|
|
| AT blive kaldt "flyvsk" |
|
|
Kære HN-panel Før jeg begynder at tage noget nært, som jeg måske ikke burde tage nært, kan I så svare mig på følgende: Hvis en person kalder dig "flyvsk", kan det så på nogen måde tolkes som noget positivt - eller i det mindste bare neutralt? Min ordbog siger, at det er et misbilligende udtryk, men i den virkelige verden kunne det måske være anderledes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
- Lidt af en normade og - ser mig ikke tilbage. Jamen så er man vel lidt flyvsk i visse situationer. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponymor |
|
|
Hehe, det skrevne ord kan forstås på mange måder, det kan jeg godt se. Men hvordan skal flyvsk så tolkes - negativt, positivt? Du skriver det bare som "konstaterende" - dvs. du mener, at man kan bruge det om en person, der ikke sidder stille alt for længe af gangen, men ikke nødvendigvis som noget negativt? Oder? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror ikke man kan tolke ordet ude af kontekst. For som du selv er inde på - så kan det godt have et positivt tvist. Normalt menes der noget negativt med det - i retning af noget overfladisk. Men overfladisk/ikke gå i dybten, kan også være positivt, alt efter hvilken kontekst det bliver sagt i. Sååå 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Jeg synes også oftest at "flyvsk" bruges i et måske lidt negativ retning, hvor der nok menes én, der tit ikke koncentrerer sig helt nok om en given opgave, har svært ved at "gøre noget færdigt", og generelt bare fiser rundt fra den ene idé til den næste, måske uden at sikre sig at den foregående opgave ER korrekt afsluttet...  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen takker |
|
|
jeg for input! Jeg var ikke sikker på, hvordan jeg skulle tage den udmelding, men nu ved jeg i det mindste, at min første reaktion nok var den rigtige. Det kan ikke rigtigt være ment positivt/neutralt i den givne sammenhæng 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Hvis det var mig, der havde sagt det til dit, ville jeg råde til ikke at tage det så nært. Jeg ved ikke, om jeg ser det som noget decideret positivt, men i mit hoved er det noget, der betyder uendelig lidt, hvis ellers det er en person, jeg kan lide. Ligesom at sige, "du er brunette", når jeg ved, jeg foretrækker blondiner En meeeeeeget lille ting, der ikke betyder så meget for, om jeg har et positivt syn på personen eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyvsk |
|
|
Tjaaa, nu kender jeg dig jo lidt, så jeg kunne godt forestille mig, hvad nogen har tænkt, når de har kaldt dig flyvsk. Måske du ikke skal se så negativt på det, da det jo kan have noget at gøre med din flytten rundt i verden. Skiften mellem studier, job og lande. Måske personen lige manglede det rigtige ord og så brugte flyvsk i mangel af bedre. Måske! Normalt er en flyvsk person jo en, der ikke hviler ved den samme ting for længe, har mange jern i ilden, men er dårlig til at holde styr på det hele. Det synes jeg ikke passer på dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker igen |
|
|
Katja: Tak, godt at høre, at det måske ikke var ment så hårdt, som det kom ud. Stephanie: Ja, du har jo fulgt mig lidt! Du har sikkert ret i, at nogen ikke kan se den røde tråd i det jeg laver, men mit CV er faktisk ret perfekt til det job jeg har/den branche jeg arbejder i Jeg synes bestemt ikke, at jeg fiser rundt uden mål - og det var nok den betydning af "flyvsk", der lige ramte lidt hårdt. Især fordi jeg for dælen da sidste år færdiggjorde min uddannelse på normeret tid (det er trods alt 5 års slid på uni) og fik fuldtidsjob lige efter (og stadig har det). At jeg så har formået at rejse en hel del undervejs - er det ensbetydende med noget negativt..? I har sikkert ret, bør ikke tage det så personligt. Men det betyder trods alt noget for mig, hvordan andre opfatter mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyvsk... |
|
|
Jeg syntes at flyvsk er et nedsættende ord. Jeg har oftest hørt det brugt i forbindelse med personer som går fra job til job, kæreste til kæreste, flytter konstant og hele tiden køber og sælger deres heste, eller flytter dem fra sted til sted, personer som vil noget andet end det de er i, hele tiden. Kort og godt om mennesker som ikke formår at stå fast i livet eller at håndtere udfordringer/konflikter. Jeg kender ikke dig, så om du er flyvsk ved jeg jo ikke noget om..
PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene ____________________________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tolker oret flyvsk som |
|
|
jeg tolker ordet flyvsk om en person, der ikke kan overholde aftaler, og tager hurtige beslutninger. feks. man har en aftale med en veninde, hvortil veninden aflyser et kvarter før, eller slet ikke dukker op, fordi hun fandt noget andet der var sjovere, end at overholde, en aftale. eller man aftaler på forhånd, at blive sammen i byen, og så veninden vimser med en anden hjem, uden lige at fortælle det. eller aflyser en aftalt rejse 2 dage inden afgang fordi hun pludselig ikke har råd til, at tage afsted. så for mig er det negativt ladet, og jeg kan ikke klare, at være sammen med personer der, er på bl.a. ovenstående måde.
mvh Eriksen 100% Bonderøv og stolt af det! Margueritten og Västgötaspidsen ¤BLLS¤ North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker igen |
|
|
for alle jeres svar  Har nu haft snakket med to, der kender vedkommende, som udtalte det, bedre end jeg gør, og de er sikre på, at ordet kun blev brugt i mangel af et bedre ord for en, der rejser/flytter en del - og ikke på nogen måde negativt. Stephanie, der som sagt kender mig i virkeligheden, foreslår jo det samme, så det vælger jeg at tro på  PrinsesseGuldhår: Det er nemlig også sådan jeg opfatter ordet - og godt nok er jeg glad for at se nye omgivelser - men skifter da hverken hest eller kæreste ud ret tit  Margueritten: Jeg ville også få FNIDDER af en person, der er som du beskriver - jeg er heldigvis helt sikker på, at det ikke var det vedkommende mente 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyvsk |
|
|
Flyvsk er i mine ører også et negativt udtryk og PrinsesseGuldhår beskriver præcist min opfattelse af ordets betydning. Meeen i dit tilfælde, Sine, kan jeg forestille mig at personen mente, at du har været vidt omkring i verden og at det ikke var negativt ment. Skidt ordvalg intet andet 
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Staldkærre købes, Trense sælges, se mine annoncer på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyvsk |
|
|
"Flyvsk" er også for mig et negativt ladet ord. Måske der i dit tilfælde søgtes efter ord, som rejselysten, eventyrlysten, initiativrig istedet. Eller fanden-i-voldsk, som i mine øjne ikke nødvendigvis er negativt.
Mvh Tina R.I.P Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002 Calle 28.04.1998 - 02.04.2010 "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
| Forfatter:  |
Raum |
| Dato:  |
11-10-2011 11:02 |
|
Om flyvsk er negativt, positivt eller neutralt kommer an på hvilken værdi modtageren opfatter ordet. Jeg kan bruge ordet med alle 3 værdi-ladninger - det er hensigten det er skrevet med der giver forskellen for mig. Hvordan noget NORMALT opfattes eller bruges er jo en ensretning og systematisering der ikke giver mulighed for at lege med ord i en kummunikation med andre. Voldsomt negative ord kan sagtens bruges med humor og ironi hvis kropsproget er med. På skrift er det MEGET svært at få følelserne med i ordene og derfor vil modtageren tolke udfra egen værdiladning af ordene. Spørg om afsenderens hensigt med at bruge ord du selv værdilader som negative istedet for at tolke på dem og derved bestemme hensigten for andre...... .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg takker for |
|
|
de sidste svar også  Tine & Tina, er glad for at høre, at I også mener, at det kunne forstås på den måde! Raum, helt enig - jeg fik det på skrift uden kontekst, men resten af mailen var helt neutral. Jeg har dog ikke tænkt mig at spørge, hvad vedkommende mente, da det ikke er en person, jeg normalt har kontakt til. Water under the bridge - jeg blev bare forskrækket over ordvalget, men det hjalp at få andres mening, helt sikkert 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyvsk |
|
|
Netop Sine, tag det som et ord, der måske er brugt i en forkert sammenhæng, i mangel af bedre. Du har rejst, flyttet og oplevet en masse, præcis som sådan nogle som os bedst kan lide det.  Jeg ville ikke bryde mig om, at være en af dem, der fik familie, børn og fast job som 20 årig, (ikke at det er en dårlig ting, det er bare ikke for mig)hvis det gør os flyvske, jamen så hellere være flyvsk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen... |
|
|
Det er vel en konstatering. Som ikke behøver være positiv eller negativ. Eller er jeg det eneste menneske i verden, der gerne bruger sådan nogle forklarende ord om folk, uden de er negative/positive? Man lægger jo selv følelser i ordene, som måske ikke har været ment. Min søster er distræt, flyvsk og ikke rolig (hvile i sig selv). Min kærestes ord "lever på kanten". Og ja, det var faktisk meget rammende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere svar |
|
|
Jeg takker! Stephanie: Sandt nok, der er sikkert en del, som ikke forstår vores livsstil  Saphir: Adjektiver er beskrivende, og idet du skriver "distræt, flyvsk og ikke rolig" i samme sætning, kan man jo godt udlede, hvad du mener, når du bruger ordet "flyvsk". Især når "lever på kanten" bliver tilføjet. Vil du ikke give mig ret i, at "hun hviler ikke i sig selv", og "hun lever på kanten" er negativt ladede?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|