TS/ Vælg en pony med hjernen.
Jeg har købt en islænder til min ældste som dele "pony" (med mor
)og en shetlænder til de 2 mindre søskende. De skiftets til at ride shetlænderne, men går mere og mere over til islænderne.
En islænder er ingen børnepony, men der findes gode eksemplarer som er mere børne egnede end andre, som det er tilfældet ved alle andre racer. Mit håb er, at ungerne på sigt bevarer en glæde ved at ride og omgså hestene og så hen ad vejen vælger deres egen linie inden for ridning om de vil mere eller ej. En islænder vokser man aldrig fra og den er super allround.
Shetlænderen er en rigtig dejlig børnepony og mine piger har haft vildt meget fornøjelse af vores små "lopper".
De tager dem selv på folden og strigler selv, uden mor eller far behøver at der, eller være nervøse for at der er en som kommer til skade.
Pigen er knap 2 år og ponyen er 3 år. Ponyen her er desuden skøn at køre med
og burges bl.a. til at hente juletræ på kælk osv.
Pigen her er 3 år og rider på en Shetlænder på 4 år. De er bedste venner 
Som flere skriver så er det en hest som skal kunne bruges her og nu og ikke en drøm til flere år ud i fremtiden, måske.
Selv er jeg vokset op med en Dartmoor pony, som også er en ekstrem lækker børnepony, uanset om der er en hygge pony eller en konkurrence pony eller pony som også kan køres med.
En Dartmoor pony er klart mit absolut bedste bud på et ridedyr til en pige på 6 år.
Min blev over 35 år hvilket ikke er usædvanligt for racen.
Husk blot at vælge en med lidt alder og erfaring og IKKE en ung og urutineret. Dog heller ikke en som er så gammel, at man får en "syg" gammel hest med ekstra dyrlæge udgifter og "tunge" beslutninger.
Endelig så kan jeg anbefale dig at læse bogen: Ponyer Af: Herta F. Kraupa-Tuskany fra forlaget Komma. Det er en ældre bog men den beskriver på mest fornuftige måde problematikken omkring valg af pony til et barn.