Hej
Mine forudsætninger for at råde dig er at jeg arbejder som systemadministrator på en mellemstor virksomhed... Bare for ikke at forvirre i forhold til hvad jeg bruger computer til.
Mac vs. PC er meget religion i disse tider. Men der er forskelle.
Jeg vil råde dig til at købe PC med Windows 7 Pro/buisness.
Det gør jeg ud fra at Mac er hundedyrt hvis man skal have noget der virker. Alt tilbehør til Mac er specielt, f.eks. koster et lille kabel der kan forbinde den specielle Mac-skærmport til en normal projektor ca 500 og så skal du stadig have et forlængerkabel for at nå videre til projektoren. Jeg plejer at give ca 50 Kr for 10m skærmkabel i topkvalitet til PC... Og sådan fortsætter det bare i det uendelige til Mac.
Mac er en fed computer. Ingen tvivl. Men ud fra mit perspektiv er den ikke særlig brugervenlig. Men "Mac-folk" vil nok sige det samme om PC.
Jeg laver support på alle typer netværkstilsluttede computere, alt fra iPhones, LinuxBoxe, Mac's til PC'er. Og det er altså ikke fordi jeg aldrig ser Mac's på mit bord, så bedre er de heller ikke på det område.
Min erfaring er er man altid kan få hjælp til PC, man kan finde programmer til alt.
Er man til spil, er det ikke Mac man skal have. Ingen spil der er noget ved udgives til Mac.
Ang. programmer til den ene eller den anden, så hedder det Microsoft på de fleste uddannelsesinstitutioner, så der bør du nok lige undersøge om Mac'en kan køre de programmer de bruger, det sted du skal uddannes.
Som nævnt så udgives langt de fleste spil kun til konsoller og PC, men sjældent til Mac.
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med at du skal bruge makinen til "fritid" men gætter på at du mener internet, Skype osv. Der er begge valg lige gode.
Du fortæller heller ikke om det skal være en stationær eller bærbar.
Her vil jeg gerne komme med en interessant betragtning.
En kollega jeg har, stod som dig og spurgte om råd. Nu er jeg ikke selv "Mac-mand", så jeg måttte lige sætte mig ind i sagerne først.