|
|
| TVIVL ang. studie (jura/IVK) |
|
|
ØV altså! Jeg har ellers hoppet og danset siden brevet kom d. 30 med budskab om, at jeg var optaget på jura i KBH...
MEN. Der skal åbenbart altid være et men -
Nu har tvivlen meldt sig. Sagen er den, at jeg sidste år læste international virksomhedskommunikation og engelsk på Syddansk, men stoppede, da jeg synes at det hele blev lidt useriøst. Senere hen fandt jeg så ud af, at det kun var første semester da var sådan - åbenbart for at få hevet alle op på nogenlunde samme niveau. Jeg har stadig god kontakt med mange af mine gamle medstuderende og ved derfor, at studiet har udviklet sig i en positiv retning.
Jeg valgte at søge jura, da jeg fandt det spændende. Var med en tidligere gymnasiekammerat med til nogle forelæsninger (han er på tredje år) og synes da, at det var fint. Så jeg søgte og kom ind.
NU har tvivlen meldt sig. Brænder jeg ikke mest for engelsk, når det kommer til stykket? Det var altid mit yndlingsfag, hvorimod samfundsfag ikke sagde mig det helt store (og mange juridiske aspekter blender jo her over i) Samtidig brænder jeg også for f.eks. strafferet og individets rettigheder. Øv, jeg synes, det er svært.
Jeg har prøvet at lave den klassiske +/-liste. Uden held. Der er selvfølgelig flere faktorer, det spiller ind -
jura ligger i KBH - IVK ligger i min egen by. Altså er der stor besparelse på både tid og penge. Samtidig ville et studie i Slagelse kunne give mig muligheden for, at købe min drømmehest (nej, hest er ikke drivkraften her, men stadig et plus) - også fordi jeg kender til arbejdsbyrden på dette studie. Starter jeg i KBH vil jeg overhovedet ikke overveje hest, da jura er meget læsetungt.
Der er så meget, der spiller ind. Jeg er også bange for, at den store konkurrence, der forefindes på jura, vil slå mig lidt ud af spillet. Det ER et meget konkurrerende studie og man vægter karakterer højt, hvilket man ikke gør på særlig mange andre uddannelser. Der går man mere op i, om man har bestået eller ej.
Åh altså. Dybest set er det jo kun mig selv, der kan finde ud af, hvad der er rigtigt.... men hvad hjælper det, når jeg er TOTALT splittet?
HJæææææææææææææææææææææælp...
Kia; The only one who can stop you from fulfilling your dreams is you.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville prøve at give jura en chance hvis jeg var dig. Du er jo kommet ind, så det koster et klip uanset om du springer fra nu eller om et år. Dog vil jeg sige at det nok snarere er på jura man mest går op i om man består eller ej - hvorimod på mit studie (pædagogik på KU) bliver der givet relativt høje karakterer. Især på første år på jura skal man bare være glad for at være bestået, og langt de fleste starter lavt ud (Min storebror mangler et år af sin kandidat på jura) Tja, konkurrence er der på de fleste studier - så det er bare spørgsmål om ens eget fokus. Der vil altid være nogen der skal blære sig helt vildt, men det skal man ikke tænke så meget over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jura ... |
|
|
Jeg kender alt for godt til det, med at være i tvivl! Og ja, det er kun dig selv som kan finde svaret, men snak evt med familie osv, som kender dig godt. Nogle gange er det nok bare at skulle formulere de forskellige sider af sagen, hvorefter man lettere kan mærke "hvad vil jeg egentlig". Andre gange er det de andres syn på sagen, som nytter. Med hensyn til klip, så er det først når du har takket ja til pladsen, at det tæller som "påbegyndt uddannelse" så vidt jeg ved. Det vil derfor først være dit 2. forsøg, den dag du har takket ja til pladsen og er budt velkommen (med hensyn til 3.forsøgsreglen, og ansøgningen næste år). En af mine gode veninder påbegyndte jura-studiet sidste år. Og ja det er super tungt og en hård omgang. Der ER meget konkurrence og jura er et "stræberstudie". MEN det er hvad du gør det til, og selvom det er konkurrencepræget, så er det i bund og grund nok at bestå. Husk det  Ja, når du søger studierelevante jobs vil stræberne ryge forreste i køen, men sådan vil det være på alle studier. - Og der er absolut ingen grund til at køre sig selv sur i det. Så vidt jeg ved er der rigeligt med job til jurister, så mon ikke det går. Når først du har været ude på den anden side et par år, tvivler jeg på at det er de gamle karakterer, fremfor erhvervserfaringen som tæller!! Min veninde droppede ud. Men det gjorde hun netop fordi hun havde meget store forventninger til sig selv, og ikke kunne nøjes med middelkarakterer. Dét er en utrolig farlig tilgang til et tungt studie, og det resulterede i at hun ikke var glad i hverdagen, og ikke så sig selv i faget. Så mit råd er: Hvis det er jura du vil, så gør det! Men ha' dig selv med i det, og pas på du ikke selv kører dig selv i sænk, for det ville være dumt Som med de fleste andre studier, vil der altid være noget at læse op på og noget man er bagud med. - Skal lige siges at overstående kun er baseret på det indtryk jeg har fået fra min veninde har ikke selv læst det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
FØrst og fremmest, tusind tak for jeres svar  Jeg har allerede takket ja til jura. Det gjorde jeg d. 30 i al min jubellykke "Heldigvis" er der ledige pladser på den anden omtalte uddannelse, så jeg ville med al sandsynlighed stadig komme ind der. Åh altså. Min familie siger at jeg skal gøre hvad jeg føler mest for selv - så det kommer jeg ikke meget længere med... Men puha, historien om din veninde har påvirket mig noget. Det fik mig til at tænke på den faktor, at jeg nemlig HAR ret høje krav til mig selv. Jeg ville aldrig kunne tage mig tak med en middelkarakter... eller jo, det ville jeg nok, men inderst inde ville jeg stadig være skuffet over mig selv. En anden faktor - i gymnasiet gad jeg på daglig basis ikke lave lektier. Jeg lavede alle mine afleveringer - men de almindelige "læselektier" sagde mig absolut intet. Jeg er så en af de heldige, hvor det er kommet forholdvis let til mig, så jeg kom ud med et udemærket gennemsnit, men jeg tvivler STORT på, at heldet vil følge mig på et studie som jura. Suk.. Jeg har skrevet til den anden uddannelse, om en eventuel optagelse ville være mulig. Så holder jeg da mulighederne åbne lidt endnu..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
For mig lyder det som om du allerede har bestemt dig - og at jura ikke er dig. Jeg ville ta tilbage på det gamle studie, hvis det kan lade sig gøre, og lade en anden ta din plads på jura - der er jo så mange om buddet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jura ivk |
|
|
Det var bestemt ikke for at skræmme dig! Mere for at du, hvis du vælger jura, ikke laver samme fejl! Tror desværre mange studerende har det med at lægge et unødvendigt stort pres på sig selv, og det gør studielivet surt. Ja 10-12 taller er lækre, men hvis det betyder at man tuder flere dage op til opgaveafleveringen, ikke sover flere dage i træk osv. så er det ikke holdbart i længden - når nu mindre kan gøre det Og den indstilling kan man jo nå at ændre på. For som sagt, tror jeg at erhvervserfaring er langt mere sigende, end karaktererne fra 1. semester. Men men men, man skal nu heller ikke være bleg for at man ikke bare lige sover sig til en vidergående uddannelse, men det lyder du bestemt heller ikke til at være  Hvis du har været til prøveforelæsninger, og kender til jura-studiet, så har du jo ikke bare søgt i blinde. Så pas på at det ikke bare handler om kolde fødder og frygt for noget nyt, fordi første studie glippede  Jeg droppede også selv ud af mit første studievalg, og har hørt samme smøre, som dig, om at det var 1. semester som bare var s*r røv. MEN jeg ved at der var en grund til at jeg droppede ud, og jeg var ikke i tvivl den gang - så jeg går en ny vej! At jeg så også shoppe rundt imellem mange forskellige muligheder, hænger sammen med frygten for at vælge forkert - igen  Prøv evt. at læse dydbegående om hvad de enkelte fag på de forskellige semestre indebærer - på begge studie. Og hold det op imod hvad du brænder for, gerne vil leve af og mener du egner dig til En ting er hvad den overordnede beskrivelse af studiet fortæller, noget andet er sammensætningen og fagopbygningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Studie.. |
| Forfatter:  |
chris »97« |
| Dato:  |
05-08-2011 08:23 |
|
Jeg har været meget i tvivl flere gange og kan stadig få grå hår over at tænke hvilken kandidat jeg nu skal vælge her bagefter  Du skriver at du tror jura er meget konkurrencepræget, og det er det sikkert også. Men det er altså lidt ens eget valg om det er noget man ønsker at deltage i. Jeg går på et lille studie, hvor vi kun er 9. Der er gået rigtig meget konkurrence i den, for vi har forholdvis mange eksamener og rigtig mange af dem er på karakter. Det giver ret hurtigt en masse fnidder især hos nogen. Selv går jeg ikke det store op i det, for jeg har valgt at jeg studere for at lære. Jeg studere fordi jeg synes mit fag er spændene og ikke "bare for at komme igennem" som mange gør. En del ønsker jo det her uni liv langt væk og vil bare videre, hvor jeg synes mit fag er så spændene, at det bare er møg fedt at lære! Derfor er karakteren ikke så vigtig for mig, for jeg vil bare føle jeg har lært en masse gennem semesteret. Dog giver min arbejdsinsats så nogle meget pæne karaktere til følge, men min holdning dertil gør at det ikke stresser. Med hensyn til din uddannelse, så kan jeg kun sige hvad så mange andre vil sige. Du skal tage den uddannelse du føler for. Det er et møg irriterende svar og jeg har fået det mange gange Men der er bare ikke andre der kan sige det. Når jeg følte efter i mit valg af uddannelse så var det vigtigt for mig, at den også kunne bruges til noget. Kunne den ikke det så forsvandt mavefornemmelsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jura... |
|
|
Tillykke med optagelsen på jura  Jeg læser jura på 3. (snart 4.) år i Århus, og jeg vil vove at påstå at det "er hvad man gør det til". Jo, du kan læse fra nu af og til du går på pension, hvis det er dét du vil, men det KAN altså også lade sig gøre at have et almindeligt liv ved siden af. Jeg har haft 2 heste hele vejen gennem studiet (indtil videre) - jeg mistede desværre dem begge i juni, men jeg er allerede igang med at købe ny hest, for det er altså ikke umuligt at læse jura og have hest samtidig. Tværtimod er hestene gode til noget afveksling og frisk luft, de er livskvalitet Derudover har der også været tid til fritidsjob, veninder, kæreste, hus, hund osv. Man har forholdsvist få skemalagte timer/forelæsninger på jura, så man administrerer selv en meget stor del af sin tid, og så kan man jo planlægge som man lyster. Mht. konkurrencen, så tror jeg du vil møde "stræbere" og andre overengagerede studerende på alle studier. Der er en del af dem på jura, men man vælger jo selv om man vil deltage - hvis det bliver for meget kan det anbefales at blokere folks statuser på facebook i eksamensperioderne Og så er der nok det lidt specielle ved jura, at man fra start bliver overfodret med skrækhistorier omkring dumpede eksamer, at man max har 3 forsøg til hver eksamen, og at formueretten sidste år havde et gennemsnit på 1,75, og at hvis man får to 2-taller i formueret så kan man se frem til at blive arbejdsløs og gå på dagpenge Bare rolig, det går nok alt sammen. I sidste ende tror jeg meget af det også handler om, om man har "næse" for juraen - jeg læser med et par stykker der er meget flittige og har været vant til topkarakterer i gymnasiet, men de mangler simpelten forståelsen for juraen, og derfor opnår de ingen gode resultater. Omvendt ser man lidt mindre flittige studerende, der klarer sig igennem med både middel og rigtig gode karakterer. Men held og lykke med studiet - det kan varmt anbefales herfra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Nu har du hørt en masse om jura - så nu syntes jeg lige du skal høre på en IVK'er (Sad og tænkte om jeg havde undervist dig, men kunne se på din præsentation at du har studeret i Slagelse) Jeg er som skrevet IVK'er og har de sidste 4 år studeret på SDU. Min BA tog jeg som IVK'er med hovedfag i medier og engelsk, og påbegyndte sidste sommer IVK kandidat med engelsk. JA! Studiet kan for nogen synes en smule useriøst det første semester eller to. Det er netop, som du skriver, for at alle kommer op på samme niveau. Jeg har været faglig tutor de sidste to år (dvs undervist det nye indtag af studerende deres første semester) og de studerendes niveau ligger MEGET spredt. Derudover er det et studie der for nogen er nemmerer end andre. Er man god til kommunikation + sit sprog, jamen - så kommer man altså nemmerer igennem end andre. Mange fag har jeg haft enormt nemt ved hvor en stor andel af mine medstuderende har knoklet og ligefrem dumpet. Andre fag har jeg kun lige haft røven i vandskorpen. IVK er en humanistisk uddannelse, og vi operere ikke med "hardcore tal" eller absolutte sandheder - for sådan fungerer kommunikation bare ikke. Det kan derfor for nogen, der ikke har studeret det eller forstået det, anses som værende dybt useriøst. Jeg har været MEGET glad for mit studie. Men indrømmet - det begyndte først for mig at blive seriøst efter et år. Det første år havde jeg nemt ved studiet. Men nøøøøj, hvor var Engelsk grammatik 3 en grim eksamen....  Om 3 uger smutter jeg til Berlin for at påbegynde min praktik i en mindre tysk virksomhed i deres markedsføringsafdeling. Praktik, uddannelse i udlandet samt projekt-samarbdejde er noget IVK vægter utroligt højt, og er en af grundende til at jeg er så enormt begejstret for uddannelsen. Vi får helt frie tøjler til at afprøve vores evner og ideer i praksis. Jeg har allerde skrevet opgave med 3 virksomheder og derigennem fået gode kontakter. Af ren nysgerrighed - hvilken IVK BA har du i tankerne at tage? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Igen, tusind tak for jeres svar. Hvor er det bare fedt I gider spæde lidt til med jeres tanker og idéer  Jeg tager lige svarene i en lidt blandet omgang. Jeg havde umiddelbart tænkt mig at søge engelsk + kommunikastion-linjen, men har haft marketing med i overvejelserne. Mit første indtryk af marketing'erne var, at de var en smule mere seriøse omkring deres studie, men det er som sagt kun et gisp. Jeg tror egentlig ikke, at jeg er bange for noget nyt. Jeg er meget udadvendt og elsker at opleve. Tror faktisk at jeg ville elske at gå på et stort studie, men ja - det kan godt være, at frygten for at vælge forkert igen, ligger lidt for dybt i mig. I think it does! Jeg har overvejet at starte på jura - se om det ER noget - og hvis ikke, ja, så HÅBE på at der er ledige pladser på IVK næste år. Men det er godt nok også noget af et sats, og jeg har virkelig ikke lyst til at spilde mere SU (har allerede spildt 5 mdr) og ej heller holde endnu et sabbatår. Mit første sabbatår var planlagt, men det var det andet ikke, og jeg er efterhånden rigtig hungrende efter at LÆRE noget, så et tredje sabbatår for mig ville godt nok være en sur omgang at komme igennem. Jeg har altid ELSKET engelsk og det tiltaler mig bestemt meget. Samtidig synes jeg, at jobbet som en jurist må være ekstremt spændende, så det er også klart en faktor, det tænder mig meget. Måske står det 50/50 for mig i mit valg.... det hjælper ikke meget  Jeg fik svar fra SDU i dag og jeg har indtil mandag til at finde ud af, om jeg ønsker optagelse eller ej. Føj, jeg må da officielt være i tænkeboksen hele weekenden! Anne: Hvad underviste du i? Der er stor sandsynlighed for det  Jeg synes også klart at det er super fedt, at IVK er så mangfoldigt og fuld af muligheder, som det er. Hvad der dog er til stor bekymring for mig, er de efterfølgende jobmuligheder. Nej, jeg ved godt, at man ikke kan forudsige jobmarkedet om 5-6 år, men man må da alligevel kunne gispe en smule om det. Kunne du evt. komme med nogle REELE muligheder, og ikke bare dem hjemmesiden disker op med såsom jobs i EU eller selvstændig. Sure, nogle kan dette, men jeg tvivler på at det er jobs der hænger på træerne - desuden ville jeg aldrig turde springe ud som selvstændig de første mange år. Det kunne i hvert fald være rigtig fedt hvis du kunne komme med nogle gode eksempler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Bare lige en indskydelse: har du sat dig grundigt ind i hvad jobbet som jurist indebærer? for jeg kender til flere der droppede ud, fordi de havde en eller andet rosenrød drøm om hvad de kunne arbejde med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Jeg var som skrevet faglig (og egentlig også social) tutor. Faglig ville sige at jeg underviste i studieteknikker m.m. Ikke et egentlig fag, men et tilbud til de studerende så de fik den bedst mulige start på studiet samt de fornødne redskaber. Faktisk var det et tiltag vi tog det første år jeg undervsite som en respons på et stort frafal på linien med to sprog. Jamen, jobs kan jeg da hjælpe lidt med, da jeg har siddet i FestUdvalget (ja, jeg har været meget aktiv på mit studie) og derved stadig har en del kontakt med nogen færdiguddannede. En er pt. i Afghanistan, da han arbejder som "press information officer" for Forsvaret. En veninde arbejder som kommunikations-medarbejder hos FynBus,en arbejder som kommunikations-konsulent ved By- og Kulturforvaltningen og en tredje arbejder i Holland som HR-assistent for ECCO. Og så er der en der arbejder som komm. medarbejder hos Danish Water Services. Dvs. generelt er det inde for kommunikationsfaget de har fundet arbejde, men jeg har nu planer om at søge hen mod noget mere markedsføring. Arbejde kan sagtnes findes såfremt man ikke er kræsen om hvor det er - og MANGE af de stillinger jeg har kigget på ligger på Sjælland og i Hovedstaden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|