Windows er et styresystem, Office et program (eller en samling af programmer), som indeholder Word, Excel, PowerPoint, etc. Så spørgsmålet er jo, hvad du skal bruge computeren til? Det lyder som om den er til skolebrug (afleveringer), og at du derfor skal bruge Office. Den købes separat ved siden af og koster ca. 1000 kr. Windows hedder Vista eller Windows 7 nu om dage, sidstnævnte er det nyeste.
Hvis din bærbare er under to år, ville jeg enten formatere den eller tale med forretningen, hvis der er noget garanti på. Hvis din stationære eller bærbare er ældre end 2 år, så ville jeg købe en ny, når de også gør knuder/er tomme. Teknologien fornys så hurtigt, at det ikke kan betale sig at begynde at reparere på noget gammelt. Mange bærbare fås med Windows som styresystem, når du køber dem. Så skal du bare købe en Office-pakke også. Det gode ved f.eks. Office 2010 (som det nyeste vist hedder) er, at du kan bruge det system i mange år, længere end din computer. Dvs. hvis du køber en ny PC med Windows nu + Office, så kan du om 2-3-4 år afinstallere Office fra din gamle PC, købe en ny PC og installere Office på den.
Jeg selv kører med en 2 år gammel bærbar. Har lige formateret den, fordi den blev træt og regner med at beholde den i hvert fald 1 år endnu. Jeg har Office 2007 installeret, og det virker fint. Forventer bestemt at kunne bruge Office 2007 til min næste PC også.
Hvis du vil udforske gratis programmer, så er Google docs et gratis skriveprogram, som ligner Word, men ikke har helt så mange funktioner. Det skulle dog være rigeligt til at skrive opgaver i.
Håber det gav mening?