|
|
| Er så ked af det! kontraktbrud.. |
|
|
Hej Jeg er simpelthen så ked af det! Jeg solgte den 28 dec. 2010 to islændere, med kontrakt på de ikke måtte sælges videre uden jeg blev tilbudt dem først. Den ene er allerede solgt videre, uden jeg vidste noget. Fandt kun ud af det da jeg så hende i en anden ejers navn på HG  Der blev desværre ikke skrevet nogen konsekvens i tilfælde af kontrkatbrud. Dumt, men sådan er det nu engang! Den ene er en ret sensitiv hoppe, som vi absolut ikke ville have ud i kastebold, men som også var for god til bare at aflive. Nu står jeg uden hest, da den jeg byttede mig til via dette blev aflivet (og det ikke kunne bevises den var syg inden jeg fik hende, trods dyrlægen er sikker). Så 60.000 kr. ud af vinduet. Og en ked af det mig, fordi nuværende ejer ikke engang vil snakke med mig, fordi jeg skrev til hende hesten var handlet med kontraktbrud  Bliver så ked af det hver gang jeg ser hendes navn eller billeder på nettet. Og så har jeg tilmed læst at hun var tynd da hun fik hende  Trængte virkelig bare til at komme ud med det. Er der noget jeg kan gøre? Har bare lyst til at hente hende hjem. Hvorfor skulle man også beslutte at skifte ridestil (is til western)!? øv siger jeg bare! Kan jeg overhovedet gøre noget??? Ved ikke om det blev noget rod, i såfald sorry (det vist lige sådan i mit hovede )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest videresolgt. |
| Forfatter:  |
LilleChelle |
| Dato:  |
22-09-2011 18:03 |
|
Jeg er ked af at sige det - men du kan ingenting gøre. - Det sikre ikke sælger på nogen måde, at skrive i kontrakten at sælger har forkøbsret. Hvis ikke der står nogen klausul på hvad det vil koste køber hvis dette ikke overholdes. Det bedste ville være at aftale en evt. pris for dyret ved evt. tilbagesalg og en klausul på, hvis ikke dette overholdes, i kontrakten.
.. Sagde LilleChelle  Slettet fra nutiden, gemt i fortiden og bliver aldrig en del af fremtiden. Du er ikke det værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest videresolgt |
|
|
Ingen bod/konsekvens så kan du intet gøre. Du kan kun lære af dette til en anden gang, at der altid skal være en bod ifm. kontrakt for at du lovmæssigt kan sikre hesten. Du kan forsøge at få en god snak med ny ejer og bede hende om, at du køber hesten tilbage. Fortæl hende hvor meget hesten betyder for dig. Jeg forstår, at du er ked.
KH Esma Healing hest og rytter Psykoterapi -vil du leve det gode liv? Afbalancering og harmoni til din hest og dig Jeg er i gang med 2. del af en 4 1/2-årig anerkendt uddannelse til psykoterapeut på www.ifga.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis jeg forstår dig ret |
|
|
Nu må du rette mig, men hvis jeg har forstået dig ret har du solgt en hest med tilbagekøbsret. og du står nu uden hest og vil gerne have den hest tilbage som du har solgt. for det første kan de ikke rigtig komme ny ejer ved og hun/han har ret til at omskole hesten til det person vil ride. at du har en kontrakt med en tilbagekøbsret, betyder at du normalt skulle forvente at ny ejer (altså den person du solgte til) skulle kontakte ved evt. tanker om salg normal praksis er at hesten bliver vuderet, og du får så mulighed for at købe hesten tilbage til den pris den er vuderet til. ønsker du ikke at give prisen, eller afstår har ny ejer ret til at sælge til anden side. med mindre der står i kontrakten at du skal have besked pr anbefalet brev kan ny ejer sagtens have overholdt sin pligt og sendt dig et brev hvor i du bliver tilbudt at købe hesten tilbage til en angivet pris. Jeg forstå ikke at man laver halve aftaler, det kommer altså ikke nogen, hverken sælger, køber eller ny ejere til gavn. som det står nu kan ny ejer (den person du solgte til) sagtens have overholdt sin pligt, og er sikkert rigtig sur over at du beskylder hende for noget andet og du står med håret i postkassen og ville gerne have købt hesten tilbage, men har ikke modtaget tilbudet. I mine øjne har du ikke ret til at hente hesten retur, men kan du bevise at kontrakten med 1. køber ikke er overholdt kan du gå rettens vej håber du finder en god løsning jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum.. |
|
|
Jeg har intet forstand på kontrakter, men tænker lidt om du evt. i en pæn tone kan bede om at få lov at komme og se hende ? , Forklar ny ejer hvad der er sket, og sig at du bare vil sikre dig at hesten har det godt.. - Hvis det er et fornuftigt menneske, vil hun da forstå.. Og hvem ved, måske har hesten det bedre der ?? - Der er jo nok en grund til den blev solgt - og nej, jeg forsvarer ikke at det er blevet gjort på den måde, tænker bare at man jo ikk sælger en hest for sjov..
Man skal ikke kaste med Sten, hvis man selv bor i et glashus - eller hvis Sten er rocker, og ved hvor man bor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla |
|
|
Jeg vil gerne have lov at rette dig jette  Problemet er hun netop ikke har kontaktet mig, og hun har selv indrømmet at hun har glemt det stod i kontrakten, at vi havde forkøbsret.... Jeg havde bestemt ikke tænkt mig bare at troppe op, og hente hesten. Men er det jeg har lyst til. Oveni sagde hun at hun var ærgelig over at have glemt det, da jeg ville have betalt det samme beløb for hende, som hun selv havde givet.. hmm... Men jo vil selvfølgelig gerne have hende tilbage, da jeg ikke ved om hun skulle blive solgt endnu engang... Er bedøvende ligeglad med hvad hun bliver brugt til, bare hun bliver hos samme ejer. Hun havde netop mavesår da jeg købte hende pga. stævneræs osv  Det er altså også mystisk, for hende jeg solgte til sagde et par dage inden, da vi skrev sammen at det gik super godt. Hun tøltede bare derud af osv osv.... og under en uge efter har hun byttet hende væk til en anden  Kan det ændre på noget? Mht. den ejer der er nu, startede jeg med pænt at spørge hvornår hun havde købt hende? Og om hun havde det godt... Hvor jeg så til sidst skrev at jeg synes hun skulle være klar over den var handlet med brud på kontrakt... Så kan ikke se noget forkert i det jeg har sagt til hende??? Tak for jeres svar forresten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hest |
|
|
Hej igen Louise. Dette er en hjertesag for dig, det er helt tydeligt. Når du smser/mailer til den nye ejer, bliver det meget upersonligt. Hun vil ikke kunne mærke, hvor meget hesten betyder for dig. Det kan hun, når du taler med hende og fortæller fra hjertet, hvordan du har det og om dine tanker om hesten. Det bedste ville være, hvis du kunne mødes med hende og tale din sag. Næste mulighed er at ringe til hende. Måske kunne du gøre een af delene. Pøj pøj med det hele.
KH Esma Healing hest og rytter Psykoterapi -vil du leve det gode liv? Afbalancering og harmoni til din hest og dig Jeg er i gang med 2. del af en 4 1/2-årig anerkendt uddannelse til psykoterapeut på www.ifga.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla |
|
|
Men kan jeg tillade mig det? Hun har jo sagt jeg ikke skal kontakte hende igen... Hvilket jeg ikke forstår. Hvis jeg købte en hest, og en person skrev det til mig, ville jeg da være ked af det på hendes vejne.. Ville selvfølgelig fortælle hvis jeg var glad for hetsen, at jeg ville beholde den, men at personen selvfølgelig gerne måtte følge den. Hmm... Men er åbenbart ikke alle der tænker sådan.  Endnu engang tak for svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhhhhhh |
|
|
sikke en møg kælli--  folk eller heste madammer er sku underlige jeg ville prutte på om jeg ikke måtte sige eller skrive det havde jeg gjort alligevel de begge to nogle hængerøve imod dig jeg var blevet VED de jo heller ikke selv for gode og rare og tager en skid hensyn til dig en kontrakt er en kontrakt men ihh man har dit og dat jeg har selv brudt en kontrakt og revet den over da jeg fandt ud af jeg var blevet fuppet jeg sagde til ejer så ring til din advokat det rager mig hvorfor skal JEG SNYDES
der findes intet vigtigere end at leve at eksistere er blot at være
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontakte igen |
|
|
Hvis du har noget på hjertet, der er så vigtigt som dette, så mener jeg, at du godt kan tillade dig at kontakte hende igen. På en respektfuld og ordentlig måde vel at mærke. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Ja, det er da en ærgerlig historie, men vil man blive ved at beholde sin hest eller bestemme hvad, hvor og hvem med den, ja så må man altså beholde den.. Undskyld hvis det lyder hårdt, men sådan er det altså.. Det KUNNE jo også tænkes at den ejer, der er nu, er LIGESÅ glad for hesten, og er bekymret for om hun, via dine henvendelser, vil begynde at få en form for dårlig samvittighed over, ikke at ville sælge den tilbage evt. og det så er DERFOR vedkommende ikke vil kontaktes?? Det kan man vel intet vide om? Ville man SELV være interesseret i at blive kontaktet igen og igen af én, man måske anser som lidt af en "plageånd"??.. Nej, vel?? Hjertesag eller ej, så kan det altså godt være svært at ville lade handler gå tilbage, eller fortryde salg, efter det ER sket.. Og forkøbsret.. Ja, det er da enormt ærgerligt at denne blev glemt ved hestens sidste handel, men nu ER det jo sket, og jeg synes ihvertfald ikke man kan tillade sig at være efter personen, der har hesten nu, for denne må da være HELT uden skyld i noget som helst, udover at få at vide at man "har været medvirkende til kontraktbrud".. Denne meddelelse vile jeg da også studse en smule over, og da nok heller ikke være interesseret i videre kommunikation med en person, der kommer med sådanne "beskyldninger".. Personen der har hesten nu har jo nok ikke fået præsenteret den kontrakt du indgik med hende, der fik hesten fra dig, mon?  Men man kan da håbe, at du får mulighed for at få hesten tilbage ad den ene eller den anden vej, men at tage ud og hente hesten hvor den er nu kan da vist kun betegnes som selvtægt.  Og Bettemis, de der "farverige" indlæg virker altså tit ret umodne, undskyld jeg siger det, især hvis man ikke kender de helt præcise omstændigheder, for her fremlægges det hele jo kun fra 1 side, og dermed IKKE sagt at det ikke passer, men man skal lige passe på med at dømme andre, inden man SELV har fået syn for sagen, og førstehåndsindtryk.. Beklager hvis nogen nu føler sig trådt over tæerne, men det var bare MIN personlige mening. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fakta,,,,,,,,,,, |
|
|
Sorry, men jeg ser fakta når jeg ser sådan nogle tråde. Hvis der står i kontrakten at du har forkøbsret og du har en sms eller mail, hvor køber informerer dig om at hun har glemt at du har forkøbsret. Tja, så tror jeg du har en god sag og kan kontakte en advokat det var faktisk det jeg mente da jeg skrev mht. ny køber kan det jo være at hun er bange for at miste sin nye ridehest og så forstår man måske godt at hun er lidt tilbageholdene med at få besøg og have yderligerer kontakt. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael - thumb up! |
|
|
Mit indlæg forsvandt lige før, men der stod i det store hele det samme, som du skriver nu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| umoden umode |
|
|
umoden eller ej det ikke altid tingene lige kan køre efter PÆN TALE  og i en sober tone har set og hørt det op til flere gange at kontrakter ikke holdes og brydes så ikke altid tingene kan holdes i sober moden tone så snart der penge mellem hænderne  så moden min bare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spild af.. |
|
|
.. tid at kontakte en advokat, når der ikke er skrevet en bod på. Papiret er intet værd, Jette. Michael, Gozone. Jeg er enig i, at ny ejer har sine grunde til, at hun ikke vil tale med TS. Måske kunne man spørge hende, hvorfor hun ikke vil kontaktes igen. Om hun vil fortælle det. Alle disse måske'er er tolkninger, vi ved ikke, hvad grunden er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Esma> Ja, måske kunne man prøve at spørge om nye ejer har en specielt grund til ikke at ville kontaktes? Det kan da ikke skade noget at prøve, ihvertfald. Hvem ved, måske har vedkommende bare fået et forkert "førstehåndsindtryk" af trådstarter? HVIS det er tilfældet, så var det da værd at forsøge at rette op på det, og måske få gang i en fornuftig dialog?.  BetteMis> Jo, hvis ikke man kender de folk, man udtaler sig om, så er det meget umodent at kalde dem for feks. møgk*lling og hænger*v.. Om det så passer i "din bare" må jo være op til dig selv at vurdere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhhhhhh |
|
|
hvorfor det jeg bliver rasende når folk hopper op og ned på andres føleser og lyver og bedrager hvorfor tale pænt det jo altid nemt at lyde så perfekt og moden i tale jeg mener at hende der hopped op og ned og glemte at hesten sku retur er et nokkefår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Ja, det ER nemlig ret nemt at tale pænt... Faktisk meget nemmere end at skulle finde på alle mulige grimme ord.  Og hvis man virkelig bliver så "rasende", ja så kunne man jo vente med at ytre sig til man var kølet lidt ned.. Man får det da ikke selv bedre af at være rasende, såvidt jeg ved.  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon ikke... |
|
|
Du mht. kontakt med nuværende ejer, har skudt dig selv i foden med din tilgang til første kontakt... "nuværende ejer ikke engang vil snakke med mig, fordi jeg skrev til hende hesten var handlet med kontraktbrud" - Ny ejer ønsker næppe at blive blandet ind i dit kontraktsforhold til mellemledet - hvilket da er forståeligt. Det er ikke hendes sag, og hun er sikkert blevet nervøs for hvad du vil med, at fortælle hende det... Rent aftaleretligt er det selvfølgelig et kontraktsbrud du har været ude for, fra mellemledets side, men det er jo et brud uden retlige konsekvenser, og sådanne ville under alle omstændigheder ikke involvere ny ejer - så hvorfor skal hun blandes ind i det..? Næhh - havde du kontaktet hende med et pænt "Hey - hvor er det dejligt at se (hest) igen - jeg er tidligere ejer, og ville elske hvis jeg måtte holde kontakt og følge jer..." - Så havde du nok oplevet en helt anden reaktion... Følelsesmæssigt hæmmet af skuffelse og vrede eller ej - det er altid en god idé at tænke sig om, og sætte sig i den modtagende endes situation... Før jeg var klog nok til at kende til bod i forkøbsrets-øjemed solgte jeg også et par heste med sådan en aftale uden bod i kontrakten. - De er stadig her mange år efter hos de vidunderlige ejere jeg solgte til. Skulle de ønske at sælge en dag, håber jeg at jeg får tilbudet - hvilket jeg finder sandsynligt, da jeg har positiv kontakt med dem endnu, får jeg ikke, må jeg acceptere deres valg - det er trods alt deres heste! :) Milla
Fantastisk dejlig 4 års dressurvallak sælges TRYK HER
Heldig og lykkelig ejer af: Heartbreakers Avalon Frøsanggårds A'Capo Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken forskel |
|
|
Skulle det gøre for ny ejer at få at vide at forrige ejer havde brudt Jeres kontrakt?? Var det ikke mere for din egen skyld at du fortalte det?? Hold dig væk hvis ikke du vil tage karakter af en irriterende stalker. Du har på ingen måde ret til hesten eller til at pådutte ny ejer kontakt med dig. Ny ejer har INGEN forpligtelser over for dig
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|