Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

MAC vs PC - hvad filan skal jeg vælge?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 19:54

Nu står jeg og skal have ny computer men ved simpelthen ikke hvad jeg skal vælge!
Ja jeg ved godt der er utrolig mange tråde på nettet som fortæller om fordele og ulemper ved begge dele, men de passer aldrig helt til mine behov.

Måske nogen herinde kan hjælpe mig med at bestemme mig :P

Min computer skal bruges til

- skolebrug
- spil (som sims2)
- fritid.

Udover det ser jeg det som en kæmpe fordel at mac er virusfri - men bliver den ved med at være det?

Hvad skal jeg vælge? :)

- på forhånd tak!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 20:13

Macs styresystem er bestemt ikke virusfri! De har også en del sikkerhedsbrister som Windows, men eftersom der er færre der bruger Mac, så er der færre der hacker, men efterhånden er de også godt med i 'opløbet'.
Hvis du skulle være HELT på den sikre side, så skulle du have en PC med Linux, eftersom det jo nærmest er et styresystem lavet af folk som plejer at hacke andre systemer (hvilket jo giver god mening, hvorfor skulle man hacke sine venner?)

MAC vs PC er jo så meget sagt, eftersom PC'ere rangerer fra bl.a. HP, Dell, Asus og Samsung.

Jeg tror du mener OS X vs. Windows XP/Vista, da det jo handler om styresystemer/udseende.

Jeg ville vælge alt andet end MAC, jeg er ikke imponeret af deres design, og mht. 'brugervenlighed' det kan jeg ikke bruge til noget, jeg har teknisk snilde, så i mit hoved er brugervenlighed noget der tiltrækkes af folk der i forvejen har svært ved at betjene en computer.
Og så koster en MAC rigtig rigtig mange penge og er vildt besværlig at skille ad hvis man bare skal have RAM i (jajaja det er ikke umuligt, men det er nu lettere på fx. en Lenovo.)

Og det er jo ikke engang fordi at der er GULD i en Mac computer, det er jo praktisk talt det samme der er i.

Dog, hvis jeg var dig, så ville jeg gå udenom nogle af de der supermarkedmærker ingen har hørt om. Og så også, i tilfælde af der bliver problemer, så undgå de mærker der får 'tæv' i medierne for dårlig kundeservice.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 20:56

Og jeg har det så lige modsat :)

Jeg har en MacBook Pro og jeg skal aldrig, aldrig have noget andet :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 21:53

Macs er fantastiske, men det er ret overkill at købe én, hvis du kun skal bruge den til skole osv :)

Macs er virkelig gode hvis du er et kreativt menneske, der elsker at sidde og nørkle med musik, videoer, billedredigering osv.

Ja, de er også gode til studie, Apple har jo deres egen version af Office. Men for det første er det ikke altid man kan få iWork og Office til at snakke sammen (dette kan blive et problem, hvis du skal åbne en fil på skolens computer, som du har lavet i et Apple program, da skoler oftest bruger Office) og for det andet så er det ikke fordi en Mac er SÅ meget bedre end en pc til skole!

Begge kan bruges, men som sagt er det overkill at kaste så mange penge efter en Mac, når en pc sagtens kan klare dine behov, og til en væsentlig billigere pris :)

Angående spil er Windows jo langt bedre. De store kan godt fås til Mac, fx Sims, men ikke alle :)

Dog skal det ikke lyde som om Macs ikke er gode! Jeg ELSKER Apples produkter, mit kæreste eje er min iPad, og havde jeg pengene ejede jeg nok også en Macbook Pro!

Apple har virkelig blær-faktor, men en pc kan sagtens klare dine behov og så altså langt billigere :)

Hvis du bestemmer dig for en PC med Windows og ikke en Mac, så lad for guds skyld være med at købe den i et eller andet supermarked!

Køb din computer i en ordentlig butik der ved hvad de taler om.

Og køb aldrig, aldrig, aldrig en Acer. Aldrig. Det er sidste udvej hvis du absolut ikke har råd til noget ordentligt.

Til gengæld kan Asus varmt anbefales, det samme med Toshiba og HP, efter min erfaring.

Men aldrig Acer ;)

0
0
Svar på denne tråd

Mac, mac, mac
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 22:19

Jeg elsker min Pro og skal aldrig have andet! Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal vælge, men jeg er mac fan..

mht problemer med kompabilitet med pc i forbindelse med skole, hører det vidst efterhånden til sjældenhederne. På mit studie er det ihvertfald omkring 10-15 procent af årgangen der har mac, og der er ingen problemer.

Held og lykke med valget, i sidste ende kommer det jo mest af alt an på hvor meget du vil ofre og hvor vigtigt det er for dig at være trendy...

Venlig hilsen Sofie

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk

Brugt Albion SLK 16,5'' købes, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Svært valg, og dog...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 22:55

Hej

Mine forudsætninger for at råde dig er at jeg arbejder som systemadministrator på en mellemstor virksomhed... Bare for ikke at forvirre i forhold til hvad jeg bruger computer til.

Mac vs. PC er meget religion i disse tider. Men der er forskelle.

Jeg vil råde dig til at købe PC med Windows 7 Pro/buisness.

Det gør jeg ud fra at Mac er hundedyrt hvis man skal have noget der virker. Alt tilbehør til Mac er specielt, f.eks. koster et lille kabel der kan forbinde den specielle Mac-skærmport til en normal projektor ca 500 og så skal du stadig have et forlængerkabel for at nå videre til projektoren. Jeg plejer at give ca 50 Kr for 10m skærmkabel i topkvalitet til PC... Og sådan fortsætter det bare i det uendelige til Mac.

Mac er en fed computer. Ingen tvivl. Men ud fra mit perspektiv er den ikke særlig brugervenlig. Men "Mac-folk" vil nok sige det samme om PC.

Jeg laver support på alle typer netværkstilsluttede computere, alt fra iPhones, LinuxBoxe, Mac's til PC'er. Og det er altså ikke fordi jeg aldrig ser Mac's på mit bord, så bedre er de heller ikke på det område.

Min erfaring er er man altid kan få hjælp til PC, man kan finde programmer til alt.

Er man til spil, er det ikke Mac man skal have. Ingen spil der er noget ved udgives til Mac.

Ang. programmer til den ene eller den anden, så hedder det Microsoft på de fleste uddannelsesinstitutioner, så der bør du nok lige undersøge om Mac'en kan køre de programmer de bruger, det sted du skal uddannes.

Som nævnt så udgives langt de fleste spil kun til konsoller og PC, men sjældent til Mac.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med at du skal bruge makinen til "fritid" men gætter på at du mener internet, Skype osv. Der er begge valg lige gode.

Du fortæller heller ikke om det skal være en stationær eller bærbar.

Her vil jeg gerne komme med en interessant betragtning.

En kollega jeg har, stod som dig og spurgte om råd. Nu er jeg ikke selv "Mac-mand", så jeg måttte lige sætte mig ind i sagerne først.

Det jeg kom frem til var at min kollega kunne købe en fin bærbar i den billige ende til at have med på arbejde og en stationær i den tunge ende, for samme beløb som en bærbar Mac!

En anden ting er valget af bærbar hvis det er det du går efter og det er størrelsen.

Jeg syntes ikke at en bærbar er særligt bærbar hvis den kommer over 15" i skærmstørrelse - så bliver den mere til en "slæbbar" eller det der på fagsproget kaldes en "Desk Top Replacement", altså en erstatning for en stationær. Men det afhænger jo af ens overarme hvad man syntes om at slæbe.

Mht. fabrikat så er der et par mærker jeg ville gå langt udenom som privat kunde. Det ene er IBM Lenovo der over de sidste to år ligger, som dem der har haft flest reklamationer i Danmark. Det andet er Dell, som godt nok ikke går helt så meget i stykker som IBM, men hvis det sker kan man godt vinke forvel til sin maskine i 6 mdr. eller mere... Kundeservice(host host).

Et mærke i den modsatte ende er ASUS, de er dem der har færrest reklamationer i den forbindelse.

Det er jo kun muligt at købe bærbare som mærkevare, men stationære kan fås i mange afskygninger og forhandleres eget mærke. Det betyder at der kan være hvad som helst inden i, både godt og skidt. Der er kæmpe konkurance på dt marked og jeg vil sige at man får hvad man betaler for, ganske enkelt. Så længe man holder sig fra de sjællandske firmaer er man som regel i gode hænder og får en reel vare i forhold til prisen.

Brug et af de større firmaer i en større by. Ikke et en-mandsfirma i den lokale flække, så er du rimeligt sikker på at firmaet eksistere hele garantiperioden.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

Fejl på bærbare over tre år...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2011 23:18

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

Apple ..
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 00:23

Jeg har en macbook pro - og jeg har aldrig været gladere for en computer, end jeg er for denne.

Jeg har installeret den med både Windows 7 og OSX 10.6 (snow leopard). Hvor jeg bruger OSX i fritiden, og Windows når jeg skal lave skolearbejde. Det fungerer ganske fint.

Jeg har dog office både på OSX'en og Windows'en, men bla. matematik 'opdateringen' til office, fåes kun til Windows udgaven.

Og adskillige matematik programmer fungerer kun i Windows.

Og ja - designet er jo noget for sig selv.

At nogle pc producenter så har skulle efterabe, fordi de ikke har kunne finde på deres eget design, er så bare SUPER synd.

Men ja, jeg er tro mod Apple, og ikke skifte over til den billige udgave af apple's design.

Du giver rigtig mange penge for designet.

- for det er det Apple lever højt på. Du kan få en PC med nøjagtigt samme specifikationer eller mere i, til det halve af mac'ens pris.

Jeg spiller ikke selv på min. Men jeg er sikker på at ved at dele den på i en windows del og en OSX del, så kan man sagtens kører de fleste spil.

.. Sagde LilleChelle ;)

Slettet fra nutiden, gemt i fortiden og bliver aldrig en del af fremtiden.
Du er ikke det værd.

0
0
Svar på denne tråd

Computer
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 09:11

Jeg er en af dem som vil vælge en alm computer fremfor en mac. Jeg er sikker på en mac er en god computer, flot osv, men jeg ser rigtig mange problemer med dem i mit studie. De programmer vi får (bl.a. tegneprogrammer) kan ikke installeres på en mac, så de må dele harddisken også kan nettet ikke køre osv. Der er generelt en masse unødvendig bøvl. Og det bliver ikke bedre ved at IT afdelingen ikke vil give support til mac, fordi de er så meget anderledes. Selv blev jeg frarådet mac fordi den både var for dyr i forhold til ydelsen og fordi de var meget svære at få lavet når noget gik galt.

0
0
Svar på denne tråd

Vælg mac
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 11:51

Vil klart anbefale dig mac! Der er ikke problemer med dem.

At times the dark's fading slowly

But it never sustains
Would someone watch over me

In my time of need

Band: Opeth

Song: In My Time of Need

Album: Damnation

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 13:59

En siger køb aldrig Acer - men derimod Asus. Jeg har det helt omvendt aldrig om jeg ville eje en Asus eftersom jeg kender to der måtte ned og have byttet deres HELT nye bærbare indenfor første måned og ligeså køb heller aldrig HP der er også alt for mange fejl på. Da jeg gik på hh endte det med at alle dem der havde købt en ny HP måtte have pengene tilbage alle sammen ca. 7 stykker og har heller ikke siden hørt noget godt.

Uanset hvad mærke du køber kan du ALTID være uheldig at få en mandagsmodel - lad være med at se så meget på mærket, men kig derimod på hvad computeren kan :)

{Gitte R}

Alt, hvad der er dejligt, er enten umoralsk, ulovligt, eller også feder det.

http://detindviklet.blogspot.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 14:46

Jeg låner lige tråden et øjeblik.

Hvis jeg nu skal bruge en computer til studiebrug, der skal kunne trække dirverse større regne og nok også tegneprogrammer til at lave skitser af dirverse opstillinger, samtidigt skal den have en vis holdbarhed...

Jeg har i øjeblikket en Lenovo R61 som egentligt kører ganske udmærket men den er slidt. Batteriet er færdig. Resten af hardwaren har det egentligt ganske udmærket men batteriet kan ikke køre længere end 15 minutter, så kører den død.

Jeg ønsker en computer der kan køre uden strøm til en almindelig forelæsning og som gerne skal have en vis holdbarhed hardware mæssigt, da jeg ikke gider den kører død efter 2 år

Jeg er villig til at betale hvad det måtte koste for den skal kunne holde til daglig brug i en del timer fordi jeg skal bruge den hver dag og nogle dage i en del timer til at køre Word m.m. på, jeg er i ikke tvivl om jeg skal have windows 7 buiness, for det har jeg i forvejen men er mere i tvivl om hvilken hardware jeg måske skal kikke efter

Mac siger mig intet. Overhovedet.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Macbook
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 14:55

Jeg knuseelsker min Macbook og jeg får aldrig andet

Har også haft installeret Windows 7 på den (Man kan sagtens have både Win og OS, så smarte er Apple nemlig og det er super nemt at starte op)

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 15:06

DA jeg stod og skulle købe ny computer havde jeg en veninde der sagde til mig, at jeg ville komme til at ELSKE en Mac....

Og hun fik SÅ meget ret!!! Jeg troede ikke man kunne elske en computer, men jeg ELSKER min Mac og går ALDRIG tilbage til PC igen!!!

Min datlogistuderende storebror synes det er noget pjat og at man bruger alt for mange penge på designet. Så er det jo bare heldigt at man har penge til at kunne tillade sig at gøre det ;)

MAC!!!

Karen

"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

0
0
Svar på denne tråd

Studiecomputer :)
Forfatter: 
Dato:  02-08-2011 15:30

Der er én der siger nogle har problemer med internet? når man har windows på mac'en?

- Det er altså ikke helt rigtigt. Har du installeret det hele rigtigt, fungere de to styresystemer uafhængigt af hinanden.

Vi har to computere i én. :) Som fungerer 110%.

Når man først er blevet mac menneske, bliver man sku nok aldrig ;) Man bliver fanget af designet :)

.. Sagde LilleChelle ;)

Slettet fra nutiden, gemt i fortiden og bliver aldrig en del af fremtiden.
Du er ikke det værd.

0
0
Svar på denne tråd

MacBok Pro tak
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 10:04

For godt 2 år siden overtog jeg min kærestes "aflagte" MacBook Pro, og jeg var MEGET skeptisk! Jeg havde aldrig rørt ved andet end alm. pc og var helt sikker på, at jeg aldrig kunne lære at bruge en Mac.

Men der gik dælme ikke mange dage, før det hele lå i fingrene, så det med at brugervenligheden er ringere end på en pc, den skal I altså længere ud på landet med...

Heller ikke hvad angår design, synes jeg, der er noget, der slår en Mac! Har lige fået den nye MacBook Pro - og den er da bare supersej at se på!!

Så herfra kan jeg kun sige: Once you go Mac - you never go back

Hilsen Inge

- med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonberger, Sully!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 13:13

Som grafiker arbejder jeg på Mac - og har både iMac og PC derhjemme.

Jeg kan da slet slet slet ikke følge jer i, at Mac ikke er brugervenlig???!!! Tværtimod vil jeg sige (y)

Jeg ELSKER Apples produkter - men til "alm." skolbrug og "pjat/pjank" (misforstå mig ikke) - så er den dyr ja :-)

Min iMac derhjemme bruges flittigt hver dag og jeg er pjattet med den - nu har den også en giga skærm (y) så vi ser f.eks. også film på den.

Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH (termin 8.5.2012 med Fürstenball)

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 13:48

Ja i har alle ret - Macs er fantastiske! Men som jeg skrev, til skolebrug er det altså overkill, med mindre man har pengene!

Jeg havde da også købt mig en Macbook Pro til studiet - HVIS jeg havde pengene :)

Min pointe er blot, at hvis man ikke har, så er en PC altså rigtig god alligevel! Den kan det den skal, og den er ikke så smart at se på, men det er ikke altid det vigtigste - med undtagelse af hvis man har økonomien selvfølgelig :)

Jeg har selv en ASUS med Win 7 og er super glad for den, den kan alt til skolen og den kører World og Warcraft og Sims uden problemer :D

Ved siden af har jeg så min ELSKEDE iPad, som jeg så bruger til "Apple-pjat" som min kæreste siger :P

Så som computer har en PC, men kan stadig nyde Apples fantastiske software og design i min iPad, og lege med alle deres apps og hvad der ellers er :)

Desuden bruger jeg min iPad som livredder mht. kalender, at holde styr på ting, finde rundt i KBH (tak Google Maps <3) osv!

Måske skal det siges, når jeg snakkede så meget om økonomi, at jeg ikke har betalt for min iPad med SU'en :P det var en gave fra min far, da jeg gik ud af gymnasiet med et godt snit sidste år :)

Så sådan får jeg min Apple dosis - en god blanding!

Og som andre foreslår kan det også være smart med en Mac med begge styresystemer - som en "sikkerhed", hvis nu Apple's OS ikke vil samarbejde :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er bestemt
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 14:13

ikke mac fan - jeg synes deres touchpad og tastatur er træls - touchpad'en kan ikke trykkes på over det hele, man kan ikke scrolle i siden og tastaturet er med individuelle taster, hvor min har sådan en blør overgang mellem tasterne - hvis det gav mening :b !

Jeg elsker til gengæld min toshiba satellite, som jeg har haft i tre år nu - der har været problem en gang fordi jeg tabte den, og det var at noget havde sat sig fast i blæseren - men det er altså efter at den er blevet tabt en del gange ..

Den kører sims 2 uden problemer og fungerer generelt godt :)

Det er en 13 tommer og fungerer super til skolearbejde :)

Hilsen Celia

Sieze the day!

Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.

0
0
Svar på denne tråd

hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 17:54

Mange tak for alle jeres svar ! Der går jo helt debat i den :)

jeg har overvejet nu at købe denne:
www.sony.dk/product/vn-s-series/tab/ editorialarticle2

men ved det ikke helt endnu - jeg tror i hvert fald ikke jeg skal have en mac :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 20:07

Både min kæreste og jeg har macbook pro - og vi skal ALDRIG have andet! De går sjældent i stå og det er minimalt med virus - jeg har aldrig haft virus på min! og de fleste spil og programmer fåes også til mac i dag.

SigneKryger

Quando omni flunkus moritati

?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider