Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

pony på 110 - bære op til?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 13:11

Jeg må bide i græsset, for min regle om heste/ponyer og maks vægte handler om hvordan det ser ud sammen, men den kan jeg ikke bruge, på en fremtidige ekvipage.

Så derfor spørger jeg herinde. Hvad er jeres erfaringer med en slank (ikke shetlænder bygget) pony på 110 i stg.

-Hvor mange år vil min 5 årige slanke datter kunne ride den?

Selvfølgelig i ca bud eftersom det jo er en fiktiv equipage .

(jeg er helt og aldeles ikke for langbenet piger der fræser rundt på for små heste, det skal se(og være) harmonisk ud).

Kilden

Ejer af fjordhoppen Sussi og mini hesten Tarzan

Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08

0
0
Svar på denne tråd

Tommelfingerregel...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 13:29

Tommelfingerreglen siger jo at en pony/hest max bør bære 20% af deres egen kropsvægt - altså deres ideal vægt :-)

Ponyen du omtaler vejer vel næppe mere end omkring 300 kg. og det giver en maxvægt på ca. 60 kg.

Hvis din datter forbliver slank og ikke pludselig skyder voldsomt i vejret, vil jeg da skyde på at hun nok skulle kunne ride på ponyen til hun er omkring 10-12 år. Her vil det så formentlig være hendes højde som kommer til at afgøre det.

En pony på 110 er i øvrigt en 3'er pony, og dem må man kun ride stævner på til det år man fylder 13 år :-)

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Ponyens vægt
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 14:38

Vores WM-ponyer på 120 i stang vejer ikke meget mere end 250 kg, så en pony på 110 vejer vel ca 200 kg, måske lidt mere, så rytteren må ikke veje mere end max 40 kg.

Bedingfield på billedet herunder er 12o i stang, og Maya er en ikke voldsom stor 13-årig. Billedet er fra tilridningen, en af de første gange uden longe.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Charlotte
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 14:58

... Jeg var nok lidt for rundhåndet med et skud på ponyens vægt. Charlotte´s bud er nok mere realistisk :-)

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 15:13

Tusinde tak for jeres svar.

Jeg er ikke selv meget for 20 % reglen. Jeg går mere efter om det ser harmonisk ud og om hesten kan se afslappet ud under rytteren.

Jeres svar er super brugbare. Jeg har jo uendelig svært ved at forestille mig min lille prinsesse som størrer end hendes 5 år og får hjertebanken ved tanken om skolestart næste år .

Billedet siger rigtig meget og jeg tror faktisk der er flere år i 110 stg end jeg ummidelibart havde regnet med (sådan var det også med ham vi har nu (og beholder til lillesøster ).

Vores mini-et-eller andet 5-6 år, 82 stg, konstant på kur og nu en intensiv en endda:

Efterhånden som han slanker sig ser Lea størrer ud på ham og jeg plejer at gå efter om det ser harmonisk ud. Det gør det også og han traver lystigt og fornuftigt afsted med hende, men jeg vil gerne høre i andre mener?

Lige et billed af ham med trivlige lillesøster på 2 år, taget af en lidt slankere Tarzan:

Jeg må fået taget nogle nye billeder. Pigernes vægtforeskel kender jeg faktisk ikke længere.

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 16:39

Din datter på 5 vil kunne få glæde af ponyen mindst 3-4 år endnu.

Køb pony efter hendes mål nu og de næste par år, så bliver rideglæden størst.

Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd

ponymor
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 16:50

mener du den på 110 eller den vi har på 82 som er mere miniaturebygget end shetlænder bygget?

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

lige en tilføjelse...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2011 16:56

Jeg vil give ponymor ret i at de skal passe til størrelsen nu og et par år frem, Så hvad størrelse anbefaler i at købe i, når vi går efter de lette i bygningen?

...og jeg vil ikke nødvendigvis købe lige nu men når det skal gøres.

Men det er svært at vurdere når man er inhabil og syntes at man aldrig finder en sådan pony igen og at hun ikke må blive størrer.

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 08:05

Her er min datter 7 år på hendes pony på 103 stg og de passer stadig super nu hun snart er 8 så regner ikke med de vokser fra hinanden de næste par år

Hilsner Henriette

maincoon killing 1 rød sælges

www.123hjemmeside.dk/knabstrupper

Bedækning tilbydes

ved

Majco`Equus-maximus

Matrialeprøve vinder 2008

1250,- pluds papir og op ...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 09:53

Og især billederne ;-)

Nu er jeg blevet det klogere .

HN - findes svaret, findes det her.

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

Svært det med størrelsen
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 11:41

Hej

Ja, det er svært det der med børn og ponyer og størrelser...

Vi har en super børnevenlig shetter til vores piger, som de er blevet for stor til. Hun får dog lov til at blive da hun er ret gammel.

Så var det jo hvor stor en pony skal vi købe så de ikke vokser fra hinanden med det samme igen. Nu er det så imidlertid kun den lille som rider endnu. Hun var 7 år da vi så skulle have fat i en større pony.

Vi besluttede os for at købe en kat. 2 pony ( 1,36 som rå 3-årig). Det er nu 2 år siden - pigen kunne lige nå over sadelklapperne og vi har sammen gjort den ryttervant. Jeg har kun været oppe på den meget få gange så det faktisk er min datter der har redet den til med megen hjælp fra jorden. Der er meget at gå i gang med endnu, men foreløbig har hun en pony som hun kan styre selv på tur i alle gangarter og de to springer små LD baner nu, mest i trav men der kommer mere og mere galop med.

Jeg var meget i tvivl om springet var for stort fra en shetter til en kat 2. Men vi har ikke fortrudt vores beslutning og de to vokser mere og mere sammen og jeg har da også tænkt - bliver hun nu for stor til den om nogle år? Det må vi se og så nyde tiden nu :-)

0
0
Svar på denne tråd

godt det ikke kun er mig..
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 13:30

Det er rart at jeg ikke er den eneste om tvivlen.

Nu er vores første jo en tand mindre og lettere bygget end en shetlænder, og min datter kun 5 år. Derfor vil jeg ikke op i en kat 2, men en kat 3 spænder jo også vidt i størrelsen og jeg syntes at det er svært. Jeg har set mange annoncer på ponyer i størrelsen 105-120 men de sælges jo fordi rytteren er for stor og derfor ser rytteren også for stor ud på billederne.

Min veninde har en på 130-130 vi kan låne til den tid, hvis ikke de springer den størrelse over og hopper direkte til vores fjordhoppe på 146 til den tid, for ikke at sige, hvis de har mistet interessen helt. Det vil vi også respektere selvfølgelig.

Vi må ud at kigge lidt.

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  24-08-2011 15:35

Jeg har altid været lille og spinkel i det, og da jeg var yngre og gik på rideskole red jeg på en spinkel pony på 118 cm i stg.

Jeg kunne stadig passe hende da jeg var 12 :-)

Men det kommer jo an på, hvor høj din datter bliver og hvor hurtigt hun bliver det, samt om hun bliver ved med at være slank :-)

Som du selv er inde på synes jeg bestemt ikke, du skal give hende en pony, der er for stor.

Jeg red en pony for en pige, der var 10 år - ponyen var en 1'er og det var meningen hun skulle kunne vokse på den. Desværre var den ikke så gammel og blev hurtigt en al for stor mundfuld. Synes det var rigtig synd for hende at de blev nødt til at have mig til at ride den. Og hun ville faktisk hellere - og var mere tryg ved at - ride stedets 3'er og 2'er-ponyer end sin egen. Så det var dem, hun red mest på.

Sådan skal det jo ikke være.

...from Rulammet with love

Omsider med Elmholts Napasha

0
0
Svar på denne tråd

Ingen "facitliste"
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 09:30

Jeg tror ikke der findes nogen facitliste hvis man kan sige sådan omkring størrelsen på hest og rytter mht. til om de kan blive "for store".'

Det er som det står i foregående indlæg vigtigst at rytteren er tryg og denne tryghed er efter min mening afhængig af den hjælp rytteren får og hvordan rytter og hest er "skruet" sammen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg holder mig
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 09:44

til 20% reglen så vidt muligt - men igen børn er forskellige og vores vil 100 gange hellere bære 50kg der balancerer end 35 kg der "vælter rundt" - så det skal også med :)

Vores pony er 118cm og spinkel

Her er Han med den yngste på ca 130:

og her med storesøster på ca 150 (12år) (og noget lang - men de trives :))

og så er vi startet på tilkørsel så han kan holde endnu flere år :)...

så ja 110 er en fin børenestørrelse :)

Lækker Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

tusinde tak for jeres svar.
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 19:49

Mange gange tak for jeres svar, tid, og billeder samt erfaringer og egne overvejelser.

Jeg har virkelig kunne bruge det hele til noget og føler mig endnu bedre rustet til den stille søgen.

Den med at forlænge ponyens tid ved at køre den til er rigtig god, dog med en untagelse. Man risikere at havne som os og få den bedste kørepony ud af det og således må man øge heste-bestanden, istedet for at omlægge den.

-Men sådan må det gerne være, det er jo levende væsener.

Vores bliver nok udlånt, hvis vi engang får for meget/for mange.

Kilden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider