Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hidsig hest....!
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 22:44

Hej. Jeg håber der er nogen der har nogle gode råd eller meninger der kan hjælpe mig med at træffe den rigtige beslutning.

Jeg har en DV-hoppe med fine papirer, som jeg har haft 1,5 år. Den er sød og rar på staldgangen, men så snart den får rytter på bliver den virkelig hidsig. Den tripper afsted i skridt med udspilede næsebor, og når man sætter i trav kan man sagtens forvente et bukspring eller flere.

Jeg har sendt hende i ridning ved en dygtig rytter, som også er ved at opgive, men siger det kunne blive en fin hest hvis den fik en rytter der kunne sætte den på plads. Den har dog ikke lavet andet end et par krumspring med hende.

Den kan også have perioder hvor den er virkelig sød og fin, men usikkerheden om hvilken tur man får er ikke til at holde ud.

Hesten er tjekket i hoved og r.. og der er er taget røngten af ryg og ben og det ser fint ud. Og dette er gjort af flere dyrlæger for at være helt sikkert. Hvergang får jeg beskeden at den bare skal rides, jo mere jo bedre.

Hvad ville i gøre med en hest i ikke selv kunne magte? Ville i sælge som avlshoppe? forære den væk?

Jeg vil gøre det rigtige for hesten, men også det rigtige for mig. Er slet ikke interesseret i at hun bliver en kastebold som ryger fra det ene sted til det andet!

Hilsen Line
0
0
Svar på denne tråd

Hormonkur
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 22:57

Er hoppen tjekket for hormonforstyrrelser???

Jeg har selv haft en hoppe, som den du beskriver, og der hjalp det at give den en hormonkur en gang om året, da den havde problemer med at komme af med sine æg. De satte sig fast i æggestokkene og blev større og større, mens de spærrede det hele og gav hormonforstyrrelser.

Så hvis ikke du allerede har fået den tjekket for hormonforstyrrelser, så ville jeg klart få det gjort! Løsningen kan måske være en hormonkur til 330 kr., en caslick eller noget andet simpelt.....

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 23:08

nej, det tror jeg ikke den er. Den er kun tjekket om dens "fysik" er iorden. Hvordan tjekker man det? er det ved hjælp af blodprøve?

God ide, jeg vil ringe og snakke med min dyrlæge om det imorgen. Jeg synes bare ikke at jeg kan mærke forskel når den er i brunst. Der er intet system i hendes hidsighed, har skrevet dagbog det sidste år.

Hilsen Line
0
0
Svar på denne tråd

Hormonforstyrrelser
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 23:41

Hvis hesten er hormonforstyrret er der netop ikke noget mønster i dens adfærd, som der er når den er i normal cyklus.

Hoppen skal såmænd bare scannes, så du får svar med det samme.

Men vælg for guds skyld en dyrlæge, som er vant til reproduktion, så du får et korrekt svar. Mange almindelige hestedyrlæger anerkender ikke rigtigt hormonproblemer, og den første gang jeg insisterede på, at min hest skulle scannes, syntes min dyrlæge jeg var åndsvag. Han ændrede dog mening efter scanningen, og efterfølgende satte han ikke spørgsmålstegn ved mine ideer;-) Og især ikke efter han foretog kontrolscanninger efter hormonkuren;-)

Jeg kender efterfølgende til flere hopper, som har fået en hormonkur og derefter var meget mere ridelige. Det værste eksempel var en 6 års hoppe, som var fuldstændig blæst under rytter, og ingen kunne opholde sig i ridehuset, når den skulle rides. Den havde været på denne måde i 2 år. Ejeren og berideren var ude i kiropraktor mv., men jeg foreslog så en scanning. Denne hoppe fik også en hormonkur efter scanningen, hvorefter den vandt den indledende runde til DSA for 6 års heste 3 måneder senere:-)

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

uha håber det er det,
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 23:45

så kan det være der er håb forude, for jeg er godt nok ved at blive gråhåret af hvad man kan gøre. Men får fat i dyrlægen med det samme i morgen. Ville være så dejligt hvis det kunne løses, både for hesten og for mig :)

10000 tak for svar!

Hilsen Line
0
0
Svar på denne tråd

Hormoner
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 11:40

Har du fået den undersøgt? :)

- Charlotte

5 års hoppe (Primula Byager) sælges.

4 stk Equilibrium Stretch & Flex gamacher sælges.

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  11-09-2011 12:01

Jeg tænker umiddelbart på 3 ting omkring dit spørgsmål. Det første er FODER. Kunne godt tænke mig at vide hvordan du fodrer hende? Jeg har selv gjort gode erfaringer med urter fra Ashkim, da min hoppe var en værre hidsigprop og skabte sig. Hun fik beroligende og de hjalp HELT vildt godt. Prøv at ringe til dem, de er rigtig søde og hjælpsomme. Og det er en relativ billig og helt ufarlig måde at prøve at løse det på.

Den anden ting jeg tænker på er FORHOLD. Hvor tæt er jeres forhold, stoler hun på dig og er du en god leder? Ofte smitter vores egne følelser af på vores heste, da de er utroligt fintfølende. Prøv evt. at arbejde med hende fra jorden, det giver en god tillid mellem hest og rytter. Er du i tvivl om hvad du gør, så læs nogle bøger om emnet. Det kunne nemlig godt lyde som om det er en reaktion på manglende tillid.

Nu skriver du heller ikke hvordan hun er opstaldet. Står hun inde meget af dagen eller? Løsdrift kan nemlig også være løsningen, min rettede sig helt vildt, da hun kom i løsdrift der hvor hun stod før. Herhjemme står hun på stald om vinteren uden problemer, men hun tålte ikke så godt den form for uro, der var det sted hun stod før. Går hun meget ude, bør du måske også kigge lidt på hvordan det går på folden, hvor hun ligger i hierakiet i flokken. Måske hun ville trives bedre i en anden flok

Den tredie ting jeg taænker på er SADEL/TRÆNING. Mange heste går med en forkert sadel. Det kan give smerter og hesten kan jo ikke sige det højt. Du skriver at nogle dage går det fint, andre ikke. Men hvornår sker skiftet? Er det dagen efter hun har gået fint og du har redet en times dressur på hende? Eller er det når hun har stået stille en dag eller mere at hun krudter? Og hvordan reagerer du på hendes opførsel? Straffer du hende? Eller accepterer det? Da min opførte sig træls, var jeg meget pædagogisk i starten, for jeg mente hun blev forskrækket eller var nervøs, når hun sprang til siden eller gik med næbbet i vejret. Men en dag fik jeg nok at flinkeskolen. Hun eksploderede og stak af og så fik jeg nok. Jeg blev rigtig gal og satte hende på plads. Hver gang hun stivnede eller skabte sig fik hun KLAR besked på at gå frem. Og det utrolige skete. Fordi jeg tog lederskabet og viste vejen, fik jeg nu endelig den hest jeg gerne ville have. Men det krævede virkelig at jeg satte mig i respekt. Og det tror jeg oså du bliver nødt til hvis det er der problemet ligger.

Håber du kan bruge noget af det og at du vil skrive lidt mere om hvad der sker i hendes liv. Det ville gøre det nemmere at hjælpe.

Og selvfølgelig kan du sælge hende - men er det det du vil? Det er en kæmpe sejr og rigtig lærerigt for dig hvis du kan få løst problemet - og rigtig godt for din hest. Og jeg tror også du får svært ved at sælge den i det marked der er idag og med den opførsel den har nu

Held og lykke, håber det løser sig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider