag, skulle bruge ca. 30 min hvor han stod og snusede, puffede og slikkede den aflivede hest, men han tog det helt roligt

Hilsen Nichola

0
0
Svar på denne tråd

Aflivning
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 10:35

Min tidligere hest havde en rigtig sjæleven i form af en dejlig hoppe. Hun havde desværre rigtig dårlige forben, og han passede derfor ekstra på hende på folden, og de sidste par uger inden hun kom bort blev de også altid hentet ind sammen (de gik på sommergræs). De var virkelig buddies. Jeg havde aftalt med ejer, at når dagen kom skulle hun "lade hestene afgøre" hvad de ville. Hvis det var bedst for hoppen at få min hest med ind, så skulle hun gøre det. Ét eller andet sted ville jeg faktisk gerne have haft at han så hende når hun var død for at undgå at han gik og kaldte på hende...

Da dagen kom hvor hoppen skulle aflives gik ejer ud på folden for at hente hende/dem, og min hest kom jo som altid hen og fik en gulerod. Normalt ville han jo have været med ind, men lige præcis denne dag vendte han rundt og gik tilbage til flokken! Hoppen fulgte fint med ind og alt gik som det skulle. Da jeg senere hentede min hest ind fra folden var hoppen blevet afhentet af DAKA, men da vi gik forbi stedet hvor hun var faldet, søgte han derhen (det gjorde han ellers aldrig), snusede lidt i jorden og gik så med ind i stalden. Han kaldte ikke på hende en eneste gang, og jeg er helt sikker på at han har fornemmet hun var væk.

Men tilbage til TS - din søsters hest kan få sin beroligende sprøjte inde i stalden, og herfra vil den være ret ligeglad med hvor den bliver trukket hen. Derfor synes jeg ikke umiddelbart at du skal udsætte din egen pony for aflivningen, og slet ikke hvis de 2 heste ikke er buddies. Derimod kan det være en rigtig god idé at lade "vennen" fra folden se din søsters hest når den er død. Det vil i mange tilfælde give vennen "ro" da den så ved at hesten er død.

Din pony er rolig siger du, men de er følsomme væsener som reagerer på deres omgivelser, og både du og din søster vil være rigtig kede af det og nervøse på dagen, og det vil din pony måske opfange og så står I måske med 2 "flyvske" heste, og det er ingen tjent med.

Lad dyrlægen give hesten en ordenligt omgang beroligende inden den bliver trukket ud, så skal det nok gå fint er jeg sikker på.

Tænker på jer - det er slet ikke rart at skulle sige farvel.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 17:05

Tusind tusind tak for alle de gode og konstruktive råd i kommer med.

Ang. de nøddråber har jeg da overvejet at forslå dem til min søster så hun er mest muligt afslappet.

Ang. det med bedøvelse kommer jeg til at tænke på at min søster har sådan noget beroligende pasta hun har fået udleveret til hesten da han lige har været uheldig med en stor flænge på det ene ben som skulle vaskes og mener at hun har en sprøjte igen.

Så vil nok forslå hende at spørge dr. dyr om han (hesten) evt. kunne få den før vi trak ned på eng. På den måde er han helt afslappet og vi skal kun bekymre os om en hyp. Tænker også at jeg ikke skal "døje" med pony men kan bruge min opmærksomhed på lillesøster.

Tusind tusind tak igen for jeres input.

Mvh Heidi.

skal nok løbende opdatere på den endelige plan og hvordan det så går når han skal afsted. snøft. har så ondt af min søster.

0
0
Svar på denne tråd

en anden løsning
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 20:21

Hej

Jeg ville gøre det således at i tog begge heste med ud men at din søster trak lidt væk med ponyen og du holdt hendes hest når han får den sidste sprøjte, det er ret voldsomt bnår de vælter og jeg ville personligt helst være foruden specielt når det er min bedste ven, så måske er det bedre for din søster at komme tilbage når han er væk.

Hilsen

Mia

Tjek hjemmesiden http://www.mia-hastrup.dk

0
0
Svar på denne tråd

nej nej nej
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 15:17

Åhh... læste lige at du ville tage din fjordreng med over når den anden skulle aflives!!!!

LAD FOR GUDS SKYLD VÆRE!!!!

Du får ALDRIG din hest hen på det stykke igen, du vil risikere at den bliver angst for det sted, eller sågar angst for jeres dyrlæge gennem så mange år!!!!!

Jeg snakker af bitter erfaring og jeg fortrød det inderligt og gør stadig den dag idag at jeg var med en veninde da hendes hest skulle aflives, hun havde 2 og ville gøre ligesom dig!!! Det var ikke en positiv oplevelse!!!

Hesten blev direkte skræmt fra stedet hvor dens "ven" blev aflivet, og hun måtte flytte opstaldningssted, fordi den ikke trives det sted mere, dyrlægen kunne i FLERE mdr. ikke komme til den fordi den var bange for ham, så der skulle hårde metoder i brug når den skulle vaccineres eller have raspet tænder m.m

For din hest skyld, LAD VÆRE!!!

Det du kan gøre og som jeg aldrig i mit lange hesteliv har haft dårlig erfaring med er at du lader din hest stå i boksen - hvis ikke i mener i kan holde hesten, så skal det bestemt heller ikke være jer der står med den når den skal have sprøjterne, for det er ikke bare lige noget man gør, der kan en hest reagere utrolig kraftigt!!! Når din søsters hest så er aflivet og HELT væk, og du har været der for din søster, så kan du hente dine egen hest og lade den snuse til den osv.

Men lov mig du ikke lader din hest være der imens!!!!

Det er IKKE nogen god ide!!!

Har ikke læst andres indlæg, så det er udelukkende min egen erfaring jeg vurdere dette udfra!

Trist med din søsters hest

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 17:49

med Ladybird og Sød Tøs...!

Hilsen Susanne

Det er dumt at hænge med hovedet, når du står i lort til halsen..!

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 13:13

Hej alle

Tak for alle jeres gode og konstruktive råd. Zidan er nu blevet aflivet. Vi valgte at tage min pony med ham hen til marken, Zidan blev bedøvet og da han stod og næsten sov blev min fjorddreng trukket omkring et hjørne så han ikke kunne se eller høre noget men jeg kunne se over skulderen på min søster da Zidan faldt. Min søster stod med ryggen til og en tredje person(Tak til Thea-Rosaria) holdt Zidan. Han lagde sig stille ned af sig selv, godt hjulpet på vej af en stor portion bedøvelse.

Han går nu på de evige græsmarker, RIP.

Endnu engang tak til jer alle.

Mvh Heidi

Ps pony opdagede ingenting for han fik lov at græsse :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2011 11:38

Min nr. 2 og nr. 3 hest fik beroligende i stalden, hvorefter de blev trukket ud til stedet.. Det har fungeret fint. (Min nr. 3 hest led af seperationsangst, og hun var fuldstændig rolig i situationen, selvom hun blev trukket ud alene sammen med mig og min mand..).

Det er da langt det nemmeste. Hesten risikerer at blive utryg, hvis en hest trækkes med for derefter at gå midt i det hele. Og det er da synd. Derudover synes jeg ikke man skal have en anden hest med, der ser det hele..

Men det er så bare min mening.

Håber I finder en god løsning, som er bedst til jeres kære heste

*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar

Chiquita

Grøndalgaard´s Mademoiselle

Starlight´s Sidney

Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 09:35

Godt at høre at det gik godt!

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider