Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

er helt nede...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 08:32

hvorfor er det lide at man skal blive ved med at være så uheldig...

Er gået helt ned nu, er i forvejen svag psyskisk men nu er det da helt galt...

Står med en plag der er kommet i fol og skal op og hav lavet en abort i morgen, hun er 8-9 mrd henne så det er meget meget svært at sige hvordan udfaldt bliver, er bare så bange for ikke at få min hoppe hjem igen.

Min stor hest har været en tur ud i stalden om natten og står med lidt kolik.

Og Her for nogen mrd. siden mistede jeg min galme hest da hendes tarm sprang og dette har virkelig taget hårdt på mig...

Og nu kan jeg slet ikke overskue noget mere, synes hver dag er en kamp og har bare mest lyst til at forsvinde.

Måtte bare lide ud med det så letter det lidt oppe i hovdet og I herinde er nok de eneste der kan forstå hvordan man kan hav det...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 08:57

det lyder godt nok heller ikke som om du har været særlig heldig.. Stakkels dig, men husk dine dyr har brug for dig, så kæmp for dem..

krydser alt for at det går godt

0
0
Svar på denne tråd

Lad naturen gå sin gang
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 09:06

Jeg fatter ikke formålet med at lade en hoppe gennemgå en abort når den er så langt henne. Min svigerfamilie opdagede også for en del år siden at deres 2-års hoppe var omkring 9 mdr henne. Det var en lille spinkel hoppeplag som havde være et lille spinkelt føl.

Men den folede uden problemer og fik et ikke-så-stort føl, dog både større og kraftigere end hun selv havde været. Selvfølgelig skal den overvåges og have hjælp hvis nødvendigt. Men en abort på en hoppe der er så langt fremme, er lige så farligt som en almindelig foling.

Til en almindelig foling gør hoppen sig klar i flere uger, får blokket op osv, så der er plads til føllet. Alt dette sker ikke ved en foling der er igangsat før tid.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Ultra-billig DV-vallak sælges

Hannoveraner-hoppeføl efter Stevie Wonder - De Noir - Bohéme

0
0
Svar på denne tråd

Enig Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 10:24

Jeg er helt enig i, at jeg heller ikke kan se formålet i, at lave en abort så sent henne i forløbet.

Jeg synes det er synd for dig, at du er så hårdt ramt. Håber du kan finde energi og glæde til, at komme ovenpå igen.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 11:05

Hvor gammel er plagen !

Vi havde en hoppe der folede da hun var knap 2,5 år. det gik fint. hoppen klarede det selv.

( hoppen var købt, ifolet. vi opdagede det ca 3 uger før folning.

dyrlægen havde heller ikke bemærket noget ved handelundersøgelsen )

:O)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 11:17

hun er 16 mrd så hun er slet ikke klar på nogen måde, havde hun bare været 2,5år var det ikke det stor problem...

Grunden til at jeg lad hende få den abort selvom hun er så langt henne er at hun har 80% chance for at overleve hvis hun for en abort men kun 40-50% for at overleve eller overleve uden mén hvis jeg lad hende gå tiden ud.

Der er to dyrlæger der har set på hende og de siger dem to at det bedst er en abort, derfor lad jeg hende gå det igemmen. Jeg så jo helt sikkert aller helst at det aldrig var sket.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 12:09

Det føles desværre nogle gange, som om alting vælter ned over en i stimer. Jeg kan så udmærket følge dig efter at have mistet min hest for to år siden. Der fulgte mange flere ting efter, og det er svært at bevare humøret.

Men når man er kommet ud på den anden side - og det gør man - er det hele jo alligevel kampen værd.

Prøv at forvente det bedste. Ventetiden er den samme, udfaldet ændrer sig ikke, men det bliver lettere at klare det hele, hvis man prøver at fokusere på et godt udfald i stedet for et dårligt.

Selvfølgelig skal man være realistisk, og der er en stor risiko for din hoppe, men det kan jo heldigvis sagtens være, at hun kommer helskindet igennem det her. Så prøv måske at tænke sådan. Såvidt muligt, for det kan man jo ikke bare, men det har i hvert fald hjulpet mig mange gange.

Vi er mange, der følger med og håber på det bedste for dig og din hoppe!

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 12:25

mange tak for de kloge og støttende ord...

Jeg gør et meget stort forsøg på at hold hovdet oppe, med ikke andet så for at være der for hestene, det er bare så svært at se lyset for enden af mørket...

0
0
Svar på denne tråd

Lad hende gå tiden ud og fole.
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 13:28

Jeg vil på detkraftigste råde dig til at lade hende gå tiden ud og fole naturligt, som andre skriver skal i overvåge hende (som man ville have gjort under alle omstændigheder) og måske have hjælp.

Jeg har en bekendt som engang havde en 1-års hoppe gående sammne med en 1½-års hingst, det "troede" hun ikke der skete noget ved.

Så en dag dyrlægen var der, kom hun til at tale om sin "fede" unge hoppe, og da dyrlægen ser på hende siger han:

""den er ikke fed, den er I FOL""

Han vurderede hende til at være MINDST 7 mdr henne, og sagde det var mere farligt at lave abort på hende end at hun gik tiden ud.

Han sagde også, at der skete ikke noget ved det, andet end drægtigheden satte hoppens egen udvikling i stå mens hun var drægtig og så længe hun ammede føllet efter foling.

Han vurderede ponyen sund og rask i god form, så hun kunne sagtens klare det. Hun ville fortsaætte med selv at vokse når hun var færdig med føllet.

Hoppen folede som 2 års, fik et sundt og rask hingsteføl.

Der var ingen problemer overhovedet.

Så mit råd er at ladehende gå tiden ud og fole.

Så kan du glæde dig over et lille nyt liv nu du får, der forhåbentlig også kan give dig et bedre humør ovenpå alt det du spekulerer over...

Baltic Child Protection

STØTTER BØRNEHJEM OG FATTIGE FAMILIER I LITAUEN.

Tøj og andre effekter modtages, info her:

www.dba.dk/indsamling-til-litauske- boer/id-77083863/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 15:28

ja jeg holder med de andre - har en ældre hoppe, der var 3 mdr henne, hvis hun var drægtig.

Dyrlægerne frarådede at sprøjte hende til abort, da det med største sandsynlig ikke ville kunne lykkes.

En anden ting er jo, at føllet ligger jo slet ikke i 'fødestilling', så det kan blive en slem omgang for hoppen....

Nu ved jeg ikke, hvilke dyrlæge, som du bruger - men prøv dog at ringe og forhøre dig ved et par af de store steder...

MVH.

Betina

Smuk brun kåret hingst på 100 cm. + shetlandsvallak på 82 cm sælges. Begge med hestepas/fuld stamtavle

Flere salgsponyer på min hjemmeside

www.stutteri-lyngholm.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 21:36

det er min lokalle dyrlæge og højgård der har være over hende. I mine øjne er der også store forskel på om hoppen er 2 år - 24mrd. eller om den er 18-19 mrd. gamle når den skal fol. Hun er meget lille og meget smal.

Men i morgen når hun kommer derop vil der selvfølgelig bliv lavet en scaning og andre undersøges før der sker mere.

Alt er farligt det er jo også farligt hvis hun går tiden ud og så føllet ligger fat og ikke kan komme ud.

Det lyder måske koldt men jeg tænker endelig kun på hoppen og ikke på føllet.

0
0
Svar på denne tråd

følle..
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 22:35

Pøj pøj i morgen. Håber det bedste for jer.

Kan godt forstå du har det skidt.

Men hold humøret nogenlunde oppe for hoppens skyld.

Horsemosens Salsa.
0
0
Svar på denne tråd

mulle8
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 08:29

Ja, så har du en af de store hestepraksis inde over og så må man jo tro/håbe på det bedste - her krydses fingre for bedste resultat.

I nogens ører lyder det nok koldt - men jeg tænker altså også altid på hoppen først og så føllet.

Koldt og kynisk - ja måske, men sådan er det her.

MVH.

Betina

Smuk brun kåret hingst på 100 cm. + shetlandsvallak på 82 cm sælges. Begge med hestepas/fuld stamtavle

Flere salgsponyer på min hjemmeside

www.stutteri-lyngholm.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 08:41

Jeg FORSTÅR slet ikke hvordan en plag kan være kommet i fol... forstår ikke hvordan det tillades at der i det hele taget er chance for at hun kan komme i fol...

Forstår heller ikke hvorfor man opbevarer foder mm. i stalden hvor hestene hvis de skulle slippe fri, kan komme til det...

Kan godt se du er uheldig men måske er det også lidt uansvarligt....

Bare min underlige mening...

Mvh. Lykke

med de 3 brune gudinder!

http://staldgrangaarden.dk

DEJLIGE GOLDEN RETRIEVERE:

http://noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd

hoppe og føl
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 09:10

Hvis du kun tænker på hoppen, så ville jeg stadig råde dig til at lade hende gå de sidste 2-3 mdr.

For hvis den er 8-9 mdr henne, så tror jeg nærmest der skal et kejsersnit til for at fjerne føllet, for som en anden skriver, så ligger føllet jo slet ikke i "føde-stilling".

Så en igangsat foling før tid, når hoppen er så langt henne, ville nærmest med sikkerhed give problemer.

Så skal der måske kejsersnit til, som også er risikabelt.

At hoppen er så lille, er ikke nødvendigvis lig med hun ikke kan fole et"færdig-vokset" føl (som har vendt sig i rette stilling).

Så hvis man tænker mere på hoppen, vil jeg da hellere lade den gå tiden ud og så "skide" på om føllet overlever.

Ved abort, der risikerer i måske den kommer levende ud og skal aflives umiddelbart efter. For så sen en abort, er føllet måske levende, men ikke levedygtig.

Sådan er det ihvertfald med mennesker, det er ikke så længe siden der var en stor forside-artikel i BT om levende-fødte aborter hvor moren lå med den lille i armene flere timer før den døde.

Baltic Child Protection

0
0
Svar på denne tråd

Til Lykke
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 09:18
0
0
Svar på denne tråd

torsdag
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 19:13

Hvordan gik det med hoppen i dag, fik den aborten eller hvad sagde dyrlægerne ??

Baltic Child Protection

0
0
Svar på denne tråd

det bedst
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:00

der kunne ske er sket...

normalt er man nok ikke så glad for det men i dette tilfælde er jeg meget glad, hun har tabt føllet af sig selv. Dyrlægen mener at det nok er hendes krop selv der har sagt stop eller fordi hun har spist noget da de var løse som føllet ikke kunne tøle og derfor er dø og så hoppen selv udskiller det...

Har gået og set om der skulle ligge et føl nogen steder men kan kun se lidt mærkeligt snask ude på folden så regner med at det nok er resterne af det efter at mikkel ræv har været her...

Så heldigvis er alt som det skal være igen.

Og til alle dem som mener at en abort er farlig og man heller skal lad hoppen gå tiden ud siger dyrlægen, Martin Hjort fra højgård, selv at der ikke er nogen god løsning på sådan et problem når hoppen er SÅ ung og at man skal se på hver enkel tilfælde og så tag en beslutning derud fra.

0
0
Svar på denne tråd

Pyha..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:10

.. det var en dejlig nyhed, også selvom det lille føl døde.

R.I.P. lille føl.

Naturen har gået sin gang, og plagen har udstødt føllet af grunde vi ikke helt ved.

Jeg synes, det er godt, at det gik sådan. Forstå mig ret, plagen er jo meget ung.

Har du taget dine forbehold, så det ikke sker igen, at hoppen bliver ifolet ved et uheld?

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

Hjertets renhed er at ville ét

-Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:13

Pyha, det var godt at høre, at det er endt godt! Nej, ikke det, man plejer at ønske sig, men i dette tilfælde kunne det jo ikke være bedre.

Det med abort eller ej er nok det, man kalder pest eller kolera - uanset hvad man vælger at gøre, er det noget skidt i sådan en situation.

Hvor er det dejligt, at det har løst sig af sig selv. Tillykke med det!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:14

ja jeg er meget glad for at naturen selv har klart det det er jo helt sikkert det bedst...

Og ja hun er flyttet hjem til mig selv hvor der kun går 2 andre hopper og en lille vallak og jeg har lært og håber også andre har at man aldrig skal siddet hoppe og hingst føl sammen for nogen er mere fremlige end andre...

Hun kommer først ifol igen når hun er kåret og gamle nok... nu for hun lov til at gå og hygge sig i 2 års tid...

0
0
Svar på denne tråd

Din plag
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:18

Jeg er glad for at høre, at hun nu går hjemme hos dig og ikke risikerer at blive ifolet igen.

Alt godt til dig og dine hoppe. :-)

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

Hjertets renhed er at ville ét

-Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider