|
|
| Når pakken bliver væk .. |
|
|
Goddag - sagen er at jeg har købt tre par privat over nettet. Prisen for skoene er 500 kr. i alt og derudover kommer en porto på 150 kr (50 kr. pr. par). Sælger siger at skoene er sendt d. 10/8 og de er ikke ankommet endnu - de købt af en på Sjælland. Da de ikke er kommet får jeg en "udskift" fra posthuset på 58 kr., men man kan ikke se at det er en betaling på posthuset, så derfor får en jeg "en kvittering" på 58 kr. fra 10/8 som er en kvittering for at der er købt frimærker for 58 kr. Men det er vel ikke et ordentlig bevis for at pakken faktisk er sendt og at det ikke bare er en anden pakke der er sendt? Det er virkelig ikke fordi jeg tror sælger vil snyde mig - men 650 kr. er altså super mange penge for en studerende som mig. Men i og med at jeg betaler 150 kr. og hun vælger er at sende skoene til 58 kr., og ikke til 80 kr. som det ville koste at sende pakken forsikret, burde jeg så ikke være berettiget til at få mine penge tilbage såfremt skoene ikke dukker op? Hun kunne næsten have sendt to forsikrede pakker for de penge som jeg har betalt til porto. Det skal lige siges at vi har sendt reklamationer til post danmark. Jeg har skrevet til sælger at jeg jo mener at de resterende 92 kr. fra portoen tilhører mig da jeg har betalt dem i porto og dem er hun vilig til at overføre tilbage. Men hvad med skoene/pengene fra skoene?
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øvøv...da |
|
|
Jeg vil mene at når du har betalt for at få sendt som forsikret pakke? og sælger så vælger at komme pengene i baglommen og sende som brev !!  Så må det helt klart også være hende som har påtaget sig ansvaret for at pakken kommer frem? og gør den ikke det?, ja så må hun hoste op med pengene igen... Det er min klare mening ) Pøj pøj med det:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Du må finde frem hvad du har af skriftlige aftaler (smser) med sælger inden handlen er gået i orden. Sælger har ikke bevist at hun HAR sendt pakken, men omvendt har i ikke aftalt hvem der har risiko under transporten og du skal jo så bevise at i i givet fald havde en anden aftale, end den hun opfyldte. Man kan først (i hvert fald i erhvervslivet) kalde en pakke for bortkommet, når den har været væk i 60 dage. Men problemet er selvfølgelig, at når pakken er sendt som brev, ja så kan i læse i post danmarks betingelser, at de fraskriver sig erstatningpligt, hvilket også er helt lovligt. Desværre tror jeg ikke der er meget at gøre, andet end undersøge om sælger snyder dig eller også må du vente og vente og håbe at pakken kommer frem. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| penge retur |
|
|
Jeg ville kræve det fulde bebløb retur når sælger ikke kan dokumentere at varene er blevet sendt. Selv hvis de var sendt, vil jeg stadig mene at det er sælgers ansvar at de når frem til dig, sikker derfor at de fleste vælger at sende som pakkepost som er forsikret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Penge retur... |
| Forfatter:  |
Mil |
| Dato:  |
23-08-2011 10:32 |
|
Selvfølgelig skal du da have HELE dit beløb retur, hvis i har indgået en aftale om at sende som pakke, hviklede du jo iørigt også har måtte betale for (og lidt til!!!) koster normalt 75,- for en forsikret pakkepost! Har selv lige afsendt en del tøj som forsikrede pakke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dine penge tilbage |
|
|
jeg var engang ude for at have solgt en mobil tlf. den blev så væk i posten. jeg valgte at tilbage betale køber sine penge og så tog jeg den med post danmark og fik pengene for mit tlf. men den var osse sendt som forsikret pakke. som jeg har forstået dækker postdanmark kun forsikret pakker, ikke pakker som er sendt som brev. det er en øv situation for både køber og sælger. for sælger fordi der kan komme tvivl om man virkelig har sendt pakken og for køber som intet har modtaget, trods betaling. det rigtige ville være at sælger giver dig dine penge tilbage. det er jo ikke dit problem at pakken er blevet væk og at sælger ikke har sendt den som forsikrert pakke. trods betaling for det. det tab må stå for sælgers regning. det er derfor jeg kun vil sende ting som forsikret pakke, når jeg sælger noget. hvis køber ønsker noget andet, får de besked på at ansvaret er deres, hvis ikke pakken når frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært i private handler |
|
|
Men når sælger bevidst vælger at sende pakken uforsikret (sikkert som maxibrev) og ikke som pakke med tracking nummer SOM DU JO HAR BETALT FOR!!! så mener jeg bestemt at det er sælger der må tage ansvaret for at pakken ikke er kommet frem! Jeg ville godt nok være noget bitter hvis det var mig og jeg ville klart forlange alle mine penge retur. Det er sælgers hovedpine at varerne ikke er kommet frem og tvivlen bør klart komme dig til gode. Mvh Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare ærgeligt |
|
|
der er 3 problemer som jeg ser det for dig ! - du har handlet privat
- du kan heller ikke bevise du ikke har modtaget pakken )eller hva )?
- du skal finde de skriftlige aftaler om at hun skulle sende som pakke post (forsikret)
ja det er meget forkert af sælger ikke at sende som pakke når det er jeres aftale (men tror ikke du kommer nogen vejne med det når du har handlert privat) og for det andet kan det lige så nemt være dig der prøver at snyde sælger, da man ved disse brev post (så vidt jeg ved) ikke skal skrive under på at pakken er kommet (kun når den er sendt som pakke post altså forsikret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
ibikus - Jeg kan da bevise at jeg ikke har modtaget pakken ved at der ikke ligger en underskrift hos Post DK. Men pakken er blevet sendt retur til hende da min adresse eftersigende ikke eksisterer og nu sender hun så pakken som forsikret til 170 kr. istedet - så det endte med at løse sig.
{Gitte R} Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underskrift |
|
|
Man skal ikke skrive under på at modtage en pakke, når den er sendt som brev. Men godt, det løste sig . Karina
Med parthesten Figo 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at det |
|
|
løste sig, men jeg synes hele situationen lyder underlig. 1. Du skal betale 150 kr i porto. Det koster 80 kr. at få sendt op til 5 kg med omdeling og 65 uden omdeling. 2. Hun får pakken retur pga. din adresse ikke eksisterer (???), og sender den nu til dig igen? Forhåbentlig så ikke til samme adresse som første gang? 3. Hun sender nu pakken og betaler 170 kr i porto. For at sende 20 kg. koster det 155 kr. at sende forsinkret pakke med postdanmark (de tre par sko er sørme tunge), men hvis hun i første omgang sendte dem som maxibrev til 58 kr., så har pakket maksimalt vejet 2 kg. Undskyld, det hænger slet slet ikke sammen. Den eneste måde, at jeg tilnærmelsesvis kan få det til 170 kr, er hvis man sender en 10 kg. pakke som særlig pakkeprodukt (volumen eller forsigtig forsendelse), men det giver heller ingen mening, da der er tale om sko! Jeg synes, at sælger lyder som en underlig fætter - faktisk som en snyder (prøver jo at snyde med portoen). Hvis jeg købte af vedkommende, havde de max fået 80 kr. 150 kr er aaaaaaaaaalt for meget for pakkeporto. Jeg får tilsendt flere kilo fra udlandet til 80-100 kr (alt efter hvor i verden det er). Jeg håber, at du får dine varer. Ellers skal du da have dine 650 kr igen, og en anden gang så få det sendt som 80 kr. pakke i stedet for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efterkrav |
|
|
Ih, det er belastende at man ikke længere kan sende pr. efterkrav. Før i tiden kunne man sende sin pakke og modtager skulle betale på posthuset før han/hun fik den udleveret. Hvorfor hulen er det stoppet? Min søn købte en Iphone af en meget troværdig ung mand fra Jylland. Alle hans sparepenge og fødselsdags penge. Han havde sendt, sagde han, men Tracking nummeret havde han smidt væk. I flere uger holdte han os hen med snak om arbejdsulykke, post danmark osv. Så hidsede jeg mig op. Sagde at det her var et 12-årgt barn han havde snydt for alle hans lommepenge og fødselsdagspenge igennem længere tid og han skulle bare vide jeg gik til politi, medier, banken og hele molevitten, for han skulle fa***** ikke snyde min dreng. Jeg tror han kunne høre at jeg mente det, mit mor-gen var i alarm-beredskab og pengene kom 2 dage efter og vi kørte til næstved og købte en anden brugt iphone som vi havde i hånden, inden betaling 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Trine-pingvin: Jo det bliver da selvfølgelig sendt til samme adresse før da jeg jo bor her og ikke har problemer med post eller pakker andre steder fra - modtog så sendt som igår et brev fra selveste postdk. Og grunden til at det bliver sendt til 170 kr. er at det bliver sendt som værdipakke af 500 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| snydt måske |
|
|
hmm... man skriver ikke under på noget der er sendt som brevpost ! jeg tror desværre du er lidt for naiv og forstå det ikke som om jeg sidder og sviner dig til  jeg tror simpelthen ikke på du får de såkaldte sko... der hele paasser hvis ikke rigtig sammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror jeg også |
|
|
Jeg har lige sendt en tung firma-pakke i dag. Til en værdi af 4000 kr. Det kostede 100 kr. Jeg tror heller ikke på historien, men håber du får din pakke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
 ^Sådan bliver prisen på 170 kr. når man sender den som postpakke til en værdi af 500 kr. Så helt naiv synes jeg nu ikke jeg er - det står jer i øvrigt frit for at gå på post.dks hjemmeside og tjekke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte R |
|
|
Det er bestemt ingen selvfølge, at den bliver sendt til samme adresse igen. Sælger har jo lige påstået, at adressen ifl. postdanmark ikke eksisterer. Hvis dette er korrekt, så går sælger ned på posthuset og siger, at adressen eksisterer. Så skal postdanmark sende pakken/maxibrevet igen uden sælger skal betale noget! Derfor lyder det til at sælger er fuld af løgn. Desuden erstatter postdanmark op til 4000 kr ved beskadiget eller bortkommen post, som kan bevises er postdanmarks fejl (dvs. at afsender har pakket pakken perfekt ind og skrevet rigtig adresse/afsender på). Derfor bør pakken kun sendes for 80 kr., når den nu engang kun vejer 2 kg (altså under de 5 kg. som den skal). Læs her under erstatning. Jeg siger blot dette her for at hjælpe dig, så du kan undgå at blive snydt - denne gang endte det godt (forhåbentlig - du har ikke fået pakken endnu?), men en anden gang bliver du måske snydt. Mange af dem der bliver snydt, er fordi de ikke har føleren ude og mærker om dette er godt nok eller måske for godt til at være sandt. Jeg er aldrig blevet snydt og har handlet med private fra mange steder i verden - hvis noget lugter, så holder jeg mig væk - allerede ved 150 kr. porto ville det stinke for mig, og jeg ville have krævet 80 kr i porto i stedet for de 150 kr. Hvis sælger havde sagt nej, så var jeg smuttet igen. Rosenholm: Din pris for så stor en pakke lyder langt mere fornuftig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Trine-pingvin: Jeg er heller ikke blevet snydt og nu kunne jeg også godt mærke på sælger at hun er en reel person. Men nu handler det jo heller ikke om hvor vidt jeg er blevet snydt eller ej - men om en helt anden problemstilling, hvem skal dække det hvis pakken ikke dukker op? Som du kan se på det billede jeg har sat ind er det prisen for en pakke der vejer omkring 170 kr. (og her sendt som decideret pakke og ikke bare brev). Nu er priserne hentet fra post.dk's hjemmeside og hvis det var sendt som brev (med en vægt på 2. kg - da man ikke kan indtast præcis vægt) med en værdi på 500 kr. ville prisen være 148 kr. - (så 150 kr. er da meget godt ramt - hvis man sender dem sådan) . ^Så sælger har ikke noget med priserne hos post.dk at gøre - så den må du tage med post dk. Nej jeg har ikke modtaget pakken endnu - men den kommer med aftenomdelingen - grunden til det er gjort sådan anden gang er for at det samme ikke skal ske igen! Nu er pakken forsikret. Jeg kan godt lide din måde at tro jeg er en ufornuftig teenager (for det er sådan jeg forstår din besked) og at jeg ikke er en god menneskekender ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, at |
|
|
du opfinder mellem linjerne må du selv om. Jeg anede ikke, at du var teenager, men jeg prøvede blot at stille tingene op på en overskuelig måde. Mht. problemstillingen om hvem der skal dække, så skal man aftale, hvordan varene skal sendes. Siger du at den skal sendes som pakke, så er det postdanmark som hænger på den. Hvis I sender den som maxibrev, så er det sælger og køber der hænger på den. I følge købeloven mellem privatpersoner, så skal sælger give dig pengene tilbage hvis varene ikke når frem. Sådanne sager kan (læs "kan") dog trække i langdrag med politianmeldelse, så det er nok altid at foretrække at sende med pakke, hvis varenes værdi er høj. Jeg kan ikke se dit billede. Det er vidst ikke lagt korrekt op i denne tråd. Jeg vil dog meget gerne se det Desuden sagde du før at prisen var 170 kr? Det giver slet ingen mening det her. Er det 150 eller 170 kr? Min pointe er, som du (åbenbart?) ikke har læst af ovenstående, at du er forsinkret op til 4000 kr, hvis din pakke bliver væk, når du sender den som ganske alm. pakke til 80 kr. Hvorfor så bruge næsten det dobbelte på at sende den? Det er jo sko, som der skal sendes. Er de lavet af skrøbeligt materiale siden den skal ekstra forsikres? Nej, jeg forstår ikke denne historie, men så længe du er tilfreds med at give så mange penge i porto, så er det jo fair nok Jeg trækker mine uvelkomne råd tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Trine-pingvin: Det er jeg heller ikke. Historien som du ikke forstår er at jeg køber tre par sko til hhv. 250 kr. (inkl. 50 kr. i porto), 250 (inkl. 50 kr. i porto) og 150 kr. (inkl 50 kr. i porto) - altså portoen bliver i alt 150 kr. Sælger sender pakken til 58 kr. som brev (ikke brevpakke) d. 10/8. D. 24/8 modtager sælger så skoene med beskeden om at min adresse ikke eksisterer - herved dobbelttjekker vi så at adressen er rigtig, hvilket den er. Sælger vælger at sende pakken til 170 kr. igår d. 25/8. Nu er det ikke mig der har sendt den til 170 kr. - men derimod sælger der har valgt at gøre det og skrive det bagefter. (og sælger betaler de resterende 20 kr). Men prøv at gå ind på post.dk > Find prisen > vælg pakke og maks. 2000 g. (de vejer 1.7 kg) > Find > så trykker du ud for værdi og skriver 500 kr. og trykker beregn prisen > og så står der 170 kr. ^Hvis du vælger at bruge samme metode med brev i stedet for pakke står prisen til 148 kr. Billedet kan jeg nok desværre ikke ligge op så - men du får nøjagtig samme "billede" hvis du gør det ovenstående . Nu er Rosenholms pakke vel så også en erhvervspakke og dermed er det vel ikke samme pris som privat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aha, så |
|
|
det bliver 155 kr hvis det er uden omdeling og 170 kr med omdeling. Det ændrer dog ikke ved, at jeg ikke forstår: 1. Hvorfor sælger ikke går ned på posthuset og siger, at adressen altså er rigtig, og at Post Danmark så sender brevet hjem til dig uden at sælger skal betale ekstra. Sælger sparer ca. 110 kr. 2. Hvorfor I i første omgang ikke aftalte ganske almindelig pakkeporto til 80 kr, som er forsinkret op til 4000 kr samt kommer hele vejen hjem til din bopæl. Både sælger og dig er sikret. Rosenholms pakke kan også være sendt som alm. pakke til 105 kr., som max må indeholde 10 kg. og forsikret op til 4000 kr. Det behøver ikke være erhverv. Alle og enhver kan sende sådan. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor sælger og du vælger den dyre løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Trine-pingvin: Jeg gik ud fra sælger sendte pakken som pakken til at starte med og sælger vælger at sende billigere - dårlig kommunikation. Igen så skriver jeg lige at sælger vælger at sende pakken til 170 kr. og fortælle mig det bagefter ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, |
|
|
150 kr for en pakke er stadig alt alt for meget. Igen, jeg kan ikke forstå det, og jeg kommer nok heller ikke til det. Måske fordi jeg er fattig studerende  Og kan slet ikke forstå sælger ikke brokkede sig om den "ikke-eksisterende" adresse som eksisterer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg er også fattig studerende og ja jeg synes også det er dyrt - men nu er det nu engang slet sådan som det er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skal nok |
|
|
stoppe nu, men man har jo altid valget, som det er værdipakke til 150 kr eller pakke til 65 kr (begge uden omdeling).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min grund |
|
|
Min grund til at betale den dyre pris og ja, det var korrekt kr. 105,- jeg betalte for at sende den pakke til en kunde, det er, at så har man et Tracking nummer og sælger og køber kan nøjagtig følge hvor pakken er. Den ene kan ikke bilde den anden ind at den er sendt, hvis den ikke er og køber kan ikke bilde sælger ind at den aldrig er modtaget hvis den er, det står der nemlig også på tracking nummeret. Desværre har jeg fået nogle knubs, så min eller så store tillid til fremmede mennesker er dalet lidt, så derfor vil jeg gerne have helt klare linier og sender og køber kun med tracking nummer. TS, hvis din forsendelse er forsikret, så kan du vel også se hvor henne i verden din pakke nu er? Håber det bedste for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Rosenholm: Den er lige ankommet her til mig idag efter at sælger igår sendte den endnu en gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fantastisk |
|
|
Det er jeg glad for at høre, desværre er man blevet lidt skeptisk med årene , men godt at det hele faldt på plads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|