Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Blister heste
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 19:21

Hej. Har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med at svare på :-) Hvad vil det sige at blister en hest på benene ??

Håber nogle vil hjælpe :-)

0
0
Svar på denne tråd

blister
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 19:36

At blister en hest er en forældet metode til at kurer halte heste. Man laver brandsår på huden i den tro at ved at fremprovokere inflammation, vil kroppen hele den oprindelige skade hurtigere. Typisk brugt ved sene skader.

Påpeger MEGET at det er totalt virkningsløst, smertefuldt og direkte dyreplageri!

MVH Lise Elkjær,Hippolog studerende,Ridskolan Strömsholm.

Oskar og Tenor!

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 19:41

mange tak for dit svar. Du kender tilfældigvis ikke en side hvor det står på så jeg kan printe det ud :-)

0
0
Svar på denne tråd

Blistre heste
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 12:42

Kan vel også være barring, hestene bliver ømme på benene, barre du dem så før kondurrence, vil de sørge for ikke at ramme bomme.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 14:55

Jeg er ikke helt sikker på om du Ploug elkjær har helt ret...Sagt på den måde, at det jeg har lært ikke foregår helt som du skriver.

Jeg har lært, at man massere meget stærkt varmende creme ind på feks låret på hesten, som feks tigerbalsam. Årsagen til at gøre det, er den samme som på mennesker, der bruge varme til ømme steder, at det kan lindre og være med til at helbrede.

Men måske det er den "nye og hestevenlige" metode som jeg kender, kommer ud af det du skriver PlougElkjær??

Mvh Anni

Nu Mor til en pragtfuld pige.

Baby alarm sælges med kamera, brugt til overvågning af hest.

OPSTALDNING af hingsteføl fra i 2011 tilbydes i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

blistring
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 21:00

i "gamle" dage brugte man det bla på væddeløbsheste hvis de fik "sore shines" (oversat: ømme skinneben) som er en form for betændelsestilstand, oftest som følge af en overanstrengelse i en eller anden form.

Man brugte 10% jod, som blev gnedet grundigt ind, nogle valgte at bandagere ovnpå blistringen.

10% jod blev taget af markedet, da det var heftige sager, en blistring forårsagede en form for brandsårsagtig tilstand på huden på skinnebenet på hesten.

Om denne behandlingsmetode virkede eller ej, har der været delte meninger om.

Hesten fik som regel fri når den var blevet blistret, da det nemt kunne tænkes at være smertefuldt for hesten, og måske var det mere pausen der kurerede fremfor behandlingen?

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

blistring
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 00:22

kender kun til eet tilfælde af blistring...men det var også nok til at jeg er inderligt skeptisk....min søsters hest endte simpelthen med et ben der lignede noget der havde været udsat for en mindst en 2. grads forbrænding, hvis ikke en 3. og livet ud havde den et uformeligt "læderben".

uden tvivl en meget smertefuld oplevelse for det arme dyr.

det værste var næsten at dyrlægen blistrede, gav bandage på og ordinerede bandagen på i et døgn. benet hæver op og dyrlægen kontaktes telefonisk. der siges på det BESTEMTESTE at bandagen ikke må tages af! benet hæver yderligere og min søster tør ikke andet end at trodse dyrlægens ordre og ser UHA UHA!

dyrlægen fralægger sig alt ansvar og sender alle ekstra regningerne for det brandsår der nu skal behandles oven i den oprindelige skade uden eftergivelse af så meget som en krone.

hesten blev aldrig fuldt ridbar igen.

ærgeligt at der ikke blev kørt sag. det skulle lige have været mig.......

nå, men det var bare min trælse erfaring. dårlig metode (og dårlig dyrlæge) synes jeg.

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider